Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako koulussa käyttää hajuvettä?

Vierailija
03.06.2016 |

Otsikossa kysymys. Yläaste ja ala-aste.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin tytär on erityisherkkä. Ei saa käyttää hajuvettä, voi tulla pahojakin oireita :(

Vierailija
22/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa käyttää, kunhan ei kaada koko pullollista päälleen. Mieluummin mä istun sellaisen ihmisen vieressä, joka huolehtii päivittäisestä hygieniastaan peseytymällä, pesemällä vaatteitaan ja vaihtamalla tarpeeksi usein vaatteensa, käyttää deodoranttia ja hajuvettä.

Olen tosi usein tässä lyhyen ajan sisällä törmännyt ihmisiin joka ikäluokasta, on nuoria, vanhoja, keski-ikäisiä, jne. jotka haisevat ihan järkyttävälle. Tulee mieleen että he eivät pese vaatteitaan, eivätkä vaihda vaatteitaan, röökaavat sisällä, eivät käy pesulla... Uskomatonta, että meinaa oksennus joskus lentää kun kaupassa joku tällainen haiseva tyyppi vain kävelee ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, jolle tulee hengitysvaikeuksia ja migreeni hajuista. Sanon oppilaille aina heti koulun alkaessa, että ei kiitos litratolkulla partavettä (joo ollaan yläkoulussa...) ja hajuvettä niinä päivinä, kun on minun tuntejani. Sitten kun istutaan pakkasella ikkunat auki tai minä seison käytävällä ja huutelen sieltä oppilaille ohjeita, tajuavat, etten vitsaile. Pieni suihkaisu hajuvettä ei haittaa, mutta kun teineillä ei aina ole sitä ymmärrystä siitä, mikä on tarpeeksi.

Vierailija
24/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kestä näitä erityisherkkiä... Meillä oli lukiossakin yksi tyttö, joka oli erityisherkkä äänille. Siitä sitten joka tunnin alussa muistuteltiin meitä, jos tämä opiskelija oli sillä kurssilla. Liian kovat äänet, usein toistuva sama ääni ja mitä niitä olikaan aiheutti kuulemma ahdistusta ja päänsärkyä. Esim. Kynällä ei saanut nakuttaa pöytää vahingossakaan.

Itse en niin tollasista jaksa välittää. Kyllä muakin inhottaa välillä toisten hajuveden tai tupakan haju (josta muuten minäkin saatan saada päänsäryn), mutta välillä vaan täytyy kestää. Ei voi koko maailma tanssia näiden herkkien mukaan.

Vierailija
25/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Pitää haista vanhalle paskalle ja hielle. Mitä enemmän sitä parempi.

Vierailija
26/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen erityisyliherkkä, en voi olla samassa tilassa hajusteita käyttävien kanssa. Ottakaa minutkin huomioon ja muut erityisyliherkkyydestä kärsivät.

On jo narsismia ja turhamaista käyttää hajuvettä kun joku tulee kipeäksi siitä.

Vierailija
27/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja, jolle tulee hengitysvaikeuksia ja migreeni hajuista. Sanon oppilaille aina heti koulun alkaessa, että ei kiitos litratolkulla partavettä (joo ollaan yläkoulussa...) ja hajuvettä niinä päivinä, kun on minun tuntejani. Sitten kun istutaan pakkasella ikkunat auki tai minä seison käytävällä ja huutelen sieltä oppilaille ohjeita, tajuavat, etten vitsaile. Pieni suihkaisu hajuvettä ei haittaa, mutta kun teineillä ei aina ole sitä ymmärrystä siitä, mikä on tarpeeksi.

Mutta ethän sä voi oikeasti tollasta vaatia? Kyllä ihmisen pitää saada käyttää omia hygienia ja kosmetiikkatuotteitaan vaapasti.

Vierailija
28/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen erityisyliherkkä, en voi olla samassa tilassa hajusteita käyttävien kanssa. Ottakaa minutkin huomioon ja muut erityisyliherkkyydestä kärsivät.

Käynti psykiatrilla riittää. Ihan samaa huuhaata kuin sähköyliherkkyys. Kyse on mielenterveyden häiriöstä eikä mistään erityisyliherkkyydestä. Itse olen yliherkkä kaikille luulosairaille.

Vierailija
29/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tällainen yliherkkä voi sitten elää? Joka puolella on ihmisiä, joilla on enemmän tai vähemmän hajusteita tai haisee röökille. Miten normaali arki sujuu? Eihän tällainen herkkä voi vaatia koko koululta tai työpaikalta hajusteettomuutta. Onko tuohon mitään lääkkeitä? Allergialääkkeen tapaisia?

Vierailija
30/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako aamuisin edes käydä suihkussa, pestä tuoksuvalla suikugeelillä, sen jälkeen laittaa tuoksuvaa deodoranttia ja hiuksiin suihkutettavaa tuoksuvaa hoitoainetta?

Vierailija
31/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai saa, eihän niitä muuten olisi keksittykään jos missään ei saisi käyttää allergioiden/erityisherkkyyksien vuoksi.

Hajuveden käyttäminen ja hajuvedessä kylpeminen on kuitenkin eri asioita.

Eli hillitty hajuvesi ok, valtava voimakkaantuoksuinen hajuvesipilvi ei.

Vierailija
32/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni meillä oli yläasteella kielletty "hajuterrori",eli ei saanut käyttää niin voimakkaita hajusteita,että joku saa astmakohtauksen,hajuveden ja partaveden kohtuukäyttö taisi olla sallittua.

Vierailija
33/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chanel 5 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käynti psykiatrilla riittää. Ihan samaa huuhaata kuin sähköyliherkkyys. Kyse on mielenterveyden häiriöstä eikä mistään erityisyliherkkyydestä. Itse olen yliherkkä kaikille luulosairaille.

Kiitos tästä, olin sanomassa samaa!

Meillä oli koulussa ala-asteella yksi opettaja, jolla oli mikroaalto yliherkkyys vai mikä lienee oli nimeltään :D tämä oli sitä aikaa, kun kännykkä oli yleistynyt ja monella meidänkin luokalla oli jo oma kännykkä. Puhelimet piti viedä ulos luokasta aina tämän open tunnin ajaksi. Ne vietiin sitten opettajienhuoneeseen. Silloin tietty pienenä uskoin tuon huuhaan, mutta myöhemmin tajusin, että tais olla vain seköpää koko maikka.

Vierailija
34/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa te yliherkät huomioon meidät, jotka haluamma tuoksuja käyttää. Käyttäkää moottorimaskia, niin ei tuoksut häiritse.

Vierailija
35/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pukeutuminen ja tuoksu on osa persoonaa. On se kumma jos kouluissa sallitaan huivit ja kaavut tyttöjen päälle, mutta hajuvesia ei ? Esim. 8 tuntia sisällä tiukan huivin alla, ei ole paras mahdollinen ratkaisu ihan jo hiusten ja muutakin hyvinvointia ajatellen. 

Vasta möykättiin, kun pojat tykkäsivät pitää pipoja sisällä - kyse samasta asiasta.

Vierailija
36/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli oppilaana hajusteallergikko, sai voimakkaasta tuoksusta migreenin ja voi pahoin eli pahimmillaan oksensi. Luokan muut tytöt päättivät kiusata tätä oikein tosissaan eli hajuvettä läträttiin sitä tahtia, että lähes joka päivä tämä yksi joutui lähtemään kotiin. Ei auttanut, vaikka terveydenhoitaja kävi puhumassa ja vanhempainillassa asia otettiin esille. Kuulemma ei tarvitse ottaa muita huomioon.

Loppujen lopuksi me opettajat keksimme toimivimman keinon eli kun hajuvesi tuoksui meidän neniimme, käskimme avata kaikki ikkunat ja ovet, oli sitten pakkasta tai ei ja jos haisija paikannettiin, hänet komennettiin käytävään. Eihän tämä allergikko pystynyt olemaan paikalla, koska vahinko jo tapahtui, mutta kun riittävän usein käytettiin tätä taktiikkaa, rupesi hajuongelmakin vähenemään. Ja kysymys oli tosiaan kamalasta löyhkästä eikä normaalista hajusteen käytöstä.

Aivan loppukeväästä pojat äänestivät tämän allergikon luokan reiluimmaksi oppilaaksi.

Kysymys teille, joiden mielestä kukaan ei saa rajoittaa teidän oikeuttanne löyhkätä: jos tiedät, että päivälliselle on tulossa kala-allergikko, teetkö silti kalaa ruoaksi? Jos tiedät, että työkaverisi on astmaatikko, pistätkö tupakaksi hänen vieressään? Jos tiedät, että lapsen kaveri saa epileptisen kohtauksen voimakkaista valoista, järjestätkö valoshown hänen ollessaan kylässä?

Vierailija
37/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, vapaa-ajalla voi käyttää mutta kouluissa ja työpaikoilla ei saa.

Otatko huomioon, että tällöin ei voi käyttää, kun menee kauppaan, ravintolaan jne, koska nekin on työpaikkoja. Eli tällä logiikalla voi käyttää kotona ja se on siinä. Järjen käyttö sallittu!

Vierailija
38/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi elin teiniajat kasarilla - siellä tuoksuivat Ispahanit ja Amour Amourit ja Poisonit ja Parisit iloisesti tuoksudeodoranttien rinnalla.

Vierailija
39/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ennen tällaisa herkkyyksiä ollut ja muualla maailmassa ei juurikaan myöskään ole kuin täällä Suomessa?

Vierailija
40/55 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuina itsekkäitä te olette? Joku voi vaikka kuolla siihen teidän hajuveteen