Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko lapsilisä vanhemmille vai lapselle itselleen?

Vierailija
29.05.2016 |

Säästämme 40€ joka lapsilisästä lapsen omalle tilille, johon vain hänellä on oikeus. Hän saa oikeuden tiliinsä täytettyään 18. Ostakoot vaikka ensiautonsa sitten niillä rahoilla, tai maksakoot vaikka takuuvuokran jne jne.

Loput ollaan jätetty meidän käyttötilille, jolla elätetään koko perhe. Meitä on siis kolme: minä, aviomieheni ja yhteinen lapsemme.
Nyt ystäväni alkoi moralisoimaan päätöstämme, ja haukkui meitä idiooteiksi koska lapsilisä on niin pieni ettei ole mitään järkeä laittaa n. puolta siitä lapselle säästöön vaan käyttää se joka kuukausi tarpeellisiin, juuri nyt tulleisiin menoihin. Ja jos emme tarvitse 96€ kuukaudessa, niin se on sama laittaa koko raha hänen mielestään lapsen tilille.
Eli hänen mielestään siis joko tai.

Eli siis miten on, kuuluuko teidän mielestänne lapsilisä vain ja ainoastaan joko lapselle tai koko perheelle?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kiva ja hyvä jos lapsilisistä jää jotain lapsillekin. Mutta ajattelen niin, ja alunperin se taisi olla lapsilisän tarkoituksin, että raha maksetaan lapsiperheelle hyödyksi ja helpotukseksi. Se koituu siis myös lapsen hyväksi. Se ei ole lapsen lisä, lapsen raha, vaan tuki perheelle, jossa on lapsi(a). 

Muuten, äitini oli kolmen lapsen yh, isä ei ollut kuvioissa eikä maksukykyinen ja kaikki lapsilisät meni meidän perheen hyväksi, ei yksittäisesti meidän lasten. Siksi varmaan ajattelen niin kuin ajattelen. 

Vierailija
22/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaiden persettä nuollaan eikä lakkauteta hyvätuloiselta koko lapsilisää. Naurettava kädenojennus jo muutenkin varakkaille! Poliittinen eliitti hyysää rikkaita aina ja se vituttaa puolueesta riippumatta. Onhan muutkin Kelan etuudet tulosidonnaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaiden persettä nuollaan eikä lakkauteta hyvätuloiselta koko lapsilisää. Naurettava kädenojennus jo muutenkin varakkaille! Poliittinen eliitti hyysää rikkaita aina ja se vituttaa puolueesta riippumatta. Onhan muutkin Kelan etuudet tulosidonnaisia!

Voi kuule, onkohan olemassa tasapäistävämpää maata kuin Suomi.

Joka helvetin paikassa hyvätuloista kupataan aina kun mahdollista.

Tässä maassa nimenomaan nuollaan köyhien asiansa huonosti hoitaneiden persettä!

Vierailija
24/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se mene lastensuojelun piirissä olevien lasten kohdalla (tai huostaanotettujen lasten kohdallaI) niin että lapsilisät pistetään lapsen tilille säästöön jonka lapsi saa sitten kättöön aikuisiällä? Vai oliko se elatustuen kanssa näin? Hieman outoa mielestäni sillä sijaisperhehän saa lapsesta jo mojovat korvaukset elatukseen. Näin tällä lapsella on useamman tonnin säästöt odottamassa kun muilla ei ole mahdollisuutta pistää lapselle säästöön mitään lapsilisiä tai elareita. Köyhien perheiden kohdalla nehän lasketaan mukaan tuloina minimi toimeentulotukea laskettaessa eli ilman niitä ei ole varaa elää ja keskituloisillakin taitaa mennä ihan kulutukseen ilman että olisi mahdollisuutta pistää säästöön.

Vierailija
25/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin se vanhemmille kuuluu, sitten sopivassa iässä voi opettaa vastuullista rahankäyttöä.  Kun joku moittii säästämisestä hän on vain kade suunnitelmallisuudesta.

Vierailija
26/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hän saa oikeuden tiliinsä täytettyään 18."

Minkä ikäinen ap:n lapsi nyt on? Nimittäin ihmettelen tätä kohtaa aloituksessa, että eikö lapsella ole käyttötiliä hallussaan jota voi käyttää ostoksiinsa? Tietty, jos lapsi on nyt esim. 2v., niin eihän tietenkään vielä tarvitse tiliä, mutta kyllä jo 10v. tarvitsee tilin ja kortin mitä käyttää. Ei kai 18-vuotiaaksi asti vanhemmat anna vain käteistä rajoitetusti?

Vierailija
27/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on kummallinen jäänne 40-luvulta, kun lapsimäärä piti saada nousuun. 

Koko järjestelmä tulisi ajaa alas. Harkinnanvaraiset tuet lapsiperheille olisivat oikeudenmukaisuutta. 

Vierailija
28/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan jokaisen oma asia. Periaatteessa lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta jos te ette kokonaisuudessaan sitä siihen tarkoitukseen tarvitse, niin ei sen pitäisi olla keneltäkään pois jos laitatte sen lapselle säästöön.

Ei se ole tarkoitettu lapsen elatukseen. Se on alunperin kompensaatio lapsettomien ja lapsellisien tuloeroihin. Eli se kuuluu perheen tuloja saavalle osapuolelle. 

Vierailija
29/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sekin lapsen elättämistä, jos laittaa tulevaisuutta varten säästöön. Tietysti tulevasta ei ikinä voi olla varma, että näkeekö lapsi 18-vuotis päiväänsä tai lähteekö ikinä opiskelemaan. Mutta esimerkiksi jos kävisi ikävästi niin, että vanhemmat menehtyisi ennen lapsen nuorta aikuisuutta, on helpotus, jos on säästöjä lapselle aloittaa omaa elämäänsä ilman vanhemmilta tulevaa tukea. No niin ja näin, harvemmalla kai mahdollisuutta on laittaa lisiä säästöön ja siksi se tukijärjestelmä alunperin on.

Vierailija
30/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä, opiskeleva yh ja lapsilisät menee siinä missä muutkin tulot elämiseen ja olemiseen. Etenkin, kun lapsi on vasta 2, eli kasvaa jatkuvalla syötöllä niin vaatteisiin yms. oheistarvikkeisiin kuluu rahaa eli kyllä se lapsilisä, kuten iso osa muistakin tuloista menee ihan lapsen menoihin. Ehkä sitten, kun olen valmistunut ja työelämässä, alankin säästämään lapselle omalle tilille, toistaiseksi siis näin.

Vierailija
31/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai tartte ystävän lupaa tehdä roposillas mitä haluat.

Vierailija
32/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä ei kuulu sinun ja miehesi elättämiseen vaan siihen lapseen. Itse en ole koskenut ensimmäiseenkään lapsilisään. Kun tyttö täyttää 18, niillä rahoilla voi maksaa ajokortin ja auton tai säästää ne vaikka opiskeluja varten, jos se vaikka pääsisi ulkomaille.

Vierailija
33/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ketju tosiaan todistaa, että varakkaille ei pitäisi maksaa lapsilisiä

Törkeyden huippu, että veronmaksajat kustantavat jollekin auton!

Vierailija
34/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsilisä menee vaimon omiin menoihin. Molemmat ostavat lapselle vaatteita. Lisäksi minä säästän omistani lapselle hänen tietämättään osaketilille osakkeita joka syntymäpäivä. Luonnollisesti miehenä minä vastaan täysin kaikista autoiluun liittyvistä kuluista mukaan lukien auton oston. Olemme molemmat kokoaika työssä.

Vierailija
35/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se oikeasti väärin ja äärimmäisen typerä systeemi että valtio maksaa joka kuukausi 18 ikävuiteen asti säästettävää. Kaikilta jotka ei tukea lapsen kasvatukseen tarvi saisi leikata turhat tuet ja lisät pois niin se olisi jo suuri säästö valtiolle eikä tarttisi turhan takia koko maata myydä ja vain vanhuksilta ja köyhimmiltä viedä leipää suusta. Ei kuulu olla jokaisella oikeus lapsilisään, ei todella. Inhottaa velana maksella veroina jonkun keskiluokkaisen kakaran auto tms. Hävetkää.

Vierailija
36/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se mene lastensuojelun piirissä olevien lasten kohdalla (tai huostaanotettujen lasten kohdallaI) niin että lapsilisät pistetään lapsen tilille säästöön jonka lapsi saa sitten kättöön aikuisiällä? Vai oliko se elatustuen kanssa näin? Hieman outoa mielestäni sillä sijaisperhehän saa lapsesta jo mojovat korvaukset elatukseen. Näin tällä lapsella on useamman tonnin säästöt odottamassa kun muilla ei ole mahdollisuutta pistää lapselle säästöön mitään lapsilisiä tai elareita. Köyhien perheiden kohdalla nehän lasketaan mukaan tuloina minimi toimeentulotukea laskettaessa eli ilman niitä ei ole varaa elää ja keskituloisillakin taitaa mennä ihan kulutukseen ilman että olisi mahdollisuutta pistää säästöön.

Ala hakata lastasi en kenties hän olisi onnekas ja pääsisi sijaisperheeseen ja saisi mojovat potit täysi-ikäisenä!

Vierailija
37/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluu vanhemmille käytettäväksi lapsen vaatteisiin, ruokiin yms. 

Jos on varaa laittaa se raha lapsen tilille niin silloin rahan on menettänyt alkuperäisen tarkoituksensa ja sen voisi tällaisilta perheiltä lopettaa. 

Vierailija
38/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä en ihan ymmärrä tota moralisointia jonka mukaan lapsilisä on "rikkaille lisäraha". Onko niitä lapsia pakko tehdä jos on rahat niin tiukilla, että ilman lapsilisää ei pärjäisi? Me ollaan tehty juuri sen verran lapsia mihin meillä on varaa ilman kituuttelua ja etuuksia. Kuten joku aiemmin jo sanoikin niin mekin säästämme lapsille rahaa joka kuukausi lapsilisästä riippumatta. Mun puolesta koko lapsilisän voisi lakkauttaa, mutta tasa-arvon nimissä se pitäisi lakkauttaa kaikilta, jokainen rahoittakoon itse lapsensa kasvatuksen."

Olen paljossa samaa mieltä kanssasi. - Toisaalta jos jokainen ajatelisi varman päälle niin,että lapsia saisi "tehdä" vasta sitten kun pystyy varmasti elättään heidät, tai yhdenkin lapsen moni, etten sanoisi hyvin moni lapsi ei olisi koskaan syntynyt. - Lapsien saaminen on aina riski, mutta myös mahdollisuus. - Toisaalta säästäminenkin on myös valinta. - Minä pystyin säästämään toisinaan myös opintotuesta, mutta moni ei uskalla lähteä opiskelemaan, koska eivät koe, että opiskelu voisi olla, myös investointi omaan tulevaisuuteen, joka edellyttää useimmilla, vähintäänkin pientä nuukailua.

Vierailija
39/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei oo ainakaan tällä hetkellä varaa sitä säästää, koska itse olen kotona kohta 2v täyttävän kanssa. Eli menee ihan elatukseen. Kyllä varmasti sitten kun palaan töihin, niin olisi kiva vaikka säästää osa. Olisi varmasti varaa säästää vaikka koko summa, mutta kyllä siihen lapseenkin menee rahaa koko ajan vaan enemmän, kun kasvaa. En nyt osaa kuvitella, että olisiko se lapselta sitten jostain pois, jos säästettäisiin se satanen joka kuu ja lapsi saisi ne vasta aikuisena..? Ehkä ei. Kai me sitten vaan elettäis sen mukaan, mutta kyllä mä "kannatan" kuitenkin sen lapsilisän käyttöä lapseen lapsena. Säästötili sitten erikseen, johon voi laittaa synttäreinä rahaa vaikka sukulaisetkin ja kummit, jos haluavat.

:)

Vierailija
40/40 |
29.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala hakata lastasi en kenties hän olisi onnekas ja pääsisi sijaisperheeseen ja saisi mojovat potit täysi-ikäisenä!

Mulla oli lukiokaveri, jonka molemmat vanhemmat olivat kuolleet. Hän asui sijaisperheessä ja hänellä oli aina paljon rahaa. Siis paljon 16-18v opiskelijalle. Joku kertoi joskus, että hänellä oli kaikki opintotuet yms korotettuina tai jotain vastaavaa. Sai 200€/kk. Nämä ihan vaan kuultuja juttuja, en tiedä onko ihan totta. 18veenä sai sitten perinnön, sen hän kertoi ihan itse. Lapsilisistä en tiedä, mutta eikö se lapsilisä kuitenkin vähän niiku kuuluis niille sijaisvanhemmille? He kuitenkin huolehtivat ja elattavat sijaislapset kuin omansa täysi-ikäisyyteen saakka. Enkä nyt tarkoita tätä mitenkään katkerana, että mun lapsilla ei oo aikuisena säästössä kivaa valtion maksamaa summaa, mutta se lisähän on nimenomaan lapseen ja hänen tarpeisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi