"Sipsikaljaveganismi"
Tunnette varmaan ilmiön. Joku on keksinyt, että tavallisissa sipseissä ja oluessa ei ole mitään eläinperäisiä ainesosia, joten voihan sitä olla vegaani muutoinkin kuin terveellisesti syöden. Tumma suklaakin on usein täysin vegaanista, puhumattakaan kaikenlaisista sokerijuomista sekä viinistä. Jos ilmiötä ajatellaan laajemmin, sen piiriin kuuluvat ehdottomasti muun muassa kasvispiirakat eli vihikset, seitan-makkarat ja -kebabit ynnä muu sellainen, joka ei toteuta kasvisruokavalion vanhaa terveellisyystehtävää, mutta kyllä suitsii ylenmääräistä lihantuotantoa ja kunnolla.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki oluet eivät muuten ole vegaanisia, eivät myöskään viinit tai edes mehut.
Jep. Ainakin Guinness on kirkastettu kalan suomuilla tjsp
Eiköhän vegaanit nämä jutut tiedä itse paremmin.
Ainakin Vegaaniliitolla on netissä ravintoasioissa neuvova esite urheileville vegaaneille?
Löytyykö vastaavaa tietopakettia mistään sekaaneille (kenenkään PT:n blogi ei nyt kelpaa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ainakin Guinness on kirkastettu kalan suomuilla tjsp
Eiköhän vegaanit nämä jutut tiedä itse paremmin.
Joo, mutta ap ei tuntunut tietävän. Tai minulle ainakin jäi vähän epäselväksi, onko ap itse vegaani tai mitä hän tällä aloituksella hakee.
Sipsithän on perunoita, joista saa sitä kasvista, sit suolaa ja rasvaakin pitää ihmisten saada. Kalja on kuin leipää ja siinä on myös paljon tärkeitä aineita, joita keho tarvitsee. Ja oluesta saa mukavat kevyet känät.
Kalja ja sipsi on parempaa kuin kasvikset. Henkinen hyvinvointi on tärkeämpää kuin joku kasvisuskonto.
Niin, noh. Kasvissyöntiä voi toteuttaa monella eri tavalla, joten pelkkä kasvissyönti sinänsä ei takaa terveellisyyttä (tai painonpudotusta, jos on ryhtynyt painonhallintasyistä kasvissyöjäksi). Samalla tavalla kenessä tahansa sekasyöjässäkin on vannoutuneita ruokaharrastajia, pikaruokakiitäjiä ja heitä, joille hyvä ateria tarkoittaa kolmea kauhallista muusia ja uunimakkaraa siihen kylkeen, salaattia ehkä Atrian perunasalaattirasiasta.
... Eikös se ole pelkästään hyvä asia, että on niitä stereotypioiden vastaisia vegaaneja, jotka eivät niuhota ja julista ruokavalionsa eettisyyttä ja terveellisyyttä, vaan toteuttavat sitä parhaalla katsomallaan tavalla niin kuin kuka tahansa ruokaa syövä ihminen?
Mä olen joskus saanut sellaisen käsityksen, että alkoholia testataan eläinkokein. Miksi vegaanit haluavat lisätä eläinten kärsimystä ja käyttää tuotteita, joita testataan eläimillä? Eikö alkoholiteollisuus pitäisi olla pannassa, jos niitä eläimiä todella käytetään jossain testeissä? Vai meneekö tämäkin kategoriaan "jotainhan on pakko syödä/juoda"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmiötä ajatellaan laajemmin, sen piiriin kuuluvat ehdottomasti muun muassa kasvispiirakat eli vihikset, seitan-makkarat ja -kebabit ynnä muu sellainen, joka ei toteuta kasvisruokavalion vanhaa terveellisyystehtävää, mutta kyllä suitsii ylenmääräistä lihantuotantoa ja kunnolla.
Anteeksi mitä?
Niin mitä "mitä"? Eikö mielestäsi lihantuotantoa vähennä se että korvaa lihamätöt kasvisperäisillä?
Huvittaa se, että ihmiset jaksaa vetää herneen nenään siitä mitä toinen syö. On se sitten vegaani, tai vaikka pelkkää sisäfilettä syövä, niin eihän se nyt muiden asia ole. (Paitsi nämä perinteiset itsensä esille tuovat OLEN VEGAANI tyypit..).
Jos haluaa syödä vain kasvikunnan tuotteita, mutta tykkää herkuttelusta ja kaljarentoutumisesta, niin mikä siinä on väärin? Miksi sitä pitää jotenkin pitää pahana? Onko herkuttelu ja kaljoittelu vaan sekasyöjien oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Kalja ja sipsi on parempaa kuin kasvikset. Henkinen hyvinvointi on tärkeämpää kuin joku kasvisuskonto.
Totta. Mä ainakin oon onnellisempi sipseillä ja kaljalla. Olisin helvetin onneton ja masentunut jos pitäisi niiden asemasta jotain vitun oksettavaa kasvispaskaa nauttia. Live hard die hard!
Nam, mäkin voisin ryhtyä vegaaniksi. No ehkä pari porkkanaa vois päivässä rouskuttaa sipsien ja oluen lisäksi.