Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan heivattua ylimääräisen krääsän?

Vierailija
29.05.2016 |

kämppä on ku pommin jäljiltä, silti tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta heittää mitään pois, tai edes lahjoittaa, kun "tääkin on maksanu tän verran silloin aikoinaan" tai "voihan tätä vielä joskus tarvita" vaikkei sitä olisi edellisenä 5 vuotenakaan tarvittu. Alkaa niin vituttaa ku samat paperit ja tilpehöörit pyörii nurkasta toiseen. Jotenkin ei ees tiedä mistä aloittaa ku joka helvetin huone näyttää samalta. Auttakaa ny joku.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmästi pois vain mitä et ole tarvinnut vuoteen. Itse olen karsinut tavaraa älyttömästi viime vuosina. Tilaa ei ole oikein tarpeelliseenkaan. Kun turhat on karsittu niin olen käynyt ostaan isoja 40 cmx 50 cm muovisia, kannellisia säilytyslaatikoita, joihin talteen mm. kausivaatteet ja kengät, harrastusvälineet ym ja ne pinoamalla ihan ylös kattoon asti sitten on säästänyt tilaa melkoisesti eli tuon 40x50 cm alueella on kattoon asti tavaraa ja laatikoiden kyljessä lappu mitä sisältää.

Tärkeintä on kuitenkin se tavaran karsiminen ja uuden tavaran oston lopettaminen.

Vierailija
2/41 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on paljon rahaa niin osta semmonen ammattijärjestelijä avuksi.

Musta tuntuu siltä, että se aloittaminen on se vaikee osuus. Sitten kun on yhden laatikollisen päättänyt heivata menemään, tuntuu, että voisi heittää pois melkein kaiken. Tulee niin hyvä tunne tavaran vähenemisestä. Ehkä sä siis voisin aloittaa jostain vähäpätöisestä kohdasta kotia, esim. sukkalaatikosta tai kirjahyllyn yhdestä hyllystä. Sieltä sitten viskaat parit jutut pois niin alkaa heti helpottaa(?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KonMari-menetelmään tutustuminen? Jos kuulostaa vaikealta, pysäytä kotiin tuleva tavaravirta: peru lehdet, ei uusia vaatteita, tavaroita. Ruokakauppaan ostoslista, ettei sieltäkään heräteostoksia. Arvosta ohjettani - näpyttelin sen sinulle, kohtalotoveri, kännykällä :-)

Vierailija
4/41 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiitoksia vastauksistanne, arvostan. Luin tuosta KonMari-menetelmästä ja ainakin pintaraapasultaan kuulostaa järkevältä. Lehtiä tai mainoksia ei tule, mutta paperilaskuja kyllä ja niitäkös on sit kertyny jo useemmalta vuodelta, smh. Ammattijärkkäilijään ei ole ikävä kyllä varaa. Uutta  tavaraa en ookkaan aikoihin enää ostanu. Hitto soikoon kun tää kämppä vie henkisesti kaikki voimat, kun joka puolella minne katsookaan on täynnä epämääräisiä roinakasoja. Huvita taaskaan yhtään mikään -.-

Vierailija
5/41 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ensin ihan roskien pois heittämiseltä, just vanhat laskut ym. Sitten voi vähän lajitella niitä samalla, laskut yhteen kasaan, mielenkiintoiset ruokareseptit toiseen jne.

Samalla voit laittaa myyntiin kaikki isot tarpeettomat esim. meillä oli syöttötuoli, turvakaukalo jne. Varsinkin lapsitavarat menee hyvin kaupaksi.

Sit kirpputori pöytää pikkutavaroille.

Mä pidän listaa tavaroista joita olen päässyt eroon, jotta näen konkreettisesti paljonko sitä tavaraa on poistunut. Olen reilun vuoden vähitellen yrittänyt päästä eroon tavaroista, todella hidasta kun en halua hyvää tavaraa heittää roskiin tai roudaa epämääräiseen hyväntekeväisyyteen. Täsmä lahjoituksia olen tehnyt.

Vierailija
6/41 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvaa muistot, esim. vanhat kortit ja kutsut. Siirrä reseptit ym tietokoneelle.

