Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamalimmat kokemuksesi siivoojana

Siivoton
05.06.2016 |

Olen tehnyt aina satunnaisesti siivoojan töitä opiskeluiden ohessa- kuten moni muu ikätoverini akuutissa rahapulassa. Työ on kamalaa, palkka paskaa ja ihmiset kohtelevat kuin saastaa. Jos vika ei ole kusettavissa siivousfirmoissa, asiakkaat ovat ihan psykopaatteja. Olisi "kiva" kuulla muiden hirveitä siivouskokemuksia, ihan vertaistuen vuoksi.

Aloitan omalla semikamalalla kokemuksella. Asiakas kotisiivouksessa piilotti hiuksiaan ja pieniä roskia vaikeisiin paikkoihin nähdäkseen siivotaanko kämppä kunnolla. Jos piilotettu hius löytyi siivouksen jälkeen, valitus ja huudot perään.

Olisi myös kiva kuulla mielipiteitä henkilöiltä jotka ovat veemäisiä siivoojille.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustan tähän väliin hotellisiivousta (tai sen tasoa). Lasit pesukoneeseen ja puhtaat tilalle, tarkkaa pölyjen ja tahrojen pyyhintää (joka huoneeseen oma liina) jne, meillä siivottiin kyllä hyvin ja ohjaaja oli tarkka että kaikki tekee niinkuin käsketty.

Ja itse aiheeseen, joo spermat, yrjöt, veret ym nähty milloin missäkin, kerran oli sänky ihan veressä. Kerran keskeytin seksipuuhat kun huoneen piti olla tyhjä muttei ollutkaan.

Kotisiivouksessa oli kaikenlaista, sekopää asiakkaita ja hulluja mummoja. Vittuilevia mielenterveyspotilaita.

Semmoinen jäi mieleen kun yksi rampa uhkasi lyödä minua jos en "siivoaisi hyvin". No en siivonnut ollenkaan vaan lähdin pois.

Vierailija
22/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin erään ison yrityksen johtoportaan tiloja. Pääjohtajalla oli tietysti oma wc jossa hän kusi päivittäin pitkin vessan seiniä, käytävällä vastaan tullessaan sitten hymyili minulle tietävän näköisenä. Pyysin työnjohtajalta siirtoa toiseen kerrokseen. Viimeisenä työpäivänä pyyhin huolellisesti kuset seiniltä ja pöntön reunoilta. Samalla rätillä pyyhin johtajan puhelimen ja työpöydän. Myöhemmin nauroin kun firma meni konkurssiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellisiivouksessa tuli toinen toistaan viehättävämpiä oksennuslammikoita vastaan. Samoin käytettyjä kortsuja, tiukkoja paskarantuja wc-pöntössä ja kesähelteillä vessan wc:stä pöllähti sellainen tuoksujen sekamelska että ihan huimasi.

Rappusiivouksessa melkein joka talossa joku mummo joka piilottelee noita tarkistusroskiaan aina samaan paikkaan. :D

(Tuossa siivoamassani hotelliketjussa kaikki käytetyt lasit vietiin konepesuun ja laitettiin vastapestyt tilalle, näköjään vähän vaihtelee taso.)

Teippasin seinään pudotetun kolikon ja sanoin vieväni työsuojeluasiamiehelle.  Siivoojat olivat nähneet naisen pudottelevan kolikoita.  Enimmäkseen tykkäsin siivoustyöstä ja hyvin vähän haukuttiin.

Vierailija
24/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolaa siivotessa tullu siivottua mm. seiniin hierottua ihmisen paskaa, huumeneuloja, verta (narkki käyny piikittään vessassa ja veret lentäny pitkin seiniä ja wc-pönttöä). Noissa verihommissa oikeasti pelkäsin hiv:ta ja hepatiittia.

