Haluan lopettaa kesätyön ennen kuin se edes alkaakaan
Sain kesäksi osa-aikaisen työpaikan, hyvä palkka ja paljon tunteja. Olen kirjottanut työsopimuksen ja kaikki olisi valmista töiden alkamiselle. Asun yksin ja opintotuet eivät ole aivan hirveän suuria, joten olisi loogista kerätä rahaa kesäloman aikana. Mutta kulunut vuosi on ollut henkisesti aivan järjettömän raskas. Lähimmäiseni joutui vakavaan onnettomuuteen ja samalla tein ihan hirveän määrän opintoja ja kandin. Onnettomuudesta toipuminen on sujunut lähimmäiselläni ihan hyvin, mutta toisen tuskan näkeminen ei ole helppoa. Olen stressannut ja ollut peloissani koko vuoden ja tunnen nyt olevani todella väsynyt. Työpaikalla tiedetään tilanteeni, mutta tiedän, että siitä huolimatta luvassa ei ole yhtään helpotuksia. Onko ihan tyhmää ilmoittaa työnantajalle pahoitellen, että olen yksinkertaisesti niin väsynyt, että minun on kuunneltava nyt itseäni ja jättää työt nyt välistä? En kylläkään antaisi kovin hyvää kuvaa työnantajalle enkä tietystikkään saisi rahaa tulevalle vuodelle ja seuraavan vuoden työpaikan saanti ei olisi kauhean varmalla pohjalla. Vai pitäisikö minun kuitenkin aloittaa työt ja kokeilla miten se sujuisi? En tiedä, auttakaa!
Kommentit (42)
Ei ole pakko aloittaa. Mutta pitkälle meneviä seurauksia siitä on elämääsi. Ei ole rahaa etkä saa jatkossa töitä
Jos sopimus on tehty, voi työnantaja vaatia sinulta kulut, jotka koituvat sopimuksen purkamisesta, Käytännössä kuukauden palkan verran. Onhan sinulla siihen varaa?
Mitä mieltä olet, jos maisterivaiheessa gradutyösi ohjaaja lupaa gradusta arvosanan hemikuussa, mutta sitten sanookin, että kuule, minulla on ollut raskas vuosi, taidan lukea työsi vasta ensi vuonna. Sopimuksiahan ei tarvitse pitää.
Mene ja kokeile. Tiedä vaikka se saisi sinut pirteämmäksi.
Tietysti jos karenssi opintotukeen voi tulla keskeyttämisen yhteydessä niin ei kiva. En tiedä voiko.
Kyllä mä menisin jos töitä on se normi 40 tuntia jää lepäämiseen vielä 128 tuntia viikossa.
Menet töihin ilman muuta, jos kerran olet niin onnekas, että olet niitä saanut. Näin neuvoo vanha täti, joka tietää, että elämässä ne raskaat ajat vuorottelevat kevyempien kanssa koko ajan. Ei tule mitään, jos jättää aina työt väliin, kun on vähän tiukempi kausi.
Sinä olet nuori ja jaksat kyllä, tsemppiä!
t. Mummeli
Koeta tsempata. Pyri rentoutumaan ja keräämään voimia. Miten pärjäät kesän taloudellisesti , jos et ota työtä vastaan?
Toivottavasti sinulla on mahdollisuus huilata jossain vaiheessa, ettet ole ihan puhki kesän jälkeen.
Hyvää kesää :D
Mene vaan töihin. Voihan olla, että ne sujuvat hyvin. Itsekin tuskastelin töiden alkua ja harmitti kun ei ole lomaa, mutta kun pääsi töihin niin ne alkoivatkin luistaa hyvin. Kauhistelin myös aikaisempia aamuherätyksiä, mutta kesällä on niin valoisaa että tällainen aamu-uninenkin jaksaa kyllä herätä klo 6.
Kyllä kannattaa mennä, jos ei ihan ylitsepääsemättömältä tunnu. Monesti elämässä on tilanteita, joissa velvollisuuksista on vaikeaa pitää kiinni. Niitä tulee siis jatkossakin. Yritä muuten ottaa kesä rennosti, ja käy vain pakolliset työt.
Ajattele, että olisit jo työssä. Et saisi noilla perusteilla sairauslomaa. Vasta lääkärin diagnosoima masennus antaa oikeuden jäädä sairauslomalle, ei se, että on raskasta ja ahdistaa. On tutkittu, että vaikeassa elämäntilanteessa sairausloma ei yleensä edes kannata, vaikka se työntekijän näkökulmasta tuntuukin aluksi helpoimmalta ratkaisults. Työ kuitenkin tuo elämään rutiineja ja pitää mielen poissa ikävistä asioista. Kotona sitä vain märehtii niitä murheitaan.
Työ on vain hyvä asia, koska se vie ajatukset muualle ainakin työpäivän ajaksi.
Mene töihin ja katso, miten siellä alkaa sujua. Olin itse vähän samassa tilanteessa pari vuotta sitten, joskin hieman pienemmässä mittakaavassa, ja koin työnteon lopulta pikemminkin piristäväksi, kuin kuormittavaksi. :)
Mene töihin ekana aamuna, ja sieltä suoraan lääkäriin viimeistään ruokiksella. Haet saikkua masennuksen ja uupumuksen takia niin saat sekä loman että rahat.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikainen ja paljon tunteja? What?
No eihän se ole mahdotonta. Itsekin olen osa-aikainen kaupassa töissä ja työsopparin minimiviikkotunnit ovat 21, mutta käytännössä kuukaudessa on suurinpiirtein niin, että tulee yksi alle 30-tuntinen viikko, yksi yli 40-tuntinen ja loput n.33-35-tuntisia.
Menet töihin ja jos et jaksa irtisanoudut kunnialla. Ei mitään saikkuja pään takia kesätyöntekijöille.
On muillakin elämässä jatkuvasti pahoja asioita eikä me jätetä niiden takia töitä tekemättä silloin kun töitä on. Jää suosiolla pois, ota karenssi ja vaikka opiksesi. Että kehtaat olla itsekäs. Itse tässä vastavalmistuneena työttömänä yritän löytää töitä ja tuollaiset idiootit näemmä saa nekin vähät työt.
Vierailija kirjoitti:
On muillakin elämässä jatkuvasti pahoja asioita eikä me jätetä niiden takia töitä tekemättä silloin kun töitä on. Jää suosiolla pois, ota karenssi ja vaikka opiksesi. Että kehtaat olla itsekäs. Itse tässä vastavalmistuneena työttömänä yritän löytää töitä ja tuollaiset idiootit näemmä saa nekin vähät työt.
En ole itsekäs, yritin vain ensimmäistä kertaa elämässäni kuunnella itseäni ja heitin siksi kysymyksen ilmoille! Empatia ei liene olevan tuttua?
- Ap.
Mitä jos kysyisit mieluummin vähemmän tunteja, jos se sopii?