En ole ikinä pärjännyt koulussa/opinnoissa
Olis mukavaa joskus onnistua jossain. Olla hyvä jossain... Ärsyttää olla tällainen ei hyvä missään, lahjaton ihminen. Nykyään kun on niin tärkeää että olis hyvä jossain...
Kommentit (10)
Eivät opettajat sinua arvota sen mukaan, miten menestyt kokeissa. Monta kertaa opettajat kyllä tietävät, että olet tosi hyvä korjaamaan mopoja tai tekemään kampauksia tai kiva kaverina tai mitä milloinkin ja iloitsevat siitä puolestasi, vaikka et saisikaan biologian kokeesta kutosta parempaa. Miksi sitten itse arvotat itseäsi ihan väärin perustein? Ei koulumenestys tarkoita sitä, millainen ihminen on arvoltaan.
Hyviä ei olla vaan hyviksi tullaan.
En ole hyvä noissakaan asioissa...
Valitettavasti tuntuu että ihmiset arvostaa vaan sitä että on korkeasti koulutettu...
Olet varmasti hyvä jossakin asiassa. Mutta kaikki, jotka ovat hyviä jossain, ovat luultavasti harjoitelleet kauan. Mikään osaaminen ei tule ilman vaivannäköä.
Millaista osaamista olet tavoitellut? On niin eritasoista osaamista vaativia ammattialoja ja työtehtäviä. Osa on niin vaikeita, että läheskään kaikki eivät ehkä koskaan voisikaan olla hyviä niissä. Mutta sitten iso osa töistä on sellaisia, että jos harjoittelee tarpeeksi pitkään, voi hallita ko. työn.
Mieti mitä haluat tehdä, mihin sinulla on taipumuksia. Ja tietty mieti myös, millä aloilla on töitä vielä jonkin ajan kuluttuakin. Sitten lähdet pyrkimään kohti töitä, joissa voisit kokea onnistumista ja työn iloa.
Ja tosiaan, palkkatyön lisäksi voit kehittää itseäsi vaikka miten jonkin harrastuksen tai vapaaehtoistyön ym. puitteissa. Maailma on nyt jos koskaan täynnä erilaisia mahdollisuuksia toteuttaa sellaista elämää kuin haluaa.
No uteliausuus ja kiinnostus on jokseenkin valttia. Kielissä vuorovaikutus eli interaction.
Minä olen hyvä tappelemaan. Voitan helposti viisikin saman kokoista yhtä aikaa päällekarkaavaa.
Osaan myös sitoa kengännauhani.
Ehkä ap voisit opetella tappelemaan. Se nostaa itsetuntoa. Jos joskus tapaat urpon tai vittumaisen ihmisen niin voit mielessäsi todeta noh, ei se mitään. Hakkaisin tuon leikiten, mutta ei se ole sen arvoista.
Mitä kouluja olet käynyt? Mietin vaan että jos lukeminen ei onnistu niin mitenkä olisi ammattikoulu? :) Sielläkin on tietysti jonkin verran lukuaineita ja välillä teoriaa pitää opetella, mutta pääpaino on ainakin tietyillä linjoilla tekemällä opettelu. Saattaisiko se sopia sinulle? Entäs oppisopimuskoulutus?
Ei kannata masentua jos koulut ei suju. Lähipiirissäni on yksi tapaus joka jätti lukion kesken ja tekee nyt freelancerina kuvaajan duunia ja pärjää sillä. Ja tämä on tapahtunut ihan 2010-luvulla! Eli kyllä ilman koulutustakin voi pärjätä, vaikka sen tärkeyttä toitotetaankin nykyään.
On mulla merkonomin tutkinto jonka suoritin 10-vuotta sitten. Mutta en ole tehnyt päivääkään töitä sillä alalla. Olen ollut perhepäivähoitajana pitkän ajan. Nykyään kunta vaatii että kaikilla pph on se pph tutkinto muuten ei työsoppari enää jatku. Aloitin pph opinnot mutta en pärjänny näytöissä joten lopetin opinnot. Nyt mietin haluanko edes enää työskennellä perhepäivähoitajana, raskas työ ja huono palkka. Mutta mitäpä sitä muutakaan sitte keksii.. Ja en tiedä onko edes varaa opiskella mitään täyspäiväisesti kun on lapsiakin elätettävänä. Ikääkin jo 31v. Kohta muakin pidetään jo liian vanhana mihinkään työhön..
Minä olen korkeasti koulutettu ja olen menestynyt opinnoissani kiitettävästi aina. Missään muussa en sitten olekaan menestynyt. En varsinkaan työelämässä.
No "jossain" ei tarkoita opinnoissa. Oletko hyvä työntekijä? hyvä kaveri? hyvä puoliso? Hyvä vanhempi? Hyvä nauttimaan elämästäsi? Hyvä järjestelemään asioita? Hyvä laittamaan ruokaa? Keksimään kivaa tekemistä?