Näyttääkö aito nainen tältä?
Ehkä täällä on jo keskusteltu aiheesta, mutta en ainakaan ole huomannut.
Viittaan siis tähän artikkeliin: http://www.iltalehti.fi/pinnalla/2016060621686455_iq.shtml
Kyseinen bloggaaja on entinen anorektikko ja nyt julistaa "kehopositiivista" sanomaa.
Minua tämä jotenkin vaivaa. Olen itsekin toipumassa syömishäiriöstä ja tiedän, ettei liika laihuus ole hyväksi keholle eikä myöskään kaunista, mutta ei ole tuo toinen ääripääkään.
Tämä kuvan nainen on ylipainoinen ja hänellä on todella paljon rasvaa kehossaan.
Ja tämä https://www.instagram.com/p/BEZBSBpopST/?taken-by=bodyposipanda
Kuka oikeasti voi sanoa RAKASTAVANSA selluliittejään? Oikeasti! En usko, että yksikään nainen tässä maailmassa niitä rakastaa. Jotenkin tulee sellainen olo, että tämä nainen on oikeasti todella epävarma omasta kehostaan ja nyt yrittää väkisin vääntää positiivista kehonkuvaa itselleen.
Minulla ainakin tämä bloggaajan viesti toimii vastoin tarkoitustaan. Se oikeastaan saa minut miettimään laihduttamista koska en todellakaan tahtoisi koskaan näyttää tuolta.
Mikä ihme tämä uusi trendi on ihailla ylipainoa ja lihavuutta? Ei siinä ole mitään ihailtavaa kuten ei ole alipainoisuudessakaan.
Kommentit (83)
Kyllä kiinnostaisi tietää naisen bmi. Ylipainon puolelle menee veikkaisin. Aito nainen on aito nainen oli minkä painoinen tahansa. Se ei silti muuta sitä asiaa miksikään, että ylipainoinen on ylipainoinen. Ihme ettei vielä ole rukattu painoindeksejä siten, että ylipainosta tulee normaalipaino jne. Ja minkä ihmeen takia naiset ovat kiinnostuneita muiden mielipiteistä? Jos olet tyytyväinen itseesi, niin olet. Miksi sitä tarvii kaikille yrittää vakuutella?
Vierailija kirjoitti:
Johan tossa jutussa jo sanottiin, että aito nainen, koska kuva on käsittelemätön. Ei ole siksi aito nainen, että löytyy vatsamakkaroita, eikä hoikempi nainen ole yhtään vähempää aito.
Niinpä. Ymmärsin, että hän haluaa painottaa samalla sitä, että tämäKIN vartalo on normaali siinä missä moni muukin vartalo. Valtaosalla on se pointti näemmä aivan hukassa.
Mitä sitten jos 15 kiloa hoikempi olisi julistanut samaa vatsamakkarakuvilla? Sille oltaisiin valitettu, että mitä makkaroita, laihahan sä olet. Ja joku olisi kommentoinut selluliittia, toinen treenaamatonta "laiha läski"-vartaloa, kolmas muuten vain tekemisen puutteesta ja joku välikommentoija olisi iloinnut kun kuvista saa fiilistä pelata taskubilistä työpaikan vessassa.
Ehkä eniten v*tutti nuo Facebookin kommentaattorimiehet, jotka lyttäsivät tuonkin naisen "ylipainoisena". Juu, ei sillä, ei nekään mitään adoniksia olleet. No, harvoinpa oikeasti komeat miehet mollaavat ketään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hoikka/laiha on esteettisempi
höh nämä ihanteet ovat vaihdelleet aina. ei yksi malli ole oikea tai esteettinen. kyllä runsas naisvartalo on kaunis ja muodot seksikkäät, ei siitä pääse mihinkään. minusta malli ei ole ylipainoinen vaan normaali. kaikkien ei tarvitse olla tikkulaihoja tai treenata elääkseen.
katsot asiaa siitä näökökulmasta jonka markkinointikoneisto on sinulle myynyt, valitettavasti.
Milloin tästä ylipainoasiasta on tullut mielipideasia? Bloggari laittakoot pituutensa ja painonsa julkisiksi, niin asia selviää. Selvästi ylipainoinen kuvien perusteella. T: Tietäjä
Tiesittekö muuten että Suomen virallinen bmi taulukko sallii suuremman painon bmi-rajoille kuin esim USAn eli toisinsanoen usan ylipainoinen ei ole vielä Suomessa ylipainoinen. Tuli hieman hölmistynyt olo kun kokeilin kumpaakin taulukkoa viimekertaisella lä'äkärivisiitillä. Usan taulukon mukaan olin normaalipainoinen kuin Suomen taulukon mukaan olin hieman alipainoinen.
Kyllähän tuokin vartalo normaali on, mutta minun mielestäni tuossa on liikaa NUORELLE naiselle. Kyllähän iän myötä paino helposti nousee ja keski-ikäisellä tuollainen vartalo on ihan ok. Ei silti käy kiistäminen, että länsimaissa ihmiset ovat kahdenkymmenen vuoden aikana lihoneet merkittävästi.
