Pliide jeesatkaa mua! Vegaani pitkäksi viikonlopuksi mukaan mökille, mitä ruokaa ostan mukaan kun on todella vähän jääkaappitilaa..
paljon papupurkkeja tietysti ainakin :)
Olen kyllä tehnyt vieraalle vegeruokaa ennenkin, mutta silloin ei ollut ongelmana kylmäsäilytystilojen puutetta.
Kommentit (25)
Monta erilaista papupurkkia, vähän monipuolisemmin pastaa, uusia perunoita, kasviksia, vihanneksia ja hedelmia, leipää on jo varattuna. Niitä syö kaikki muutkin, lisäksi jääkaappi on pullollaan pihviä ja makkaraa.
Mitä kannattaa siihen jääkaappiin jäävään pieneen tyhjään koloon vegaanille ostaa?
Mitä muuta lämpimässä säilyvää kannattaa hankkia?
Jotain mikä säilyy ilman kylmää. Oma valinta olla syömättä lihaa, tuokoot oman jääkaapin mukanaan.
Kannattaa varmaan kysyä mistä tykkää, mutta esim tofua voi grillata. Ja itse varmaan esivalmistelisin jotain kikhernepihvejä tai vastaavia vegepihvejä valmiiks niin ne olis sitte helppo heittää grilliin, eikä tarvi mökillä alkaa niitä pyörittelee ja tottakai monipuolisesti grillivihanneksia, vaikka paprikaa, kesäkurpitsaa, munakoisoo, maissia, sipulia, tomaattia, sieniä. Kasvisvartaat vois olla hyviä.
Eikö tofu oo avaamattomanakin jääkaappitavaraa?
Ja mitkäs olikaan ne vegaaniset karkit ja keksit? Siis jotain edullisia peruskeksejä ja karkkeja mitä löytää lähisiwastakin?
Ostakoot ite ruokansa ku kerta tykkää pupustella porkkanaa. Tee sitä ruokaa mitä teet yleensä ja jos ei kelpaa niin se on voivoi.
Huoneenlämmössä säilyy soijarouheet, purkitetut/tölkitetyt pavut ja linssit jne. Myös kauramaidot jne. voi avaamista ennen säilyttää huoneenlämmössä.
Vegaaniko tulee itse tyhjin käsin paikalle passattavaksi? Tuokoon eväänsä mukanaan. Tai kai sieltä luonnostakin ruokaa löytyy. Heinää ja kaarnateetä.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitkäs olikaan ne vegaaniset karkit ja keksit? Siis jotain edullisia peruskeksejä ja karkkeja mitä löytää lähisiwastakin?
Mariannet, ne suht uudet Fazerin pehmeät lakritsit, Pandan tumma suklaa, monet ihan tavalliset kaurakeksit/mariet, K-Menun cookiet, Oreot.
Monissa karkeissa nykyään lukee Gelatin Free pussissa, mutta se ei takaa vegaanisuutta, kun ainakin E120 löytyy melkein kaikista.
Tää on hyvä sivu: http://www.vegaanituotteet.net
Osta pari vihistä, niitä voi ainakin grillata. Kurkkaa facebookin julkinen ryhmä Sipsikaljavegaanit.
Useimmat ballerinat ja oreot sekä vohvelit ovat vegaanisia. Perusmarketeista saa myös vegaanista suklaata, esim Pirkalla on tumma minttutäytteinen suklaa.
Vegaanituotteista suurin osa säilyy (ainakin avaamattomana) huoneenlämmössä. Tofu, levitteet ja soijanakit tms. on ainoat jotka vaatii jääkaappitilaa. Sen sijaan lihaaneiden maidot, juustot ja ne lihat täytyy jääkaapissa säilyttää.
Itse ostaisin grillattavaksi runsaasti erilaisia vihanneksia. Soijarouheet, pavut yms säilyy huoneenlämmössä ja on helppoja valmistaa. Katso vegaanituotteet.net -sivustolta sopivat keksit, karkit, valmiskastikkeet yms jos et ole varma tuotteista. :) Mulla on kaveripiirissä monta vegaania enkä koe mitenkään hankalaksi heidän muonittamistaan. Ja olen sitä myötä itsekin innostunut lähinnä terveyssyistä vegaanisen arkiruoan suosimisesta.
Istuta se mulkku kusiaispesään ja opettele kutsumaan kunnon vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta löytyy kaikki vegaaniset tuotteet: http://www.vegaanituotteet.net/
Suosittelen myös kysymään siltä kylään tulevalta vegaanilta itseltään. Ja sipsikaljavegaanien fb-ryhmästä löytyy vinkkejä myös.
Hesen valkosipulikastiketta vihisten väliin laitettavaksi ja soijanakkien kanssa tarjoiltavaksi! Se on ihan sairaan hyvää. Myös moni valmis bbq-kastike käy, tsekkaa vaan ettei ole esim hunajaa. Hälsans kökiltä löytyy hyviä soijanuggetteja (huom niiden soijanakit ei ole vegaanisia.) Grillattavaksi tosiaan paljon vihanneksia. Herkkusieniä voi täyttää pestolla (perus markettipestoissa on juustoa, mutta esim urtekramilla on vegaanista.) Falafelia vartaisiin tai vaikka pitojen väleihin. Leipää ja hummusta.
Esim Kotimaista-perunasalaatti on vegaaninen, ja jotkut muutkin valmissalaatit, esim Atrian uusi yrtti-valkosipuliperunasalaatti, joka on muuten sairaan hyvää.
Hei kiitokset teille!! Tosi kivoja vinkkejä, nyt äkkiä ostoksille ja sitten pakkaamaan autoa :)
Joku kyseli että eikö vegaani itse tuo ruokiaan, no ei tuo, koska kyse on nuoresta sukulaistytöstä joka me on kutsuttu mökille pitkäksi viikonlopuksi oman tyttären seuraksi. Tietenkin tarjoan hänelle sellaista ruokaa jota hänkin voi syödä, ihmettelen suuresti millainen ihminen edes kyseenalaistaa sen..
ap
Vegaanit siis ainakin tämän ketjun perusteella nimenomaan ovat niitä, jotka tulevat tyhjin käsin passattavaksi, ja heidät pitää ehdottomasti huomioida ja kerrotaan oikein vaatimuksia. Yksikään vegaani ei ole ihmetellyt, eikö vegaani itse osaa ostaa ja tuoda syömisiään, jos on jo muutenkin pääsemässä ilmaiselle ylläpidolle?
Itsekkyyden huippu.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitokset teille!! Tosi kivoja vinkkejä, nyt äkkiä ostoksille ja sitten pakkaamaan autoa :)
Joku kyseli että eikö vegaani itse tuo ruokiaan, no ei tuo, koska kyse on nuoresta sukulaistytöstä joka me on kutsuttu mökille pitkäksi viikonlopuksi oman tyttären seuraksi. Tietenkin tarjoan hänelle sellaista ruokaa jota hänkin voi syödä, ihmettelen suuresti millainen ihminen edes kyseenalaistaa sen..
ap
Kaikki avuttomat kun ei ole vegaaneja, mutta kaikki vegaanit ovat avuttomia. Siksi.
Eli vaikka tämän nuoren vegaanihenkilön "passaaminen" ei ole ongelma itse ap:lle, niin takuuvarmasti se on sitä näille puolestaloukkaantujille.... :D
Joo ja nää mielensäpahoittajat eivät itse ikinä mene kenenkään luo vieraaksi "passattavaksi" : D
Kannattaa tiedustella ko.henkilöltä itsestään. Tietysti voit varata mukaan reilusti vihanneksia, hedelmiä, papuja ja vaikkapa riisiä/perunoita, nämä säilyvät ilman kylmääkin.