Kuntouttavana työtoimintana paskan lapioimista hevostallilla
Tähän on menty. Työpajalta lähetetään porukkaa lapioimaan paskaa. Onneksi olen itse säästynyt tuolta "kuntoutukselta", valitettavasti jotkut sinne joutuvat karenssin uhalla. Mikä pakko se on nöyryyttää työttömiä? Eikö se työttömyys itsessään ole tarpeeksi paha, ilman paskan lapiointia ylimääräisenä rangaistuksena? Kuinka tällainen toiminta kuntouttaa?
Kommentit (137)
Niin ja rahastahan ei ole puute, vaan tahdosta maksaa palkkaa - ahneudesta. Verovaroja hilataan veroparatiiseihin. Meille voitaisiin ihan yhtä hyvin maksaa palkkaakin. Vai miten selitätte sen, että paljon köyhempi Suomi 50-luvulla maksoi palkkaa apupojista lähtien. Oikeaa palkkaa.
Minä en ymmärrä miten työstä ei makseta palkkaa. Jos lapioit paskaa monta tuntia päivässä, pitää siitä saada kyseisen alan työehtosopimuksen mukainen minimipalkka.
Millä ajalla tuo paskanlapioija kehittää omaa ammattitaitoaan ja hakee oman alansa töitä?
Mä voisin lapioida paskaa hevostallilla varsin hyvin, jos siitä saisi käyvän tason mukaista palkkaa. Kahdeksan tunnin työaika ja viitenä päivänä töitä viikossa niin laittakaa vain ilmoitus vetämään. Kyllä tulijoita löytyy.
Orjatyölle näytän keskisormea.
Mitä vittua?
Ihan hyvää, rehitä duunia. Ennen, matalan työttömyyden aikaan, tehtiin paljonkin lapiohommia.
Ruumiillinen työ on parasta lääkettä psyykkisiin ongelmiin, masennukseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
Ihan hyvää, rehitä duunia. Ennen, matalan työttömyyden aikaan, tehtiin paljonkin lapiohommia.
Kaikilla työttömillä ei ole psyykkisiä ongelmiatai masennusta.
Mulle tulisi psyykkisiä ongelmia, jos joutuisin lapioimaan palkatta paskaa tuntitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ap ennen ole lapioinut paskaa? Aika normaalia hommaa.
Ai palkattako? No jos sinä haluat harrastaa paskan lapioimista ihan vapaa-ajan viettona, niin siitä vaan. Älä yleistä, että muut välttämättä haluavat.
Kyllä ihmettelen sitä viime kesän uravalmennuskurssin vetäjää, miten se kehtaa. Miten kehtaa elättää itsensä toisten kurjistamisella ja riistämisellä.
Päälle vielä nalkutti että älkää sitten häiritkö tämän talon työntekijöitä tuolla käytävillä kun kuljette ja että kahvinne saatte keittää itse, minä en ole teidän kahvinkeittäjänne. Vettä kehotti hakemaan vessasta, koska sehän olisi häirinnyt talonväkeä, jos me olisimme rampanneet heidän keittopisteessään hakemassa vettä. Että tällaista. Emme olleet hänen mielestään varmaan edes ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
Nyt oli kyse työttömistä, ei mielenterveyskuntoutujista.
Tuli tuosta mieleen kun eräs tuttu hommasi kaksi hevosta ja laittoi lehteen ilmoituksen, että otetaan pari kolme vapaaehtoista hevosia hoitamaan. Vapaaehtoisia pikkutyttöjä ilmoittautui vaikka kuinka paljon ja moni joutui sitten pettymään. Eräs pieni tyttö sanoi melkein kyynelet silmissä, että enks mää voi edes tulla vaikka lantaa luomaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
Ruumiillisesta työstä on Suomessa ollut tapana maksaa täysivaltaisille kansalaisille palkkaa. Jos ei makseta niin kyseessä on orjuuttaminen.
Erään työpajan vetäjät oikein leuhkivat lähtevänsä talvilomalla laskettelemaan ja toinen oli menossa ratsastamaan. Kalliita harrastuksia. Että sellaiset loiset jotka vedättävät valtion rahoja huijaribisneksillään. Meillä työpajan orjilla mitään lomia edes ollut. Noh, se on yksi päivä kun he niittävät sitä mitä kylvivät. Ei käy kateeksi.
Juu ja muistan myös aikaisemman kurssinvetäjän lesoilevan etelänmatkoilla ja tuonne kurssille ajoivat kalliilla autoilla. Ja muistivat tottakai nöyryyttää ihmisiä.
Kaikki kurssinvetäjät on sitä samaa humpuukia ja valtio ja kunnat tietää sen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
On se rehtiä duunia, jos siitä saisi rahaa! Ja kaikki työttömät eivät ole masentuneita, ovat vain työttömiä. -ap
Vierailija kirjoitti:
Tuli tuosta mieleen kun eräs tuttu hommasi kaksi hevosta ja laittoi lehteen ilmoituksen, että otetaan pari kolme vapaaehtoista hevosia hoitamaan. Vapaaehtoisia pikkutyttöjä ilmoittautui vaikka kuinka paljon ja moni joutui sitten pettymään. Eräs pieni tyttö sanoi melkein kyynelet silmissä, että enks mää voi edes tulla vaikka lantaa luomaan. :D
Hevoshulluille tytöille (ja pojille) tuo toki sopii, ei satunnaiselle aikuiselle, joka ei ehkä edes pidä hevosista.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten työstä ei makseta palkkaa. Jos lapioit paskaa monta tuntia päivässä, pitää siitä saada kyseisen alan työehtosopimuksen mukainen minimipalkka.
Millä ajalla tuo paskanlapioija kehittää omaa ammattitaitoaan ja hakee oman alansa töitä?
Kun töitä ei kertakaikkiaan ole niin työttömiä rangaistaan orjuutuksilla. Kaupat hyötyy kun hyllyjen täyttäjälle ei tarvi maksaa. Samoin huoltoyhtiöt ja kaikki jotka näitä orjia käyttävät. Työttömältä viedään itsetunnon rippeetkin osoittamalla että olet vain orjan arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömät naiset eivät ryhdy prostituutioon?
T: Mies
Osa työttömistä naisista ryhtyy prostituutioon. Sen homman tekeminen on lainsäädännön avulla Suomessa saatu hyvin hankalaksi ja turvattomaksi. Pitää rekisteröityä yrittäjäksi menettäen työttömyyskorvauksensa eikä saa käyttää turvapalvelua estämään joutumisensa raiskauksen tai pahoinpitelyn uhriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
Mulle tulisi psyykkisiä ongelmia, jos joutuisin lapioimaan palkatta paskaa tuntitolkulla.
Kuntouttavaan työtoimintaan ohjatuilla monesti on.
Eikö työttymyyskorvaus ole juuri se "palkka" siitä työstä. Minä taas en ymmärrä minkä takia yhteiskunnan täytyy elättää työttömiä ilman että se saa mitään vastineeksi. Koska ihan oikeasti Suomessa on myös sellaisia työttömiä jotka eivät edes halua mennä töihin. Onhan se hyvä että heidät patistetaan toimintaan mukaan. Toisaalta ymmärrän jos lannan luominen kolmen yliopistotutkinnon suorittaneesta tuntuu alentavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua?
Ei, mutta kaikille ei myöskään suositella kuntouttavaa työtoimintaa.
Osaako joku selittää, mistä on peräisin tämä laajalle levinnyt uskomus, että työtön viettää aikaansa aina ja koko ajan vain makuuasennossa, ts. "makaa kotona"?
Ja toinen kysymys, viitaten tuohon "kotona makaaminen ei ketään kuntouta" - kommenttiin: mistä työttömän pitäisi kuntoutua? Mikä on se vaiva?
Ja kolmanneksi, mitä se auttaa "jos löytää kipinän uuteen työuraan", jos a) työpaikkoja ei ole? b) kukaan ei palkkaa vaikka niitä jostain löytyisikin, johtuen työnantajien ja yhteiskunnan leimaavista ja syyllistävistä asenteista työttömiä kohtaan?
Vielä neljänneksi: "tekemään edes jotakin". Eikä kotona ja kodin ulkopuolella voi muka omatoimisesti tehdä kaikenlaista, hyödyllistä ja miksei hyödytöntäkin? Mistä uskomus, että työtön ei keksisi mitään päiviensä täytteeksi?