Keksikää mulle pääruoka 70-luvun teemaan
Alkuruuaksi tulee lämpimät voileivät ja jälkkäriksi uunijäätelö. Pääruoka lyö ihan tyhjää, tulee mieleen vain kanaviillokki, mutta ei sitä nyt kuitenkaan.
Kommentit (57)
Jotain munuaisruokaa. Muistan vieläkin sen hajun kun äiti niitä huuhteli, hyhh! En ole sitä herkkua tainnut 70-luvun jälkeen saada.
Makkarakupit (berliininmakkara), perunamuusi ja pinaattikastike.
Vierailija kirjoitti:
Täytetyt puolikkaat kananmunat, joissa on katkarapuja"
Tää olis hyvä alkupala!
Lämpimät voileivätkin, ehdottomasti, mutta sopis paremmin ilta/yöpalaksi :) Vaikka menee kylä alkupalanakin, jos bileet ei kestä niin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Alkuruuaksi tulee lämpimät voileivät ja jälkkäriksi uunijäätelö. Pääruoka lyö ihan tyhjää, tulee mieleen vain kanaviillokki, mutta ei sitä nyt kuitenkaan.
Porsaankyljykset :)
Tuo kananmuna katkaravuilla voisi kyllä olla hyvä, jos on 70-lukua. Olen maalta ja siellä ei vielä tuohon aikaan oikein katkarapuja tunnettu. Itselle tuli mieleen myös savusilakat, joita meillä oli usein, mutta sellaisenaan ei oikein iske. Ap.
"70-luku tarjottimella" -keittokirjassa voi olla vinkkejä.
Vierailija kirjoitti:
"70-luku tarjottimella" -keittokirjassa voi olla vinkkejä.
Minulla on oma reseptivihko 70-luvulta, siinä jauheliharisotto ("riemurisotto"), missä herne-maissi-paprika pakastepussi. Kuorrutettu pakastekala (seiti ), paistettu pakastekala kermaviili-kananmunakastikkeella. Erilaiset maksapadat ja lihapadat olleet muodissa. "Helppo hapankaalipata" (sianpotkaa ja hapankaalta ), "Potra potkapata" (vasikanpotkaa+juureksia ). Ja lisukkeeksi muussia ja kiinankaalta :)
Silloin syötiin keitettyjä perunoita ja ruskeaa kastiketta.
salaattina ohuita kurkkuviipaleita etikassa ja sokerissa.
Porsaankyljykset, muussi, keitetyt porkkanat. Alkuruokana pienet lämpimät voileivät, joissa ananasrengas...ja uunijäätelö jälkiruuaksi. Juu, kyllä muistuttaa 70-lukua. Laseiksi Ultima Thulet, joihin olutta. Muina juomina, jos alkoholia, niin carillo tai ruska jotain. Limsaa, esim. pommacia. Tää ketju sai kyllä hymyn huulille! Ja veden kielelle...
Jos haluat koristella uunijäätelön, tee se kiivillä. Kiivi oli uutuus ja kuuminta hottia 70-luvulla.
Punaviinikana oli meidän perheessä juhlaruokaa 70 -luvulla:
- kanaa (tai no nykyään broileria), koipia, rintapaloja mitä vaan
- shalot sipuleja
- punaviiniä
- kanalientä
- pieniä puikulaperunoita
Ruskista voissa ja mausta kananpalat haluamallasi tavalla (esim suola, mustapippuri/valkopippuri, yrtit), siirrä sivuun ja laita pataan sipulit kokonaisina tai puolikkaina kuullottumaan pohjalle jääneeseen paistorasvaan. Lisää lasillinen punaviiniä (4 hengen annokseen) . Kun viini on kiehauttanut maut pohjalta lisää kananpalat takaisin ja lisää kanalientä niin että ne juuri ja juuri peittyy. Lisää kuoritut perunat ja hauduta n 30-40 min (tarkista kanan kypsyys)
Vierailija kirjoitti:
Tuo kananmuna katkaravuilla voisi kyllä olla hyvä, jos on 70-lukua. Olen maalta ja siellä ei vielä tuohon aikaan oikein katkarapuja tunnettu. Itselle tuli mieleen myös savusilakat, joita meillä oli usein, mutta sellaisenaan ei oikein iske. Ap.
Savusilakkaa, ruohosipulia ja smetanaa sekaisin ja kananmunan päälle. Ihan tajuttoman hyvää jos vaan jaksaa siivota niitä silakoita!
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat koristella uunijäätelön, tee se kiivillä. Kiivi oli uutuus ja kuuminta hottia 70-luvulla.
No ei todellakaan ollut kuuminta hottia Suomessa vielä 70-luvulla, vaan vasta 80-luvulla. Saattoihan sitä jostain Helsingin kaupoista saada jo 70-luvullakin, jolloin kyseinen hedelmä saapui Eurooppaan, mutta Suomessa se yleistyi vasta 80-luvun puolivälin haminoilla.
Itse annan ääneni kyljyksille ja pottumuusille. Wieninleike myös silkkaa 70-lukua ja siten oiva vaihtoehto sekin. Lämppärit alkuruokana outo, sillä kyseessähän oli ehdottomasti iltapala, ainakin meillä. Pinaattikeitto voisi olla parempi vaihtoehto alkuruuaksi. Uunijäätelöä en muista 70-luvulla syöneeni. Minulle 70-luvun jälkkäri numero yksi on ehdottomasti appelsiiniriisi, sitä oli usein. Myös köyhät ritarit oli yksi suosikkijälkkäreistäni kultaisella 70-luvulla.
t: 60-luvun alkupuolella syntynyt
Muutama vuosi sittem järjestin juhlat 70-luvun teemalla. Luin, et paprika oli uusinta uutta 70-luvulla. Tein täytettyjä paprikoita ja olivat menestys. Helposti jauheliha- ja kasvisversiot.