Kuinka monessa firmassa menee yt:t puhtaasti naaman mukaan?
Eikä luottareita päästetä mukaan enää siinä vaiheessa kun nimistä päätetään?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Foobar pomo kirjoitti:
Kai siinä joku järki naaman peruteella irtisanomisessakin on: Jos kemiat muun tiimin tai esimiehen kanssa eivä kerta kaikkiaan kohtaa, homma vain ei pelitä.
Kyllä tuo kuulostaa aika hataralta ja keksityltä. Yleensä nämä on olleet hyvin pidettyjä kollegoiden ja muiden työntekijöiden parissa.
Mun mies on irtisanonut aina hankalat tyypit, joista tulee valituksia kollegoilta, asiakkailta ja alemmasta portaasta. Se on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ratkaisi naama ja ikä.
Se maksoi työnantajalle vähän yli 60 000 e.
Eli paljon halvempaa kuin sauhuttelun katsominen 20 v lisää
Taasko tähän ketjuun pamahtaa ne psykopaattipaskapomot? Tai niiden miehet?
Vierailija kirjoitti:
Ei kun niiden yhtälailla hullut alaiset, ne jotka uhkailee liivimiehillä jos saavat kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kun niiden yhtälailla hullut alaiset, ne jotka uhkailee liivimiehillä jos saavat kenkää.
Luulen että av:lle on tänä aamuna tehneet invaasion ylilautajonnet joiden autismi nostaa taas päätään, nappeja on vedetty naamaan ja nyt on paha olla.
Meillä kyllä ekalla kierroksella lähti työpanokseltaan tai/ja asenteeltaan huonoimmat ja vapaaehtoiset lähtijät. Sen jälkeen alkoivat henkilökemiat pomon kanssa ratkaista, koska ei enää ollut heikompaa ainesta jäljellä, vaan kaikki olivat hyviä työssään.
Osaaminen, joustavuus, yhteistyökykyisyys. Siinä tärkeimmät kriteerit, joiden pohjalta lähdetään katsomaan irtisanottavia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kyllä ekalla kierroksella lähti työpanokseltaan tai/ja asenteeltaan huonoimmat ja vapaaehtoiset lähtijät. Sen jälkeen alkoivat henkilökemiat pomon kanssa ratkaista, koska ei enää ollut heikompaa ainesta jäljellä, vaan kaikki olivat hyviä työssään.
Totta kai henkilökemiat vaikuttaa. Töissä ne pomotkin siellä ovat ja jos työpaikalla menee kolmasosa vuorokaudesta, niin hyvä työilmapiiri on varsin merkittävä asia.
En ole törmännyt tilanteeseen, jossa pomon kaveri olisi joutunut lähtemään, jos pomolla on ollut mahdollisuus uhrata joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ratkaisi naama ja ikä.
Se maksoi työnantajalle vähän yli 60 000 e.
Eli paljon halvempaa kuin sauhuttelun katsominen 20 v lisää
Irtisanottu ei tupakoinut ja ikää oli jo 62v. Työnantaja joutui maksamaan palkan henkilökohtaiseen eläkeikään asti.
Harva luottamusmies itse asiassa haluaa ollakaan mukana, kun päätetään, ketkä lähtevät. Eikä se heille kyllä kuulu, työnantajan päätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en vieläkään osaa edes arvailla että minkä mukaan meillä meni, niin absurdeja ja dadaistisia olivat irtisanomispäätökset.
Näin meilläkin. 90% irtisanotuista oli ihan parhaasta päästä ja ihmetystä herätti miksi ne sai lähteä ja vuoden tai pari olleet sai jäädä.
Halvimmat saa jäädä jotka osaa hommat. Koin tämän itse jo -91, kun mun työkolleegaksi palkattu osapäiväisesti opiskeleva sai jäädä ja mut vakituisena ja kalliimpana lomautettiin, koska myynti sakkasi ja omistajat mietti että tekun kävijä on jo oppinut tekemään minulta tarpeeksi ja pärjää kunnes ala toipuu lamasta eikä sille tarvitse maksaa kuin pähkinöitä.
Kaukokiito on yksi hyvä esimerkki naaman mukaan menevistä potkuista. Sen takia niillä huonosti meneekin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi firma irtisanoisi parhaat työntekijät??? Yleensä irtisanotaan huonoimmat. Tämä on fakta ja firman edunmukaista.
Raha ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt tilanteeseen, jossa pomon kaveri olisi joutunut lähtemään, jos pomolla on ollut mahdollisuus uhrata joku muu.
Sen takia luottiksia ei haluta mukaan
Ne saavat lähteä, joitten työt on helppo teettää muualla ja halvemmalla.
Tottakai silloin kun irtisanotaan tuotannoillisilla ja taloudellisilla perusteilla, niin ensimmäisenä irtisanotaan ne heikoimmat lenkit.. Työnantajan näkökulmasta heikoimpia lenkkejä ovat sellaiset, joilla on huono tuottavauus tai vaikka tuottavuus olisi hyvä niin eivät sovellu yhteisöön. Kaikkein surkeimpia ovat tietysti sellaiset, jotka eivät tuota mitään ja eivät sovellu yhteisöön ja pahimmillaan vielä lietsovat sellaista kapinahenkeä työnantajaa vastaan..
Eli en sanoisi, että ihan pärstäkertoimilla mennään sen mukaan kuka on mukava ihminen ja kuka ei, mutta kyllähän se työnantaja sellaisista naamoista yleensä tykkää, jotka ovat hyviä tekemään ja sopeutuvat yhteisöön ja ovat yhteistyökykyisiä esimiesten kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Harva luottamusmies itse asiassa haluaa ollakaan mukana, kun päätetään, ketkä lähtevät. Eikä se heille kyllä kuulu, työnantajan päätös.
Kyllä ne haluaa. Muuten menee ihan pikkupomojen mielivallan mukaan
No huh huh. Kuulostaa jotenkin etäisesti tutulta bullshitilta, "tuoda töitä taloon"... Eikö tuota varten ole yleensä myyntiosasto, tuskin kuitenkaan sen normitekijän tarvitsee olla joku juppihippipunkkarimyyntitykkikonsulttiblabla?