Saako työmatkapyöräilijä käydä suihkussa työaikana?
Eli leimaatteko sisään ennen vai jälkeen kun olette vaihtaneet pyöräilyvaatteet työasuun? Minusta olisi kädenojennus työnantajalta kannustaa työntekijöitään liikuntaan sallimalla työmatkaliikkujille suihkun työaikana.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se reilua, jos saisi, mutta käytännössä ei varmaan yleensä saa.
Mikä on naurettavaa, sillä autolla töissä käyvä saa työnantajalta jopa satojen eurojen kuukausiedun (Helsingin keskustassa parkkipaikat oikeasti tätä hintaluokkaa) saadessaan ilmaisen parkkipaikan autolleen. Pyöräilijätyöntekijästä työnantajan ei tarvitse maksaa tätä hintaa eli voitaisiin nähdä hyvinkin reiluna, että pyöräilijä saisi edes suihkuedun.
Tai toinen vaihtoehto voisi olla, että pyöräilijä saisi tuon jopa parin sadan euron eron käteen sitten palkkana. Onhan se nyt naurettavaa, että samasta työstä toinen saa enemmän palkkaa/etuja kuin toinen vain sen mukaan omistaako autoa vai ei.
Jos autopaikat on nimetty, ne katsotaan osaksi palkkaa ja niistä pitää maksaa veroa. Jos taas paikat on kaikkien käytössä, ei ole autoilijan vika, että sinulla ei ole autoa.
No ei joudu kyllä maksmaaan edes nimetyistä paikoista veroa. Tuo työpaikkojen autopaikkojen ilmainen tarjoaminen on taas yksi tapa jolla ihan huomaamatta suositaan autoilua.
Enhän minä tuolla ehdotuksellani ollutkaan ottamassa autoilijalta pois mitään tämän etua, vaan vaatimassa samaa etua myös pyöräilijöille/julkisella kulkijoille. En siis ole sanomassa, että tuo on autoilijan vika, vaan että autoilija saa työnantajalta ilmaiseksi merkittävän edun, joilla kannustetaan ihmisiä autolliseen elämään tarveellisemmän pyöräilyn/kävelyn/julkisen liikenteen sijaan. Jos sama etu tarjottaisiin jossain muodossa myös näille työntekijäryhmille, niin moni autoilijakin saattaisi harkita työmatka-autoilun lopettamista, mikä taas helpottaisi ainakin Helsingin keskustassa liikenteen tilannetta (joka ei vielä ole paha, mutta tulee pahenemaan koko ajan, kun seudulle muuttaa lisää ihmisiä).
Autopaikan ja suihkussa käymisen rinnastaminen on älytöntä. "Sama etu" tarkoittaa sitä että saat polkupyörällesi pysäköintipaikan, kun kerran autoillekin annetaan. Jos pystyt pysäköimään muualle, se on ihan oma asiasi.
Sama etu on ehkä huono termi. Saman suuruinen etu parempi.
Huomaa kyllä, miten pitkän autoilua on tässä yhteiskunnassa suosittu, jos ette suostu edes myöntämään, että se autollinen saa työnantajalta jopa monta sataa euroa enemmän etua. Eli jos samaa työtä samalla palkalla tekee kaksi tyyppiä ja toinen näistä kaikkine kuluineen maksaa työantajalle 5000e/kk ja toinen 5300e/kk. Ja tätä ei kukaan näe millään tapaa epäreiluna, ei edes se työnantaja, koska tuo autoilun suosiminen on niin syvällä meidän kulttuurissa/yhteiskunnassa.
Reilua olisi, että työnantajan joko pitäisi tarjota tuo erotus ei-autoileville jollain muulla tavoin tai sitten autopaikkojen tarjoaminen ilmaiseksi kiellettäisiin ainakin silloin, kun se ilmainen autopaikka on oikeasti merkittävä etu (=isojen kaupunkien keskustoissa).
Etkös sinä ole sitä mieltä, että pyöräileminen on mahtavan viihdyttävä ja terveellinen tapa kulkea töihin? Miksi sinun pitäisi saada sen vuoksi etuja? Hihku siellä ajellessasi onnesta ja lopeta itsekäs kitiseminen siitä, että sinun pitäisi saada harrastuksestasi palkanlisää.
Suurin osa autolla töihin kulkevista ei kulje pyörällä juuri sen vuoksi, että pyörällä kulkeminen on syystä tai toisesta erittäin vaikeaa tai mahdotonta. Se, että sinulle se on mahdollista, ei kuulu työnantajallesi millään tavalla.
Hei autoilijat. Nyt, hus pois tästä keskustelusta. Perustakaa oma vaikka autonpesusta ja parkkipaikoista.
ap
Suurimmalla osasta työpaikkoja tuo lienee ihan itsestä kiinni, kuinka nyt kukakin aikansa käyttää. Vuorotyössä tietty voi olla toinen juttu, muualla ei taida nykyään paljon kellokortteja olla.
Vierailija kirjoitti:
Hei autoilijat. Nyt, hus pois tästä keskustelusta. Perustakaa oma vaikka autonpesusta ja parkkipaikoista.
ap
Saisikohan auton pestä työajalla joka aamu, kun sillä tulee töihin? Minulle kyllä kelpaisi varttitunti sitä hupia, kun en millään kyllästy painepesurilla leikkimiseen. Ja työnantajan etuhan se on, että minä olen hyvällä tuulella heti aamusta. Voisin huuhtaista saman tien muutaman kitisevän pyöräilijänkin.
Itse olen töissä eräässä valtion virastossa, ja kyllä meillä suihkussa käydään ihan omalla ajalla. Töihin leimaus tapahtuu omalla tietokoneella, joten kun tulen ulko-ovesta sisään, menen käymään alakerrassa suihkussa ja suihkun jälkeen menen työhuoneeseeni koneelleni, leimaan itseni töihin ja aloitan duunin tekemisen. Mulla siis työmatka yhteen suuntaan 25 km, ja kuljen kesäkausina polkupyörällä matkan (viikossa yksi etäpäivä, jolloin työskentelen kotona).
Näin juuri. Itse lähentelen 50 virstanpylvästä ja töissä jaksaminen voi jossain vaiuheessa tulla eteen. Nyt jo olen lopettanut auton käytön työmatkoihin. Pyöräily pitää hyvin vireessä ja stressitaso laskee. Olo on paljon rennompi ja töitä hauska tehdä. Meillä ei ole työajan valvontaa (siis kellokorttia) ja suihkussa voi käydä ilman mitään kyttäystä. Meniskö siinä vartin verran kun käy ruiskussa ja vaihtaa vaatteet. Jos vielä vaihdan työpaikkaa niin suihku pitää löytyä ja toivottavasti sellaiselta työnantajalta joka ymmärtää että työntekijän liikkuminen on työnantajankin etu.