Sopiva häälahjasumma
Mikä olisi sopiva summa lahjaksi yhdeltä aikuiselta tämäntyyppisissä häissä?
- Ei vihkiseremoniaa, pelkkä hääjuhla illalla
- Ruokailua ei ole järjestetty
- Juomat baarista omakustanteisia
Mietin vaan kun morsian on kyllä hyvä ystäväni, mutta jo polttareista ja häihin osallistumisesta sinänsä (kulkeminen, juomat, ruokailun järjestäminen muualla) koituu minulle kuluja... :/
Kommentit (34)
Minun mielestäni kaikkein paras neuvo on, että omien tulojen mukaan. Jos pitää juhlat niin aina siitä kuluja tulee, ei niitä ole vieraiden tarkoitus maksaa. Ja toisaalta se on juhlien järjestäjiltäkin ihan vapaaehtoinen valinta pitääkö kohtuullisen budjetin kekkerit vai megaluokan törsäysöverit.
Tässä tuntuu hääpari jäävän reippaasti saamapuolelle, kun rahalahjoja saadaan mutta edes ruokaa tai juomaa ei vieraille tarjota... Vähän outo ratkaisu. Mutta ei kai sitä kukaan kehtaa tyhjin käsinkään häihin mennä, vaikka ne olisivat kuinka minimalistiset.
Noloa pyytää lahjaksi rahaa, jos ei tarjoa mitään vieraille.
Viime kesän morsiamena sanoisin että 0 euroa. Ei häälahja ole minusta pakollinen juttu. Sen on tarkoitus tulla sydämestä eikä suinkaan aiheuttaa työttömälle kaverille ahdistusta etukäteen!
Etenkin kun kuvaat häitä, niin eivät selvästi pidä perinteistä tiukasti kiinni, eli tuskin pahastuvat jos saavut paikalle pelkkä onnittelukortti kädessä. Tee se vaikka itse jos osaat, niin siinä on ajatusta :)
Meidän häissä kyllä tarjottiin ruokaa ja juomaa, mutta emme silti erikseen odottaneet mitään häälahjoja. Suurin osa totta kai toi ja lahjat otettiin kiitollisena vastaan, mutta en missään tapauksessa ole loukkaantunut niille jotka eivät tuoneet.
alkuvuodesta pyydettiin myös häälahjaksi mieheni kanssa rahaa asuntosäästötilillemme.
suurin osa vieraista laittoi 50€ (pariskunnan yhteinen eli 25€/naama) ja koska olimme kirjoittaneet kutsuunkin, että tärkeämpää meille on että saapuu paikalle niin löytyy vieraslistalta edelleen henkilöitä, joilta ei rahaa tullut, mutta saimme nautia heidän seurastaan tärkeänä päivänä :)
Tunnetko ketään toista häävierasta tai useamman? Viekää kimppalahja, eli kimpassa laitatte rahasumman, per nuppi ei tarvitse olla paljon, mutta esim 50 euroa "kolmella allekirjoituksella" ehkä mukavampi antaa kuin jokaiselta 20e, mikä tuntuu isolta, kun ei sa mitään vastineeksi. Tai jos tunnet enemmän porukkaa niin satanen ja siihen vaan allekirjoitukset ja jaatte summan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi sopiva summa lahjaksi yhdeltä aikuiselta tämäntyyppisissä häissä?
- Ei vihkiseremoniaa, pelkkä hääjuhla illalla
- Ruokailua ei ole järjestetty
- Juomat baarista omakustanteisiaMietin vaan kun morsian on kyllä hyvä ystäväni, mutta jo polttareista ja häihin osallistumisesta sinänsä (kulkeminen, juomat, ruokailun järjestäminen muualla) koituu minulle kuluja... :/
minusta 100 euroa on hyvä summa, jos morsian on hyvä ystäväsi
ei sillä lahjarahalla ikäänkuin makseta mitään ruokaa tai juomia, ei sille tarvitse mitään vastiketta olla, se on lahja jonka pitäisi ilahduttaa saajaa eikä sillä ole mitään muuta funktiota
On se vähän tympeää vieraana pistää useampi satanen (polttarikustannukset, matkat, häälahja yms.) toisen juhliin, saamatta edes ruokaa ja juomaa siitä hyvästä
Ainahan voit keksiä tekosyyn ja jättää menemättä, jos ajatus juhlista kuulostaa noin vastenmieliseltä ja tuntuu enemmänkin velvollisuudelta.
Huntti on häälahjaksi sopiva summa. Sen pienempiä summia on noloa antaa ja onhan vaitoehtona antaa lahjakin, sen arvo sitten vaikka pienempi. Muussa tapauksessa ei lahjaa ollenkaan.
Jos hääpari kehtaa kutsua vieraita ja olla tarjoamatta mitään, mielestäni vieraskin kehtaa mennä paikalle pelkän onnittelukortin kanssa.
Itse en koskaan kehtaisi kutsua ihmisiä juhliin ja olla tarjoamatta mitään. Opiskeluaikoinakin tarjosin aina jotain, vähintään sipsejä ja pähkinöitä, jos kutsuin porukkaa kämpille. Yleensä jotain tortilloja tai vastaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Noloa pyytää lahjaksi rahaa, jos ei tarjoa mitään vieraille.
Näin minäkin ajattelen. Vaikkei se lahja nyt olekaan mikään vastine vieraan aiheuttamista kuluista, niin on silti kyllä erittäin tökeröä oikein pyytää lahjaa tarjoamatta vieraille oikeastaan yhtään mitään. Mielestäni on jo vähän omituista ylipäänsä kutsua ihmisiä juhliin jos ei tarjota heille mitään.
Minulla ei ole hajuakaan, oliko häissämme vieraita, jotka eivät antaneet lahjaa. Kortin toivat kaikki, sen tarkistin kiitoskorttien lähettämistä varten. Olimme pyytäneet kaasoa pitämään huolta lahjapöydästä ja ottamaan mahdolliset rahalahjat sivuun, eikä jälkeenpäin ollut mitään tietoa, mikä seteli/shekki oli minkäkin kortin välissä. Jokaisen vieraan läsnäolo oli silti yhtä tärkeää, huolimatta siitä, tulivatko kortti vai setelitukku kourassa.
Häät = rahankeruujuhla! Outoa.
Me pidettiin häät, että mentiin naimisiin. Eikä menty naimisiin, että saatiin pitää häät. Lahjoilla ei katettu häistä koituvia kuluja. Se oli tärkeintä, että vieraat tulivat onnittelemaan ja iloitsemaan meidän onnesta. Tarjottavat olivat loistavat.
Mukavia ja iloisia häitä teille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Jos hääpari kehtaa kutsua vieraita ja olla tarjoamatta mitään, mielestäni vieraskin kehtaa mennä paikalle pelkän onnittelukortin kanssa.
Itse en koskaan kehtaisi kutsua ihmisiä juhliin ja olla tarjoamatta mitään. Opiskeluaikoinakin tarjosin aina jotain, vähintään sipsejä ja pähkinöitä, jos kutsuin porukkaa kämpille. Yleensä jotain tortilloja tai vastaavaa.
Minustakin emännän/isännän tulee tarjota vieraille edes jotain pientä aina kun kutsutaan juhlistamaan jotain, vaikka olisi pienimuotoisetkin juhlat. Tuo että häät ovat vain "bileet" illalla, ilman seremoniaa tai ruokailua tai mitään, ei oikein edes kuulosta häiltä minun korvaani. Jos hääpari ei panosta tarjoamaan vieraille mitään, ei minusta silloin vieraidenkaan tarvitse panostaa muuhun kun paikalle saapumiseen.
Meillä oli vähän tuontyyliset juhlat. Tosin meillä meni 2000 e skumppaan, kakkuun ja iltaruokaan.
Emme pyytäneet mitään. Sanoimme, että ei lahjoja.
Joku toi silti.
Well, laitaisin 30 e.