Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempien oikeus lapsenlapseen?

Vierailija
05.06.2016 |

Luin jostain lehdestä,että tällaista lakiasetusta oli mietitty. Mun on vaikea ymmärtää, miksi. Jos isovanhemmat on ok, niin eiköhän vanhemmat anna tavata. Ajattelen, että jos eivät halua paljon yhteyttä isovanhempien kanssa, niin luultavasti siihen on jokin hyvä syy.
En siis käsitä, miksi isovanhemmilla pitäisi olla oikein _oikeus_ lapsenlapseen? Minusta vanhemmilla ainoina on oikeus päättää lapsen asioista, myös vaikuttaa pienen lapsen ihmissuhteisiin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva jos joku osaisi valaista, mikä ajatuksessa on taustalla.

Vierailija
2/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noku on ihan kaikilla pitää olla oikeus ihan kaikkeen tänä päivänä. Huoh. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva jos joku osaisi valaista, mikä ajatuksessa on taustalla.

Ajatuksena on lukuisat erot ja lasten vieraannuttaminen isovanhemmista.

Vierailija
4/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ei viitsinyt tulla edes ristiäisiin, muiden lastensa lapsien juhlissa kyllä käydään.

Mikä oikeus sillä on meidän lapseen?

Vierailija
5/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vaativat isovanhempia lastensa hoitajiksi viikonlopuiksi ja usein jopa kesälomiksikin. Jos ilmoitat ettet jaksa, olet estynyt tai vain ettet halua kuin silloin tällöin kotiisi, pistetään sitten välit poikki ja "Ette saa tavata lapsia"-txt perään. Tässä tapauksessa kostetaan lapsille. Ei ne lapset unohda mummia ja vaaria, jos hyvät ja rakkaat välit on, vaikka ei joka päivä nähtäiskään.

Mullekin viestitellään monesti kuinka "lapsilla on niiiin ikävä mummia", ja kun tarkastan kalenterista, on jotkut festarit aina tiedossa :D Kysyn sen jälkeen lapsilta, että mites nyt niin ikävä oli, ja vastaavat ihmeissään että häh? :D

Vierailija
6/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri tämä tilanne, että tapaamiset isovanhempien kanssa ei ole ok. Mieheni äiti on inhonnut minua 16 vuotta (koko yhdessä olomme ajan) ja tuonut sen kaikella tavalla myös esille.

Tästä huolimatta yritimme rakentaa välejä lastemme (nyt 5v ja 8v) ja isovanhempien välille, huonolla menestyksellä. Mummolaan meno oli vaikeaa, anoppi oli minulle niin ilkeä, että en halunnut sitä että lapset kuulevat sitä kun hän haukkuu minua. Heidän mökilleen meno oli epämiellyttävää, anoppi kun humaltuu, hänen haukkumisensa menee ihan hirveäksi ja hän on käynyt myös minuun käsiksi lasten nähden. Emme siis käy enää siellä.

Lasten synttäreille pyydettiin aikamme, kunnes hänen käytös ja mielenosoitus meni niin pitkälle, että lapset pelkäsivät. Hän tuli tänne lapsen synttäreille ja sai kamalan raivokohtauksen ja riehui ja huusi lasten kuullen mm. "olisi pitänyt silloin lyödä sinua niin, ettei henki enää pihisisi!!" Enää häntä ei siis pyydetä lasten synttäreille.

Nyt sitten en ole enää antanut lapsia mummolaan yökylään, kun anoppi oli alkanut haukkua minua lapsille yhdessä lasten serkun kanssa. Kertonut valheita minusta. Anoppi itse kertoi tämän ilkkuen minulle (halusi loukata) ja poikani vahvisti asian ja sanoi, että hän pahoitti mielensä siitä kun minua haukuttiin ja ihmetteli, miksi mummo valehtelee.

Mummo yritti siis vääntää asioita mieleisekseen ja yritti väittää tapahtuneita asioita muuksi. Minulle hän sanoi, että tulee kertomaan kaikki asiat pojillemme ja käy asiat heidän kanssaan perinpohjin läpi.

Tarkoittaa siis sitä, että kaikki aikuisten väliset tappelut olisi pitänyt kaataa lastemme niskaan ja käydä asiat läpi niin, että minä, heidän äitinsä olen kaikkeen syypää, ja mummo, puhdas pulmunen ei ole ikinä tehnyt mitään väärää tai pahaa. Tähän en suostunut, ja eivät ole enää tavanneet.

Vierailija
7/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeus tavata niin sitten on myös velvollisuuksia. Ei ne isovanhemmatkaan voi noukkia rusinoita pullasta.

Vierailija
8/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi noin, en koskaan tekisi lapsia. Sekä oma isäni, että miehen isä ovat molemmat juoppoja ja ilkeitä.

Vierailija
9/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmiltani kuoli aikuinen lapsi, jolta jäi lapsia - vanhempieni lapsenlapsia. Näiden lapsenlapsien vanhemmat olivat eronneet ja sisarukseni ex-puoliso alkoi tuon kuoleman jälkeen tietoisesti etäännyttämään lapsiaan meidän puoleisesta suvusta. Tilanne on nyt se, etteivät lapset ole suostuneet olemaan yhteydessä enää vuosiin vanhempiini (omiin isovanhempiinsa) ja epäilen että heille on syötetty pajunköyttä asioista, koska mitään järkeen käypää syytä ei ole olemassa siihen miksi välirikko syntyi toisen vanhemman kuoleman jälkeen. He ovat puoliksi peräisin suvustamme mutta ovat ikäänkuin polttaneet sillat takanaan. Isovanhempien suru ensin oman lapsen menetyksestä ja sitten lastenlasten menetyksestä on kivuliasta.

Vierailija
10/45 |
05.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on oikeus tavata niin sitten on myös velvollisuuksia. Ei ne isovanhemmatkaan voi noukkia rusinoita pullasta.

Lasten tapaaminen on rusinoita pullasta :D Ehkä tuo lakialoite on tarpeen kaltaistesi vanhempien takia.

Vierailija
11/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et voi/ saa viedä lapselta OIKEUTTA Isovanhempiinsa.jos itse et ole väleissä heidän kanssaan, se EI TARKOITA SITÄ,ETTÄ LAPSI EI HALUA OLLA TEKEMISISSÄ HEIDÄN KANSSAAN.VOIT VIEDÄ ISOVANHEMMAT VAIKKA KAIKEN, MUTTA LAPSELTA VIET HÄNEN SUKUJUURET,Todennäköisesti tämä lapsi etsii Isovanhempiaan myöhemmin, toivoittajasta hän tietää, ja huomaa, että äiti tai isä esti heidän tapaamisensa

Vierailija
12/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mervi kirjoitti:

Sinä et voi/ saa viedä lapselta OIKEUTTA Isovanhempiinsa.jos itse et ole väleissä heidän kanssaan, se EI TARKOITA SITÄ,ETTÄ LAPSI EI HALUA OLLA TEKEMISISSÄ HEIDÄN KANSSAAN.VOIT VIEDÄ ISOVANHEMMAT VAIKKA KAIKEN, MUTTA LAPSELTA VIET HÄNEN SUKUJUURET,Todennäköisesti tämä lapsi etsii Isovanhempiaan myöhemmin, toivoittajasta hän tietää, ja huomaa, että äiti tai isä esti heidän tapaamisensa

Vanhemman velvollisuus on suojella lasta. Tarvittaessa jopa isovanhemmalta. Taustalla ei voi olla muu kuin lapsen etu. Jos se ei täyty, ei isovanhemmilla ole mitään asiaa lasten elämään!

Vierailija
13/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan voi erottaa isovanhempia lapsistaan, kenelläkään tässä maailmassa ei ole oiketta siihen.ei äidillä,ei isällä .Tietenkin.jos lapsen turvallisuus on vaarassa, tms.mutta lapselta ei ole oiketta ottaa pois mitään/ketään, mitkä kuuluvat LAPSEN ELÄMÄÄN.vanhemmat eivät aina ymmärrä, että heidän lapsensa eivät ole heidän omistuksessaaan,kuin sen hetken, kunnes he kasvavat,ja alkavat etsimään kadotettuja sukulaisiaan

Vierailija
14/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mervi kirjoitti:

Ei kukaan voi erottaa isovanhempia lapsistaan, kenelläkään tässä maailmassa ei ole oiketta siihen.ei äidillä,ei isällä .Tietenkin.jos lapsen turvallisuus on vaarassa, tms.mutta lapselta ei ole oiketta ottaa pois mitään/ketään, mitkä kuuluvat LAPSEN ELÄMÄÄN.vanhemmat eivät aina ymmärrä, että heidän lapsensa eivät ole heidän omistuksessaaan,kuin sen hetken, kunnes he kasvavat,ja alkavat etsimään kadotettuja sukulaisiaan

Vanhempi päättää.

Vierailija
15/45 |
18.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isovanhemmat ovat väkivaltaisia ja alkoholisoituneita. Jos moinen laki tulee, aion rikkoa sitä räikeästi.

Vierailija
16/45 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mervi kirjoitti:

Kyllä vanhemmilla on oikeus jättää isovanhempi huomiotta ja niin tekevillä vanhemmila on taatusti hyvät syyt tehdä niin. Isovanhemmilla ei ole mitään oikeuksia. Ei isovanhempi automaattisesti kuulu lapsen elämään, varsinkaan siinä tapauksessa jos isovanhempi on vaikkapa persoonallisuushäiriöinen, rikollinen tai alkoholisti.

Vierailija
17/45 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun pahasti alkoholisoituneilla eläkeläisvanhemmillani ei ole mitään oikeutta minun lapsiini. Riitti että melkein onnistuivat tuhoamaan minun elämäni, mutta minun päätösvallassani on paljonko saavat olla tekemisissäni minun lasteni kanssa. Se on 0-3 krt vuodessa, nyt eivät ole nähneet lapsiani 1.5 vuoteen kuin ohimennen kaupungilla ja sekin ns vahingossa.

Vierailija
18/45 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei tule sellaista lakia, joka velvoittaisi jokaisen tuottamaan sen lapsenlapsen isovanhempien iloksi.

Vierailija
19/45 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat lapsen holhoojia ja he päättävät. Kyllä isovanhemmassa on jokin vika, jos häneen ei yhteyttä pidetä. Aika kuvottavaa tuollainen kyykyttämispyrkimys.

Vierailija
20/45 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmilla menee oikein pahasti sukset ristiin, on varsin tavallista kostaa asia lapsille ja isovanhemmille. Ei minustakaan isovanhemmilla pidä olla oikeutta lapsenlapsiinsa, mutta lapsilla pitäisi olla oikeus isovanhempiinsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi