Vuosilomista kysymys, kiitos jos osaatte vastata.
Aloitin työt uudessa paikassa helmikuun puolessavälissä. Lomaa tälle kesälle ehti kertyä siis vain 2 pv.
Jos olen vuoden töissä, ansaitsen koko vuodelta 2,5 pv/kk.
Jos haluan pitää lomaa jo syyskuussa, eli kesken kertymisvuoden, lasketaanko lomapäiviä minulle vain se 2 pv/kk? Vai kannattaako minun säästää lomat seur. kesälle jolloin saan täydet 2,5 pv lomaa.
Kommentit (31)
Ap jatkaa vielä: hukkasin jo sen sivun, mutta olin jostain lukevinani että lauantaikin lasketaan lomapäiväksi. Eli 30 päivää lomaa onkin vain 5 viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä: hukkasin jo sen sivun, mutta olin jostain lukevinani että lauantaikin lasketaan lomapäiväksi. Eli 30 päivää lomaa onkin vain 5 viikkoa?
Kyllä. Miten sä oot noin pihalla? Onko tämä ensimmäinen työpaikkasi?
se 2,5 päivää tulee seuraavasta lomankertymiskaudesta. Lomat eivät kasva korkoa jos niitä jättää käyttämättä.
Työnantajan ei ole mikään pakko suostua tämän vuoden kesälomakautena kuin tuon kahdan lolmapäivän pitämiseen, kuvuvan lomakuden kertymät pidetään ensikesänä.
Lomista on helpointa sopia silloin menee töihin, itse aloitin nykyisessä työssä tammikuussa ja sovimme että pidän kahden viikon loman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana en antaisi sinun pitää lomia etukäteen. Enhän voi tietää jos vaikka irtisanoutuisit lomien pidon jälkeen.
Mitäs eroa siinä on, jos kyseinen työntekijä on päättänyt joka tapauksessa sanoa itsensä irti kyseisenä päivänä?
Ihan jo sekin, että minkä mukaan se lomapalkka maksetaan. Esim tuntipalkkalaisella sitä loma-ajan palkkaa lasketaan koko lomanmääräytymisvuosi. Entäs jos haluaa pitää lomaa enemmän kuin on ansainnut päiviä, peritäänkö jo maksettu palkka työntekijältä takaisin?
"ylimääräinen" loma on palkatonta vapaata. Ei peritä mitään takaisin, eikä makseta palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasi TES:stä.
Käytännössä joo. Oon tehnyt valmistumisestani asti töitä toiminimellä eikä ole ollut työntekijöitä että olis joutunut tällaisia asioita funtsimaan. Mieskin on yrittäjä.
Lomia on pidetty sen mukaan mitä on pystytty.
Jos haluat pitää tänä vuonna palkatonta ja työnantaja suostuu siihen, katsot vain että ajoitat loman niin, että sinulle kertyy jokaiselta kuukaudelta täydet lomat. Sitten ensi vuonna sinulla on kesäloma 4 vkoa ja 1 vko talviloma, jos olet tavallinen yksityissektorin pulliainen.
Vierailija kirjoitti:
se 2,5 päivää tulee seuraavasta lomankertymiskaudesta. Lomat eivät kasva korkoa jos niitä jättää käyttämättä.
Työnantajan ei ole mikään pakko suostua tämän vuoden kesälomakautena kuin tuon kahdan lolmapäivän pitämiseen, kuvuvan lomakuden kertymät pidetään ensikesänä.
Lomista on helpointa sopia silloin menee töihin, itse aloitin nykyisessä työssä tammikuussa ja sovimme että pidän kahden viikon loman.
Kyllä ap saa jo nyt tältä vuodelta 2,5 pv/kk, kunhan on työsuhteessa vielä 1.4.2017.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana en antaisi sinun pitää lomia etukäteen. Enhän voi tietää jos vaikka irtisanoutuisit lomien pidon jälkeen.
Mitäs eroa siinä on, jos kyseinen työntekijä on päättänyt joka tapauksessa sanoa itsensä irti kyseisenä päivänä?
Jos työntekijälle tarvitaan loman ajaksi sijainen, tulee halvemmaksi työnantajalle pitää työntekijä töissä irtisanoutumiseen asti ja maksaa sen jälkeen lomakorvaukset kertyneistä päivistä kuin antaa työntekijälle lomaa ja maksaa samalta ajalta myös sijaiselle palkka ja muut työnantajamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jo sekin, että minkä mukaan se lomapalkka maksetaan. Esim tuntipalkkalaisella sitä loma-ajan palkkaa lasketaan koko lomanmääräytymisvuosi. Entäs jos haluaa pitää lomaa enemmän kuin on ansainnut päiviä, peritäänkö jo maksettu palkka työntekijältä takaisin?
"ylimääräinen" loma on palkatonta vapaata. Ei peritä mitään takaisin, eikä makseta palkkaa.
Tuostahan (palkaton vapaa) ei nyt ollut kysymys.