Katsoin tuon instan läpi ja siellä näytti olevan muidenkin vartalokuvia, sellaisten jotka minun mittapuullani ovat merkittävän ylipainoisia ja nimenomaan sitä kaikken epäterveellisintä sorttia eli keskivartalolihavia.
Nykyihmiset liikkuvat aivan liian vähän, siitä ei päästä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
1/3 EU-lapsista on ylipainoisia.
Jep. Järkyttävä kehityssuunta.
Lihava tulee olemaan vallitseva normi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan aijo mitään taistella sellulitteja vastaan, mulla on ollu niitä teinistä saakka, ja olen normaalipainoinen ja syön terveellisesti ja liikun. Jos joku ei tykkää, niin so what.
Tätä juuri tarkoitin. Sinulla on mielestäni sellainen "oikea" asenne tämän asian suhteen: tällainen olen ja se siitä. Lähinnä minua tuossa alkuperäisessä jutussa häiritsee se, että tuo bloggaaja kirjoittaa rakastavansa selluliittejään ja vatsamakkaroitaan. Minusta se tuntuu jotenkin feikiltä. Voiko joku oikeasti kokea noin? Ymmärrän että selluliittiä ja ylipainoa voi olla erinäisistä syistä johtuen, mutta niiden ylistys ja ihailu vaikuttaa suoraan sanottuna oudolta.
-ap
Minä rakastan vatsamakkaroitani, ja ylistän sekä ihailen niitä. Aloin kasvattaa niitä jo kahdeksanvuotiaana eli lihottaa itseäni tarkoituksella, tosin olin jo tuolloin pullea. Selluliittia en rakasta, mutta onneksi minulla ei sitä niin paljoa olekaan.
Oli sitten ylipainoa tai ei, täydellinen kroppa tai ei, niin ennen kaikkea toivoisin että ihmiset olisivat itselleen ja toisilleen armollisempia. Itse olen 162/60 kolmekymppinen enkä ole ikänäni ollut rannalla bikineissä vaikka jalkani ovat hoikat ja sileät, takapuoli söpö ja selluliititon, muutenkin kaikin puolin kiva kroppa... Mutta se maha. Amy Schumer maha (googlatkaa hänen Pirelli-kalenterikuvansa... olen siis paljon lyhyempi ja kevyempi mutta ne samanmuotoiset makkarat...). Ja kun sitä on arvosteltu ääneen. Haukuttu. Lytätty. Olen ruma läski, en varmaan ihminen ollenkaan kiusaajien mielestä. Ja annoin itsellenikin luvan vihata itseäni.
Siitä näkökulmasta nämä tällaiset esimerkkikuvat ovat äärimmäisen helpottavia. Että eivät kaikki muutkaan ole täydellisiä. Muillakin on Se Maha. Ja joo, totta kai voisimme kaikki alkaa kuurille jonka tarkoitus vetää rasvat alas ja lihakset tikkiin... Mutta tämän hetkisessä elämäntilanteessa en voi alkaa fitnessurheilijaksi. Syön jo terveellisesti, olen normaalipainoinen, ja ihan hyvä näin, se maha mukaanlukien. Ok tätä viimeistä en vielä usko kokosydämisesti mutta sinne suuntaan menossa :).
Siispä, armoa, siskot ja veljet. Armoa :).
Rakastan sitä, miltä vatsamakkarat näyttävät ja tuntuvat, hyllytän ja puristelen niitä. Tuntuu taianomaiselta, että rakastamani herkkuruuat joita syön muuttuvat läskimakkaroiksi mahaan ja selkään sekä kaulaan, se on todellinen ihme, jotain niin upeaa. En oikein edes tajua, miten se on mahdollista,mutta olen kiitollinen siitä, että se on.
Minä olen aina hävennyt muhkuroita ja makkaroitani kun minulle on pienestä pitäen tolkutettu, että pieni on kaunista. Olen inhonnut vartaloani aina ihan valtavasti. 90-luvun alkupuolen lapsella ei ole todella ollut mitenkään helppoa ensin heroin chic-trendin, supermallibuumin ja nyt fitness-ihannoinnin parissa. Kun kerrankin, kerrankin minun elämäni aikana jotkut ovat rohjenneet nostamaan esille sen ajatuksen, että ei minun tarvitsisi vartaloani niin paljoa vihata kuin sitä vihaan, niin valtavat massat huutavat koloistaan läskiä, ällöä, hyi yökkiä. Koska onhan se ihan yhtä luonnotonta ja epäterveellistä olla lihava kuin olla heroin chic tai fitnesstypy. Yksi elää light colalla, toinen rasvalla ja hiilareilla ja kolmas sekoittaa hormonitoimintansa ikuisiksi ajoiksi. Mutta vain lihava näistä on epäterveellinen ja oksettava, tietenkin. Olisihan se kamalaa, että joskus vielä tässä maailmassa ihannoitaisiin naisvartaloa, joka ei sitä ole ansainnut, koska on lihava.
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä ihmeen takia naiset ovat kiinnostuneita muiden mielipiteistä? Jos olet tyytyväinen itseesi, niin olet. Miksi sitä tarvii kaikille yrittää vakuutella?
Ymmärrän että saattaa vaikuttaa, että tämäkin nainen haluaa vain pönkittää itsetuntoaan ja kuulla kehuja, kuinka kaunis tuo "aito naisen vartalo" onkaan. Ja mistä minä tiedän naisen aivan aitoja motiiveja. Kaunis se on minustakin.
On kuitenkin myös meitä, jotka oikeasti ovat huolestuneet median ja somen luomista paineista erityisesti nuoria naisia kohtaan. Oma rakas sukulaistyttöni kärsii bulimiasta ja kun ollaan asiasta keskusteltu, niin on myöntänyt, että seurailee näitä instoja ja blogeja ja haluaisi olla aina vaan hoikempi ja "parempi". Enkä minä voi sanoa millään sanoin, kuinka hyvä, aito ja täydellinen hän on jo tuollaisena kuin on (on siis todella hoikka). Että jos haluaa olla hoikka niin saa olla, mutta mitään ei tarvitse yrittää olla ketään miellyttääkseen, eikä se aito mielenrauha ja onni synny mistään ulkoisista asioista, oli sitten vaikka sen 5 kg laihempi, tai ripset hieman pidemmät, tai vaatteet hieman kalliimmat, tai mitään muutakaan. Jos niistä tulee iloiseksi, ei sekään ole väärin, mutta joskus pitäisi riittää, elää tätä hetkeä eikä aina vain tavoitella jotain pinnallista enemmän. Tai siis näin minä ajattelen, mutta en voi toisen puolesta mitenkään päättää mikä hänet tekisi onnelliseksi, mutta toivon, että jossain vaiheessa hän ajattelisi, että ei ainakaan ulkoiset asiat yksinään.
Tästä syystä minä voisin kuvitella julkaisevani jotain kehopositiivisia bikinikuvia omasta vartalostani, joka on aika samanlainen kuin tuo ekan linkin naisen. Kyllä, olen normaalipainon ylärajalla, kyllä on sellua ja läskiä ja makkaraa, arpia, kolhuja, mustelmia ja pehmeyttä, mutta on myös lihasta, terveyttä, toimivuutta, toimintakykyä, nopeutta, voimaa, nautintoa tuottavia kohtia, silmäniloa ja paljon hyvää. Olen terve ja minulla on rauhallinen ja hyvä mieli, eikä onnellisuuteni lisääntyisi mistään kunnianhimoisesta treenaamisesta tai jatkuvasta paremman vartalon tavoittelusta, ne eivät ole sen arvoisia minun elämässäni, että tekisin mitään niiden eteen tai astuisin kovin paljon mukavuusalueeni ulkopuolelle. Mielenrauhani tulee muualta kuin timmistä vartalosta, tämän kun olen hyväksynyt, olen myös antanut itselleni luvan olla tyytyväinen. Minä riitän tällaisena kuin olen, enkä vihaamalla vartaloani saavuta mitään hyvää. Miksi siis en veisi ajatusta vielä vähän pidemmälle, ja suoraan rakastaisi sitä.
En siis yritä vakuutella muita enkä kaipaa muiden hyväksyntää, vaan haluaisin lisätä ymmärrystä siihen suuntaan, että vähempikin riittää. Voit olla onnellinen ja tyytyväinen sellaisena kuin olet nyt, jos vain annat itsesi olla. Toivon sydämeni pohjasta, että tämä nuori läheiseni ymmärtäisi upeutensa sellaisena kuin on.
Ohan toi lievästi ylipainoinen. On mennyt maailma mallilleen, jos ylipainoista naista ei saa sanoa ylipainoiseksi. Ei jumalauta....
ps: ei kiinnosta paskaakaan joku bmi kaakatus tähän väliin. Silmät ei valehtele.
Jos vatsanahan alla on rasvakudosta niin paljon, että vatsanahka makkaroituu istuessa -> on ylipainoa, eli rasvakudosta, jolle ei ole mitään hyötykäyttöä nykymaailmassa.
Tolla naisella on vähintään 10kg täysin ylimääräistä rasvaa, ilman että päästään lähellekkään mitään naisen rajoja. Näyttää täysin lihaksettomalta naiselta, eli pitää oikeasti olla siellä sössön bmi20 tms "normalaipainossa" että ei näytä ylipainoiselta. Nyt tuo on joku bmi25 tapaus ja reilusti ylipainoinen.
Jep :D
Luulen myös sen vaikuttavan, että ihannemiehen näköisiä miehiä on aika pirun vähän. Sen sijaan ihannenaisen, tai lähes ihannenaisen, näköisiä naisia riittää vähintään muutama joka paikkaan.
Naisbloggarit ovat lähes täydellisiä. Jos joku mies blogia pitääkin, saati jos joku sattuu sitä lukemaan niin huomaa, että samat pilkistävät ohimot sillä on kuin itselläkin eikä se nyt niin pitkältäkään näytä ja aika narukäsikin vielä loppujen lopuksi.