Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kuusihenkinen perhe ja kaksi koiraa 70 neliössä, hirveän näköistä

Vierailija
29.05.2016 |

http://www.iltalehti.fi/asuminen/2016052921634024_an.shtml

Voi jummijammi! Mistä tämä juttu on esimerkki? Siitäkö että mahtuuhan sitä asumaan, jos ei välitä pätkääkään miltä kotona näyttää? Minkä takia joku lähettää kuvia siivottomasta kodistaan lehteen? Eikö nyt voi edes sänkyjä pedata. Mahtuuhan sitä noin vaikka 20 ihmistä yksiöön, mutta kyllä nämä kuvat hyvin kertoo että painajaista tuo on.

Kommentit (248)

Vierailija
221/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuo perhe vaikutti sympaattisella ja kotikin varmaan ihan ymmärrettävästi "ei niin viimeisen päälle", kun vanhemmilla pienituloiset vuorotyöt ja 4 lasta. Mutta mikä tässä ärsyttää on se, että Iltalehti käyttää perhettä kyllä nyt hyväkseen! Juttu tehty Daily Mail-tyyppisellä roskasanko-journalismilla, jossa tarkoituksena on ivata ja ylenkatsoa artikkelin kohteita. Voin oikein kuulla ne omahyväiset naurunpörähdykset joiden säestämänä tuota artikkelia on kirjoitettu. Kuvat ja tekstit laitettu oikein tarkoituksella mahdollisimman eripariksisi. Esim. IKEAn halpis-muovinen kenkähylly ja kuvatekstiä "panostaminen säilytykseen" tms. Tai kuva hyllyvitriinistä ja "vain kaksi hyllyä koriste-esineitä varten" kuvatekstinä. Mistä me tiedämme, mitä tuon perheen äiti on oikein sanonut (ilmeisesti puhelinhaastattelussa) toimittajalle ja mihin muotoon toimittaja sen on kääntänyt.

Halveksin toimittajan moraalia myös siinä, ettei hän ole pyytänyt äitiä lähettämään parempitasoisia ja edustavampia kuvia kohteesta. Tai edes rajannut lasten kuvia pois. Jäin jutun luettuani selailemaan muita vastaavantyyppisiä sisustusjuttuja Iltalehden netistä ja kyllähän tämä koti poikkesi niistä muista kuin yö päivästä.

Vierailija
222/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan onnellisilta kuitenkin vaikuttavat. Se kai tässä on tärkeintä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka saa impulssin saksanpaimenkoiran hankintaan? Ja vielä tuossa tilanteessa hankkii sen?

Vierailija
224/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullisen tai pelokkaan näköisiä ne koirat.

Tuollainen rotan näköinen koirarotu näyttää aina surulliselta ja pelokkaalta...

Vierailija
225/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia koteja on paljon Suomessa. Hieman liian ahdasta ja eikä sisustettu millään tyylillä. Entä sitten? Minä kyllä hieman Ihmettelen mammojen halua kauhistella, ja väittää perheellä olevan jos jonkinlaisia ongelmia. Tervetuloa töihin lastensuojeluun, jossa näette toisinaan todellisten ongelmaperheiden asuntoja. Se että asunnossa on liikaa tavaraa ja säilytysratkaisut puutteellisia, on täysin eri asia, kuin että asunto on likainen. Ehkä teidän täytyy vain oppia elämään sen asian kanssa, että kaikkia ei kiinnosta sisustustyylit ja iso asunto. Itse saatte toki niihin keskittyä.

Olen jo lastensuojelussa töissä. Minulla heräsi muutama "ihmettelyn" aihe.

Vierailija
226/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräänkuuluttaisin vanhempien vastuuta opettaa lapsia siivoamaan. Sänkyjä ei ole pedattu, rullaluistimet pitkin maita ja mantuja. Vanhempi tekee karhunpalveluksen jos opettaa tenavilleen että mitään ei tarvitse tehdä, kyllä äiti siivoaa. Viimeistään omaan asuntoon muuttaessa tulee ongelmia. (Vuokranantaja ei katso hyvällä jos opiskelijaasunto on pistetty sikolätiksi). Kun nuo lapset tulevat teini-ikään, he eivät taatusti enää viihdy noin pienessä asunnossa vanhempiensa kanssa. 

Miksi muuten aina pitää hankkia koiria jos muutenkin on ahdasta/vähän rahaa? Itselläni on ollut kotona koira ja en ottaisi enää. Melkoista sotkua saa jo yksi koira aikaiseksi. Karvoja, likaa tassuissa, luita jne. 

Vierailija
227/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisillä asiat erinomaisesti, kun tuota kämppää ja perhettä kauhistelevat. Ettepä te ihan hirveesti ole elämää nähneet.

Vierailija
228/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisia koteja on paljon Suomessa. Hieman liian ahdasta ja eikä sisustettu millään tyylillä. Entä sitten? Minä kyllä hieman Ihmettelen mammojen halua kauhistella, ja väittää perheellä olevan jos jonkinlaisia ongelmia. Tervetuloa töihin lastensuojeluun, jossa näette toisinaan todellisten ongelmaperheiden asuntoja. Se että asunnossa on liikaa tavaraa ja säilytysratkaisut puutteellisia, on täysin eri asia, kuin että asunto on likainen. Ehkä teidän täytyy vain oppia elämään sen asian kanssa, että kaikkia ei kiinnosta sisustustyylit ja iso asunto. Itse saatte toki niihin keskittyä.

Kuten esim? Ja missä päin olet töissä ollut ja kuinka kauan?

Tuon jutun perusteella en olisi huolestunut mistään.

Tikkurila

Vierailija
229/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisillä asiat erinomaisesti, kun tuota kämppää ja perhettä kauhistelevat. Ettepä te ihan hirveesti ole elämää nähneet.

Ai Elämä on rumuutta yms? Jos arvostaa estetiikkaa, viihtyisyyttä, arjen kauneutta ja tavaroiden roskiin heittämättömyyttä ei ole elämää nähnyt?

Vierailija
230/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinähän sen tiedät? Näytää aikalailla samalta kuin oma lapsuudenkoti 90-luvulla ja voin sanoa ettei asiat olleet kovin ruusuisesti meidän perheellä. 

Vierailija
231/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkun lattia... hrrrrr

Vierailija
232/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuossa kohtaa jo kiehui että on otettu pikkukoiria tuonne paskaan kärsimään mutta että saksanpaimen! Tehkää nyt joku eläinsuojeluilmoitus jos tiedätte kyseisen porukan olinpaikan!

Ja gerbiilejä. Älykkäitä,valppaita eläimiä.

Vierailija
233/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos tämä perhe käyttää aikansa yhteiseen puuhasteluun tiptop-siivoilun sijaan? Taikka säästää asumiskustannuksista muodostuneet eahat lasten harrastuksiin? Herramunjee kun jokaisen kodin pitäisi näyttää kuin sisustusoppaasta. Kärsiikö lapset siitä että kodissa on eriparihuonekaluja?

Säästäminen, matkat, harrastukset yms olisi varmasti tuotu esiin jos niitä olisi.

Edelleen EI ole kyse mistään "kauheaa kun on eriparihuonekalut ja joka tavara ei ole just kohdallaan" mutta jos ei halua syystä tai toisesta ymmärtää niin ei halua.

Totta. Kyse on siitä, että joillakin ihmisillä on tarve korottaa itsetuntoaan toisien kustannuksella. Ihan inhimillinen piirre.

Vierailija
234/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten, että tekevät makaroonilaatikon sekoittamalla, eikä laittamalla kerroksittain.... joopa joo.

Vierailija
235/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kannata ihan mitä tahansa elämisen tarinoita ja kuvia medialle lähetellä, saattaa vielä joku sossutäti kiinnostua.

Vierailija
236/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Näkee että kodissa on paitsi sekaista myös likaista. Ei kai tuolla voi kukaan viihtyä. Ja kuten tekstistäkin ilmenee niin syy tuohon sotkuun on laiskuus. Vieläpä kun koti on jossain hevonperseessä Keminmaan peräkylillä niin ei voi mennä välillä edes kirjastoon, nuorisotilaan tms. paikkoihin hengähtämään.

Vierailija
237/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheen äiti ei ajattele kuin itseään. Kun itse on perhekeskeinen ja viihtyy pienissä likaisissa neliöissä pitää muidenkin tuossa perheessä.

Asuin täysi-ikäiseksi kaksiossa nelihenkisessä perheessä. Kyllä se ottaa päähän. Äitini ei sentään lässyttänyt, että kyllä sopu sijaa antaa. Sen sijaan hän sisusti minineliöistä ihan siistin ja kauniin kodin.

Hyvä puoli pienessä kodissa kasvamisessa on se, että aikuisena riittää pienikin koti. Ajatus jättimäisestä omakotitalosta on oikeastaan ahdistava.

Vierailija
238/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen kovasti tätä kauhistelua. En edes näe kuvissa mitään sotkua, josta kaikki puhuvat. Ja en ole edes wt-perheestä tai mitään. Millaisia koteja kommentoijilla oikein on? Eikö teillä ole mitään sisustukseen sopimatonta tai tavaroita lattialla?

Vierailija
239/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Täydellisten" mammojen täydelliset kommentit.

Mitähän teidänkin nurkista löytyy, jos järjestetään tupa, kaappi ja siiteystarkastus. Kun on sopivat kriteerit...

Eukot ovat muutenkin silmänpalvojia tunnuslauseena "mitähän ihmisetkin sanoo!".

Kaapeista löytyy ihan varmasti kaikenlaista turhaa, en kiistä! Siisteystarkastus ei varmaan menisi läpi, sillä pölyä saattaa välillä olla (mieheltä aikanaan tuli mustat kirjahyllyt, joissa pöly näkyy heti, lähtee vaihtoon kun rahaa on), ikkunoissa sormen jälkiä ym. Mutta meilläe i homehdu yksikään vaate, käyttökelpoista tavaraa emme heitä roskiin, lasten ei tarvitse heittää yhtään vanhaa lelua roskiin, kun saa jouluna uusia. Meidän arvot ovat enemmänkin eettisiä kuin turhaa kulutusta ja roskiin heittämistä.

Vierailija
240/248 |
01.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten kannalta tuo on surullista. Kolme lasta samassa huoneessa, miten onnistuu läksyjen teko? Entä  kavereiden tuominen kotiin, ei varmaan houkutteke sekään. 

Meillä on viisi henkeä 80 neliössä. Meilläkin on kolme lasta samassa makuuhuoneessa eikä kyllä ole mitenkään haitannut, vaikka isommat alkavat jo olla murkkuja. Siellähän pääasiassa nukutaan tai lueskellaan, muu aika oleskellaan tai leikitään muualla. Yökyläkaveritkin mahtuvat oikein hyvin ja heitä meillä usein käykin, koska meillä saa olla rennosti "kuin kotonaan". Läksyt tehdään keittiössä tai olohuoneessa, en ole koskaan mitään tilanpuutetta huomannut. Usein olemme koko perhe ja vieraat keittiössä puhumassa yhteen ääneen ja se jos mikä on mukavan kotoisaa. Muuten meillä on aika hiljaista ja omissa oloissaankin mahtuu oikein hyvin olemaan, jos niin haluaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi