Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v tyttäreni syö kuin hevonen

yh-isä
04.06.2016 |

Koko poppoolle tehdystä makaronilaatikkovuoasta puolet menee hänelle, loput minä jaan hänen veljensä kanssa. Roskaruokaa kun joskus harvoin haetaan, niin hänelle ei koskaan riitä yksi ateria, pitää saada ainakin kaksi hampurilaista ja ranskikset että nälkä lähtee. Samoin vetäisee kokonaisen kebabin tai pizzan yhdeltä istumalta. Makkaraa vetää helposti kaksi putkeen.

Vielä pysynyt ihan hoikkana, varmastikin siksi koska urheilee ja liikkuu niin aktiivisesti, mutta minua pelottaa tulevaisuutta ajatellen. Mitäs kun teini-iässä liikunnan ja urheilun korvaa kiinnostus poikiin, meikkeihin ja siideriin, miten tulee käymään hänen painolleen ja terveydelleen? Haluan hänelle vain parasta.

Mitenköhän tytön syömistottumuksiin olisi paras puuttua ENNEN kuin ongelmia ilmaantuu?

Terv.yh-isä

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva läskikasa

Vierailija
2/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan aikamoisia määriä 10v-tytölle, tai vaikkapa kenelle tahansa aikakin tuo kaksi roskaruoka-ateriaa. Minusta on hienoa, että tiedostat, mitä ongelmia tuohon voi liittyä, toisin kuin monet vanhemmat, jotka sulkevat silmänsä lapsensa poikkeavalta syömiseltä. Ongelmallisempaa onkin sitten se, kuinka asian kanssa edetä. Ei varmaankaan kannata huomautella tytölle asiasta, tuon ikäiset kun ovat niin kovin herkkiä. Voisit puhua ensin lääkärin kanssa. Jos tyttö ei yksinkertaisesti tunne nälkää, kyse voi olla jostain biologisesta häiriöstä. Todennäköisesti kuitenkin varmaan psyykkistä, jolloin hienovarainen lähestymistapa on entistä tärkeämpää. Tuli myös mieleen, millainen ruokailurytmi teillä on kotona normaalisti? Jos tyttö esimerkiksi jättää aamupalan väliin ja on pitkiä päiviä koulussa, niin sitten saattaa upota entistä isompi määrä ruokaa kerralla, kun sitä vihdoin syödään.

Tsemppiä sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hups, piti siis kirjoittaa että "ei tunne kylläisyyttä" tuon nälän sijaan!

Vierailija
4/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi EI syö kuin hevonen, sillä hevoset eivät syö esim. makkaraa, makaronilaatikkoa, pizzaa tai hampurilaisia vaan heinää, kauraa, porkkanoita ja vaikka joskus ruisleipää tms. Jos tyttäresi söisi kuin hevonen, niin hänen ateriansa olisi vaikka annos heinää, jonka joukossa on muutama porkkana.

Vierailija
5/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä söin teininä samalla lailla. Mikään ei riittänyt, aina oli nälkä. Ja ihan kotiruokaa meillä syötiin. Ei siihen aikaan ollut muutakuin pizzeria ja autogrilli eikä niissäkään käyty kuin ehkä kerran vuodessa.

Mutta koska kukaan ei koskaan puuttunut syömiseeni, en ole koskaan ollut laihdutuskuurilla eikä kehonkuvani ole millään tavalla vääristynyt. Olen aina syönyt nälkääni. Ja tästä syystä olen osannut rajoittaa ruuan määrää vähemmäksi silloin, kun ei ole niin kova nälkä.

Mun neuvo: tarjoa kotona monipuolista itse valmistettua kotiruokaa ja pidä einekset minimissä. Anna tytön syödä tarpeeksi äläkä huomauttele syödyn ruuan määrästä. Terveellinen kotiruoka ei lihota, sen tekee karkit, sipsit, limpparit ja hampparit sekä napostelu.

Luulen että osittain tästä syystä kroppani on toiminut aina normaalisti, kun en ole lähtenyt paastoille enkä dieeteille. Lukiossa, siis silloin kun murrosikä ja kasvukaudet on ohitettu, olin 170/55kg. Nyt olen yli 30v. ja 170/60 kg. Edelleen syön nälkääni kotona valmistettua kotiruokaa enkä kikkaile dieettien kanssa.

Muista, että murrosiässä energia menee kasvuun ja kehitykseen.

Vierailija
6/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia, marjoja ja hedelmiä...

Ruoka, jossa on minimaalisesti ravintoaineita tyydyttää ravinnon tarpeen heikommin.

Vierailija
7/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kotona söin kun hevonen, koska koulussa ruoka oli jotain keittoa ym. litkua, joka piti nälkää ehkä tunnin. Siihen päälle vielä 3-4 tuntia koulua, kotimatka ja odotus, että äiti tulee kaupasta ja laittaa ruuan.

Vierailija
8/8 |
04.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin muistan syöneeni kasvupyrähdyksen aikana neljä burritoa yhdeltä istumalta, vaikka ainoa liikuntamuotoni oli pyöräily kouluun ja takaisin. Onneksi vanhempani eivät puuttuneet syömisiini. Ja ihan normaalipainoisena pysyin.

Nykyisin ikää on 25, painoindeksi on 21,2 ja burritojen määrä syömisekerralla 1.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi