Hyttyskausi kohta kuumimmillaan, mutta mitä tekeekään elämää kunnioittava vegaani?
Salliiko hyttyselle lajityypillisen käyttäytymisen ja tunnustaa tämän oikeuden elää aivan samanarvoisena elävänä olentona, kuin hän itsekin on? Vai päättääkö alempiarvoisen inisijän maallisen vaelluksen äärimmäistä väkivaltaa vahvemman oikeudella käyttämällä, sillä onhan hän itse luomakunnan kruunu ja näin oikeutettu piehtaroimaan mukavuudenhalussaan ilman ikäviä luontokappaleita kiusanaan? Miten on palstavegaanit?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni historian tai yhteiskuntaopin tunnilla joskus käsiteltiin aatetta,jonka mukaan kaikki elämä on pyhää.Eli jotkut hihhulimunkit eivät voi tappaa edes hyttystä.Mahtaa olla rajoittava elämäntapa,vaikka sinänsä ihan kaunis ajatus,että kaikki elämää on pyhää :D
Tällaisesta yhteisöstä tuli muuten Avara Luonto -sarjassa jokin aika sitten. He eivät tappaneet edes kasveja, vaan keräsivät polttopuuksi tuulen katkomaa tai itsestään kuollutta puuta, ruoaksi vain sitä minkä kasvit tuotti hedelmänä tai siemenenä tms.
Kaikkea heillä näytti olevan mitä tarvivat, ja oli liikuttavaa katsoa miten eläimet luottivat niihin ihmisiin. Siinä pätkässä ei edes alkuun kerrottu, että tämä yhteisö on väkivallaton eläimille, ja itseäni jännitti kun tuli kuva, jossa joku pieni kauriseläin hiipi juomaan ihmisten vesiastiasta, ja sitten näytettiin miten turbaanipäinen mies alkoi lähestyä. Pelkäsini, että se tappaa sen kauriin, ja toivoin että se ymmärtäisi mennä pakoon. Ja pah, mies silitti kaurista ja antoi sen rauhassa juoda.
Ohjelmassa muuten sanottiin että tuolla alueella on aivan valtavasti kasvi- ja eläinlajeja jotka muualta on jo hävinneet, koska Intian hallitus on suostunut suojelemaan uskonsuunnan ydinalueet niin ettei edes firmat tai valtio saa kaataa sieltä puuta. Siellä on sitten runsas luontoparatiisi, josta sekä ihmiset että eläimet saa kaiken minkä tarvitsee.
Lisään vielä että eivät olleet vegaaneja, vaan käyttivät hyödykseen sellaisten eläinten maitoa jotka vapaaehtoisesti oleskelivat yhteisön ympäristössä. Eivät pitäneet niitä tosiaan missään navetoissa tai aitauksissa vaan eläimet saivat mennä ja tulla miten tahtovat. Olivat sitten päättäneet olla ihmisten seurassa koska heiltä sai vettä ja ruokaa.
Käyttäjä102 kirjoitti:
Tässä radikaalisti erilainen näkemys. Minulle hyttysetkin ovat Jumalan ikuisia ilmentymiä, pohjimmiltaan henkisiä olentoja, joilla ei ole mitään pahoja ja vahingoittavia ominaisuuksia. Ihmiset tosin näkevät ne joukkouskomustensa mukaan, vahingoittavina ja vaivaa aiheuttavina materiaalisina verenimijöinä, ja kokevat sen mihin uskovat. Minä en näe niitä niin, joten minä en koe niistä mitään haittaa. Tunnen rakkautta ja sisaruutta niitä kohtaan.
Jos alkaisin huitoa tai tappaa hyttysiä, esimerkiksi siksi että joku ihmettelee miksi en niin tee, aika pian voisin olla itsekin liukunut näkemään ihmisten illuusion, eikä se todennäköisesti edes rajoittuisi hyttysiin. Jos alkaa uskoa materialistisen tietoisuuden tason perimmäiseen todellisuuteen vähässä, on kovin helppo luisua uskomaan siihen muussakin, koska lähes koko muu maailma uskoo niin, ja suggestiot siihen suuntaan on hyvin helppo omaksua silti vaikka olisikin nähnyt joskus perimmäisen hengellisen todellisuuden, jossa ei ole muita voimia kuin Jumala, ei mitään pahaa eikä vahingoittavaa.
