Paloi pinna teiniin, samalla petyin pahasti mieheen
Teini tuli illalla valittamaan ja vaatimaan ruokaa kun koko perhe oli koolla. Sanoin että pyytää isältään tai tekee itse. Seuraava valitus oli mitä meillä on, kehoitin katsomaan pakastimesta ja jääkaapista. Lopputulos ettei kuulemma ollut mitään ja kun ehdotin pakkasesta uunissa lämmitettävää, niin valitti että meillä on aina sitä samaa. Lähti pois huoneeseensa ja huusin takaisin. Siinä vaiheessa kehoitin kysymään isältänsä ja miestäni auttamaan. No mies ei reagoinut mitenkään, vaikka varmasti kuuli. Ääneni alkoi nousta ja teini vain vänkäsi että ruoan laitto on äidin tehtävä. Mies oli edelleen hiljaa vieressä.
Tässä vaiheessa pinnani katkesi täysin ja huusin suoraa huutoa. Sanoin että olen väsynyt enkä jaksa enää puoli kymmeneltä tehdä ruokaa. Käskin huolehtia itse ja miehelleni kihahdin miksei voi auttaa kun pyysin. Kiljuin että liitossa pitää tukea toinen toistaan ja kun huomaa etten oikeasti jaksa, sekä kun pyydän apua, niin miksei hän auta. Kirosin koko miehen helvettiin.
Tässä vaiheessa teini oli saanut kehoituksestani kanat jääkaapista pöydälle ja mies meni huutoni jälkeen auttamaan kanojen grillauksessa. Mutta en kyllä rauhoittunut vaan kävin miehelleni huutamaan ja kysymään miksi ei auttanut. No mies suuttui minulle, mutta vihassani olin kyllä se joka sanoi viimeisen sanan.
Lapset saivat ruokaa ja minä olin vihainen ja siivosin. Lapset saivat joka ainoa kerätä omat roinansa, joita olin pyytänyt pitkin viikkoa siivoamaan. Minä tein kesken jääneen viikkosiivouksen yhteentoista illalla ja rauhoituin.
Lapset siirtyivät kyllä huoneisiinsa ja kävin jokaisen luona pyytämässä anteeksi ja sanoin että rakastan heitä. Samalla sanoin että ovat mahtavia ja tämä ei ole heidän vikansa. Kerroin että enimmäkseen suutuin heidän isällensä. Teinille sanoin että taidamme olla aika samanlaisia ja että prässää joskus isäänsäkin. Joka ainoa lapsista itki ja niin minäkin. Itselläni jäi kova syyllisyys ja toivon että lapsille ei jäänyt traumoja (lapset esiteineistä teineihin).
Mutta miehelle olen edelleen vihainen. Teini oli oikeassa, viikonloppupäivän toinen ruoka jäi välistä, jonka kasvava nuori tarvitsee. Aamupäivän meni kiireessä pihahommissa ja siivouksessa, sitten kiireellä ruokaa (minä aloitin tekemisen, mies jatkoi kun minulle tuli keskeytys). Koko päivä miehellä ja minulla meni juhlissa. Siellä kun anoppi kyseli mitä tehdään illalla niin mies vastaili että ruokaa lapsille. Juhlista kotiin, itse otettiin jotain välipalaa ja lähdin hakemaan lasta sovitusti kaverilta kotiin. Sen jälkeen järjestin lapsen kesäleiriä kavereiden vanhempien ja leirin järjestäjien kanssa. Kello oli sen verran että liityin muun perheen seuraan sohvalle ja siitä vähän ajan kuluttua alkoi ruokaepisodi. Eli ruokaa lapsille ei oltu tehty ja mies ei tainnut kokea sen kuuluvan hänelle. Itse aloin olla turhan poikki, koko viikon aikaiset herätykset lauantaiaamun koulupäivineen painoivat.
Nyt vituttaa edelleen suunnattomasti. Koen että samallalailla miehen pitäisi huolehtia lasten tarpeista, mutta kummasti se huolehtiminen jää useinmiten minulle. Mutta vielä suurempi ongelma on että koen olevani tilanteessa etten saa apua mieheltäni kun jaksaminen on lopussa, josta kärsivät eniten lapset. Itse yritän ottaa vetovastuun ja auttaa miestäni silloin kun näen että on poikki ja pinna kiristyy. Mutta nyt koen ettei se ole vastavuoroista. Tämä ei ole ensimmäinen kerta ja olen puhunut tästä hänen kanssaan aiemminkin, mutta noin totaalisesti pinnani ei ole palanut kuin viime viikonloppuna.
Lopputulos että minähän jaksan huolehtia kaiken (yritän myös ettei pinna pala noin, edellisestä kerrasta on vuosia aikaa ja kohdistui täysin mieheen), mutta olen pettynyt suhteeseemme- se ei ole kumppanuutta ja tukea puolin jos toisin.
Kommentit (50)
Joskus pitää suuttua kunnolla ennen kuin menee jakeluun. Teinit ovat kyllä jo sen ikäisiä että saavat itse laittaa ruokansa.
Taitaa olla teillä ihan normaalia perhe-elämää :) Varaa sinne pakkaseen todella helppoja ruokia, joita voi teinikin lämmittää. Tai keitä isossa kattilassa "joutohetkenä" nopea soppa, mistä riittää pitkin päivää, ja vaikka yölläkin...Kukaan ei repeä mahdottomuuksiin, eikä yksi syömätön lämmin ruoka ole katastrofin aines.
Lapsi siis halusi kunnon ruokaa koska sitä ei ollut saanut ja sä raivostuit? Minkä ikäinen teini on?
Mitä mä just luin? Yhden typerän ylilyönnin, so? Joo, kyllä teidän lapset nyt tuosta sai traumoja, voihan erse.
Ihan normaalia.
Ei kuole teini nälkään, jos joskus jää ruoka välistä. Minä tollasissa tilanteissa isken kympin kouraan ja sanon että hae / tilaa pizza.
Ei sitä aina jaksa ruokaa vääntää ja teinin mielestä jääkaapissa ei ole ikinä mitään, vaikka just olis käyny kaupassa ostamassa kaapin täyteen.
Ihan hyvä nähdä, että pinna palaa välillä äidiltäkin.
Eiköhän tuossa tapauksessa nyt suurin ongelma ole siinä, että olette kasvattaneet lapsenne passattaviksi. Tietenkin aikuinen on vastuussa perheen varsinaisesta ruokahuollosta ja katsoo, että kotona on tarpeeksi terveellistä ruokaa, mutta kyllä teini-ikäinen voi jo ottaa oman osansa siitä vastuusta.
Jos minulla on kiireinen viikko, niin katson lapsieni kanssa, miten ruokahuolto hoidetaan. Jos minulla on parina iltana työmenoja niin, etten ole kotona ruokaa laittamassa, niin sitten sovitaan lasten kanssa, joista vanhin on 15- vuotias, mitä syövät niin iltoina. Tekevät esim. salaatin ja lisäksi uuniperunoita tai tortellinej, paistavat jauhelihaa ja maustavat sen makunsa mukaan ja pistävät taco- kuoriin tomaatin ja salaatin kanssa jne.
Kyllä se rupeaa nypyttämään itse kunkin hermoja, jos teinejä passaa kuin pikkulapsia. Toinen juttu sitten on, että miehesi olisi hyvä oppia avaamaan suunsa. Tuossa tilanteessa hän olisi voinut sanoa teinillenne, että "lopetapa se turhanpäiväinen valitus ja lämmitä sieltä sitä sapuskaa itsellesi, äidillä on ollut nyt kiireinen ja väsyttävä viikko, kaipaa lepoa eikä tuollaista jonninjoutavaa länkytystä".
Tuo, että sinä ja kaikki lapset sitten itkeskelette tuollaisen tapahtuman jälkeen kuulostaa myös hiukan oudolta. Onkohan sulla hiukan liian kovat "supermama" höyryt siinä arjessa päällä? Hellitä hiukan, niin ei väsytä niin kovasti.
Juu ei saanut varmasti kukaan traumoja, asia selvitetty jokaisen kanssa hienosti ja voihan se nuorisokin alkaa ottaa enemmän vastuuta, kun näkee ettei äiti/isä aina jaksa passata. Anna nyt miehellesikin jo vähän armoa, ymmärrän että ottaa päähän, mutta ilmeisesti sekin asia on tuotu hyvin selvästi esille...
Tiedätkö ap mitä? Meillä on nykyiset teinit (16v ja 14v) tehneet ruokaa 9v alkaen. Tekevät tänäänkin valmiiksi, kun tullaan töistä kotiin. Mikä teillä on mennyt pieleen?
Minusta kuulostaa, että olet aika stressaantunut ylipäätään, eikä teidän parisuhteenne ole ehkä ihan parhaimmassa vedossa. Ainakin tuo suuttuminen ja raivoaminen miehellesi meni överiksi suhteessa tilanteeseen, mutta ilmeisesti sinulla purkautui siinä jotain patoutuneita tunteita kaikesta siitä, mikä suhteessanne mättää? Ylipäätään kuulostaa huonolta tuo marttyyriksi heittäytyminen, että siivotaan suutuspäissään iltayöstä kotia asenteella, että "aina minä joudun tekemään kaiken".
Nyt kun on kesälomat ja ehkä vähän rennompaa, niin voisitte pitää perhekokouksen jossa päivittäisitte perheen pelisääntöjä ja vastuualueita. Lapset saisivat myös anoa oman mielipiteensä siihen, miten toivoisivat hommien hoituvan. Tärkeää olisi, että kaikki osallistuisivat yhteisen kodin ylläpitoon.
Miehen kanssa voisitte kyllä ihan hyvin käydä juttelemassa jonkun ulkopuolisen ammatti-ihmisen kanssal, esim. parisuhdeterapeutin tai kirkon perhetyöntekijän kanssa. Voisitte saada vähän perspektiiviä ja ymmärrystä siihen, mikä nyt parisuhteessa mättää ja miten asioita voistaisiin lähteä korjaamaan. Jos tilanne kotona on luutunut paikallaan, voi olla kahdestaan vähän vaikea lähteä sitä purkamaankaan tai ylipäätään tulla itse kuulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö ap mitä? Meillä on nykyiset teinit (16v ja 14v) tehneet ruokaa 9v alkaen. Tekevät tänäänkin valmiiksi, kun tullaan töistä kotiin. Mikä teillä on mennyt pieleen?
Mikäli ap:n perheessä olisi etukäteen sovittu, että lapset hoitakoot ruuanteon, ei varmaan olisikaan tullut ongelmaa. Nyt lapset eivät tienneet, tiesivät vain, että kun vanhemmat tulee, saavat jossain kohtaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ap:n perheessä olisi etukäteen sovittu, että lapset hoitakoot ruuanteon, ei varmaan olisikaan tullut ongelmaa. Nyt lapset eivät tienneet, tiesivät vain, että kun vanhemmat tulee, saavat jossain kohtaa ruokaa.
Miten olin lukevinani, että siellä ei teinit osaa laittaa ruokaa, kun nytkin piti iskän mennä avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olin lukevinani, että siellä ei teinit osaa laittaa ruokaa, kun nytkin piti iskän mennä avuksi.
Teini siis lintsannut kotitaloustunnit?
Kitarisoja katsoo lääkäri, ei perhe
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini siis lintsannut kotitaloustunnit?
Jos ne on samanlaisia, kuin mun aikoinani, että yksi ryhmä teki yhtä ja toinen toista, niin ei siinä hirveästi oppinut.
Noin myöhään olisi ihan hyvin laittaa vaikka uuniin jotain lämpimiä voileipiä tai ihan vaan normaalia iltapalaa, vaikka teetä ja leipiä pino, jos kova nälkä. Kuka sitä nyt kymmenen aikaan illalla alkaa mitään varsinaista kokkailua harrastamaan.
Ja taas kerran hyvä esimerkki miksi miehen ei todellakaan kannata alkaa perheelliseksi...
Vierailija kirjoitti:
Tokihan 9-vuotiaat joutuu opettelemaan tekemään itse ruokansa kun joutuvat olemaan keskenään kun vanhemmat on baareissa ja laivamatkoilla yms per...et olalla.
Säälittää sellaiset ns omatoimiset lapset.
Taas väärän tasoisen miehen valinnut nainen valittaa. Olisko kannattanut miettiä sitä "tasoa"?
-Tasopuheisiin kyllästynyt ja sarkastisesti nyt vastaava mies-
Häh?