Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka nopeasti viisaudenhammasleikkauksesta pitäisi parantua?

Vierailija
28.05.2016 |

Alaviisaudenhampaan leikkauksesta tulee huomenna kaksi viikkoa ja kivut ovat edelleen kovat. Leikkaus oli iso ja hankala, joten olin varautunutkin kipuihin. Mutta mistä tietää, kuinka paljon ja kauan kipua on normaalia?

Olen ottanut päivässä 1500 mg Panadolia, 3 x 50 mg Voltarenia ja yöksi yhden Panacodin. Käytännössä suuhun sattuu silti koko ajan. Kipu on leukaluussa jomottavaa, viereisissä hampaissa vihlovaa (kuin niitä vedettäisiin irti) ja leikkaushaava tuntuu ärtyneeltä. Suu ei vieläkään aukene niin paljoa, että näkisin, kuinka se on parantunut. Aamuisin ja välillä muulloinkin suussa on paha maku ja havaitsen itsekin, että hengitys haisee. Näin siitäkin huolimatta, että olen pessyt hampaat 2-3 kertaa päivässä, vaikka hampaiden pesu on ollut hidasta ja vaikeaa. Olen vältellyt itse leikkauskohtaa, mutta koska suu aukeaa niin vähän, on harjan kova puoli joskus osunut siihen harjatessani ylähampaita. Haava ei kuitenkaan ole vuotanut verta ensimmäisen päivän jälkeen.

Edistystä kahdessa viikossa on tapahtunut sen verran, ettei poski ole enää yhtä turvonnut, kuin alussa. Kipu on kuitenkin pysynyt melko samana ja se myös säteilee ympäri kasvoja. Niellessä sattuu leikatun puolen korvaan, kurkkuun ja leuan alle, ihan kuin kovassa flunssassa. Myös niska tuntuu jäykältä, mutta se voi johtua parin viikon huonosta nukkumisesta.

Kuulostavatko nämä oireet yhtään tutuilta? Onko muilla ollut vastaavia? Mistä tietää, että leikkaushaava parantuu normaalisti ja milloin pitää mennä takaisin lääkäriin?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Haava ei ole parantunut normaalisti, vaan on oletettavasti tulehtunut. Soita siis huomenna päivystykseen.

Vierailija
2/4 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole normaalia. Viikon verran voi kestää kivut hyvinkin jos on jouduttu kaivelemaan juuria, mutta yli kaksi viikkoa noin kovana kyllä vaatii jo tarkastuskäynnin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanmoinen operaatio mullakin. Leikattiin alhaalta viisaudenhammas sairaalassa ja todella kipeä olin leikkauksen jälkeen yli kuukauden. Sairauslomaa sain vain leikkauspäivän. Suu ei auennut moneen viikkoon ja naama oli totaalisen turvoksissa ja yhtä isoa mustelmaa. Kuului kuulemma asiaan. Kaikkia oireitani vähäteltiin, kun soitin sairaalaan että tarttis varmaan tulla näytille. Eivät huolineet mua sinne takaisin ollenkaan ja töissä piti kipeänä kärvistellä. Ruuatkin piti soseuttaa ja juoda pillillä. Oli oikein mukava kövellä miehen kanssa julkisilla paikoilla, kun mun naama oli turvonnut ja mustana. Moni katsoi miestäni jokseenkin pahalla silmällä.

Tästä on aikaa jo melkein 20 vuotta, mutta edelleen kauhulla muistan tuon operaation jälkeisen ajan.

Tuosta kaikesta seurasi aivan kamala hammaslääkärikammo.

Vierailija
4/4 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin. Haava ei ole parantunut normaalisti, vaan on oletettavasti tulehtunut. Soita siis huomenna päivystykseen.

Jonkinlaista tulehdusta pelkään itsekin. Söin ennen operaatiota 4 tabletin satsin Amorionia (antibiootti) ja sen jälkeen vielä viiden päivän kuurin V-Peniä. Kai se tulehdus voi niistä huolimatta silti tulla.

Pitää soittaa maanantaina hammaslääkärille.

Ap