Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukuminen vaihtaminen eron jälkeen? Uusi nimi itselle. Miten olette ratkaisseet?

Vierailija
30.05.2016 |

Olen eronnut lasteni isästä jo monta vuotta sitten. Alunperin halusin pitää lasten kanssa saman sukunimen. Nyt kun lapset jo teinejä olen alkanut miettiä, että jos vaihtaisinkin oman sukunimeni. En kuitenkaan halua takaisin tyttönimeäni vaan haluaisin ottaa käyttöön mummoni tyttönimen.

Onko kukaan tehnyt noin? Kokemuksia / mielipiteitä??

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätös tehty ja huomenna lähtee nimenvaihtohakemus maistraattiin. Jotenkin helpottavaa päästää irti loputkin rippeet "edellisestä elämästä".  ap

Vierailija
22/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut ongelmia. Mulla on ollut syntymästäni asti sukunimi ja se pysyy loppuun asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla miehen nimi. Nimeni on (etu- ja sukunimi) kaunis ja harvinainen, suomessa ei ole ketään saman nimistä, Olen päättänyt, että jos exä menee uudestaan naimisiin niin vaihdan omani. Ei tarvitse olla kahta x-rouvaa. 

Vierailija
24/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini teki juurikin noin, ap. Eli vaihtoi sukunimekseen mummonsa tyttönimen erottuaan. Ei kuulemma halunnut pitää ex-miehensä eli isäni sukunimeä, muttei tuntenut luontevalta enää palata tyttönimeenkään, oli kuulemma jo mennyttä aikaa. Ja tyytyväinen on ollut :)

Vierailija
25/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin äitini tyttönimen. Oli ihan ilmoitusluontoinen juttu, muistaakseni tein sen jollain nettilomakkeella maistraattiin. Joku maksu siitä meni myös.

Vierailija
26/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan sehän vaikuttaa sitten siihen ajokortin voimassaoloaikaankin.

Ensinnäkin ei pidä paikkaansa. Tai no joo jäähän siitä kai 2 vuotta vajaaksi, mutta kuka helvetti miettii tuollaista? Kyse on kuitenki vaan muutamista kympeistä. Onko sillä mitään väliä siinä vaiheessa kun mietitään sukunimeä jota kannat päivittäin että maksatko sen muutaman kympin vuonna 2031 vai 2033. Hei haloo ihmiset!

Vierailija
27/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita on kyllä nämä exien ja nyxien nimiyhdistelmät.

Vierailija
28/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaita on kyllä nämä exien ja nyxien nimiyhdistelmät.

Mun pojan kaverin äidillä on exän ja uuden miehen sukunimet yhdistelmänä. En oikein ymmärrä. Ehkä siinäkin ajatuksena on ollut että olisi osittain sama nimi kuin lapsilla. Minua kyllä loukkaisi, jos menisin naimisiin ja uusi puoliso ei haluaisi luopua exänsä nimestä. Mutta kukin tyylillään. 

Vierailija
29/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut ongelmia. Mulla on ollut syntymästäni asti sukunimi ja se pysyy loppuun asti.

Tätähän tässä varmaan haettiinkin.....

Vierailija
30/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kuule tehdä vaikka Vienonen - Karpela - Saarela - Karpela - Whateverit, ketä kiinnostaa.

Vierailija
31/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, niin ne eroavat sankoin joukoin nuo, joiden mielestä perhe ei voi olla perhe ilman yhteistä sukunimeä. Se nimi kun on niin tärkeä symboli ja sinetti. Eihän se avioituminen edes tunnu miltään, jos ei nimi vaihdu. Mutta eipä se taida yhteinen nimi paljoa auttaa. Ja sitten on taakkana jonkun vuosien takaisen heilan nimi, uh.

Oppikaa te muut: älkää vaihtako nimeä jonkun miehen takia! Ei siitä ole kuin riesaa.

Itse en vaihtanut, ja tässä sitä vielä yhdessä porskutellaan vuosikymmenestä toiseen. Ei siihen yhteistä nimeä tarvita.

Ap, senkun vaihdat nimesi, kyllähän tuota tehdään. Vanhat tutut eivät enää löydä tai tunnista, mutta ehkä se on hyväkin asia. Jos löydät uuden siipan, niin ehdit vielä senkin jälkeen pari kertaa vaihtaa nimesi. Muista varata riittävästi aikaa papereiden uusimiseen, jos sattuu nimenmuutos vaikka ennen loma-aikoja, ovat nuo passinuusimisjonot kai aika pitkiä.

Olipas pilkallinen kirjoitus. Nämä nimiasiat taitavat olla juuri sinulle jonkinlainen ongelma, kun olet noin ilkeä. Mitä väliä, jos nainen ottaa välillä miehen sukunimen ja sitten taas jonkun toisen. Nimihän se vain on, aina vaihdettavissa jos siltä tuntuu. Tiedän sellaisenkin naisen, joka halusi ottaa äitinsä perheen sukunimen itselleen, vaikka oli naimisissa ja käyttänyt miehensä sukunimeä siihen asti jo vuosikymmeniä. Kyseessä ei siis ollut mikään erotilanne. 

Vierailija
32/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nimen pakko olla lähisuvusta? T:ohis

Me vaihdoimme perheen nimeksi anopin tyttönimen, kun menimme naimisiin. Ei siihen mitään anopin lupia tarvittu. Uuden sukunimen piti olla suvussa käytössä enintään neljän sukupolven ajalla, riitti kirjallinen pyyntö maistraatille. Silloin ei saanut ottaa sukunimeä, jota ei suvusta ollenkaan löytynyt, mutta nykyisin varmaan on tähänkin tullut muutos. Vaihtoehtona meillä olisi ollut  minun mummoni tyttönimi. Jos jostain syystä vielä joskus vaihdan nimeni, aion ottaa sen.

Vierailija
33/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tosiaan sehän vaikuttaa sitten siihen ajokortin voimassaoloaikaankin.

Ensinnäkin ei pidä paikkaansa. Tai no joo jäähän siitä kai 2 vuotta vajaaksi, mutta kuka helvetti miettii tuollaista? Kyse on kuitenki vaan muutamista kympeistä. Onko sillä mitään väliä siinä vaiheessa kun mietitään sukunimeä jota kannat päivittäin että maksatko sen muutaman kympin vuonna 2031 vai 2033. Hei haloo ihmiset!

Niinpäs muuten onkin, siis ei muutu voimassaoloaika tosiaan kun kaksoiskappaleen hankkii.

Vierailija
34/35 |
28.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vaan olla mummon todistus että hänellä on ollut kyseinen tyttönimi käytössä ja se kelpuutetaan koska lähisukulainen. Itselläni äitini tyttönimi käytössä.

Ei tarvitse olla henkilön todistus, viranomaisilta kyllä saa... kunhan tiedät missä kunnassa mummo on syntynyt, helpottaa paljon. Maistraatista osaavat tilata paperit.

T. 1900-luvun alussa syntyneen mummonsa tyttönimen ottanut

Vierailija
35/35 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimein sain vietyä sukunimenmuutoshakemuksen maistraattiin. Nyt jo helpottunut olo enkä malttaisi odottaa että saan uuden nimen käyttöön :)  ap