Hyttysten kaltaiset asiat on sellaisia joilla hengellisen tien aloittelijakin voi harjoitella vastustamattomuutta, koska ne eivät herätä edes ihmisten uskomusmaailmassa vakavaa vaaraa tai haittaa, joten niiden vielä aiheuttama mahdollinen pieni kiusa on helppo työntää syrjään ja näin heikentää ikuisesti vastustajia näkevää egoa, toisin kuin jos se uhkaava illuusio olisi vaikka kasvain omassa tai läheisen kehossa.
En ymmärtänyt loppua. Eikö kasvaimesta jokainen eroon halua vaikka leikkaamalla se ja roskiin viskaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Punkit poltan ja hyttysen tapan jos se käy hermoille. Kärpäset ja hämähäkit säästän kuolemalta. Kai me vegaanitkin saamme tehdä omat valintamme :) vähän sama kuin kysyisi lihansyöjältä tapatko jokaisen vastaantulevan eläimen jonka näet.
Kai jokaisella vegaanillakin on omat perusteena etiikkaansa, ja eri vegaanien näkemykset eroaa toisistaan. Ne ihmiset kyllä ihmetyttää jotka puhuvat elämän pyhyydestä siihen asti että jopa jotain kirvoista tehtyä väriainetta pelätään hysteerisesti, mutta tuosta vaan liiskaavat hyttysen. Miten hyttysen elämä ei ole pyhää jos kirvan on? Vain siksikö että se pistää? Ei kuulosta jotenkin kovin syvälliseltä etiikalta.
Mutta myönnän että kaikilla vegaaneilla ei ole mikään kaikenkattava elämän pyhyyden näkemys taustalla ja heillä ei välttämättä ole mitään eettistä ristiriitaa tuollaisessa ratkaisussa. Saattaa esim. ajatella että hyönteiset yleensä ei ole niin tietoisia että niiden kuolema olisi paha asia, joten voi vapaasti itse valkata tappaa inhottavia hyönteisiä ja suojella söpöjä.
Mitkä hyttyset? Täällä ovet ja ikkunat auki eikä ole näkynyt. Ulkonakin saa olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
En vegaaneista tiedä, mutta yksi hullu tuttavani ei tapa edes sokeritoukkia vessastaan, koska "kaikki elämä on pyhää". Mietin aina olisko esim. suolinkaisen elämä pyhä, tai jonkun aivoloisen.
Mitenhän on asian laita, jos siellä asunnossa alkaa joskus vilistä hiiriä ja rottia? Vieläkö kestää pinna palamatta siinä vaiheessa?
https://www.varusteleka.fi/fi/group/thermacell-hyttyskarkottimet/603
Vegaani voi ostaa tämän näköisen kapistuksen. Ei tapa, mutta karkottaa tehokkaammin kuin raid tai off.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkit poltan ja hyttysen tapan jos se käy hermoille. Kärpäset ja hämähäkit säästän kuolemalta. Kai me vegaanitkin saamme tehdä omat valintamme :) vähän sama kuin kysyisi lihansyöjältä tapatko jokaisen vastaantulevan eläimen jonka näet.
Kai jokaisella vegaanillakin on omat perusteena etiikkaansa, ja eri vegaanien näkemykset eroaa toisistaan. Ne ihmiset kyllä ihmetyttää jotka puhuvat elämän pyhyydestä siihen asti että jopa jotain kirvoista tehtyä väriainetta pelätään hysteerisesti, mutta tuosta vaan liiskaavat hyttysen. Miten hyttysen elämä ei ole pyhää jos kirvan on? Vain siksikö että se pistää? Ei kuulosta jotenkin kovin syvälliseltä etiikalta.
Mutta myönnän että kaikilla vegaaneilla ei ole mikään kaikenkattava elämän pyhyyden näkemys taustalla ja heillä ei välttämättä ole mitään eettistä ristiriitaa tuollaisessa ratkaisussa. Saattaa esim. ajatella että hyönteiset yleensä ei ole niin tietoisia että niiden kuolema olisi paha asia, joten voi vapaasti itse valkata tappaa inhottavia hyönteisiä ja suojella söpöjä.
Noi muurahaiset meillä on oikein tietoisia. Näyttävät ymmärtävän monia asioita.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä102 kirjoitti:
Tässä radikaalisti erilainen näkemys. Minulle hyttysetkin ovat Jumalan ikuisia ilmentymiä, pohjimmiltaan henkisiä olentoja, joilla ei ole mitään pahoja ja vahingoittavia ominaisuuksia. Ihmiset tosin näkevät ne joukkouskomustensa mukaan, vahingoittavina ja vaivaa aiheuttavina materiaalisina verenimijöinä, ja kokevat sen mihin uskovat. Minä en näe niitä niin, joten minä en koe niistä mitään haittaa. Tunnen rakkautta ja sisaruutta niitä kohtaan.
Jos alkaisin huitoa tai tappaa hyttysiä, esimerkiksi siksi että joku ihmettelee miksi en niin tee, aika pian voisin olla itsekin liukunut näkemään ihmisten illuusion, eikä se todennäköisesti edes rajoittuisi hyttysiin. Jos alkaa uskoa materialistisen tietoisuuden tason perimmäiseen todellisuuteen vähässä, on kovin helppo luisua uskomaan siihen muussakin, koska lähes koko muu maailma uskoo niin, ja suggestiot siihen suuntaan on hyvin helppo omaksua silti vaikka olisikin nähnyt joskus perimmäisen hengellisen todellisuuden, jossa ei ole muita voimia kuin Jumala, ei mitään pahaa eikä vahingoittavaa.
Hyttysten kaltaiset asiat on sellaisia joilla hengellisen tien aloittelijakin voi harjoitella vastustamattomuutta, koska ne eivät herätä edes ihmisten uskomusmaailmassa vakavaa vaaraa tai haittaa, joten niiden vielä aiheuttama mahdollinen pieni kiusa on helppo työntää syrjään ja näin heikentää ikuisesti vastustajia näkevää egoa, toisin kuin jos se uhkaava illuusio olisi vaikka kasvain omassa tai läheisen kehossa.
En ymmärtänyt loppua. Eikö kasvaimesta jokainen eroon halua vaikka leikkaamalla se ja roskiin viskaamalla.
Minä en haluaisi. Samoin en käytä mitään lääketieteellisiä hoitoja muutenkaan. Jos minulla olisi jokin vaiva, totean että olen päästänyt tietoisuuteeni ihmisten joukkouskomuksia, niin että taas uskon massojen tavoin vahingoittaviin sairauksiin ja uhkaaviin voimiin. Ongelma olisi minun tietoisuudentilassani, ei ulkoisessa todellisuudessa (ulkoinen todellisuus on minun näkemyksessäni taivasten valtakunta vailla mitään mikä vahingoittaa), ja se pitäisi minun tietoisuudessani korjata.
Pohjimmiltani en edes koe olevani kuolevainen. Olen ikuinen henkiolento (kuten kaikki muutkin ovat, myös ne hyttyset), joka tällä hetkellä vielä osin kokee itsensä ihmisen tavoin, syntyvänä ja kuolevana olentona, tietäen samaan aikaan syvemmän todellisuuden illuusion takana. Mutta niin, tämä illuusio aineellisesta ihmiselämästä loppuu joskus, ja jos sen illuusion lopettaa vaikka kasvain-illuusio, niin se on minulle ihan yhtä hyvä tapa suorittaa siirtymä ajasta iäisyyteen kuin mikä tahansa muukin. En vastusta sitä ollenkaan. Elän tässä tietoisuuden tasossa sen aikaa kuin Jumala suo, ja lähden kun on aika, taistelematta vastaan.
En kuitenkaan sano, että ihmiset jotka taistelevat elämästään tekevät väärin. He toimivat oman uskomusjärjestelmänsä mukaan, eivätkä he muuta voisikaan. Jos ei tunne muuta itseään kuin aineellisen kehon, niin silloin lienee väistämätöntä taistella kehon säilymisen puolesta. Itselleni kuitenkin tämä keho on vain illuusio, tai kuin työkalu jolla ikuinen tietoisuuteni tutkii tätä olevaisuuden ulottuvuutta jonkin aikaa, kunnes on oppinut kaiken sen mitä tässä muodossa on opittavissa. Sitten se tekee siirtymän toiseen olemisen tasoon, sen mitä ihmiset sanovat kuolemaksi.
Tää on taas niin tätä, vegaanin tulee olla joku pyhimysjeesusylijumala tai muuten on ihan niinq sama pistää läskiksi ja vetää turkikset niskassa kaksin käsin lihaalihaalihaa. Itsehän lähden siitä, että _pyrin_ elämään elämää kunnioittaen ja teen kaiken minkä itse pienenä ihmisenä kykenen niin, että aiheutan mahdollisimman vähän häiriötä muille _tunteville_ eliöille näin sanoakseni. En jotenkin jaksa uskoa, että jollain hyttysellä tai punkilla tai sisäloisella olisi mitään erityisen kehittyneitä tunteita ja tuntemuksia toisin kuin vaikka niillä lehmillä tai jopa kaloilla. Ollaan sitten rusinat pullasta-feikkivegaaneja, ihan sama, jatkan feikkinorsunluutornistani teidän kaikkien likaisten lihaansekaantujien tuomitsemista nokka pystyssä ylemmyyttä tuntien. Kippis sille! :^D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vegaaneista tiedä, mutta yksi hullu tuttavani ei tapa edes sokeritoukkia vessastaan, koska "kaikki elämä on pyhää". Mietin aina olisko esim. suolinkaisen elämä pyhä, tai jonkun aivoloisen.
Mitenhän on asian laita, jos siellä asunnossa alkaa joskus vilistä hiiriä ja rottia? Vieläkö kestää pinna palamatta siinä vaiheessa?
Ei vegaaneita kiinnosta kuoleeko joku elukka vai ei. Tärkeintä on itsensä korostaminen ja erikoisen esittäminen. Tämä ketju vain vahvistaa asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo alkuperäinen kirjoittaja, mutta mun isoäiti ruokki hiiriä ja rottia ja jopa kutoi niille pieniä vaatteita :D Ei tosiaan häiriintynyt niistä vaan jopa suri jos joku niistä ei enää tullut tassilta ruokaa hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tää on taas niin tätä, vegaanin tulee olla joku pyhimysjeesusylijumala tai muuten on ihan niinq sama pistää läskiksi ja vetää turkikset niskassa kaksin käsin lihaalihaalihaa. Itsehän lähden siitä, että _pyrin_ elämään elämää kunnioittaen ja teen kaiken minkä itse pienenä ihmisenä kykenen niin, että aiheutan mahdollisimman vähän häiriötä muille _tunteville_ eliöille näin sanoakseni. En jotenkin jaksa uskoa, että jollain hyttysellä tai punkilla tai sisäloisella olisi mitään erityisen kehittyneitä tunteita ja tuntemuksia toisin kuin vaikka niillä lehmillä tai jopa kaloilla. Ollaan sitten rusinat pullasta-feikkivegaaneja, ihan sama, jatkan feikkinorsunluutornistani teidän kaikkien likaisten lihaansekaantujien tuomitsemista nokka pystyssä ylemmyyttä tuntien. Kippis sille! :^D
Uuuuuuu, palstavegaani heittäytyy marttyyriksi..
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa jo keksiä parempia provoja, vai onko omatuntosi niin huono että pitää jatkuvalla syötöllä jankata tätä samaa paskaa kun ei uusia tai hyviä argumentteja ole?
Ei aloitus ole provo, tai ainakaan minä en tulkinnut sitä sellaiseksi. Se on itse asiassa hyvin looginen argumentti, joka osoittaa, että kaikki ihmiset tuhoavat eläimiä oman hyvinvointinsa vuoksi. Aloittajan käyttämä argumentti paljastaa vegaanien "puhtaus-filosofian" tekopyhyyden.
Me kaikki ihmiset olemme "samassa veneessä", mitä tulee eliöiden tuhoamiseen, välillämme on vain aste-eroja.
Tässä ketjussa aiemmin mainittu jainalainen ultravegaani, joka lakaisee kadunpinnan edellään pieneliöistä ja pitää maskia kasvojensa edessä välttääkseen elämän tarpeettoman tuhoamisen, voisi moittia tavan Suomi-vegaaneja ihan samalla logiikalla kuin Suomi-vegaanit moittivat kalansyöjiä tai sekaravinnonsyöjiä.
Eikö hyttyskarkotteilla pääse itikoista eroon ilman, että ötököitä tarvitsee listiä?
Hyttyset eivät pysy perässä kun cityvegaani kaahaa bemarillaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökki, ihan peruskauraa ja vesistö vieressä.
Ostettiin jo pari 3 vuotta sitten hyttysimuri ja toimii kyllä tosi hyvin.
Mutta heti kun tulee vähänkin kosteutta, hyttysiä tulee paljon, laite on päällä 2 h ja hyttysvapaa alue on käytössä.Hyvä ystäväni meni lähes mökkimme ohi ja päätti poiketa. Ystäviä kun oltiin, soitti etukäteen voivatko poiketa ja toi mukanaan uuden poikaystävän, jäätelöä ja mansikoita.
Oltiin keretty sanoa kädestä päivää kun mies näki laitteen ja mikä huuto tuli, olemme murhaajia ja elinkaaren tuhoavia. Mieheni on biologi ja sanoi mitään mullistavaa ei tapahtuisi jos kaikki hyttyset katoasi. Kysyi monta hyttystä olemme uhranneet, pari tuhatta menee helposti päivässä, jos on kostea päivä
Olimme maan mutaa, mies ei suostunut jäämään meille sekunniksikaan ja lähtivät pois. Tietenkin erosivat pian kun ystäväni ei voinut jättää jauhelihaa pois ruokavaliostaan.
Mutta monet naurut olemme mieheni kanssa nauraneet.
No ei sun miehes kykene tollasta sanomaan, että tapahtuuko jotain vai ei, jos kaikki hyttyset kuolee.
Tästä tuli mieleen kuvitteellinen tilanne että karhu hyökkäisi metsässä kimppuun, mitä tekisi vegaani? Kyllä itse ainakin puolustautuisin ja tekisin kaikkeni, jotta pääsisin tilanteesta pois hengissä vaikka se vaatisikin eläimen satuttamista. Mutta aina kun pystyn tekemään valinnan olla satuttamatta muita, tottakai teen niin.
T. Vegaani
Vierailija kirjoitti:
Tästä tuli mieleen kuvitteellinen tilanne että karhu hyökkäisi metsässä kimppuun, mitä tekisi vegaani? Kyllä itse ainakin puolustautuisin ja tekisin kaikkeni, jotta pääsisin tilanteesta pois hengissä vaikka se vaatisikin eläimen satuttamista. Mutta aina kun pystyn tekemään valinnan olla satuttamatta muita, tottakai teen niin.
T. Vegaani
Karhun hyökkäys= hyttysen ininä= vegaanilogiikka exposed..
Lihan syönnin pakahduttama palstaprovo huojuu tuulessa pilvilinnoissaan 😉
Omassa päässään on niin ahdasta, että on milloin mitäkin muottia tarjoamassa vegaaneille. Hah, minä nautin vapaudesta :) :)
Kesän mittaan kerään pihalta kotiloita peltisankkoon ja tukehdutan ne. Koska tulevat pihaamme tuhojaan tekemään. Samoin hyttyset tapan surutta.
On eri asia, jos viaton eläin kärsii. Naudat, possut ja broilerit saavat olla rauhassa, kun antavat minunkin olla :)
Ei se sama ole, vaan tilanne on radikaalisti eri, koska vegaanihan ei suostu käyttämään eläinperäisiä tuotteita. Naurettavinta on juurikin tuo vaikka kananmunalla voitelu yms.
Me lihaanit taas emme piittaa muutamasta raadosta.