Kamalimmat kokemuksesi siivoojana
Olen tehnyt aina satunnaisesti siivoojan töitä opiskeluiden ohessa- kuten moni muu ikätoverini akuutissa rahapulassa. Työ on kamalaa, palkka paskaa ja ihmiset kohtelevat kuin saastaa. Jos vika ei ole kusettavissa siivousfirmoissa, asiakkaat ovat ihan psykopaatteja. Olisi "kiva" kuulla muiden hirveitä siivouskokemuksia, ihan vertaistuen vuoksi.
Aloitan omalla semikamalalla kokemuksella. Asiakas kotisiivouksessa piilotti hiuksiaan ja pieniä roskia vaikeisiin paikkoihin nähdäkseen siivotaanko kämppä kunnolla. Jos piilotettu hius löytyi siivouksen jälkeen, valitus ja huudot perään.
Olisi myös kiva kuulla mielipiteitä henkilöiltä jotka ovat veemäisiä siivoojille.
Kommentit (72)
No eräs pahimmista kokemuksista liittyy kohteen huonoon mitoitukseen: kohteessa oli ihan älytön työmäärä siihen nähden, kuinka vähän aikaa oli, ja kuinka harvoin siellä käytiin. Haukut sai lähestulkoon joka kerta, etenkin eräältä henkilökuntaan kuuluvalta, joka suurin piirtein seurasi vanavedessä huutamassa kurkku suorana huonoa laatua. Pomo ei ottanut kuuleviin korviinsakaan, kun kerroin ongelmista ja siitä, että en kokemattomana työntekijänä yksinkertaisesti pärjännyt tässä kohteessa. Sanoisinko, että ahdistavin kohde ikinä, koska ikinä ei tiennyt, kuka käy sanallisesti kimppuun, millainen heippa-lappu odottaa siivouskomerossa, ja kuinka pian soitetaan pomolle kiukkuinen puhelu käyntini jälkeen. Sitten, kun lopetin siivoustyöt, selvisi, että olin jo ties kuinka mones uusi työntekijä pienen ajan sisällä siinä kohteessa. Vielä ihmettelivät, miksi työntekijät eivät siinä paikassa viihdy!
Olen ollut harjoittelijana hotellissa. Suurimmaksi osaksi olin respassa, mutta muutamana päivänä piti testata hotellisiivousta. Ikävin kokemukseni oli kun saunaosastolta piti tyhjentää iso roskakori, jonka kömpelönä kaadoin ja lattialle vierähti kertakäyttöinen istuinalunen, jolle joku oli paskantanut.
Eräässä toimisto/varastossa olin vuoden sisällä ties kuinka mones siivousfirman siivooja. Edeltäjäni oli lähtenyt kesken työpäivän ja jättänyt työvälineensä keskelle lattiaa. Ymmärsin kyllä miksi. Työntekijät olivat helvetistä. Heippalappuja jätettiin. Toimistopuolen naiset valittivat kaikesta. Varastopuolen miehet aukoivat muuten vain päätään. Roskia heiteltiin roskiksen viereen. Puhumattakaan siitä, miltä vessat näyttivät. Siivouskomeron eteen lastattiin tavaraa. Lattianpesukoneen latauspisteen kohdalle kasattiin romua. Kestin tuota aika kauan ja kun ilmoitin lähteväni, pyydettiin jäämään. Pah.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin siivoojana opiskelujen aikana, iskin kohteesta rikkaan miehen :D
Ei siis hullummat muistot.
Leffamatskua! :D
Kamalampia kohteita on siivota asuntoja, jotka ovat täynnä tavaraa, sisällä tupakoidaan, vuosia lojuneita paskasia astioita, wc/kylppäri eritteissä, lattia niin tahmanen, että kengät jäävät lattiaan kiinni ym.ym.ym.
Ja näissä paikoissa pitäisi saada siivottua asunto loistokuntoon, joka aivan mahdoton tehtävä tunnissa, kun esim. roskiskaappi on mädäntynyt niille sijoilleen ja koko asunto tarvitsisi mieluummin perusteellisen remontin, kuin siivouksen.
Sitten se haju, mädäntyneet ruuat, tiskit ja tupakka, migreeni taattu pariksi päiväksi ja se lemu tarttuu omiin hiuksiin ja vaatteisiin.
" Hotellisiivousurani jälkeen ei ole tehnyt hirveästi mieli hotelleissa vierailla. Hyi helvetti."
Opiskeluaikoina luokkakaveri tienasi opiskelurahoja siivoamalla hotelleissa.
Vieläkin, vuosikymmenen jälkeen, jos pakon edessä joutuu hotelleissa yöpymään, suihkuttaa ja putsaa paikat omalla Sanytol-pullolla ja pyyhkeillä ennenkuin koskee mihinkään. Sai vissiin traumat.
Vierailija kirjoitti:
No eräs pahimmista kokemuksista liittyy kohteen huonoon mitoitukseen: kohteessa oli ihan älytön työmäärä siihen nähden, kuinka vähän aikaa oli, ja kuinka harvoin siellä käytiin. Haukut sai lähestulkoon joka kerta, etenkin eräältä henkilökuntaan kuuluvalta, joka suurin piirtein seurasi vanavedessä huutamassa kurkku suorana huonoa laatua. Pomo ei ottanut kuuleviin korviinsakaan, kun kesken rroin ongelmista ja siitä, että en kokemattomana työntekijänä yksinkertaisesti pärjännyt tässä kohteessa. Sanoisinko, että ahdistavin kohde ikinä, koska ikinä ei tiennyt, kuka käy sanallisesti kimppuun, millainen heippa-lappu odottaa siivouskomerossa, ja kuinka pian soitetaan pomolle kiukkuinen puhelu käyntini jälkeen. Sitten, kun lopetin siivoustyöt, selvisi, että olin jo ties kuinka mones uusi työntekijä pienen ajan sisällä siinä kohteessa. Vielä ihmettelivät, miksi työntekijät eivät siinä paikassa viihdy!
Niin tuttua. Ensin simputetaan sen minkä ehditään eikä kukaan puutu siihen mitenkään. Sitten kun kukaan ei kauaa viihdy hommassa, niin ihmetellään vaan, että vikana, kun ei haluta nähdä mikä voisi olla vikana eikä asialle tehdään mitään. Oravanpyörä on valmis jota ei haluta katkaista vaikka makuja olisi.
Opettajanhuoneen elämäänsä pettyneet naiset lienevät pahimpia vetutustaan siivoojiin purkavia pikkusieluja.
Mennään pokkana nasaaliäänellä vaatimaan siivoojalta juuri ennen hänen työpäivänsä päättymistä "mee putsaamaan toi tahra opettajien taukohuoneen sohvasta!"
Kiitos ja huomenta. Sanoja joita et näiltä tyypeiltä kuule koskaan jos olet siivooja.
Mä olen siivonnut muutamia kertoja aina kun on joku välivaihe elämässä menossa. Yhteensä viitisen vuotta kokemusta toimistoista, kodeista, yrityksistä...
Mulle kukaan ei ole kyllä ollut ilkeä koskaan, ja työtäni on arvostettu.
Kamalimmat kokemukset liittyy ehkä huonoon työpariin. Siivosin pitkän aikaa yhtä lomakylää ulkomailla ja kesällä siellä oli paljon opiskelijoita ym extroja. Olin itsekin vuokrafirman kautta. Mä olen kiltti ja vältän konflikteja viimeiseen asti, mutta yhden tytön kanssa mun oli pakko jo sanoa, että pitää siivota paremmin. Tyttö oli aika paksu, joten liikkuminen oli hieman hankalaa. Siksi hän ei muun muassa siivonnut sänkyjen alusia, wc-pönttöjen tauksia. Sanoin pölypalloista, niin tää vaan sanoi, että tekee parhaansa. Silti sain koko ajan siivota hänen perässään. Tuli aina töihin jostain valittaen. Sai potkut aika pian. Toinen oli keski-ikäinen täti, joka siivosi tajuttoman hitaasti. Ja huonosti. Kerran sanoin jostain kynnysmatosta, joka oli täynnä roskia niin tää ihmeissään sanoi, että imuroi sen ja oli vielä ylpeä miten hyvin. Huoh.
Ulkomaisen vuokratyöfirman kautta tein myös piha-alueiden puhdistuksia. Siis laattoja painepesurilla. Ne oli viikon kestäviä projekteja ja se kesä oli tosi kuuma. Ja se painepesuri oli hankala ja mun käsi tärisi vielä illalla... Se olisi ollut kamalaa, jos ei taloyhtiöiden (yksikin talo oli palvelutalo - vanhuksia siis) asukkaat olisi vuorotellen kantaneet mulle juotavaa
Istuin uimahallin kahviossa lähellä sulkemisaikaa odottamassa lapsia kun paikalle tuli nätti nuori siivoojatyttö. Hän siivoili siinä ja kohta noin 55 v lihava, kalju mahakas ja sanalla sanoen älllöttävä vahtimestari käveli siivoojan ohi miesten pukkariin. Samalla siivoojatyttö kiljaisi. Äijä ei jäänyt seuraamaan kourimisensa lopputulosta. Kahviota hoitava nuori mies sanoi vihaisella äänellä tytölle jotain tyyliin ilmoita tuosta johonkin. Tyttö vain mutisi jotain ja jatkoi siivoamista. 😫🤮.
Kamalin kokemukseni on se, kun olen joutunut useita kertoja paikkaamaan kollegan jälkiä siivouskohteissa. Vaikka ilmoitin ongelmista esimiehelle tilanne ei muuttunut kyseisen kollegan toimien suhteen.
Olin kesätöissä yhdessä Etelä-Suomen sairaalassa. Työnä ihan kiva, mutta työkaverit olivat yli 50+ naisia jotka vaihdevuosi hormooni huuruissa kyykytti jos minkälaisista asioista. En mennyt enää sen kesän jälkeen kyseiseen sairaalaan töihin.
Kotisiivouskeikka.
Talon keski-ikäiset emäntä ja isäntä hyvätuloisten asuntoalueelta asettautuivat olohuoneen sohvalle mukavaan asuntoon ja silmä rävähtämättä seurasivat tarkkaavaisena kun heitä reippaasti vanhempi siivojanainen imuroi lattiaa.
Ehkä pariskunta sai henkiset kiksit siitä, että tässä on sentään elämässä menestytty paremmin kuin tuo joten nautitaan näkymästä ja seurataan ettei palkollinen vaan laiskottele.
Eräässä ABC vessassa oli miehen reiden paksuinen ja 30cm pitkä pökäle jumissa. Hansikkaita ei ollut mutta sain sen 20min kaapimisen ja vääntämisen jälkeen aisoihin.
Päiväkotikeikka.
Tyyliin naurettavalla palkalla siivota minimissään 4 osastoa ja muutama tunti (säästösyistä) aikaa imuroida, pyyhkiä pinnat ja lattia sekä pestä kaikkien osastojen vessat.
Joissain paikoissa hoitajat jättäneet jopa pissat pottiin muhimaan, koska eiks ne pottien pesut kuulu siivoojalle.
Hotellisiivouksessa näki kyllä kaiken mahdollisen. Etenkin itänaapurit osasivat välillä olla aika järkyttäviä asiakkaita. Varastivat hotellivaunusta kaiken mitä irti lähti jos sen jätti hetkeksikään silmistään, joku pölli jopa takkini minkä olin ruokatauon jälkeen jättänyt hetkeksi vaunuun. Mikrossa oli kypsennetty jopa kalaa, eihän sitä hajua saanut mitenkään pois. Erään seurueen jälkeen huone oli pakko ottaa pois myynnistä viikoksi, eivät pahaa sotkua tehneet, mutta haisivat niin pahasti lialle että kaikki tekstiilit oli lähetettävä pesulaan ja huone otsonoitava..
Vierailija kirjoitti:
Hotellisiivouksessa näki kyllä kaiken mahdollisen. Etenkin itänaapurit osasivat välillä olla aika järkyttäviä asiakkaita. Varastivat hotellivaunusta kaiken mitä irti lähti jos sen jätti hetkeksikään silmistään, joku pölli jopa takkini minkä olin ruokatauon jälkeen jättänyt hetkeksi vaunuun. Mikrossa oli kypsennetty jopa kalaa, eihän sitä hajua saanut mitenkään pois. Erään seurueen jälkeen huone oli pakko ottaa pois myynnistä viikoksi, eivät pahaa sotkua tehneet, mutta haisivat niin pahasti lialle että kaikki tekstiilit oli lähetettävä pesulaan ja huone otsonoitava..
Sodan jälkeen venäläiset valvontakomission jäsenet asuivat hotelli Tornissa. Olen jostain lukenut, että hotellin siivoojat olivat joutuneet siivoamaan käsittämätöntä sotkua heidän huoneistaan. Lattialle oli paskottu yms. aivan älytöntä. Ilmeisesti halusivat kaikin tavoin nöyryyttää suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kamalin kokemukseni on se, kun olen joutunut useita kertoja paikkaamaan kollegan jälkiä siivouskohteissa. Vaikka ilmoitin ongelmista esimiehelle tilanne ei muuttunut kyseisen kollegan toimien suhteen.
Toi on niin ärsyttävää ja vähitellen alkaa jo kollegan naamakin käymään hermoille, kun sen näkee. Sitten hermoja kiristää lisää sekin tosiaan kun palaute menee kuuroille korville.
Kai tiedätte että meillä siivoojilla on suloinen kosto. Vessarätillä pyyhitään ruokapöytä ja kaikki kosketuspinnat...
pahimpii on asiakkaat.....