Petteri Orvon mielestä ahkera siivooja kuuluu keskiluokkaan
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001191536.html
Kokoomuslaisten mielestä ihmisen yhteiskuntaluokkaa ei määrittele tulot, eikä varallisuus vaan ahkeruus. Tästä voidaan siis rivien välistä lukea, mitkä ovat Kokoomuksen todelliset ajatukset:
1) Suomessa ei ole köyhiä, eikä pienituloisia, eikä työttömiä. On vain superrikkaita, rikkaita ja keskiluokkaisia.
2) Ihmisen köyhyys, pienituloisuus tai muu huono-osaisuus johtuu ihmisen laiskuudesta.
3) Ihan mikä tahansa työssä puurtaminen tuo ihmiselle aina sen verran rahaa, että ihminen on vähintään keskiluokkainen.
Eli kaikki voivat hyvillä mielin äänestää Kokoomusta, koska heidän asioista huolehditaan.
Näyttää vahvasti siltä, että Kokoomus on jälleen kerran täysin vieraantunut pienituloisen ihmisen arjesta. Toisaalta, onko Kokoomus siitä koskaan perillä ollutkaan?
Kommentit (68)
Kyllähän Orpo on tavallaan aivan oikeassa. Maailman mittapuulla Suomessa työttömät ja sosiaaliturvan varassa elävätkin voivat elää varsin keskiluokkaisesti. Tunnen työttömiä, joilla on varaa shoppailla ja harrastaa. Heidän elämäntapansa on siis lähempänä entisaikojen hyväosaisen elämää kuin nykyisen 8-16 työtä painavan elämä. Ei Afrikan köyhillä lapsilla ole samoja mahdollisuuksia kuin suomalaisella köyhällä.
Ap:n käsitystä haluan korjata sen verran, ettei köyhyys liity aina pelkästään ihmisen laiskuuteen. Tai voihan sen niinkin ilmaista, mutta suurimmaksi osaksi huono-osaisuus johtuu siitä, että syntyy väärien vanhempien lapseksi eikä osaa sen vuoksi tehdä itselle edullisia valintoja elämässään. Suomessa tulonsiirrot ovat suuria. Niillä kyllä saa itselleen "keskiluokkaisen elämän", jos vain osaa toimia oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomuksen ideologian älyttömyys alkaa olla aika selkeää. Ensin heillä on "työväen presidentti", nyt työväkeä ei ole enää olemassakaan vaan kaikki ovat keskiluokkaa.
Ja jos on olemassa KESKIluokka, se vaatii automaattisesti sen, että on jokin luokka sen YLÄ- ja ALApuolella, muuten se ei voisi olla keskellä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten Orpeli-poika määrittelee ketkä Suomessa kuuluvat keskiluokan ylä-ja alapuolelle.
Luku- ja kirjoitustaidottomat mamut ovat alaluokka. Orpo ei voi toki sanoa näin.
Mutta joo, se mamu kuitenkin saa saman palkan kuin se suomalainen "ahkera" siivooja siinä vieressä hahhaaa.
Mikä joku maksaa? Oon tehnyt 15 vuotiaasta töitä ja maksanut aina veroni. En todellakaan syyllisty siitä, että olen esikoiseni kanssa 9kk kotona, palaan pian sunnuntait töihin, muitakin vuoroja tekisin, jos jäisi työstä enemmän kuin kotona. Eli minä olen itse työlläni tuon rahan ansainnut, maksamalla kunniallisesti verot nyt ja tulevaisuudessa. Kaltaistesi katkerien inisijöiden vuoksi äidit ovat nyt ja tulevaisuudessa köyhiä. Ja ei, verotus ei ole pielessä, näistä etuuksista lähtee vähintään 25%, työstä 40%.
Orpo on oikeassa. Paitsi että muualta tulleet vois lähettää takas kotia tai saunan taakse. Suomaliset siivojat onki pääasiassa laiskoja ja ansaitsevat rahattomuutensa. Toista se on meillä pajalla. Rahaa pitäs saada lisää ollaan käyty koulut ja kaikki, silti pitää käydä soskusta hakeen lisä hynää, että voi käydä keitolla jonku kerran kuussa, kunneihä sitä muuten jaksa tätä nykymenoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Afrikan köyhillä lapsilla ole samoja mahdollisuuksia kuin suomalaisella köyhällä.
Onneksi Petteri-poika kantaa heistäkin huolta.
