Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pelkäätkö ukkosta? Onko sinulle käynyt koskaan läheltä piti tilannetta?

Vierailija
29.05.2016 |

Itse joskus fillaroin ja edessä 10m päähän iski salama. Muutama sekunti myöhemmin olisin ollut juuri sen kohdalla.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/vain-hetki-salamaniskun-ja…

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaanko näin, että suhtaudun ukkoseen kunnioittavasti, koska ymmärrän sen suuren voiman. Kerran osui niin lähelle salamanisku, että kuulosti kuin olisi pommi räjähtänyt ja auto noussut 20 sentin korkeuteen tienpinnasta.

Vierailija
2/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukkonen pitäisi kieltää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. Nautin siitä voimasta, millä se halkoo taivaankaarta. Koen sen Jumalan voimana.

Vierailija
4/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa iskenyt salama alle 50 m päähän. Pelkään ulkona.

Vierailija
5/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin lehmät piti sadetta puun alla ja eikös puuhun iskenyt salama. Kolme jäykkää uhria ei ollut kaunis näky.

Vierailija
6/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerran veneillessä sattui ukkonen yllättämään. Meillä ei siis ole mitään katettua venettä tms. joten ne tuulenpuuskat olivat kyllä kamalia. Myönnän, että ekaa kertaa elämässä tosissani pelkäsin että vene kaatuu niissä aalloissa ja tuulenpuuskissa. Onneksi selvittiin ehjin nahoin yhdelle pikkusaarelle odottelemaan että ukkonen menee ohi.

Vierailija
7/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran ratsaessani suurella aavalla niityllä ukkonen alkoi uhkaavasti tehdä tuloaan. Tuuli yltyi ja taivas peittyi tummaharmaista kumpuilevista pilvistä. Sade piiskasi kasvojani, alla oleva ruoho muuttui liukkaaksi, jolloin hevoseni askelet muuttuivat hatariksi. Turvaan oli päästävä. Samalla luonto näytti suuret voimansa ja halkaisi ison tammen kahtia, josta toinen puoli oli murskata meidät alleen. Huusin ja rukoilin hevoseni kireiden askelien olevan tarpeeksi kireät pois alta.

Vaara ei ollut ohitse. Salamat jyrähtelivät vihaisina yläpuolellamme, mutta määrätietoisina musta tammani jatkoi urhoollisesti eteenpäin. Ohjaksista minä olin vastuussa. Salamat iskivät vierellemme kuin leikkien kanssamme. Turvaan oli vain vähän matkaa.

Hiestä ja sadevedestä likomärkiä ennätimme metsän laidalla sijaitsevalle mökille. Muistan seuraavalla kerralla tähystellä taivaisiin, ennenkuin lähden ylittämään niittyjä.

Vierailija
8/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä semmoista tervettä pelkoa tai kunnioitusta on. Suojaudun ja käytän järkeäni mahdollisuuksien mukaan. Ukkosen ääni on toisaalta aika komea, mutta se ei ole kivaa jos jollekin aiheutuu siitä vahinkoa. Meillä ja mökillä on pari kertaa hajonnut sähkölaitteita ukkosen vuoksi. Pari taloa on myös lähistöllä palanut ukkosen vuoksi

Vierailija
9/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin miehen kanssa jossain Vesilahdella mökkeilemässä. Vuotta en muista, mutta istuttiin juhannuksena ulkona kun alkoi ukkostamaan. Löi mäntyyn ja pavilijongi lähti lentoon. Mentiin sisälle kun muut oli jo siellä. Tykkään ukonilmasta.

Vierailija
10/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti pelkää, mutta siitä sääilmiöstä on niin paljon harmia ja aiheuttaa niin paljon vahinkoja, että ukkosia en toivo. Viime kesän oikeastaan ainut sään puolesta hyvä asia oli se, että ukkosia ei ollut juuri lainkaan, viime kesähän oli ukkosten osalta ennätysvähäinen.

Vierailija
11/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen aina pelännyt ukkosta, ihan lapsesta lähtien. Jostakin syystä pelkään nimenomaan sitä jyrinää, en salamoita vaikka tietysti pitäisi olla toisinpäin. Jos vähääkään jyrisee, minua ei todellakaan saa ulos.

