Mistä löytää "perinteistä" sukupuoliroolitusta suosivan feminiinisen naisen?
Onko Suomessa vielä vai onko suunnattava ulkomaille? Haluaisin elättää vaimoni ja tehdä "miesten" työt. Olen yrittänyt seurustella "emansipoituneiden" naisten kanssa, mutta tietty jännite on puuttunut suhteista. Naiset ovat vaatineet luopumaan miehisistä puolistani ja ovat itse käyttäytyneet todella äijästi. Tällainen kuvio ei oikein innosta.
Kommentit (44)
Venäjälle, Venäjälle! Ei se raja niin kaukana ole...
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea saa haluta ja harrastaa nykyisinä suvaitsevaisuuden ja seksuaalisen vapautumisen aikoina mitä tulee suhteisiin ja seksuaalisuuteen. Niin paitsi tietenkään ei missään nimessä perinteisiä sukupuolirooleja. Ei käy ei, vaikka molemmille osapuolille olisi ok, niin alapeukkuja pitää tykittää. Mistä kyse? Yrittääkö palstamammat kieltää väkisin todellisen luonteensa, vai onko aiheesta tulossa jopa tabu?
Yritin kyllä parhaani mukaan juuri miettiä, että mitä itse tekisin ja mistä miestä hakisin, jos olisin tuollainen nainen. Mutta ehkä koko keskustelunavaus oli provo, kun jo ensimmäisellä sivulla alettiinkin haukkua palstamammoja?
Minulle ei ole minkäänlainen ongelma se, jos kaksi aikuista, täysivaltaista ihmistä omasta halustaan hoitaa parisuhteensa ja perhe-elämänsä tuolla tavalla. Olisi aikamoista kanssasiskojen halveksumista kieltää tai yrittää estää heitä toteuttamasta toiveitaan kotiäitiydestä, eikä se kuulu siihen feminismiin, mitä itse kannatan.
Aloittajaa kehottaisin joka tapauksessa etsimään netin kautta niin, että profiilissa on selvästi ilmaistu nuo toiveet. Jos hän ei itse ole uskovainen niin en usko, että uskovaisen naisen valinta olisi toimiva vaihtoehto. Ulkomaat sen sijaan voisivat ollakin.
Tulin tänne vain, kun luin otsikon feminiinisen väärin 'feministisen', ja kiinnosti mitä aloittaja oikein hakee takaa... Joke on me.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea saa haluta ja harrastaa nykyisinä suvaitsevaisuuden ja seksuaalisen vapautumisen aikoina mitä tulee suhteisiin ja seksuaalisuuteen. Niin paitsi tietenkään ei missään nimessä perinteisiä sukupuolirooleja. Ei käy ei, vaikka molemmille osapuolille olisi ok, niin alapeukkuja pitää tykittää. Mistä kyse? Yrittääkö palstamammat kieltää väkisin todellisen luonteensa, vai onko aiheesta tulossa jopa tabu?
Kyllä minä hyväksyn tuollaisenkin elämäntavan, kunhan kukaan ei minua ole pakottamassa tuollaiseen.
Mutta onhan tuollaisessa parisuhteessa se nainen aina heikommassa asemassa. Omia tuloja ei ole eli ollaan miehen tuloista riippuvaisia ja myös käyttöraha omiin asioihin pitää miehen armosta anoa. 10 vuottakin tuollaisessa suhteessa ja jos tulee ero, niin itsenäistyminen on hyvin vaikeaa, kun työhistoriassa on niin pitkä tauko eli töitä ei kovin helposti saa. Eläkettä ei kerry eli eläkkeelläkin joutuu tyytymään minimi kansaneläkkeeseen.
Homma siis voi toimia, jos molemmat sitä haluavat JA mies on todellakin tasa-arvoinen myös rahankäytön suhteen ja parisuhteessa ollaan hautaan saakka. Sen sijaan itsekäs narsistimies saa tuhottua naisen tuolla tavoin vielä muunlaista asetelmaa paremmin ja erotilanteessa nainen on pulassa myös miehen ollessa tasapainoinen ja järkevä.
Minäkin hyväksyn täysin tuollaisen elämäntavan. Täysin oletan myös, että siihen kuuluu naiselle oma säästötili ja eläkevakuutus.
Omani löysin pikkukaupungista tänne opiskelemaan tulleesta tytöstä. Muuten on aivan ihananainen, mutta keittotaito kannattaa kyllä tarkastaa ennen lopullista hyväksyntää.
Lestapiirit, siellä kuvaamiasi sinkkunaisia pilvin pimein. Joudut kyllä tekemään nk. naimaparannuksen, mutta se ei haittaa, koska nainen ei kyllä sitten eroa vaikka suunnilleen mikä olisi. Hellareilla ym voisi olla samantyyppinen tilanne.
Mikä on se miehen rooli nykypäivänä, jos naisen oletetaan tekevän kaikki kotityöt ja kasvattavan lapset?
Tavallisen duunarin palkalla ei kohtuullisesti elätä perhettä ja hyvä palkkaisiin tarvitaan älyä ja fiksuutta jota harvoin "perinteisistä" arvoista pitävällä on.
Eli naisen käytävä työssä että kunnon elämän saa ja silloin on parasts että mies on normaali ja tekee osansa perheen eteen, eikä itsekäs mulkero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä hyväksyn tuollaisenkin elämäntavan, kunhan kukaan ei minua ole pakottamassa tuollaiseen.
Mutta onhan tuollaisessa parisuhteessa se nainen aina heikommassa asemassa. Omia tuloja ei ole eli ollaan miehen tuloista riippuvaisia ja myös käyttöraha omiin asioihin pitää miehen armosta anoa. 10 vuottakin tuollaisessa suhteessa ja jos tulee ero, niin itsenäistyminen on hyvin vaikeaa, kun työhistoriassa on niin pitkä tauko eli töitä ei kovin helposti saa. Eläkettä ei kerry eli eläkkeelläkin joutuu tyytymään minimi kansaneläkkeeseen.
Homma siis voi toimia, jos molemmat sitä haluavat JA mies on todellakin tasa-arvoinen myös rahankäytön suhteen ja parisuhteessa ollaan hautaan saakka. Sen sijaan itsekäs narsistimies saa tuhottua naisen tuolla tavoin vielä muunlaista asetelmaa paremmin ja erotilanteessa nainen on pulassa myös miehen ollessa tasapainoinen ja järkevä.
Naiselle voidaan otta yksityinen eläkevakuutus.
Olen itse huomannut että itse sain hakemalla hakea miestä joka halusi perinteiset sukupuoliroolit ja myös täyttää kaikki niihin kuuluvat velvoiteet. Eli kun minä hoidan kodin ja lapset sekä panostan itseni kuten kuuluu niin silloin meillä on yhteinen tili, kaikki arvokaampi molempien nimissä ja herrasmies joka saapuu kotiin.
Usein huomasin että minä kelpasin kyllä mutta sitten ei miehelle olisi maistunut ne velvoiteet. Eli olisi pitänyt kaikki maksaa puoliksi tai sitten vain rojahdettiin sohvalle kun oli syöty, ei puhettakaan arvostuksesta.
Vanhainkodista kannattaa aloittaa.
Vierailija kirjoitti:
No näisten "perinteisiä sukupuolirooleja" hakevien miesten ongelma no. 1 on se, että eivät itse ole valmiita täyttämään omia velvollisuuksiaan. Haluavat vain että nainen täyttää ja sitten haluvat itse rellestää mielin määrin ja pukeutua verkkareihin juomaan kaljaa sohvalle.
Sori pojat. Ei se nyt vain niin toimi.
Ei se nyt ihan niin mene. Itse osaan tehdä naisten työt siinä kuin nainenkin. Imetystä ja pitsinnypläystä lukuunottamatta (saatan jälkimmäisen opetella jos tulee niin tiukka paikka). Kämppä on aina ollut viimeisen päälle laitettu ja puhdas. Vaatteet osaan itse korjata ja ommella verhot. Ruuanlaitto on lempipuuhaani. On aina plussaa jos nainen haluaa ja osaa itse tehdä ns. naisten töitä. Minä huolehdin kyllä autot, pyörät, härveleiden ja mööpeleiden laittamisen, harrastusvälineet, pikkurempat ja muut ns. miesten työt ihan ilman mitään sukupuoliroolitustakin. Ja kun hommat saatu tehtyä voidaan sen kunniaksi yhdessä ottaa verkkarit päällä sohvalla ne paremmat juomat.
AP hei!
Mitä tuo 'perinteiset sukupuoliroolit' sulle sitten oikeasti tarkoittaa? Mitä odotat naiselta ja miten tulet itse käyttäytymään ja tuomaan suhteeseen? Kaikille kun nämä merkkaa aina vähän eriä..
En tiedä mitä tarkoitat perinteisillä sukupuolirooleilla tässä tapauksessa, kun niistä on niin erilaisia käsityksiä.
Mä tykkään olla kotona, eikä mulla ole mitään hinkua tienata itse.
Mielelläni kuluttaisin päivät harrastelemalla (niistä saan myös pikkurahoja), lueskelemalla, opiskelemalla omatoimisesti, urheilemalla, leipomalla, kokkaamalla jne.
Kodin toki pidän siistinä siinä sivussa, vaikka en mikään neuroottinen siistijä olekaan.
En kieltäydy ikinä seksistä (vaikka itseä ei juuri sinä hetkenä haluttaisikaan, halut kyllä herää kun hommiin alkaa ja miehen tyydytys saa hyvän mielen itsellekin), enkä omasta aloitteestani eroaisi koskaan jos oikean elämänkumppanin löytäisin, joka haluaisi sitoutua ja TAHTOISI olla kanssani myötä- ja vastamäet.
No okei, jatkuva väkivalta olisi syy ottaa asumusero, mutta muuta nyt ei tule mieleen.
En halua varsinaista avointa suhdetta ja haluan olla herrani ainoa kuningatar ja todellinen rakkaus, mutta hyväksyn täysin, jos mies pitää välillä muita rakastajia. Se kuuluu joidenkin luontoon eikä ole mitenkään minulta pois.
Mä vaan en halua kuulla miehen muista naisista, en tee sillä tiedolla mitään.
Itse en koe tarvetta harrastaa seksiä muiden kuin yhden miehen kanssa, eli siihen mies voisi luottaa, etten mä pettäisi.
Mies siis saa paneskella muita, mun itseni ei tarvi enkä halua.
Mä vaadin kyllä mieheltä tiettyjä asioita, kuten tarpeeksi hyvä toimeentulo, empaattinen luonne, sivistys, hyvät keskustelutaidot (mulla on itselläni hyvin laaja yleissivistys, eli tykkään keskustella myös "miesten jutuista" enkä halua, että minut sivuutettaisiin siten, ettei kanssani keskusteltaisi paljon muustakin kuin arkisista ja kevyistä asioista) jne.
Ja toki miehen täytyy tosissaan kunnioittaa mua, jotta mä voin kunnioittaa häntä.
Olenko minä siis perinteinen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näisten "perinteisiä sukupuolirooleja" hakevien miesten ongelma no. 1 on se, että eivät itse ole valmiita täyttämään omia velvollisuuksiaan. Haluavat vain että nainen täyttää ja sitten haluvat itse rellestää mielin määrin ja pukeutua verkkareihin juomaan kaljaa sohvalle.
Ei se nyt ihan niin mene. Itse osaan tehdä naisten työt siinä kuin nainenkin. Imetystä ja pitsinnypläystä lukuunottamatta (saatan jälkimmäisen opetella jos tulee niin tiukka paikka). Kämppä on aina ollut viimeisen päälle laitettu ja puhdas. Vaatteet osaan itse korjata ja ommella verhot. Ruuanlaitto on lempipuuhaani. On aina plussaa jos nainen haluaa ja osaa itse tehdä ns. naisten töitä. Minä huolehdin kyllä autot, pyörät, härveleiden ja mööpeleiden laittamisen, harrastusvälineet, pikkurempat ja muut ns. miesten työt ihan ilman mitään sukupuoliroolitustakin. Ja kun hommat saatu tehtyä voidaan sen kunniaksi yhdessä ottaa verkkarit päällä sohvalla ne paremmat juomat.
Eli sinä teet ohjelma numeron siitä, että lähdet tankkaamaan autoa erikseen kun saman voi tehdä matkalla töihin tms tuhlaamatta aikaa. Viet auton huoltoon, sepä se onkin vaikea ja miehinen työ. Ja laitteet, nykypäivänä kun laite hajoaa, ei sille voi tehdä muuta kuin ostaa uusi. Kodin rempat, en kyllä keksi yhtään mikä olisi erityisen miehinen, viemäri on avattava kun se on tukossa ei siinä voi odotella MIESTÄ kotiin. Okei, jos huonekalut teet itse, viet voiton, mutta kyllä minäkin voin sen opetella samoin kuin sinä pitsinnypläyksen. Ikean romuja pystyn kyllä kasaamaan.
Noita luettelemiasi "miesten töitä" on niin hirmuisen vähän että ne eivät anna oikeutta sohvalla löhöilyyn.
Minua vanhaa naista ahdistaa tälläinen keskustelu, joka on 50-luvulta, en ole joutunut onneksi elämää tuollaista elämää edes 60-luvun lapsuudessani, saatii omassa elämässäni ja todellakin 30v tyttäreni nauraisi sinut kuuta kiertävälle radalle miesten ja naisen töinesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä teet ohjelma numeron siitä, että lähdet tankkaamaan autoa erikseen kun saman voi tehdä matkalla töihin tms tuhlaamatta aikaa. Viet auton huoltoon, sepä se onkin vaikea ja miehinen työ. Ja laitteet, nykypäivänä kun laite hajoaa, ei sille voi tehdä muuta kuin ostaa uusi. Kodin rempat, en kyllä keksi yhtään mikä olisi erityisen miehinen, viemäri on avattava kun se on tukossa ei siinä voi odotella MIESTÄ kotiin. Okei, jos huonekalut teet itse, viet voiton, mutta kyllä minäkin voin sen opetella samoin kuin sinä pitsinnypläyksen. Ikean romuja pystyn kyllä kasaamaan.
Noita luettelemiasi "miesten töitä" on niin hirmuisen vähän että ne eivät anna oikeutta sohvalla löhöilyyn.
Minua vanhaa naista ahdistaa tälläinen keskustelu, joka on 50-luvulta, en ole joutunut onneksi elämää tuollaista elämää edes 60-luvun lapsuudessani, saatii omassa elämässäni ja todellakin 30v tyttäreni nauraisi sinut kuuta kiertävälle radalle miesten ja naisen töinesi.
Niin. Korjaan kyllä itse autot omassa tallissa. Moottorirempatkin onnistuu. Omalla dynolla ne tulee samalla testattua. Yleensä korjaan rikkoutuneet laitteet itse jos varaosia on vielä saatavissa. Tietokoneet kasaan itse. Pikkuremppoja ovat mielestäni lattian tasoitus ja parketin asennus, keittiökalusteiden asennus tai vaikkapa kylppärin laatoitus. Pyörät olen itse osista rakentanut ja sukset ja muut liikuntavälineet huollan itse. Retkiruuat kuivatan omalla kuivurilla. Pakastimessa on vielä pala viime syksynä ammuttua hirveä, itse haettuja marjoja ja sieniä. Huonekalut olen saanut ja ostanut, mutta korjaan ja entisöin niitä tarpeen mukaan. Pitsinnypläys on ajan puutteen vuoksi jäänyt opettelematta kun olen niin vähän kotimaassa ulkomaantöiden vuoksi. Ainiin sohvan osalta bluffasin. Muutin olkkarin kuntosaliksi kun sohvalla ei ollut käyttöä. Kun ei ole telkkariakaan. Toivottavasti tämä hieman täsmensi siltäosin mitä mielestäni miesten työt ovat, mitenkään naisten osaamista ja tekemisenhalua aliarvioimatta. Naisten työt voi jokainen nainen puolestani määritellä omaltakohdaltaan itse.
Jos lukee palstan ketjua metatyöstä kodeissa niin tajuaa, että suuri osa miehistä ei todellakaan kykene olemaan entisaikoijen perheenpää.
Miehen pitäisi myös tienata niin paljon, että voi maksaa tarpeeksi vaimolleen, että tämä saa katettua omat päivittäiset kulunsa sekä maksut yksityiseen eläkevakuutukseen.
Siinä oivallettu roolit kuten pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Haittaako jos käyn joka päivä paskalla?
Ei toki, kunhan paskot ruusunnuppuja ja niin hiljaa, ettei kukaan kuule.
Voin antaa entisen muijan numeron. Tyhmä kun saapas, luuli mm. että TTIP on tauti. Voitko kertoa mulle sitten vaihdossa jonkun muijan numeron jonka oot dumpannu kun ei ollu kotiorja? Mulla on varaa siivoojaankin, ni ei kiinnostele mitkään luonteeltaan kodinkoneet ämmät