Kyllä työläiset kuuluvat työväenluokkaan, eivät keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä joku maksaa? Oon tehnyt 15 vuotiaasta töitä ja maksanut aina veroni. En todellakaan syyllisty siitä, että olen esikoiseni kanssa 9kk kotona, palaan pian sunnuntait töihin, muitakin vuoroja tekisin, jos jäisi työstä enemmän kuin kotona. Eli minä olen itse työlläni tuon rahan ansainnut, maksamalla kunniallisesti verot nyt ja tulevaisuudessa. Kaltaistesi katkerien inisijöiden vuoksi äidit ovat nyt ja tulevaisuudessa köyhiä. Ja ei, verotus ei ole pielessä, näistä etuuksista lähtee vähintään 25%, työstä 40%.
Se että ei pääse etelän matkalle ei tarkoita että olisi köyhä. Ja kannattaako lapsia hankkia jos ei ole varaa niitä elättää. Kumit on keksitty, katos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota. Mun palkka sote-puolella n 2100 ja siitä jää vauvan kanssa kun kotona olen verojen jälkeen 1200. Siitä vuokra ja pakolliset laskut, niin jää aivan maksimissa 600e kuussa käytettävää. Kyllä mä tunnen itseni köyhäksi, vaikka teen usein yli 40h viikossa töitä.
Sulla on verotus metsässä. Mulla on tasan kahden tonnin bruttotuloilla netto 1600, eikä edes erikoisempia vähennyksiä, tosin kuulun vain työttömyyskassaan.
Miten niin verotus metsässä? Puhutko ennakonpidätyksestä (joka on ihan eri asia kuin verotus)? Jos se on metsässä, niin saahan ne palautuksena myöhemmin? Vai tarkoitatko että Suomen verottaja verottaa väärin? Aika kova väite jos näin on.
Ihmiset eivät oikein näe näissä luokkakeskusteluissa metsää puilta. Vaikka rahansiirrot ihmisten välillä olisivat kuinka suuria, niin ei silti kaikista ihmisistä tule keskiluokkaisia. Keskiluokkaisuus on sieluntila. Sitä, että pystyy elämään tietyllä tavalla, olemaan polttamatta tupakkaa, sairastuttamatta itseään ja käyttämään varallisuuttaan siten, että pystyy pitkällä tähtäimellä saavuttamaan paremman taloudellisen tilanteen. Vaikka alaluokalle siirrettäisiin joka kuukausi 5000 euroa, ei heistä tule silti hyväosaisia. Hyväosaisuus on paljon muutakin kuin pankkitilin saldo. Tutkimusten mukaan suomalainen lottovoittaja on viiden vuoden kuluttua samassa tilanteessa kuin ennen voittoaan. Se kertoo omaa karua kieltään siitä, kuinka eri resurssit ihmisillä on henkisellä tasolla.
Olen valinnut tehdä työtä hädässä olevien lasten kanssa ja siitä ei saa juuri rahaa amk tai yliopistotutkinnollakaan. Toki pystyn elättämään lapseni, sillä paiskin vaikka vuorokauden ympäri töitä:) koen, että rakkaus on tärkeämpää kuin raha, katsos;) ei se poista sitätosiasiaa, että olemme köyhiä, afrikassa olisin totta vie, rikas:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tällainen lausunto kuuluu samaan aivotöräytysten sarjaan, jollaisia oli esim. se kokoomusministerin lausunto "Kuinka moni suomalainen tienaa alle 2 100 euroa?"
Aika harva nimenomaan tienaa alle 2 100 euroa. Monella on alle 2 100 euron tulot, mutta tällöin ei yleensä olla kokoaikatöissä.
Elät todellakin kuplassa. Tilastojen mukaan Suomessa vuonna 2015 oli HUOM. yksityisellä sektorilla eniten ihmisiä tuloluokassa 2 500–2 600 euron ja toiseksi eniten luokassa 2 300–2 400 euroa. Nämä siis normaalit kokopäivätyön ansiot per kuukausi.
Jos tarkastellaan tiettyjen alojen vähiten palkattuja tehtäviä niin siellä on jopa sellaisia palkkoja kuin 1700-1800 e/kk.
Julkisen sektorin töistä saa useinkin tuollaista 1700-1900 e/kk, voi mennä noidenkin lukujen alle, eli siivoja kunnalla 1650 e/kk on ihan normaali ansio.
Siis alle 2100 e/kk palkkoja löytyy niin yksityiseltä kuin julkiselta sektoriltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota. Mun palkka sote-puolella n 2100 ja siitä jää vauvan kanssa kun kotona olen verojen jälkeen 1200. Siitä vuokra ja pakolliset laskut, niin jää aivan maksimissa 600e kuussa käytettävää. Kyllä mä tunnen itseni köyhäksi, vaikka teen usein yli 40h viikossa töitä.
Sulla on verotus metsässä. Mulla on tasan kahden tonnin bruttotuloilla netto 1600, eikä edes erikoisempia vähennyksiä, tosin kuulun vain työttömyyskassaan.
Miten niin verotus metsässä? Puhutko ennakonpidätyksestä (joka on ihan eri asia kuin verotus)? Jos se on metsässä, niin saahan ne palautuksena myöhemmin? Vai tarkoitatko että Suomen verottaja verottaa väärin? Aika kova väite jos näin on.
Kas, ota pilkku, ole hyvä. Olisi pitänyt muistaa palstalla täsmällinen ulosanti, tosielämässä kun ihmiset ymmärtävät toisiaan vähemmälläkin rautalangalla *huoh*. Toki kirjoitin (!) ennakonpidätyksestä, joka noilla palkkatuloilla olisi auttamatta aivan liian suuri (=metsässä), jos 2100 brutosta jäisi 1200 netto. En lukenut koko ketjua, ilmeisesti olisi pitänyt, sillä oletin valittelijan olevan normaalissa kokopäivätyössään. Väärin.
Ja kyllä, ne saa palautuksena (paljon) myöhemmin, mutta jos verotus on niin kireä, ettei mitään jää käteen ja ennakonpidätysprosenttia on varaa laskea, on turhaa valittaa käteen jäävän rahan vähyyttä. No nythän tästä ei kuitenkaan ollut kyse.
Tai onhan se toki turhaa muutenkin, harva asia tässä elämässä muuttuu valittamalla, ainakaan paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa mennä puheenjohtajan palli Orpolle.
Kansan laaja keskiluokka on takana.
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan suomalainen lottovoittaja on viiden vuoden kuluttua samassa tilanteessa kuin ennen voittoaan.
Ei pidä paikkaansa. Amerikkalaiset NBA- ja NFL-ammattilaiset ovat keskimäärin viiden vuoden päästä uran loppumisesta perse auki. Leveää elämää ei osata lopettaa ja siirtyä eläkeläis-moodiin.
pääasia on että nämä saatanat jaottelevat ihmiset luokkiin vaikka Suomen ei pitäisi olla luokiteltu yhteiskunta. Nämä SAATANAn nakertajat aivopesevät nyt kansaan luokkia ja kuvia, oikeita luokkakuvia.
Kukaan ei kysynyt minulta haluanko lapsilleni luokkayhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
pääasia on että nämä saatanat jaottelevat ihmiset luokkiin vaikka Suomen ei pitäisi olla luokiteltu yhteiskunta. Nämä SAATANAn nakertajat aivopesevät nyt kansaan luokkia ja kuvia, oikeita luokkakuvia.
Kukaan ei kysynyt minulta haluanko lapsilleni luokkayhteiskuntaa.
Niin kauan kuin on ihmisiä on jonkinlainen luokittelu.
56 väännän rautalangasta. Olen kotona 4kk vauvan kanssa ja tästä saamastani 1800 (jonka saan palkan mukaan) lähtee 25% veroa koska tukia verotetaan rajummin johtuen. Myös kotihoidontuki kuuluu samaan sarjaan.
Luokittelu on kyllä aika uusi juttu nykyisessä Suomessa. Yleistynyt paljon kokoomuksen aikana. Sääli sinällään kun meillä oli hieno luokattomuuteen perustuva juttu jossa jokaisella oli mahdollisuus opiskella itsensä ties miksi, jos opiskeluun oli lahjoja. Myös niille joilla ei ollut koulunkäyntiin tarvittavia lahjoja kykenivät hyvin tulemaan toimeen opiskelemalla työn kautta itselleen "keskiluokkaisen" ammattitaidon.
Siivous on lähinnä opiskelijoille kesätyö. Siivoojien tuntipalkkaa pitäisi nostaa vähintään se 12e tunti.
Ei nykyisellä palkalla pärjää kalliissa Suomessa. Lohduttomalta näyttää myös maahanmuuttajien työllistyminen ja eteneminen yhteiskunnassa. Kokoomus ei oikein tarjoa Suomelle mitään.
Minusta tuntuu, että haluat olla ilkeä. Kommenttisi tuntuu minusta ilkeämieliseltä. Julkisella keskustelupalstalla on hyvien tapojen mukaista keskustella niin että kaikkien keskustelun osapuolten arvo tunnustetaan.