-tuo aikaisempi veneilijä-

Vierailija
12/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut kerran salaman iskemäksi. 

Vierailija
13/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jyrinä on kuin isoa kivirekeä vedettäisiin taivaan halki.

Vierailija
14/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joutunut kerran salaman iskemäksi. 

No minkälainen Teemu oli?

Vierailija
15/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää ukkosta, päin vastoin se on mahtavaa.

Kerran katselin salamointia parvekkeen ikkunasta, kun 15m päähän naapurin pihamäntyyn tärähti salama. Hyvä että ei tullut löysät housuun.

Vierailija
16/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ukkosta, mutta on siinä aina tervettä kunnioitusta ja joskus ripaus pelkoakin mukana. Kerran kun kuistilla istuskelin ja fiilistelin ukkosta, paukautti salama 15m päässä ison koivun kappaleiksi ja olin jo hetken aikaa ihan varma että kuolin, kun en pitkään aikaan nähnyt enkä kuullut mitään tai edes tiennyt miten päin kuistilla olin. Toisella kertaa yllätti leveällä järven selällä ja tuli varmasti jonkinsortin soutamisen Suomen ennätys tehtyä että pääsi aaltojen, myrskytuulen ja ympärillä räiskyvien salamien alta rantaan turvaan. 

Vierailija
17/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ulkona ja mökillä, kotona kaupungissa en niinkään. Viimeisin ukkoskokemus mökiltä on toissa kesältä, viime kesänä ei onneksi ukkostanut eli jotain hyvää niissä muuten surkeissa keleissä oli ja silloin tosiaan ukkonen osui aivan päälle ja salamoi hurjasti. Yksi salama meni niin läheltä mökin seinää että oikein kuului sisälle semmoinen suhahdus. Tuota en halua kokea uudelleen.

Vierailija
18/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan ukkosta, mutta on siinä aina tervettä kunnioitusta ja joskus ripaus pelkoakin mukana. Kerran kun kuistilla istuskelin ja fiilistelin ukkosta, paukautti salama 15m päässä ison koivun kappaleiksi ja olin jo hetken aikaa ihan varma että kuolin, kun en pitkään aikaan nähnyt enkä kuullut mitään tai edes tiennyt miten päin kuistilla olin. Toisella kertaa yllätti leveällä järven selällä ja tuli varmasti jonkinsortin soutamisen Suomen ennätys tehtyä että pääsi aaltojen, myrskytuulen ja ympärillä räiskyvien salamien alta rantaan turvaan. 

No onneks pääsit ja olet täällä jakamassa meille tarinaasi. :) Tsemiä.

Vierailija
19/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään ja ihan liian paljon. Lapsena maalla olen nähnyt melko rajuja ukkosmyrskyjä ja puuskia, että ne ovat jääneet mieleen. Vanhempien luona asustellessani jos ukkonen tuli yöllä, niin olin paniikissa, ei se ääni, vaan se, kun näen sen salamoinnin. Monta kertaa olen nähnyt niiden lyövän aivan talon yläpuolella, punaisen sävyisenä ja se jos mikä oli hyvin uhkaava ja pelottava tunne. Kerrankin kun äidin kanssa olin istumassa talon portaikolla ja ihmeteltiin mitähän lie, niin yhenäkkiä salama välähti navetan yläpuolella ja minulla meni polvet alta. :< On myös tullut kerran fillarilla sotkettua 2-3km niin lujaa kun vain mahdollista kaverin luota kotiin, kun ukkonen nousi. 10min kerkesin hengähtää ja sitten alkoi rytistä ja lujaa.

Toisaalta se on tosi hieno luonnonvoima, jonka lähellä tuntee sen oman pienuutensa, mutta mielelläni katselisin tosi, tosi pitkän ja turvallisen välimatkan takaa ja jos vain voisin, ottaisin valokuvia. 

Vierailija
20/20 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan ukkosta, harmi ettei nykyää enää ole kunnollisia. 2-3 m pään yläpuolella mennyt pallosalama, auton eteen 1m päähän maahan iskenyt salama ja kerrostalon pihassa olevaan lipputankoon joka ehkä 10m päässä samalla korkeudella kun minäkin sillon.