Kuuluuko lapsilisä vanhemmille vai lapselle itselleen?
Säästämme 40€ joka lapsilisästä lapsen omalle tilille, johon vain hänellä on oikeus. Hän saa oikeuden tiliinsä täytettyään 18. Ostakoot vaikka ensiautonsa sitten niillä rahoilla, tai maksakoot vaikka takuuvuokran jne jne.
Loput ollaan jätetty meidän käyttötilille, jolla elätetään koko perhe. Meitä on siis kolme: minä, aviomieheni ja yhteinen lapsemme.
Nyt ystäväni alkoi moralisoimaan päätöstämme, ja haukkui meitä idiooteiksi koska lapsilisä on niin pieni ettei ole mitään järkeä laittaa n. puolta siitä lapselle säästöön vaan käyttää se joka kuukausi tarpeellisiin, juuri nyt tulleisiin menoihin. Ja jos emme tarvitse 96€ kuukaudessa, niin se on sama laittaa koko raha hänen mielestään lapsen tilille.
Eli hänen mielestään siis joko tai.
Eli siis miten on, kuuluuko teidän mielestänne lapsilisä vain ja ainoastaan joko lapselle tai koko perheelle?
Kommentit (40)
Kyllä se kuuluu lapsen elättämiseen. esim ruoka, asuminen, vaatteet, lääkäri, lääkkeet tai vaikkapa pyörä, luistimet, sukset jne.
Sanoisin että mennään elämäntilanteen mukaan.
Se on lapsesta aiheutuviin menoihin. Ruoka, vaatteet..
Jos on varaa säästää niin mikäs siinä.
Viinaan se menee kuitenkin, ryyppäsi vanhemmat sen nyt tai lapsi 18 täytettyään.
Totta puhuen rahan säästäminen miinus korkojen aikana on tyhmää.
Ostakaa pullokaljaa koko rahalla ja kun lapsi on 18 viekää pantit kauppaan, siitäkin tulee parempi kate.
Oma valinta. Me laitetaan lapsen tilille joka kuukausi 2 x111€ ja hän saa kyllä mukavan pesämunan täyttäessään 18. Vastasyntyneellä lapsella on niin pitkä sijoitushorisontti, että se kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi. Opiskelijan taloudessa keväiset osingot voivat olla iso apu.
Jos ei halua säästää koko lapsilisää, niin 40€/kk on tyhjää parempi.
Helpostihan se 100€ uppoo sen lapsen ruokiin, vaatteisiin, leluihin, hygieniaan... että se siitä. Rahaa voi tallettaa muutenkin, ei oo lisästä kiinni.
Tuttavan lapsi sai lapsilisärahoilla bemarin.
Eli on se jostain näkökulmasta ehkä väärin, että yhteiskunta kustantaa rikkaille perheille vielä eritysluksusta.
Vai mitä olette mieltä?
No siis kun meillä on varaa muutenkin ostaa lapselle kaikki mitä hän tarvitsee. Tää 96€/kk on meille oikeasti ylimääräinen (toki siis silti tarpeellinen) raha. Tuli vähän huono omatunto, että ollaan laitettu yli puolet rahoista/kk koko perheen yhteisiin menoihin, kun oltais voitu laittaa koko 96€/kk lapsen tilille.
Hän on kuitenkin ainoa lapsi, eikä meille ole tulossa lisää.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuuluu lapsen elättämiseen. esim ruoka, asuminen, vaatteet, lääkäri, lääkkeet tai vaikkapa pyörä, luistimet, sukset jne.
Mutta ei kuulu lapselle itselleen. Kelan sivuilta voi mennä katsoon. Ei siellä lue että maksetaan 'lapselle' vaan 'lapsesta' 17 ikävuoteen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei kuulu lapselle itselleen. Kelan sivuilta voi mennä katsoon. Ei siellä lue että maksetaan 'lapselle' vaan 'lapsesta' 17 ikävuoteen asti.
Ja että se maksetaan (lapsesta/lapsista) isälle, äidille tai muulle huoltajalle.
Kuten joku täällä jo kerkisi sanoakin se kuuluu tueksi lapsesta aiheutuviin menoihin. - Varmasti moni saattaisi pärjätä ilman sitäkin ja on mahdollista laittaa osa tuloista säästöön, vaikka sitten lapsen tulevaisuutta silmällä pitäen. - Toisaalta lapsilisä on monelle erinomaisen tärkeä toimeentulon lähde; jos ja kun joku uskaltautuu esittämään pienintäkin lapsilisiä muuttavia -yleensä maksettavan määrän alentamista -niin voi olla varma, että esitystä pidetään epäoikeudenmukaisena ja esitystä on vastustettava vimmatusti.
Ystäväsi on kyllä aika hölmö kun alkaa moralisoimaan moisesta. Kaikki tekee niin kuin parhaaksi näkee. Itse säästämme myös lapsemme tilille rahaa. Ja sinulle joka kommentoit bemarista: säästäisimme lapsemme tilille tuli sitä lapsilisää kuukausittain tai ei. Jokainen perhe tehköön omat valintansa :)
Onhan se toki väärin että rikkaille tuo on lisäraha, meille muille se menee tasan tarkkaan siihen lapseen. Onneksi äitini on tehnyt pienen rahaston lapsille, joten heillä on edes kenties tonni kaksi, kun tulevat täysikäisiksi. Lapsilisät varmasti tuottavat paljon enemmän...
Vierailija kirjoitti:
Oma valinta. Me laitetaan lapsen tilille joka kuukausi 2 x111€ ja hän saa kyllä mukavan pesämunan täyttäessään 18. Vastasyntyneellä lapsella on niin pitkä sijoitushorisontti, että se kannattaa ehdottomasti käyttää hyödyksi. Opiskelijan taloudessa keväiset osingot voivat olla iso apu.
Aika mojova potti! 40 tonnia kattaneen pidemmänkin opiskelun.
Vierailija kirjoitti:
Kannatan tätä! Me säästämme myös lapsemme tilille kuukaudessa rahaa n. 250e. Täytettyään 18 vuotta tulee hänellä olemaan tilillään reilusti yli 50 000 e. Toivon, että hän voi käyttää nämä rahat vaikka ensiasunnon käsirahaan jne. :)
No, mulle meni nyt sitten niin ihon alle tää ystävän kommentti, että aijon nyt laittaa mieheni kanssa koko 96€/kk lapsen tilille. Me pärjäämme hyvin myös ilman tuota rahaa, joten kaikessa oikeudessaan ja kohtuudessaan ne rahat kuuluu meidän ainokaiselle, kokonaisuudessaan.
Oli hyvä että ystävä moralisoi ja aukaisi silmämme. Ja tämä 40€/kk ja loput käyttötilille jäi siitä ajasta päälle, kun lapsemme oli vastasyntynyt ja tarvitsimme pientä avustusta talouteen.
Mä en ihan ymmärrä tota moralisointia jonka mukaan lapsilisä on "rikkaille lisäraha". Onko niitä lapsia pakko tehdä jos on rahat niin tiukilla, että ilman lapsilisää ei pärjäisi? Me ollaan tehty juuri sen verran lapsia mihin meillä on varaa ilman kituuttelua ja etuuksia. Kuten joku aiemmin jo sanoikin niin mekin säästämme lapsille rahaa joka kuukausi lapsilisästä riippumatta. Mun puolesta koko lapsilisän voisi lakkauttaa, mutta tasa-arvon nimissä se pitäisi lakkauttaa kaikilta, jokainen rahoittakoon itse lapsensa kasvatuksen.
Minä säästin ne tietoisesti jo pienestä pitäen lasten ajokortteja varten. Huomautettakoon, että olin pitkän aikaa ensin vain opintotuen varassa ja sitten jonkun aikaa ilman tuloja, kun mies tienasi vain muutaman euron sen yli, etten ollut oikeutettu vastavalmistuneena työmarkkinatukeen sen aikakauden lain mukaan. Eli ei todellakaan oltu isotuloisia. Itse aikonaan maksoin ajokorttini kesätyörahoilla, halusin, että lapset saavat omansa käyttää mihin haluavat.
Se on ihan jokaisen oma asia. Periaatteessa lapsilisä on tarkoitettu lapsen elatukseen, mutta jos te ette kokonaisuudessaan sitä siihen tarkoitukseen tarvitse, niin ei sen pitäisi olla keneltäkään pois jos laitatte sen lapselle säästöön.