Vierailija
7/41 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, yli kuukausi myöhemmin, ja sain vihdoin otettua itseäni niskasta kiinni ja aloittaa tavaroiden taltuttamisen. Tulipahan sitten heivattua lähestulkoon 10 kassillissa roskia :D On muuten ihanan vapauttava tunne kun pääsi niistä paperikasoista eroon kokonaan! Seuraavaksi olisikin vuorossa kirpparikamojen ja lahjoitettavien tavaroiden keräily. Muita raivaajia linjoilla?

ap

Vierailija
8/41 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen miksi sitä paperia kertyy? Mä ainakin heitän maksetut laskut roskiin, mitään reseptejä ei tartte nykyään tallettaa kun netistä löytyy kaikki, samoin mainokset ym suoraan paperinkeräykseen ym .. Tosin mä olen luonnostani aika kova raivaamaan tilaa ympärilleni, koskee myös ihmisiä :)

Vierailija
9/41 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen miksi sitä paperia kertyy? Mä ainakin heitän maksetut laskut roskiin, mitään reseptejä ei tartte nykyään tallettaa kun netistä löytyy kaikki, samoin mainokset ym suoraan paperinkeräykseen ym .. Tosin mä olen luonnostani aika kova raivaamaan tilaa ympärilleni, koskee myös ihmisiä :)

Mainoskielto ovessa onneksi karsii suurimman osan mainoksista. 

10/41 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteet: Kaikki vaatteet kaapeista lattialle, jätesäkki ja pyykkikori viereen.

Sitten kokeilemaan siitä läjästä, vaate sopii/kehtaan käyttää sitä ulkona, pyykkikoriin. Jos en kehtaa pitää, koko ei käy - jätesäkkiin. Säkki ulko-oven luokse.

Muualla lojuvat vaatteet, petivaatteet pyykkiin, myös ne mitkä panit pyykkikoriin, pyykkikone käyntiin, sillävälin heitä huonot vaatteet vaikka kellarikoppiin odottamaan lajittelua meneekö roskiin vai lahjoitukseen.

Noniin, pesukone on käynyt, nyt teet niistä läjän ja katsot mitä pidät ihmisten ilmoilla ja mitä et, heitä ne huonot taas kellariin, ja säilytä mitä käytät julkisesti.

Noniin sitten se kellarin jätesäkki, siellä on paljon jo. Jos on ehjää, ja oletat jonkun pukevan sen päälleen syystä tai toisesta, laita muovipussiin(jonka viet lahjoitukseen), jos on kelvotonta roskaa niin laita ihan suoraan roskikseen.

-ympäristö kiittää

-IISAK SONNI

Nyt on maha täynnä

Vierailija
11/41 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiilit kannattaa viedä H&M:lle, ei tarvitse miettiä onko se rikkinäinen vai käyttökelpoinen kun he lajittelevat ne, lahjoittavat käyttökelpoiset ja rikkinäiset uusiokäytetään.

Mulle toimiva konsti on ollut ajatus "jos tarvitsen tällaista myöhemmin voin ostaa uuden". Tämä on ihan looginen ajattelumalli minulla koska olen huomannut, että saatan ostaa uuden esineen vaikka minulla olisi jo vastaava - meillä on niin paljon tavaraa etten löydä enää mitään. Kolme varastotilaa on ääriään myöten täynnä. Silti lopuminen tuntuu vaikealta, huoh.. :/

Vierailija
12/41 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut erinomainen ketju Tavarapaljous.

Tutustupa ap siihen!

Vierailija
13/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun  on elämä jokseenkin ollut pidempiäkin aikoja rempallaan, niin siivoaminen on viimeisenä mielessä. Ja silloinkin kun jaksaa siivota, niin se on todellakin vain ollut sitä että ängetään kaikki tavarat piiloon. Siinähän sitä onkin kertynyt.

Mutta nyt olen innostunut tuosta konmarista, vaikken ihan prikulleen olekkaan sitä ehkä noudattanut, niin kummasti on vaan saanut tehdyksi! Aamulla kun heräsin, niin ekana rupesin laatikoita tyhjäämään :D Ja tavaraa on lähtenyt kiertoon ja pois todella paljon :)

ap

Vierailija
14/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Once you pop, u can't stop! (Sipsimainos. Pätee tavarasta luopumiseen. Se on niin ihanaa kun pääsee alkuun, että sitten sitä haluaa kaikesta turhasta eroon!)

Vierailija
15/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Once you pop, u can't stop! (Sipsimainos. Pätee tavarasta luopumiseen. Se on niin ihanaa kun pääsee alkuun, että sitten sitä haluaa kaikesta turhasta eroon!)

ihan totta kyllä, saa riittää hamstraus ja tavaroiden piilottelu ^.^ ap

Vierailija
16/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

IISAKSONNI kirjoitti:

Vaatteet: Kaikki vaatteet kaapeista lattialle, jätesäkki ja pyykkikori viereen.

Sitten kokeilemaan siitä läjästä, vaate sopii/kehtaan käyttää sitä ulkona, pyykkikoriin. Jos en kehtaa pitää, koko ei käy - jätesäkkiin. Säkki ulko-oven luokse.

Muualla lojuvat vaatteet, petivaatteet pyykkiin, myös ne mitkä panit pyykkikoriin, pyykkikone käyntiin, sillävälin heitä huonot vaatteet vaikka kellarikoppiin odottamaan lajittelua meneekö roskiin vai lahjoitukseen.

Noniin, pesukone on käynyt, nyt teet niistä läjän ja katsot mitä pidät ihmisten ilmoilla ja mitä et, heitä ne huonot taas kellariin, ja säilytä mitä käytät julkisesti.

Noniin sitten se kellarin jätesäkki, siellä on paljon jo. Jos on ehjää, ja oletat jonkun pukevan sen päälleen syystä tai toisesta, laita muovipussiin(jonka viet lahjoitukseen), jos on kelvotonta roskaa niin laita ihan suoraan roskikseen.

-ympäristö kiittää

-IISAK SONNI

Jäbä puhuu järkeä!

Vierailija
17/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuo vuosi käyttämättä on aika vähän aikaa. Esim. harrastusvälineitä ei helposti tule käytettyä pitkään aikaan vaikkapa kiireisen elämäntilanteen vuoksi. Sitten tulee taas se vaihe, kun ehtii.

Vierailija
18/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmästi pois vain mitä et ole tarvinnut vuoteen. Itse olen karsinut tavaraa älyttömästi viime vuosina. Tilaa ei ole oikein tarpeelliseenkaan. Kun turhat on karsittu niin olen käynyt ostaan isoja 40 cmx 50 cm muovisia, kannellisia säilytyslaatikoita, joihin talteen mm. kausivaatteet ja kengät, harrastusvälineet ym ja ne pinoamalla ihan ylös kattoon asti sitten on säästänyt tilaa melkoisesti eli tuon 40x50 cm alueella on kattoon asti tavaraa ja laatikoiden kyljessä lappu mitä sisältää.

Tärkeintä on kuitenkin se tavaran karsiminen ja uuden tavaran oston lopettaminen.

Siis asuuko teillä viisi henkeä kaksiossa vai miksi kaapit ja lipastot eivät riitä? Muovilaatikkopino nurkassa?

Vierailija
19/41 |
13.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ollut erinomainen ketju Tavarapaljous.

Tutustupa ap siihen!

En ole ap, mutta itse en löytänyt tuota ketjua enää sivuston uudistuksen jälkeen. Linkki ei johtanut siihen keskusteluun vaan johonkin ihan muualle.

Itsellä raivaus ja järjestely jatkuvasti mielessä :D tykkään siitä, vaikkei aina ole helppoa. Olen kasvatettu kunnon säilöjäksi mutta nykyään arvostan tilaa ja avaruutta.

Pitää vain katsoa, ettei touhu mene överiksi, jos sellainen on tapana. Vähän niin kuin laihduttaessa... Aina on joku vielä itseä hoikempi - aina on joku jolla on siistimpi ja vähärojuisempi koti.

Vierailija
20/41 |
14.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon ollu pienestä pitäen kova säilömään, silloinkaan ei siivoaminen huvittanut kuin pakosta. Taitaa olla minimalistinen sisustus se mun juttu ettei tarvitse kuin pölyt pyyhkiä ja imuroida, mitään siirtämättä ensin pois tieltä. Pikkuhiljaa, kuitenkin hyvää vauhtia oon pääsemässä sinne :) tänään taas lähti monta kassillista roskia, esim vessasta kaikki turhat putelit pyörimästä. ihan naurattaa miten oonkin saanu ittestäni näin paljon irti :D

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan