Mitä mieltä olette pelkosektiosta?
Kommentit (41)
Jos on esimerkiksi revennyt pahasti edellisessä synnytyksessä. Äideille tulisi kuitenkin kertoa sektion todellisista riskeistä. Tiedän yhden äidin, joka kuoli Suomessa sektioon muutama vuosi sitten (sisäinen verenvuoto). Sektion riskit ovat siis todellisia.
Ekaa synnytystä pelkäsin. Pelkäsin, koska en tiennyt, mitä tuleman pitää. Synnytys oli kivulias, nopea ja repesin pahasti. Käytettiin imukuppia, koska yllättäen vauvan syke romahti.
Toista synnytystä en pelännyt synnytyksen itsensä vuoksi, koska tiesin, että supistukset kestän ja niistä pääsee vaan puskemalla vauvan pihalle. Pelkäsin kuitenkin sitä, että repeän taas yhtä pahasti ja olen jälleen 5 kk kipeänä. Pelkäsin, että taas joudutaan käyttämään imukuppia ja vauva kärsii siitä. Tai että syke jälleen laskee ja synnytys on yhtä nopea kuin edellinenkin, enkä ehdikään sairaalaan ja vauvalle tapahtuu jotain.
Ekalla kerralla en edes ajatellut sektiota. " Onhan muutkin synnyttäneen ja selvinneet.." kantoi eteenpäin ja antoi rohkeutta uuteen koitokseen. Toisen synnytyksen pelot oli jotenkin konkreettisempia. Tiesin, mitä kohdallani saattaa mennä pieleen ja siksi pelkäsin. Toisen synnytyksen lähetessä mietin, että olisikohan sittenkin pitänyt pelkojen vuoksi pyytää sektio. Tilanne oli aivan eri.
Hyväksyn pelon vuoksi haetun sektion, mutta pelkoon pitää olla syy. Pelko tuntemattomasta ei mielestäni riitä. Jos äidillä tai lapsella liittyy synnytykseen jokin selkeä riski ja siitä aiheutuu pelkoa, on sektio mielestäni perusteltu.
Sektiot sellaisia syillä, kuin että alapääni venyy tai häpyhuulet alkaa näyttää rumilta, en voi käsittää. Tietämättömyys ja turhat pelot eivät ole syitä sektioon.
Mutta en tajua näitä jotka vaan huvikseen haluaa leikkauksen.
ap
HUVIKSEEN? Älytöntä keksiä itse uommoisia väittämiä ja sitten tuohtua niistä =))))))))))).
Minun serkku leikattiin tarkoituksella ilman kunnon puudutusta. Hyvin alkanut synnytys meni pieleen, serkulle ei voi laittaa piikkiä selkään eikä vauvan takia voitu nukuttaa. Vähän koittivat pintaa puuduttaa, mutta ei kuulemma juuri siinä auttanut. Vatsa auki napaan asti, vauva ulos ja sitten humautettiin. Ja uskokaa tai älkää niin vielä teki 2 lasta senkin jälkeen.
on ehkä terveellistä tietää, että " pelkosektion" nimikkeellä synnytetään välillä ihan syystäkin. Myös esim. ahtaaksi todetun lantion, kenties perätilan jne. takia. Aina sektion saaminen (edes lääketieteellisistä syistä) ei onnistu ilman pelkosektio-diagnoosia. Valitettavasti.
Nimimerkillä kokemusta on
haluaa sektion nimenomaan sen vuoksi, että se on helpompi ja kivuttomampi ja nopeampi vaihtoehto. Ulkomaillahan rikkaammat ihmiset synnyttävät sektiolla rv 36 ettei nahka veny liikaa ja synnytys vaan käynnisty itsestään. Kadehdittavan helppoa sanon minä.
Sektiohan tulee veronmaksajille paljon kalliimmaksi kuin alatiesynnytys ja sen vaaroista todellakin kerrotaan ja pelotellaan ihan tarpeeksi odottajaa. Joten tiedon puutteesta ei kyllä ole kysymys kenenkään kohdalla, joka haluaa pelkosektion.
t: Yksi traumaattisen alatiesynnytyksen kokenut
pelottaa synnyttää ei kannattais tulla raskaaksikaan.
Mitäs jos on vahinko raskaus, olisko parempi sitten päätyä aborttiin kun sectioon???
pelkosektiota ovat siis nimenomaan kateellisia kun eivät ole itse sitä pyytäneet ja ovat joutuneet kärsimään tuskissaan, hahaa.
Mielestäni oli outoa, että kun päätin, että koitan alakautta, niin lääkärit kehuivat ja pelottelivat sektiolla. Sitten kun selvisi, että on pakko sektioida, koska vauva oli niin paljon yliaikainen ja suuri, niin yht äkkiä sektio olikin pikku juttu joka hoituu rutiinilla.
Minulle juuri sektio oli se mörkö, koska lääkärit olivat puhuneet siitä ei objektiivisesti kauhistellen.
Sitten kävi niin, että tunto tosiaan palasi kesken leikkauksen. Mikään puudute ei enää auttanut ja nukutusta ei annettu, vaikka vauva oli juuri nostettu pois mahastani.
Kyllä sitä jälkeenpäin mietin heräämössä, että mitä helvettiä just äsken tapahtui. Kipu oli saatanallista ja mulle annetiin Panadolia! Tulipa siellä sellainenkin ajatus päähän, että kuka hullu tämän haluaa vapaaehtoisesti kokea. Ymmärrän toki, että sektio ei ole yleensä tällainen kokemus.
Mutta sille, joka kuvittelee, että Suomessa sektion saa huvin vuoksi, niin suosittelen tutustumista aiheeseen. Ei todellakaan saa. Polilla käännösyrityksessä ollessani viereisessä sängyssä oli nainen, joka sai itkeä ja huutaa, että sai sektion perätilan vuoksi. Ja tällä naisella oli takana todella traumaattinen synnytys.
Vierailija:
pelkosektiota ovat siis nimenomaan kateellisia kun eivät ole itse sitä pyytäneet ja ovat joutuneet kärsimään tuskissaan, hahaa.
Itse olisin halunnut ekaan synnytykseen pelkosektion. Jos olisit oikeasssa elämässäni tuttavanani kysynyt miksi, olisin vastannut että pelkään synnytystä. Todellisuudessa asia on tietysti paljon monimutkaisempi. Minulla on hurjia seksuaalisuuteen liittyviä estoja, olen mm. saanut itseni pakotettu gynekologille vasta kerran elämässäni. Ilmaiset papakokeet sun muut jätän väliin, koska en vaan pysty menemään. Tämän palstan lannistamana sitten kuitenkin päätin yrittää alakautta synnyttämistä, mikä oli virhe. Olin synnytyksessä täysin kipsissä, enkä ole vielä tähän päivään asti saanut tunnustettu kenellekään, että vaikka ponnistutti kovasti, en pystynyt ponnistamaan loppuun asti täydellä voimalla, tunsin niin suurta kauhua sitä hetkeä kohtaan kun lapsi tulee ulos. Lopulta jouduin puolipyörryksissä sektioon ja siitä asti kaikki oli lasten leikkiä.
" esim. perätilan vuoksi tehty sectio menee nimikkeellä pelkosectio"
Auts. Mikä urpo..
uskon hyvin, että perätilasektio saattaa olla papereissa PELKOSEKTIO. Juuri tähän tyyliin toimittiin ainakin minun kohdallani. Ensin diagnoosi vaikeasta tulevasta synnytyksestä, sitten hirveää pelottelua sektion vaaroista ja lopulta lupa pelkosektioon. Vaikken kyllä ns. normaalisynnytystä pelkääkään. Enkä kipua, enkä repeämistä. Vain lapsen turvallisuuden ja hengen vaarantumista!
sikiö on pt:ssä, annetaan äidin tehdä valinta synnytystavan suhteen. Se on toki totta, että jos edellytykset alatiesynnytykselle on hyvät/erinomaiset, voi tuntua " suostuttelulta" , kun lääkärit/klöt puhuvat alatien eduista.
Yst. terv. Klö
Jännittävää Suomi-iltaa kaikille!!
miksiköhän oma sektioni, joka tehtiin ahtaaksi todetun lantion jälkeen on pelkosektio, vaikka perusteet sektioon olivat sekä lääkärin, että kätilön mielestä olemassa? Asiasta päättänyt ylilääkäri oli toista mieltä, eikä suostunut kuin PELKOSEKTIOON.
Vierailija:
Sektiot sellaisia syillä, kuin että alapääni venyy tai häpyhuulet alkaa näyttää rumilta, en voi käsittää. Tietämättömyys ja turhat pelot eivät ole syitä sektioon.
Mikä on turha pelko? Pelko on pelkääjälle todellista, oli pelon syynä mikä tahansa järjellinen tai vähemmän järjellinen syy. Aiempi traumaattinen alatiesynnytys ei todellakaan ole ainoa syy pelolle. Ihmisillä on vaikka minkälaisia kokemuksia alapäittensä alueilta. On voinut olla erittäin kivuliaita ja epäinhimillisiä hoitokokemuksia yms., jotka ovat jättäneet elinikäisen pelon ja epäluottamuksen sairaaloiden henkilökuntaa ja kivunlievitystä kohtaan. Minä olenkin sitä mieltä, että nämä lääkärit, jotka ovat vastuussa potilaittensa traumatisoimisista esim. kieltäytymällä antamasta kivunlievitystä, voitaisiin hyvin panna maksu-velvollisiksi näille pelko-sektioille.
Harmi kun tuli vain aina niin myöhään torstai-iltaisin. Etenkin ne osiot, joissa kilpailijat joutuivat syömään jotain ällöttävää, oli kauheita!