Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ja milloin opitte tekemään hyvää "äidin tekemää ruokaa" :D

Vierailija
03.06.2016 |

Mulle iskee pieni paniikki. Tarkoitus on parin vuoden sisällä alkaa perustaa perhettä kumppanin kanssa. Kun opiskelut ensi syksynä loppuu, muutan mieheni kanssa yhteen. Minä HALUAN ottaa päävastuun ruualaitosta perheessämme. Ongelma on vain se, etten osaa tehdä ruokaa enkä koskaan ole oikeastaan opetellut. Opiskeluaikana olen ollut ihan tyytyväinen mahdollisimman yksinkertaisiin ruokiin: pastaa ja kastike jossa jauheliha+tomaattimurska+mausteet tai sitten "broileriwokki" eli broilerisuikaleita+pakastevihanneksia+mausteet ja kerma. Siinäpä se. Voi että kun haluaisin osata tehdä kaikkea ihanaa: perunamuusia, ruskeakastiketta, maksapihvejä, kalaruokia, keittoja... Monia näistä on kerran tai kaksi kokeiltu, mutta esimerkiksi muusista tulee sellaista velliä joka ei haarukassa pysy :( Olenko vaan tuomittu olemaan tällainen tumpelo? Miten voisin oppia tekemään ruokia, kun kotona ei ole opetettu? Haluan tehdä hyvää ruokaa perheelleni. Oma äitini tekee ihanaa ruokaa, mutta keittiö on aina ollut hänen valtakuntaansa ja monesti kun asuin vielä kotona saimme riidan aikaiseksi kun perunatkin kuorin väärin jne.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen osannut, jo kauan ennen opiskeluja. Eihän se ole kuin reseptiä noudattaa.

Ei kaikkea heti opi (ruskea kastike esim) mutta en ymmärrä miten perunamuusista saa tehtyä velliä...

Vierailija
2/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Kyllä tekemällä oppii. Kaikki eivät tule keittiönhengettäriksi, mutta saavat aikaan ihan syötävää sapuskaa. Harvassa ovat ne, jotka ihan kädettömiä ovat.

Itse olin aika osaamaton aikoinaan. Seiskan kotsassa jotain opin. Opiskelijabudejetilla nyt ei tarvinnut hummereita osata laittaa, perussyötävää. Vähän pitää mielessä terveysjutut, ja sen, että rahat piisaavat loppukuuhun.

Ja ne potut voit kuoria ihan miten haluat (varo leikkaamasta sormia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v:nä kun muutin kotoa pois ja perustin perheen. Siihen saakka vanhemmat oli vastanneet ruokahuollosta eikä keittiöön ollut asiaa:D

Toisin on nyt omien lasten kohdalla, pienestä pitäen on opetettu ruuanlaittoa ja leipomista. Nykyisen miehen kohdalla tämä tapahtui vasta 30+ kun tavattiin - oli tyypillisen 70-luvun kasvatti: eineksiä ja voileipiä kotona tarjolla. Ihmetteli miten viitsin tehdä ruuat itse. Sanoin ettei tässä taloudessa ei eineksiä syödä

Vierailija
4/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta nyt 37 vuotiaana, kun esikoinenkin jo 15v. Toki aikaisemminkin olen ruokaa laittanut, mutta ei se ole ollut sellaista  hyvää ruokaa, vaan kunhan jotain. Aloin käyttään maustepippuria, voita ja kuohukermaa ja tekeen ruoat oikeasti niin kuin äitini teki. Pullankin leivon nykyisin oikeaan voihin ja tulee aivan eriä kuin leivontamargariineista.  Aikaisemmin olin rasvakammoinen ja ruoat oli pahoja. Nyt ruoka maistuu. Tuon seurauksena leivän syöntimme on romahtanut eikä tee herkkujakaan mieli paljon, siitä on seurannut se, että painoni on tippunut viisi kiloa.

Vierailija
5/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita oppii, ovat sellaisia helppoja perusruokia. :) Muusiin olet varmaan laittanut liikaa nestettä jos tulee lirua. Esim. Kotikokki.netistä tai Marttojen sivuilta löytyy ihan perusohjeita ja on neuvottu tarkkaankin, kuinta onnistut. Yksi hyvä keino voisi olla lainata esim. Kirjastosta kirjoja, joissa on "alkeet" neuvottu, kun ne osaa, niin voi alkaa soveltamaan enemmän, tulee näppituntuma. Yksi hyvä olisi myös yläasteen kotitaloustuntien oppikirja, Hyvää pataa-niminen, siinä on yksinkertaiset ja hyvät ohjeet kotiruokien valmistukseen ja löytyy muitakin vinkkejä esim. Taloudenhoitoon. Älä lannistu, vaikkei heti onnistu, itsellänikin meni aikaa ennenkuin olen löytänyt ne omat bravuurini, vaikka kouluiässä jo aloin opettelemaan.

Vierailija
6/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin aikoinaan teininä asumaan itsekseni ja siinä samassa unohtui ihan kaikki tietotaito jonka olin oppinut kotitaloustunneilla koulussa. Ei siinä auttanut muu kuin alkaa tekemään ruokaa, samalla oppii. Onhan matkan varrella tullut aivan järkyttäviä epäonnistumisia, jotka nyt naurattavat. Nyt on perhettä ja teen ruokaa, josta lapset tykkäävät niin paljon etteivät halua ravintolaan syömään ollenkaan. Teen kyllä ns tavisruokien lisäksi paljon esim intialaista ja kiinalaista, ja erilaisia meksikolaista herkkuja.

Alat vaan tekemään, etkä lannistu. Ruoanlaitto on kivaa ja kotona tehden säästää ja tietää mitä syö. Tsemppiä!

Vierailija
7/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunamuusiin lisätään neste vähitellen koostumusta seuraten. Hyvä possunsuikalekastike tulee, kun paistaa maustamattomat suikaleet pannulla ja heittää lihaliemikuution siihen joukkoon jo ennen kuin lihan pinta on paistunut ja mennyt kiinni. Sitten suurustaa pannulla jauhot ja tekee kastikkeen siiten. Siitäpä sitten sekä kastike että lihat kattilaan hautumaan tunniksi pienellä lämmöllä maustepippurin ja vaikka laakerinlehden kanssa. Tuleepas hyvää!

Jauhelihakeitot ja nakkikeitot on helppoja myös. Jauheliha pannulle lihaliemikuution kanssa, kuirit ja pilkot perunat tai paistat nakinviipaleet, sitten kattilaan lisäksi oman mielen mukaan vihannessekoituspussi, pippurit jne mausteet.. Helppoa, hyvää ja halpaa.

Karjalanpaisti on kans tosi helppo. Ruskistat lihan pannulla ja heität vuokaan veden ja juuresten kanssa (saa oakastealtaasta). Jälleen paljon maustepippureita ja useampi laakerinlehti ja koko komeus muutamaksi tunniksi uuniin kypsymään. Voi laittaa folion päälle niin eipä räisky uuniin. Tulee ihana tuoksu koko kämppään! Mä niin inhoan kaikkia riisi/pasta/broilersuikale-väkästyksiä..

Vierailija
8/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin teet niinkuin reseptissä sanotaan, muistat maistella ja maustaa, ensin varovasti, lisää maustetta on helpompi laittaa.

Tee ruoka ensin rauhassa ja keskity siihen. Mieti mitä pitää olla valmiina ennenkuin aloitat esim kastikkeen teon, onko muusiperunat jo kiehumassa ja sipulit kastikkeeseen pilkottu jne.

Jos menee pieleen mieti miksi meni, jos muusista tuli löysää, mikähän oli vikana? Joku jo aiemmin kertoi.

Tekemällä oppii ja virheistä kannattaa ottaa oppiksi, nythän sinulla on aikaa opetella rutiineita, lasten kanssa kun aina on häiriötä, eikä voi keskittyä ruuanlaittoon vaan sen on tultava ajattelematta, useimmiten.

Vierailija
9/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitien tekemää ruokaa? HAH! Lapset yököttelee edelleen sen minkä ehtivät ja tohtivat kokkauksilleni. Itse ajattelen olevani kuitenkin ihan keskinkertainen sapuskantekijä.

Mitenkö ruokaa tehdään? Oikeasti? Osaathan sä varmaan lukea ja noudattaa ohjeita. Netti on reseptejä pullollaan!

Vierailija
10/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset tykkäävät ruoistani aivan valtavasti, vaikka luulin olevani varsin keskinkertainen kotikokki. Ota rennosti ja kokkaa; katso resepteistä tarvittaessa. Mun lapsilleni mun keitokseni ovat sitä "äidin ruokaa" ja niin maistuvat heille pastat, lihapullat, burritot ja itämaiset ruoat jne. Teen terveellistä ja nykyaikaista ruokaa; ei sitä ruskeata kastiketta ole pakko vääntää, kun niin tehtiin 70-luvullakin. Voit määritellä äitiyden elementit itse aika pitkälti, kunhan toimit järkevästi ja vastuullisesti.

Vierailija
11/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemminkin jo mainittiin hyvää pataa- kirja. On hyvä ja siinä kerrotaan tarkasti kuinka vaikka se perunamuussi tehdään. Toinen hyvä kirja on ruutukokki. Se on keittokirjojen klassikko jota uudistetaan hellävaraisesti aina uudelle vuosikymmenelle.

Keskityt vaikka siihen perunamuussiin ensin. Pieniä juttuja kerrallaan niin opit!

Vierailija
12/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan.

T:katastrofikokki

Vierailija
13/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19v:nä kun muutin kotoa pois ja perustin perheen. Siihen saakka vanhemmat oli vastanneet ruokahuollosta eikä keittiöön ollut asiaa:D

Toisin on nyt omien lasten kohdalla, pienestä pitäen on opetettu ruuanlaittoa ja leipomista. Nykyisen miehen kohdalla tämä tapahtui vasta 30+ kun tavattiin - oli tyypillisen 70-luvun kasvatti: eineksiä ja voileipiä kotona tarjolla. Ihmetteli miten viitsin tehdä ruuat itse. Sanoin ettei tässä taloudessa ei eineksiä syödä

argh, siis ei syödä eineksiä!

Vierailija
14/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vois aloittaa siitä, että opiskelee eri ruoka-aineiden käsittelyä ja kypsennysaikoja yms. Netistä löytyy videoita pilvin pimein. Tästä on hyvä lähteä noudattamaan reseptejä.

Vierailija
15/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisimman yksinkertaisesta kotiruuasta on hyvä aloittaa ja edetä siitä sitten harjoittelun kautta hiukan vaativampiin. Monimutkaista kotiruoka harvoin onkaan.

Vierailija
16/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikko nyt on ainakin ns. Idioottivarma, ei voi mennä pahasti pieleen, siitä olisi hyvä aloittaa. :)

Helpon ja nopean jauhelihakastikkeen tykkään itse tehdä niin, että ripottelen 2-3rkl vehnäjauhoa ruskistetun ja maustetun sipuli-ja jauhelihan sekaan ja joka lusikallisen jälkeen sekoitetaan jauhot hyvin lihan joukkoon, lopuksi 5-6dl kuumaa vettä päälle ja sekoitus, lisään vielä lihaliemikuution (sen voi pieniä, liukenee nopeammin) ja 1-2tl sinappia, 2rkl ketsuppia. Voi laittaa sekaan myös esim. Suolakurkkukuutioita tai silputun tomaatin tai tomaattimurskaa myös, jos haluaa vaihtelua, kurkuilla höystetty sopii ehkä paremmin perunoiden/muusin kanssa ja tomaattinen pastan kanssa.

Toinen hyvin helppo juustoinen jauhelihakastike on, että ruskista sipuli ja jauheliha, mausta, lisää 2dl-3 vettä ja 2dl ruokakermaa, reilu kourallinen juustoraastetta ja lihaliemikuutio. Anna kastikkeen hautua hetken aikaa ja suurusta se Maizena vaalealla kastikesuurusteella sopivan paksuiseksi, suuruste lisätään suoraa kastikkeen sekaan, se paksuuntuu kun kastike kiehahtaa, joten lisää varovasti. Sopii erityisesti spagetin kanssa tuo kastike.

Näihin kuitenkin on kaikilla omat reseptit ja jokaisella oma makunsa, mutta ajattelin heittää pari helposti onnistuvaa esimerkkiä, noissa valmistukseen menee alle 30min, ja kun hyvän salaatin tekee lisukkeeksi niin nam. :)

Vierailija
17/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makaronilaatikko nyt on ainakin ns. Idioottivarma, ei voi mennä pahasti pieleen, siitä olisi hyvä aloittaa. :)

Helpon ja nopean jauhelihakastikkeen tykkään itse tehdä niin, että ripottelen 2-3rkl vehnäjauhoa ruskistetun ja maustetun sipuli-ja jauhelihan sekaan ja joka lusikallisen jälkeen sekoitetaan jauhot hyvin lihan joukkoon, lopuksi 5-6dl kuumaa vettä päälle ja sekoitus, lisään vielä lihaliemikuution (sen voi pieniä, liukenee nopeammin) ja 1-2tl sinappia, 2rkl ketsuppia. Voi laittaa sekaan myös esim. Suolakurkkukuutioita tai silputun tomaatin tai tomaattimurskaa myös, jos haluaa vaihtelua, kurkuilla höystetty sopii ehkä paremmin perunoiden/muusin kanssa ja tomaattinen pastan kanssa.

Toinen hyvin helppo juustoinen jauhelihakastike on, että ruskista sipuli ja jauheliha, mausta, lisää 2dl-3 vettä ja 2dl ruokakermaa, reilu kourallinen juustoraastetta ja lihaliemikuutio. Anna kastikkeen hautua hetken aikaa ja suurusta se Maizena vaalealla kastikesuurusteella sopivan paksuiseksi, suuruste lisätään suoraa kastikkeen sekaan, se paksuuntuu kun kastike kiehahtaa, joten lisää varovasti. Sopii erityisesti spagetin kanssa tuo kastike.

Näihin kuitenkin on kaikilla omat reseptit ja jokaisella oma makunsa, mutta ajattelin heittää pari helposti onnistuvaa esimerkkiä, noissa valmistukseen menee alle 30min, ja kun hyvän salaatin tekee lisukkeeksi niin nam. :)

Sinuna opiskelisin vielä ruuanlaittoa. Sori, mut noi sun tekelees vaikuttaa aika ällöttäviltä. Hyvät perusaineet pilaat teollisilla sotkuilla.

Vierailija
18/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vois aloittaa siitä, että opiskelee eri ruoka-aineiden käsittelyä ja kypsennysaikoja yms. Netistä löytyy videoita pilvin pimein. Tästä on hyvä lähteä noudattamaan reseptejä.

Tähän voisi vielä lisätä, että hyvään ruokaan kannattaa käyttää aitoja raaka-aineita. Kaikki keinotekoiset sotkut pilaavat ruuan.

Vierailija
19/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna opiskelisin vielä ruuanlaittoa. Sori, mut noi sun tekelees vaikuttaa aika ällöttäviltä. Hyvät perusaineet pilaat teollisilla sotkuilla.

No sori, mutta en kysynyt sun mielipidettä, vaan kuten sanoin, jokaisella on oma makunsa ja tyylinsä. En minä joka päivä tee ruskeaa kastiketta ja välillä teen sen myös ruskistamalla jauhot erikseen jne. Mutta nuo ohjeet on sellaiset, että niillä saa nopeasti hyvää perusruokaa ja niitä ei onnistu helposti pilaamaan, vaikka olisikin aloittelija. Sinappia, ketsuppia tai lihalientä ei ole pakko käyttää, mutta itse usein käytän, joku muu käyttää muuta. Oletin, että helposta aloitetaan, ei ole pakko heti oppia gourmettia vääntämään.

Vierailija
20/22 |
03.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sori, mutta en kysynyt sun mielipidettä, vaan kuten sanoin, jokaisella on oma makunsa ja tyylinsä. En minä joka päivä tee ruskeaa kastiketta ja välillä teen sen myös ruskistamalla jauhot erikseen jne. Mutta nuo ohjeet on sellaiset, että niillä saa nopeasti hyvää perusruokaa ja niitä ei onnistu helposti pilaamaan, vaikka olisikin aloittelija. Sinappia, ketsuppia tai lihalientä ei ole pakko käyttää, mutta itse usein käytän, joku muu käyttää muuta. Oletin, että helposta aloitetaan, ei ole pakko heti oppia gourmettia vääntämään.

Helppo ei tarkoita samaa kuin huono.