Vierailija
25/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivosin erään ison yrityksen johtoportaan tiloja. Pääjohtajalla oli tietysti oma wc jossa hän kusi päivittäin pitkin vessan seiniä, käytävällä vastaan tullessaan sitten hymyili minulle tietävän näköisenä. Pyysin työnjohtajalta siirtoa toiseen kerrokseen. Viimeisenä työpäivänä pyyhin huolellisesti kuset seiniltä ja pöntön reunoilta. Samalla rätillä pyyhin johtajan puhelimen ja työpöydän. Myöhemmin nauroin kun firma meni konkurssiin.

Ok, pomolla oli oma siisteyskasvatus jäänyt taaperoikäisen tasolle (ellei sitten johtunut eturauhasvaivoista?), mutta aika lapsellinen tuo kosto sinulta. Aina voi olla se isompi ihminen kun elämässä tulee vastaan epämieluisia tilanteita, eikä alentua itse samalle tasolle tai vielä alemmas kuin se, jonka koet loukanneen sinua.

Vierailija
26/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin siivoojana opiskelujen aikana, iskin kohteesta rikkaan miehen :D

Ei siis hullummat muistot. 

Vierailija
27/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentokoneita siivotessa tuli kivoja ylläreitä vastaan,yrjöpusseja istuinten selkänojissa ym. Joskus oli aika mielenkiintoisia löydöksiä myös vessoista. Kaikista pahin oli joku ripulipaska-yrjö kone kaukoidästä, kun melkein kaikilla matkustajilla oli sama tauti, sitä yrjöä sitten oli...

Vierailija
28/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää!

Vierailija
29/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoton kirjoitti:

Mikään asia ei muutu jos sen epäkohtia ei saa kritisoida.

Jaa, netissä nimettömänä valittaminen parantaa epäkohtia? Itse lähtisin ajamaan asioita esim. liiton ja oman työpaikan kautta.  Asiakkailtakin voi vaatia parempaa kohtelua.

Aika absurdilta tuntuu että siivotessa alkaisi huomautella ihmisten töykeydestä. Vois tulla potkut aika nopee.

No tätäpä en ehdottanut. Parempaa kohtelua voi vaatia monella tavalla. Kannattaa kuitenkin omasta ihmisarvosta pitää kiinni.

Vierailija
30/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, pomolla oli oma siisteyskasvatus jäänyt taaperoikäisen tasolle (ellei sitten johtunut eturauhasvaivoista?), mutta aika lapsellinen tuo kosto sinulta. Aina voi olla se isompi ihminen kun elämässä tulee vastaan epämieluisia tilanteita, eikä alentua itse samalle tasolle tai vielä alemmas kuin se, jonka koet loukanneen sinua.

Uskomatonta, että tämä kommentti kerää alapeukutuksia! Ilmeisesti niin moni sitten katkeroituu tahallaan/tahtomattaan, että mielessä ei ole muuta kuin kosto ja vahingoniloinen nauru päälle.

Vierailija
31/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoton kirjoitti:

Jaa, netissä nimettömänä valittaminen parantaa epäkohtia? Itse lähtisin ajamaan asioita esim. liiton ja oman työpaikan kautta.  Asiakkailtakin voi vaatia parempaa kohtelua.

Aika absurdilta tuntuu että siivotessa alkaisi huomautella ihmisten töykeydestä. Vois tulla potkut aika nopee.

No tätäpä en ehdottanut. Parempaa kohtelua voi vaatia monella tavalla. Kannattaa kuitenkin omasta ihmisarvosta pitää kiinni.

Mitäs nää tavat ois?

Vierailija
32/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalin kokemus oli se, että kiireessä sain käteen verta vuotavan haavan, mutta en saanut lähteä töistä pois. Haava vuosi muutaman päivän, arpi on nykyään sen näköinen kuin siinä olisi leikkausarpi. Siivosin lomamökkejä jossain jumalan selän takana ja olin alaikäinen (kusetettava). Samaisessa paikassa ei saanut pitää ruokataukoa, vaikka työpäivä olisi ollut yli 8 h. Siivousfirma, joka näin laillisesti toimi, on olemassa edelleen.

No mikset vaan nyt julkaise sitä firman nimeä? Tuskin sua tunnistaa ja vaik tunnistais niin mitä sitten. Et sä mitään väärää tehnyt etkä sinne enää varmaan ole takaisin menossa...?

Vierailija
33/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro lisää!

Eipä siinä sen kummempaa kerrottavaa ole. Se oli erään firman toimisto ja mies oli/on siellä töissä. 

Vierailija
34/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asukas oli ampunut itseään ilmeisesti suuhun ja sieltä seinistä sit rapsuteltiin jos mitäkin irti.

Myös jos asunnossa on kuolleena ollut ihminen jo kauan, on se haju jäätävä sekä jos nesteet valunut lattialle tms. on todella ällöttävää.

Kerran oli yhdessä arkkumallisessa pakastimessa ollut jotain, mennyt pilalle ja koko pakastimen pohja lillui vihreää paakkuista mömmöä. Onneksi se lähti kaatopaikalle :D

Myös yltäpäältä homeessa olevat jääkaapit on mukavia yrittää pelastaa.

Vierailija
35/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoton kirjoitti:

Mitäs nää tavat ois?

Tuolla esim. joku mainitsi ettei yksinkertaisesti siivonnut kun tuli uhkailua asiakkaalta. Lisäksi mainitsin tuon asioiden yleisen ajamisen työpaikoilla ja ammattiyhdistyksissä. Toisaalta myös sen ymmärtäminen, ettö tietyissä ammateissa pitää kasvattaa vähän paksumpaa nahkaa eikä ottaa kaikesta itseensä. Enpä myöskään usko, että asiallisesta huomauttamisesta (esim. jos selkeää tahallaan sotkemista) potkuja tulee. Ainakin itse olen näin tehnyt. Luulen, että suurin osa tavallisista ihmisistä arvostaa siivoojan työtä ja ymmärtää, että ilman sitä hukuttaisiin paskaan. Sitten on nämä poikkeustapaukset, mutta ihan yhtä lailla niistä saa kärsiä missä tahansa asiakaspalveluammatissa.

Niin, ja sitten tietysti tuolla viimeisellä kommentilla tarkoitin sitä, ettei kannata työskennellä lafkoissa, jotka polkee lakisääteisiä oikeuksia taukoihin jne. tai missä esimiehiä ei kiinnosta työntekijöiden hyvinvointi. Tai missä asiakkaat kyykyttää ja oma mielenterveys on sen takia vaakalaudalla.

Vierailija
36/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon hoivakodissa siivoojana ja yleisesti ottaen tykkään työstäni ja vanhukset ovat mukavia, mutta kakka- ja pissasotkut ei ole kovin mukavia. Joskus on esim. rollaattorilla liikkuvan mummon avannepussi vuotanut ja käytäviä pitkin on kymmeniä metrejä pitkä löyhkäävä vana paskaa.

Ikävä asia, mutta kuitenkin mielestäni on eri asia jos vanhus pidätyskyvyttömyyttään tai sairauden vuoksi (avannepussiahan ei huvikseen kukaan pidä) sotkevat kuin että joku ihminen kiusallaan typeryyttään sotkee.

Vierailija
37/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonetta kohden oli se 10-15min jossa piti vaihtaa liinavaatteet, vaihtaa roskapussit, siivota kylpyhuone ja wc, vaihtaa pyyhkeet, tiskata astiat, siivota keittiö, tyhjentää jääkaappi, pestä lattia, pyyhkiä pinnat ja jos oli jotain ekstraylläreitä niin sitten se aika oli seuraavasta pois. Samalla liinalla huiskittiin menemään joka huoneessa ja joka paikassa. Oppi nopeasti tekemään näennäis-siistiä.

Vierailija
38/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo kosti vastaansanomiseni ja pisti minut siivoamaan erään työmaaruokalan viemärikaivot, ne kun piti ottaa kerran viikossa. Kaivoin sieltä limaa, ryönää ja ruuanjätteitä koko illan. Pinnalla ui katkarapuja, hyvä etteivät heränneet henkiin siinä runsaassa biosfäärissä. Lauloin ja siivosin, ilmeelläkään en osoittanut, et olis ollut mitenkään paha nakki. Pomoa vtutti vielä enemmän.

Opiskelut päätettyäni olisin päässyt ko. siivousfirmaan duuniin ja tämän entisen pomoni esimieheksi. Oishan se varmaan ollut makoisa pesti, mut ei kiinnostanut. Pikkupomo sai olla hetken elämänsä huipulla, kun sai nuorta siivoojatyttöä kyykyttää ;D. Moikkaa vaisusti nykyään jos jossain satutaan vastakkain.

Vierailija
39/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt vuoden tehnyt siivoustyötä opiskelun ohella. Kesäisin täyspäiväisesti ja muuten sitten lauantaisin pari tuntia. Inhoan tätä työtä jo nyt tarpeeksi, mutta rahaa tarvitsen. Ei ole vielä vastaan tullu mitään spesiaalia, mutta työkaverille oli joskus joku juoppo tullut ja kaatanut kaljat rappukäytävän lattialle juuri kun oli saanut siivotuksi. Sitten vielä ylistänyt kuinka hänen ansiostaan työkaverillani on töitä. Toivottavasti ei itselleni tule koskaan tuollaisia vastaan.

Vierailija
40/72 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siivoton kirjoitti:

Mitäs nää tavat ois?

Tuolla esim. joku mainitsi ettei yksinkertaisesti siivonnut kun tuli uhkailua asiakkaalta. Lisäksi mainitsin tuon asioiden yleisen ajamisen työpaikoilla ja ammattiyhdistyksissä. Toisaalta myös sen ymmärtäminen, ettö tietyissä ammateissa pitää kasvattaa vähän paksumpaa nahkaa eikä ottaa kaikesta itseensä. Enpä myöskään usko, että asiallisesta huomauttamisesta (esim. jos selkeää tahallaan sotkemista) potkuja tulee. Ainakin itse olen näin tehnyt. Luulen, että suurin osa tavallisista ihmisistä arvostaa siivoojan työtä ja ymmärtää, että ilman sitä hukuttaisiin paskaan. Sitten on nämä poikkeustapaukset, mutta ihan yhtä lailla niistä saa kärsiä missä tahansa asiakaspalveluammatissa.

Niin, ja sitten tietysti tuolla viimeisellä kommentilla tarkoitin sitä, ettei kannata työskennellä lafkoissa, jotka polkee lakisääteisiä oikeuksia taukoihin jne. tai missä esimiehiä ei kiinnosta työntekijöiden hyvinvointi. Tai missä asiakkaat kyykyttää ja oma mielenterveys on sen takia vaakalaudalla.

Olisi tietysti hienoa ja ideaalia että kaikki voisivat kieltäytyä työskentelemästä kurjissa työpaikoissa. Valitettavasti moni on elämässään siinä tilanteessa että työstä on mahdotonta kieltäytyä. Entäs jos työpaikalla on ammattiliittoja vastustava työporukka? Tähänkin olen törmännyt.

Asioista on voitava puhua ilman että tilanteesta kärsivää syytetään herkkänahkaisuudesta tai murenevasta mielenterveydestä. Mainitset että jossain töissä pitää kasvattaa paksu nahka. Mielestäni asian ei pitäisi olla näin. Siivooja saa olla herkkä.

Yleinen asenneilmapiiri ei ole siivoojamyönteinen. Kyse ei ole muutamista poikkeustapauksista. Siivousalan ongelmat on tunnustettu jo kauan ja moneen kertaan; tämäkään keskustelunavaus ei ole mitenkään tuore.

Shittiä ei pidä kestää ja ehkä siksi tämänkaltaiset anonyymit, henkilökohtaisia kokemuksia avaavat keskustelut voivat auttaa jotakuta ottamaan ensimmäisen askeleen oman tukalan tilanteensa parantamisessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä