Hattu häihin - keltä voi kysyä?
No niin, taas kävi näin! Tuttavaperheen tyttäreltä ja poikakaveriltaan tuli hääkutsu. Vihkiminen kirkossa kello 14 hääjuhla alkaa kello 16. Kutsussa lukee tumma puku.
Etiketti on minulle toki tuttu ja kristallin kirkas: naisille noin polvipituinen mekko tai juhlava jakkupuku ja ehdottomasti hattu. Siis ehdottomasti!
Mietitään täällä tyttären (20 v) kanssa mitä tehdään. Morsiamen perhe ei ole sellainen, että äidillä välttämättä olisi hattu. Sulhasen vanhempia emme tunne.
Vaikka virallinen etiketti on tässä ihan selvä, minusta on kuitenki footti laittaa hattu häävieraana, jos morsiusparin äideillä ei sellaista ole. Emme edes tiedä keneltä kysyä, koska kutsujina on siis morsian ja sulhanen. Yleensähän kutsujana ovat morsiamen vanhemmat jos järjestävät häät. Vähän arveluttaa kysyä morsiamen äidiltä (joka on nuoruudenystäväni) etten loukkaa häntä jos on tulossa ilman hattua. Meidän nuoremmat tytöt (13 ja 17 v) laittavat joka tapauksessa jonkun hiuskoristeen, ei hattua.
Mikä teistä olisi oikein ja protokollan mukaista?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Miksi kummassa olisi hankala kysyä nuoruudenystävältä tätä asiaa?
Samaa ihmettelen. Nykyään kun hatuttomia häitä on paljon, on ihan korrektia kysyä morsiamen tai sulhasen äidiltä, laitetaanko hatut vai ei. He ohjaavat pukeutumisen, joten heidän valintansa se on.
Ei myöskään ole paha etikettimoka jos on hatussa vaikka vanhemmat eivät, kunhan hattu on suht vaatimaton eikä mikään shown varastava esittelykapine.
Nykyään on enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että morsiuspari kutsuu itse vieraat juhliinsa. Kysy ihmeessä siltä, kuka on laitettu yhteyshenkilöksi kutsuun. Morsian ei taatusti pahoita mieltään, jos joku kysyy häneltä hatusta!
t. juuri tänään omia ja tulevan mieheni hääkutsujaan suunnitellut.
Valitset itsekin hiuskoristeen/cocktailhatun tai rohkaiset mielesi ja kysyt onko morsiusparin äideillä hattuja. Hiuskoristeet ovat sikäli käteviä, että ne eivät ole huomiota herättävän hattumaisia, mutta käy silti hatusta.
Ap, anteeksi mutta avauksestasi voi saada sellaisen kuvan, että tahdot ilmaista olevasi pikkuisen parempi kuin tämä morsiamen äiti, nuoruudenystäväsi, kun sinulle etiketti on aivan kristallinkirkas :D Että on ihan sellainen perhe, ettei välttämättä ole hattua häissä :D Joko etiketti on sinulle selvä ja tiedät miten toimia, tai sitten se ei ole.
Hattu ei ole koskaan väärin, jos tilaisuus alkaa ennen kuutta. Ei siis koskaan. Jotn voit hyvin laittaa hatun, jos haluat.
Jos taas et hakua, niin sekin on takuuvarmasti ok, koska Suomessa häissä on aina naisia ilman hattujakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, anteeksi mutta avauksestasi voi saada sellaisen kuvan, että tahdot ilmaista olevasi pikkuisen parempi kuin tämä morsiamen äiti, nuoruudenystäväsi, kun sinulle etiketti on aivan kristallinkirkas :D Että on ihan sellainen perhe, ettei välttämättä ole hattua häissä :D Joko etiketti on sinulle selvä ja tiedät miten toimia, tai sitten se ei ole.
Niin, siis he ovat ihmisiä, jotka eivät todennäköisesti tiedä tällaisia asioita. Siitä huolimatta en halua pahoittaa hänen mieltään. Siis näin:
Minä: - No etiketin mukaan sun kyllä pitäisi, koska häät alkaa ennen kuutta
Ystävätär: - Kauheeta, en ollenkaan tiennyt että pitää olla hattu!!! Ei mun pukuun käy hattu ollenkaan, mulla on pitkä puku
Tai näin:
Minä: - Aiotko muuten laittaa hatun tyttäresi häihin?
Ystävätär: - En kai? Tai en tiedä pitäiskö mun?
Minä: - Ei tietenkään, muuten vaan kyselin.
(Ja sitten puolella vieraista on se hattu ja ystävätär joutuu häpeämään)
Huoh! Mä kyllä soitan hänelle nyt ja sanon et laitetaan hatut sun tyttären häihin.
Tämä on siis minun rakas nuoruudenystävä, jota en enää tapaa kuin harvoin mutta hän on minulle tosi tärkeä. Haluan ettei hän joudu häpeämään. Näissä häissä on sellaista väkeä, että puolet on varmaan ihan tip top ja puolet miten sattuu. Ap
No jopas on ongelma. En ymmärrä miten tämä ystävättäresi loukkaantuisi jos kysyt hattuasiaa :'D
Suomessa, tässä tasa-arvon maassa, ei ole pakollista käyttää hattua, vaikka olisi siviilivihkiminen kyseessä. Kirkossahan ei suomessa ole mikään pakko edes etiketin mukaan käyttää hattua, koska luterilaisen kaavan mukaan nainen ja mies ovat samanarvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis he ovat ihmisiä, jotka eivät todennäköisesti tiedä tällaisia asioita. Siitä huolimatta en halua pahoittaa hänen mieltään. Siis näin:
Ystävätär: - Kauheeta, en ollenkaan tiennyt että pitää olla hattu!!! Ei mun pukuun käy hattu ollenkaan, mulla on pitkä pukuTai näin:
(Ja sitten puolella vieraista on se hattu ja ystävätär joutuu häpeämään)Huoh! Mä kyllä soitan hänelle nyt ja sanon et laitetaan hatut sun tyttären häihin.
Tämä on siis minun rakas nuoruudenystävä, jota en enää tapaa kuin harvoin mutta hän on minulle tosi tärkeä. Haluan ettei hän joudu häpeämään. Näissä häissä on sellaista väkeä, että puolet on varmaan ihan tip top ja puolet miten sattuu. Ap
"Etiketin mukaan morsiamen ja sulhasen äideillä pitäisi olla hatut. Nykyään moni ei käytä hattuja, joten ajattelin varmistaa aiotko sinä laittaa, niin tiedän laitanko itse vai en."
Tai sitten tosiaan laitat itsekin hiuskoristeen ja annat asioiden mennä omalla painollaan.
Sellaista se on. Jos ei voi kysyä morsiamelta eikä nuoruuden ystävältäänkään, niin sitten ilmoittaa, että ette valitettavasti pääse häihin. Sillähän siitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävätär: - Kauheeta, en ollenkaan tiennyt että pitää olla hattu!!! Ei mun pukuun käy hattu ollenkaan, mulla on pitkä pukuTai näin:
(Ja sitten puolella vieraista on se hattu ja ystävätär joutuu häpeämään)Huoh! Mä kyllä soitan hänelle nyt ja sanon et laitetaan hatut sun tyttären häihin.
Miksi hän joutuisi häpeämään? Ovatko häät Englannissa, tuossa hattujen luvatussa maassa?
Jos Suomessa, niin täällä on hieman eri tavat, koska naisten ei ole pakko osoittaa alamaisuuttaan ja peittää sen vuoksi päätänsä.
Soitin eilen illalla ystävättärelleni ja kysyin hyvin hienotunteisesti ja kauttarantain tätä hattuasiaa.
No niinkuin vähän arvelinkin, hattuasia ei ollut käynyt edes mielessä. Ensimmäinen kysymys oli: Apua, pitäiskö minun laittaa hattu? No selitin miten asiat menee etiketin mukaan, ja sanoin että mielestäni morsiusparin äidit voi tässä asettaa standardin eli tulla häihin hatussa tai ilman. Muut vieraat kyselköön sitten heiltä, jos ovat epävarmoja asiasta. Ystävätär ei tiennyt yhtään miten sulhasen äiti oli menettelemässä hatun suhteen, mutta jotenkin mulle tuli sen perusteella mitä ystävätär sanoi sellainen käsitys, että sulhasen äiti todennäköisesti laittaa hatun. Ystävätär tarkistaa vielä asian häneltä tänään. Sanoi ehdottomastk laittavansa hatun jos sulhasen äidilläkin on ja pyysi minulta apua hatun valintaan kun ei ole ollenkaan "hattuihmisiä".
Ystävättäreni kuvaili mulle myös pukunsa ja nyt täytyy sanoa, että siihen on erittäin vaikea löytää sopivaa hattua. Se on sellainen etnokuvioitu "hulmuava" sifonkimekko ruskeissa ja maanläheisissä sävyissä ja lepakkohihoilla
Minulle tuli heti mieleen leveälierinen olkihattu ainoana oikeana vaihtoehtona. Siis esim mustaksi lakattua olkea ja leveä iso rusetti puvuntyylisestä kankaasta. Ystäväni lupasi lähettää mulle vielä kuvan puvustaa .
Tuli niin hyvä mieli tästä kun voin auttaa vanhaa ystävätärtäni!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Soitin eilen illalla ystävättärelleni ja kysyin hyvin hienotunteisesti ja kauttarantain tätä hattuasiaa.
No niinkuin vähän arvelinkin, hattuasia ei ollut käynyt edes mielessä. Ensimmäinen kysymys oli: Apua, pitäiskö minun laittaa hattu? No selitin miten asiat menee etiketin mukaan, ja sanoin että mielestäni morsiusparin äidit voi tässä asettaa standardin eli tulla häihin hatussa tai ilman. Muut vieraat kyselköön sitten heiltä, jos ovat epävarmoja asiasta. Ystävätär ei tiennyt yhtään miten sulhasen äiti oli menettelemässä hatun suhteen, mutta jotenkin mulle tuli sen perusteella mitä ystävätär sanoi sellainen käsitys, että sulhasen äiti todennäköisesti laittaa hatun. Ystävätär tarkistaa vielä asian häneltä tänään. Sanoi ehdottomastk laittavansa hatun jos sulhasen äidilläkin on ja pyysi minulta apua hatun valintaan kun ei ole ollenkaan "hattuihmisiä".
Ystävättäreni kuvaili mulle myös pukunsa ja nyt täytyy sanoa, että siihen on erittäin vaikea löytää sopivaa hattua. Se on sellainen etnokuvioitu "hulmuava" sifonkimekko ruskeissa ja maanläheisissä sävyissä ja lepakkohihoilla
Minulle tuli heti mieleen leveälierinen olkihattu ainoana oikeana vaihtoehtona. Siis esim mustaksi lakattua olkea ja leveä iso rusetti puvuntyylisestä kankaasta. Ystäväni lupasi lähettää mulle vielä kuvan puvustaa .
Ap
Ap on Hyacinth Bucket ja lapsuudenystävä siskonsa Daisy. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei minusta kuulosta erityien vaikealta puvulta hatuttaa. Muitakin vaihtoehtoja kn olkihattu on varmasti. Ehdotan, että menette tavaratalon sijasta oikeaan hattukauppaan, jossa teitä palvelee oikea modisti. Hän osaa katsoa sekä pukuun että käyttäjälle sopivan, mukavan hatun.
Miksi pitäisi olla hattu? Hiostavaa ja tyhmän näköistä minusta, jos hattu ei muuten kuulu tyyliisi.