Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hattu häihin - keltä voi kysyä?

Vierailija
30.05.2016 |

No niin, taas kävi näin! Tuttavaperheen tyttäreltä ja poikakaveriltaan tuli hääkutsu. Vihkiminen kirkossa kello 14 hääjuhla alkaa kello 16. Kutsussa lukee tumma puku.

Etiketti on minulle toki tuttu ja kristallin kirkas: naisille noin polvipituinen mekko tai juhlava jakkupuku ja ehdottomasti hattu. Siis ehdottomasti!

Mietitään täällä tyttären (20 v) kanssa mitä tehdään. Morsiamen perhe ei ole sellainen, että äidillä välttämättä olisi hattu. Sulhasen vanhempia emme tunne.

Vaikka virallinen etiketti on tässä ihan selvä, minusta on kuitenki footti laittaa hattu häävieraana, jos morsiusparin äideillä ei sellaista ole. Emme edes tiedä keneltä kysyä, koska kutsujina on siis morsian ja sulhanen. Yleensähän kutsujana ovat morsiamen vanhemmat jos järjestävät häät. Vähän arveluttaa kysyä morsiamen äidiltä (joka on nuoruudenystäväni) etten loukkaa häntä jos on tulossa ilman hattua. Meidän nuoremmat tytöt (13 ja 17 v) laittavat joka tapauksessa jonkun hiuskoristeen, ei hattua.

Mikä teistä olisi oikein ja protokollan mukaista?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitin eilen illalla ystävättärelleni ja kysyin hyvin hienotunteisesti ja kauttarantain tätä hattuasiaa.

No niinkuin vähän arvelinkin, hattuasia ei ollut käynyt edes mielessä. Ensimmäinen kysymys oli: Apua, pitäiskö minun laittaa hattu? No selitin miten asiat menee etiketin mukaan, ja sanoin että mielestäni morsiusparin äidit voi tässä asettaa standardin eli tulla häihin hatussa tai ilman. Muut vieraat kyselköön sitten heiltä, jos ovat epävarmoja asiasta. Ystävätär ei tiennyt yhtään miten sulhasen äiti oli menettelemässä hatun suhteen, mutta jotenkin mulle tuli sen perusteella mitä ystävätär sanoi sellainen käsitys, että sulhasen äiti todennäköisesti laittaa hatun. Ystävätär tarkistaa vielä asian häneltä tänään. Sanoi ehdottomastk laittavansa hatun jos sulhasen äidilläkin on ja pyysi minulta apua hatun valintaan kun ei ole ollenkaan "hattuihmisiä".

Ystävättäreni kuvaili mulle myös pukunsa ja nyt täytyy sanoa, että siihen on erittäin vaikea löytää sopivaa hattua. Se on sellainen etnokuvioitu "hulmuava" sifonkimekko ruskeissa ja maanläheisissä sävyissä ja lepakkohihoilla

Minulle tuli heti mieleen leveälierinen olkihattu ainoana oikeana vaihtoehtona. Siis esim mustaksi lakattua olkea ja leveä iso rusetti puvuntyylisestä kankaasta. Ystäväni lupasi lähettää mulle vielä kuvan puvustaa .

Tuli niin hyvä mieli tästä kun voin auttaa vanhaa ystävätärtäni!

Ap

Ei minusta kuulosta erityien vaikealta puvulta hatuttaa. Muitakin vaihtoehtoja kn olkihattu on varmasti. Ehdotan, että menette tavaratalon sijasta oikeaan hattukauppaan, jossa teitä palvelee oikea modisti. Hän osaa katsoa sekä pukuun että käyttäjälle sopivan, mukavan hatun.

No millainen hattu sinusta tuohon kävisi? Siis muu kuin olkihattu?

Ja tottakai hatut hattuliikkeestä, nyt kun Stockaakin ollaan ajamassa joksikin Anttilaksi!

(Ohis, mutta kävin eilen Stockalla, ja Akateemisen alakertaan ollaan avaamassa jotain sisustusmaailmaa ja ainoat näkyvillä olevat logot oli Isku ja Vallila!! Miksi Stocka lähtee satsaamaan samoihin kotimaisiin merkkeihin, joita saa Prismasta ja Anttilasta? Ennen he keskittyivät kansainvälisiin luxus-brändeihin! Minun tulee niin ikävä Stockan tilauskangasosastoa!)

Ap

Vierailija
22/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitin eilen illalla ystävättärelleni ja kysyin hyvin hienotunteisesti ja kauttarantain tätä hattuasiaa.

No niinkuin vähän arvelinkin, hattuasia ei ollut käynyt edes mielessä. Ensimmäinen kysymys oli: Apua, pitäiskö minun laittaa hattu? No selitin miten asiat menee etiketin mukaan, ja sanoin että mielestäni morsiusparin äidit voi tässä asettaa standardin eli tulla häihin hatussa tai ilman. Muut vieraat kyselköön sitten heiltä, jos ovat epävarmoja asiasta. Ystävätär ei tiennyt yhtään miten sulhasen äiti oli menettelemässä hatun suhteen, mutta jotenkin mulle tuli sen perusteella mitä ystävätär sanoi sellainen käsitys, että sulhasen äiti todennäköisesti laittaa hatun. Ystävätär tarkistaa vielä asian häneltä tänään. Sanoi ehdottomastk laittavansa hatun jos sulhasen äidilläkin on ja pyysi minulta apua hatun valintaan kun ei ole ollenkaan "hattuihmisiä".

Ystävättäreni kuvaili mulle myös pukunsa ja nyt täytyy sanoa, että siihen on erittäin vaikea löytää sopivaa hattua. Se on sellainen etnokuvioitu "hulmuava" sifonkimekko ruskeissa ja maanläheisissä sävyissä ja lepakkohihoilla

Minulle tuli heti mieleen leveälierinen olkihattu ainoana oikeana vaihtoehtona. Siis esim mustaksi lakattua olkea ja leveä iso rusetti puvuntyylisestä kankaasta. Ystäväni lupasi lähettää mulle vielä kuvan puvustaa .

Ap

Ei minusta kuulosta erityien vaikealta puvulta hatuttaa. Muitakin vaihtoehtoja kn olkihattu on varmasti. Ehdotan, että menette tavaratalon sijasta oikeaan hattukauppaan, jossa teitä palvelee oikea modisti. Hän osaa katsoa sekä pukuun että käyttäjälle sopivan, mukavan hatun.

Ja tottakai hatut hattuliikkeestä, nyt kun Stockaakin ollaan ajamassa joksikin Anttilaksi!

(Ohis, mutta kävin eilen Stockalla, ja Akateemisen alakertaan ollaan avaamassa jotain sisustusmaailmaa ja ainoat näkyvillä olevat logot oli Isku ja Vallila!! Miksi Stocka lähtee satsaamaan samoihin kotimaisiin merkkeihin, joita saa Prismasta ja Anttilasta? Ennen he keskittyivät kansainvälisiin luxus-brändeihin! Minun tulee niin ikävä Stockan tilauskangasosastoa!)

Ap

No esim sellainen neiti marple -tyylinen virkattu tai kankainen 1950-luvun hattu, kunhan väri on oikea. Paperinaruhattu. Lierin leveys on määriteltävä kasvojen mukaan ja muistettava, että leveälieriset ovat usein vaikeampia niille, jotka eivät ole paljon hattuja pitäneet - siis ihian yksinkertaisesti siinä, miten sen saa pysymään päässä, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet ap:lle, että pitää provonsa aisoissa.

Vierailija
24/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röllipeikko hatussa näyttäisi koomiselta... Älä ap laita.

Vierailija
25/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No esim sellainen neiti marple -tyylinen virkattu tai kankainen 1950-luvun hattu, kunhan väri on oikea. Paperinaruhattu. Lierin leveys on määriteltävä kasvojen mukaan ja muistettava, että leveälieriset ovat usein vaikeampia niille, jotka eivät ole paljon hattuja pitäneet - siis ihian yksinkertaisesti siinä, miten sen saa pysymään päässä, jne.

No ei nyt sentään häihin missään virkatussa tai paperinyörihatussa!

Ap

Vierailija
26/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5/5

Tykkään :)

Vierailija
27/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vähän ohis, mutta mä en enää jaksa käydä häissä noiden etikettien takia. Viimeksi kun pukeuduin parin määrittelemän etiketin mukaan, sain morsiammelta (lähisukulaiselta) haukut, kun olin kuulemma väärin pukeutunut, vaikka asuni oli täysin etiketin mukainen. Tarkistin monta kertaa. Mikään ei siis kelpaa. Miksei vaan luoteta siihen, että ihmiset osaa pukeutua siististi tilanteen vaatimalla tavalla? En minä ainakaan oo törmännyt huonosti pukeutuneeseen häävieraaseen, vaikka ei oo etikettiä ollutkaan.

Vierailija
28/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, anteeksi mutta avauksestasi voi saada sellaisen kuvan, että tahdot ilmaista olevasi pikkuisen parempi kuin tämä morsiamen äiti, nuoruudenystäväsi, kun sinulle etiketti on aivan kristallinkirkas :D  Että on ihan sellainen perhe, ettei välttämättä ole hattua häissä :D Joko etiketti on sinulle selvä ja tiedät miten toimia, tai sitten se ei ole. 

Niin, siis he ovat ihmisiä, jotka eivät todennäköisesti tiedä tällaisia asioita. Siitä huolimatta en halua pahoittaa hänen mieltään. Siis näin:

Minä: - No etiketin mukaan sun kyllä pitäisi, koska häät alkaa ennen kuutta

Ystävätär: - Kauheeta, en ollenkaan tiennyt että pitää olla hattu!!! Ei mun pukuun käy hattu ollenkaan, mulla on pitkä puku

Tai näin:

Minä: - Aiotko muuten laittaa hatun tyttäresi häihin?

Ystävätär: - En kai? Tai en tiedä pitäiskö mun?

Minä: - Ei tietenkään, muuten vaan kyselin.

(Ja sitten puolella vieraista on se hattu ja ystävätär joutuu häpeämään)

Huoh! Mä kyllä soitan hänelle nyt ja sanon et laitetaan hatut sun tyttären häihin.

Tämä on siis minun rakas nuoruudenystävä, jota en enää tapaa kuin harvoin mutta hän on minulle tosi tärkeä. Haluan ettei hän joudu häpeämään. Näissä häissä on sellaista väkeä, että puolet on varmaan ihan tip top ja puolet miten sattuu. Ap

Miksi hän joutuisi häpeämään? Ovatko häät Englannissa, tuossa hattujen luvatussa maassa?

Jos Suomessa, niin täällä on hieman eri tavat, koska naisten ei ole pakko osoittaa alamaisuuttaan ja peittää sen vuoksi päätänsä.

Osoittaa alamaisuuttaan hatulla??????? Oletko juutalainen? Vai mistä tuo käsitys tulee? Osoittaako esim kuningatar alamaisuuttaan hatulla? Kuka olisi innokkaampi hattujen käyttäjä kuin Hänen Brittiläinen Majesteettinsa?

Vierailija
29/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit laittaa hatun.

Vierailija
30/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos protokolla on tärkeämpi kuin häät jättäisin menemättä ellei sitten sattuisi olemaan kyse kuninkaallisissa häistä tai vastaavista.

Muuten laittaisin hatun jos se mielestäni asuun kuuluu huolimatta siitä loukkaantuuko joku vai ei koska en ole asiasta tarkemmin ajatellut kysyä etukäteen.

Vierailija
31/32 |
31.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etiketin mukaan... Katselin netistä aika monta kohtaa hakusanana "tumma puku", eikä niissä kyllä sanottu, että naisella tulisi olla hattu!  Ja, eikö tuota ns. hatun virkaa hoida jonkin muukin hiuksiin kiinnitettävä koriste: helmiä, pitsiä, höyheniä tms.?

Vierailija
32/32 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, ystävättäreni oli sitten kysynyt sulhasen äidiltä, laittaako tämä hatun. Ja vastaus oli että tietysti. Kuulemma sulhasen lähipiirin kaikki naiset ovat hankkineet uudet hatut nimenomaan näitä häitä varten. Ystävättäreni oli vähän ihmetellyt, miksei hänelle oltu kerrottu asiasta, edes morsian eli oma tytär ei ollut tiennyt mitään tästä hattujutusta. Todella outoa minustakin!

Ja vielä kummallisempaa on se, että kutsuissa lukee nimenomaan "tumma puku" mutta sulhanen, hänen isänsä, veljensä, sisaren mies ja bestman pukeutuvat shakettiin!! Tämä oli siis ystävättäreni mukaan sulhasen äidiltä "lipsahtanut" puhelinkeskustelussa.

Morsiamen isä, veli ja siskon mies ovat tulossa tummassa puvussa, koska luulivat että tämä on häiden pukukoodi. Ja mikä ikävintä, vaikka morsiuspari on kutsujina, maksaa ystävättäreni ja hänen miehensä koko häät.

Nyt ystävätär sitten miettii että pitäisikö heidänkin miesten laittaa shaketti! Vaikka he siis ovat oikeasti tilaisuuden isäntäpari!

Hääpari oli yhdessä laatinut kutsut ja laittanut pukukoodiksi tumman puvun. Kyllä minusta olisi pitänyt laittaa "päiväjuhlapuku tai tumma puku" tai "shaketti tai tumma puku" jos kerran osa vieraista on shaketissa. Ja ainakin morsiamen isälle ilmoittaa, luovuttaahan hän tyttärensä alttarilla eli on virallisessa roolissa.

Erittäin kummallinen ja ikävä tilanne tämä!

Ap