Pituus ei tarkoita suurta vaatekokoa
Olen 175 cm pitkä ja hyvin hoikka, nuori nainen. Eräs kaverini on minua 20 cm lyhyempi ja ruumiinrakenteeltaan melko tanakka.
Keskustelimme mekoista ja hän sanoi: "Hankitaan saman malliset, mutta sulle vaan pari kokoa isompi kuin mulle." Huvittuneena kysyin, että minkä kokoinen hän luulee minun olevan ja ihan pokkana sanoi, että vähintään XL, kun olen niin pitkä. Itse oli kuulemma M-kokoa.
Ihan järkyttyi, kun sanoin kokoni olevan XS. Ei suostunut uskomaan ennen kun sai nähdä paitani kokolapun.
Ei tämä meidän ystävyyttämme horjuuttanut, mutta vähän ihmetyttää tämä harhaluulo että pituus tarkoittaisi automaattisesti vaatekoon olevan suuri. Kaiken lisäksi tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun joku luulee minua isommaksi kuin oikeasti olen. Pari kertaa vaatekaupassa on tarjottu L-kokoisia vaatteita ja olen joutunut inttämään, että enköhän minä tiedä oman kokoni. Kaiken lisäksi en edes ole mitenkään huomattavan pitkä.
Mistä tällainen johtuu? Onko tullut itsellänne vastaan?
Kommentit (16)
Olen itsekin törmännyt tuollaiseen kuvitelmaan. Aina saa sitten kertoa, että mallitoimistoihin haetaan 174-180 cm naisia, joiden vaatekoko on 34-36. Ei ne keksi selitystä. :D
Ehkä pitkissä olkaimettomissa mekoissa ym pitkälle voikin sopia se xs.
Yleensä xs-koon paidat kyllä ovat pidemmille ihmisille liian lyhyitä hihoiltaan ja muutenkin pituudeltaan (ellei tällä pitkällä ihmisellä satu olemaan hyvin lyhyt selkä).
sama housuissa, vaikka vyötäröltä olisi sopiva niin kyllä se xs-koon housun lahje jää aika kauas maasta.
Täältä löytyy pituutta 180 cm ja koko vaihtelee kaupan mukaan, yleensä S.
Komppaan.
Sitten taas esim. tietynlaiset geenit on asia erikseen. Että loppujen lopuksi pituus ei vaikuta tähän juurikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain muuta elämänsisältöä nyt keksisit kun tällaisia postailla tänne.
Se on suositukseni.
Mutta joo... oot takuusti paremman näköinen kuin tämä "ystäväsi". Todellinen ystävä ei muuten koskaan tänne laittaisi tällaista aloitusta.
Tämä oli ensimmäinen aloitus, jonka olen koskaan tälle palstalle kirjoittanut, mutta kiitti silti vinkistä.
En missään tapauksessa kirjoittanut tätä viestiä tarkoittaen pahaa ystävääni kohtaan. Miten olet onnistunut saamaan pahantahtoisen kuvan minusta? Ihan puhtaasti vain ihmettelen tällaista väärinkäsitystä ja toki ymmärrän kaveriani, koska tämä on ilmeisesti melko yleistä.
Ap
Eihän yhden paidan kokolappu kerro yhtään mitään. Mulla on esim. paitoja (yhtä hyvin istuvia) kokoja XS ja XL. Ei yhden paidan perusteella siis voi sanoa, mitä kokoa olet.
Ilmeisesti näytät kookkaammalta mitä oikeasti olet, kun kerran useinkin sinua luullaan isommaksi. Tuskin se pituudesta johtuu, kun et tosiaan mikään extrapitkä ole. Leveät hartiat tai lantio, tai esim. ns. laihaläskiys tai pömppömaha esim. voivat tehdä isomman näköiseksi kuin (painon perusteella) onkaan. Tai vaan ihan liian isoja ja huonosti istuvien vaatteiden käyttäminen.
Olen 180 cm ja nuorena oli kokoa 36 (nykyisin 38 tai 40). Todella laiha olin parikymppisenä, sellainen twiggymäinen. No, minut pysäytettiin Aleksilla ja käteen annettiin juuri avatun "isojen tyttöjen" vaateliikkeen mainos, koot alkaen 44 ja ylöspäin. Pikkusen väärin arvioitu asiakaskunta .... ja siis mainoksia ei jaettu kaikille vastaantulijoille, jos joku tätä vaihtoehtoa miettii.
Vierailija kirjoitti:
Se on suositukseni.
Mutta joo... oot takuusti paremman näköinen kuin tämä "ystäväsi". Todellinen ystävä ei muuten koskaan tänne laittaisi tällaista aloitusta.
Jos vaikka lopettaisit ylianalysoimisen ja keskittyisit aloituksessa esitettyyn kysymykseen?
Ja kyllä olen, ties kuinka monta kertaa. Varsinkin vaatekaupassa myyjät ohjaavat aina plus-kokojen puolelle vaikka olen s-kokoa.
Ymmärrän kyllä joo, aika hölmöä ystäväsi suusta. Olen 175 cm myös, mutta kiitos E-kuppini ei tosiaan mikään S-koko mahdu päälle.
Niin, itse olen 180cm pitkä, ja mikään koko ei sovi.
S olisi leveydeltään oikea yleensä, mutta hihat ja lahkeet ja helma ovat aivan liian lyhyet. Jostain L/XL koosta alkaa toisinaan löytyä tarpeeksi pituutta (ei aina), mutta vaate pyörii päällä. Onneksi jotkut vaatemerkit sentään ovat huomioineet tämän tekemällä muutamaa eri mittaista housumallia, muuten olisin pulassa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitkissä olkaimettomissa mekoissa ym pitkälle voikin sopia se xs.
Yleensä xs-koon paidat kyllä ovat pidemmille ihmisille liian lyhyitä hihoiltaan ja muutenkin pituudeltaan (ellei tällä pitkällä ihmisellä satu olemaan hyvin lyhyt selkä).
sama housuissa, vaikka vyötäröltä olisi sopiva niin kyllä se xs-koon housun lahje jää aika kauas maasta.
Mä olen 175cm ja kokoa XS/S, eikä ole ollut ongelmaa hihojen pituuden kanssa.
Lahkeet on suht. helposti lyhyet, mutta nyt on muutenkin midimittaisia housuja, eli ei haittaa kun vähän vaan kääräsee.
Useat valmistajat onneksi tekee sekä ylä- että alaosia tarpeeksi pitkinä, myös meille pienikokoisille.
En ole koskaan kokeillut M-kokoa suurempaa vaatetta, mutta ei kai aikuisten vaatteissa pituudet juuri kasva, vaikka koko kasvaisikin. Leveys lähinnä, eikä todella huvita pukeutua liian suuriin ja löpöttäviin vaatteisiin, jotka eivät edes pysyisi yllä tai istuisi mitenkään.
Oletko jotenkin vähä-älyinen, vai mistä tuollaisen aivopierun päähäsi sait?
No ompelijana sanoisin kyllä, että aika monissa vaatteissa vaatteen koko numero vaikuttaa myös hihan, lahkeen ja selän pituuteen. Eli todennäköisesti se S-koko ei oikeasti ole ihan se istuvin, vaikka päälle mahtuisikin. Pitkille on tosin omat kaavoitukset myös, mutta ne taitaa alkaa asta 180 sentistä naisilla.
Vierailija kirjoitti:
No ompelijana sanoisin kyllä, että aika monissa vaatteissa vaatteen koko numero vaikuttaa myös hihan, lahkeen ja selän pituuteen. Eli todennäköisesti se S-koko ei oikeasti ole ihan se istuvin, vaikka päälle mahtuisikin. Pitkille on tosin omat kaavoitukset myös, mutta ne taitaa alkaa asta 180 sentistä naisilla.
Entä, kun M-koko roikkuu ja osa S-kokoisistakin?
Mikä se on sitten se "oikeasti istuvin", jos XS/S on ainoita jotka eivät roiku ja lörpötä miten sattuu tai pyöri päällä?
T: 175cm, jota ei tosin ole koskaan luultu isokokoisemmaksi, vaan pieneksi ja siroksi sanotaan pituudesta huolimatta, ja kaupoissa myyjät ehdottelevat XS/S-kokoja
(Onks täällä joku lyhyiden palleroiden kokoontumisajo käynnissä, vai mistä tää bullshitin määrä yhdessä ketjussa johtuu?;)
Uskon AP:ta kyllä täysin, koska itse 157cm pitkänä ja hyvin hoikkana (43kg) kaikki sovittamani paidat sopii kyllä muuten, mutta hihoissa ja helmassa on ainakin 10cm liikaa pituutta. XL- ja M-kokoisten paitojen helmassa ja hihoissa on oikeasti aika pieni ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on sitten se "oikeasti istuvin", jos XS/S on ainoita jotka eivät roiku ja lörpötä miten sattuu tai pyöri päällä?T: 175cm, jota ei tosin ole koskaan luultu isokokoisemmaksi, vaan pieneksi ja siroksi sanotaan pituudesta huolimatta, ja kaupoissa myyjät ehdottelevat XS/S-kokoja
(Onks täällä joku lyhyiden palleroiden kokoontumisajo käynnissä, vai mistä tää bullshitin määrä yhdessä ketjussa johtuu?;)
No mä olen kyllä lyhyt, mutta en pallero. Lyhyyteni takia juuri ompelenkin, koska haluan saada ne kaarrokset oikeaan kohtaan.
Ja kun tässä nyt moni on väittänyt, että paidan helma ei juuri muutu kokomerkintöjen välillä, niin ei se helma varmaan muutukaan kuin 1-2 tuumaa, mikä ei välttämättä paljon merkkaa, jollet ole tyylistäsi tarkka. Mutta kun paidan rinnan ja selän muotolaskokset vaihtavat paikkaa saman 2-4 senttiä niin se kyllä jo näkyy.
Ja mitä itse suosittelisin tehtäväksi silloin kun edellinen koko ei ole pituudesta sopiva ja seuraava on leveydestä liikaa? - no minä ostaisin jonkun toisen vaatteen kokonaan. Vaihtoehtoisesti ostaisin sen isomman, oikean pituisen ja maksaisin ompelijalle sen kaventamisesta niiltä kohdin kuin on välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se on sitten se "oikeasti istuvin", jos XS/S on ainoita jotka eivät roiku ja lörpötä miten sattuu tai pyöri päällä?T: 175cm, jota ei tosin ole koskaan luultu isokokoisemmaksi, vaan pieneksi ja siroksi sanotaan pituudesta huolimatta, ja kaupoissa myyjät ehdottelevat XS/S-kokoja
No mä olen kyllä lyhyt, mutta en pallero. Lyhyyteni takia juuri ompelenkin, koska haluan saada ne kaarrokset oikeaan kohtaan.
Ja kun tässä nyt moni on väittänyt, että paidan helma ei juuri muutu kokomerkintöjen välillä, niin ei se helma varmaan muutukaan kuin 1-2 tuumaa, mikä ei välttämättä paljon merkkaa, jollet ole tyylistäsi tarkka. Mutta kun paidan rinnan ja selän muotolaskokset vaihtavat paikkaa saman 2-4 senttiä niin se kyllä jo näkyy.
Ja mitä itse suosittelisin tehtäväksi silloin kun edellinen koko ei ole pituudesta sopiva ja seuraava on leveydestä liikaa? - no minä ostaisin jonkun toisen vaatteen kokonaan. Vaihtoehtoisesti ostaisin sen isomman, oikean pituisen ja maksaisin ompelijalle sen kaventamisesta niiltä kohdin kuin on välttämätöntä.
Mulla on lyhyt selkä suhteessa jalkoihin + 60cm vyötärö, ihan tosissasi intät ettei XS/S luultavasti istu ja suosittelet isompaa kokoa, koska olenhan sentään huimat 7cm keskivertonaista pidempi ja olet ompelija.
Kyllä.
Se on suositukseni.