Miksi lentomatkailua ei jo rajoiteta?
Lentomatkustaminen on täysin hullua niin ympäristövaikutusten kuin maailmalaajuisten epidemioiden leviämisen kannalta. Sanonpa vaan etten ymmärrä, mihin lentämistä edes oikeasti tarvitaan. Olen varma, että 20-30 vuoden päästä lentäminen on luvanvaraista, ja nykyistä varomatonta hupimatkustelua oudoksutaan syvästi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Tämmöistä on väläytelty. Rautatietunneli tyhjiöjunalle Atlantin poikki. Mahdollisesti jopa 8000 km/h kulkeva juna. New York - Lontoo väli ajallisesti alle tunnin silloin:
https://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_tunnel
Tekniikan puolesta saattaisi onnistua jo nyt, rahallisesti vain äärettömän kallis rakentaa.
No mut hei, Suomen valtioltahan voisivat sitä rakentavat maat kysyä rahoitusta tuohon. Koska kyllä meidän päättäjät varmaan mielellään tuohon antaisivat muutaman miljardin, koska Suomen osalta voisi sanoa "me tienataan tällä". Kansalta tosin joutuisi jälleen kerran silloin leikkaamaan, mutta kyllä kansalta varmasti siihen ymmärrystä löytyisi, koska rahat menisivät yhteiseen hyvään tarkoitukseen...
Vierailija kirjoitti:
Tein testin: minulla oli puoliksi juitu limupullo konjeessa. maksimilentokorkeudessa painoin pullosta ilmat pihalle. Odotin et matkustamon ilma vaihtuu tarpeeksi ja imaisin pulloon 9km korkeudesta ilmaa.
kotona sit avasin pullon ja nuuhkasin ilmaa. Se haisi saastuneelle ja tunkkaiselle se ilma.
Koko ilmakehän yläosa taitaa olla aivan saasteita täynnä, mut siitä vaietaan!
Vältän lentämistä.
Se ilma siellä on niin saastunutaa että lentohenkilökuntakin sairastuu. Lentoyhtiöiden työntekijöiden sairauspoissaolot on noussu hälyyttävälle tasolle.
Vtt ja Finnaor tutkivat asiaa, matkustamohenkilökunnalla oli terveydentilaa tutkailevat rannekkeet.
Tutkimuksen tulokset olivat niin hälyyttäviä että tuloksetjulistettiin salaisiksi.
Haloo! jotakinsiinä lentomatkustamisessa on.
Aina lennon jälkeen on niin tökkeröinen olo, etenkin Euroopan lentojen jälkeen.
Mä kans ihmettelen miten jatkuvasti matkustava henkilökunta kestää. Mä oon aina lennon jälkeen monta päivää turvoksissa.
Jos olet lentomatkustamisen päästöistä huolissasi, niin toivottavasti et saa tai ole saanut yhtään lasta, ne vasta suoranaisia ympäristörikoksia ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkustaminen on täysin hullua niin ympäristövaikutusten kuin maailmalaajuisten epidemioiden leviämisen kannalta. Sanonpa vaan etten ymmärrä, mihin lentämistä edes oikeasti tarvitaan. Olen varma, että 20-30 vuoden päästä lentäminen on luvanvaraista, ja nykyistä varomatonta hupimatkustelua oudoksutaan syvästi.
Bisnes, matkailu, talouskasvu jne ovat syitä siihen miksi lennetään.
Onneksi kaltaisesi eivät määrää, maailma olisi vitun ankea paikka jos näin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkustus ei ole erityisen kuormittavaa ympäristölle. Täysi Airbus A380 tuottaa henkilöä kohti vähemmän päästöjä kuin pienikään henkilöauto.
Ja kuskaahan ne rahtiakin.
Mieluummin joku päästökiintiö kansalaisille. Kun olen vege ja suosin lähiruokaa, en omista autoa tai edes ajokorttia, liikun kävellen ja fillarilla, asun energiatehokkaassa kaukolämmitetyssä kerrostalossa, olen lapseton ja shoppailen vain aitoon tarpeeseen, antakaa mun tehdä se Aasian-reissu kerran talvessa. :< Senkin teen A350:llä, suoralla lennolla.
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi zeppelinit eivät ole kokeneet toista tulemista. Siinä olisi matkustusta tyylillä ja pieteetillä.
Junalla ja laivallakin voi matkustaa tyylillä ja pieteetillä.
Vierailija kirjoitti:
Lentomatkustus ei ole erityisen kuormittavaa ympäristölle. Täysi Airbus A380 tuottaa henkilöä kohti vähemmän päästöjä kuin pienikään henkilöauto.
Suomesta ei mikään yhtiö lennä Airbus 380:lla.
Tosiaan olen huolissani sekä päästöistä että hallitsemattomista epidemioista. Antibioottiresistentit bakteerit massailmiönä on vain ajan kysymys, mutta lentoverkosto levittää ne kyllä tehokkaasti ja hetkessä ympäri maailman. Tuo zeppelinikommentti kyllä piristi päiväni, kiitos hänelle!
Vierailija kirjoitti:
Suuri intensiteetti siinä toki on. Moni kuluttaa sen ainoan, luonnon kannalta käytettävissä olevan, hiilijalanjälkensä yhden (kauko)lomamatkan kuluessa. Toistaiseksi mentäneen jonkinlaisella annetaan kaikkien kukkien kukkia -metodilla ja puututaan vain räikeimpiin epäkohtiin sekä luotetaan teknologiseen kehitykseen. Tästä syystä ei varmasti kenenkään kannata juuri syyllisyyttä potea arjen valintojensa kanssa. Vielä on matkaa siihen, että olympialaisistakaan luovutaan luonnon vuoksi. Tai vielä yhdestä geeseitsemän maiden kokouksesta. Odotellaan niistä luopuminen nyt ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bisnes, matkailu, talouskasvu jne ovat syitä siihen miksi lennetään.
Onneksi kaltaisesi eivät määrää, maailma olisi vitun ankea paikka jos näin olisi.
Ymmärrän näkemyksesi, mutta maailma tulee olemaan "vitun ankea paikka" siinä vaiheessa kun lämpenemisessä aavikoituvilta ja köyhtyviltä alueilta massamuutetaan kuin heinäsirkat elinkelpoisille , räikeät elintasoerot johtavat agressiiviseen kostomentaliteettiin ja lääketieteen ylikäyttö johtaa resistentteihin bakteereihin jotka leviävät lentokoneen nopeudella ympäri maailman. Musta olisi paljon kivempaa että kaikki eläisi vaan silleen et on kivaa ja vapaata, mutta valitettavasti lopputulos siitä ei ole kivaa ja vapaata. Osa noista asioista on jo alkanut.
Itselläni on aika vihreät arvot, mutta täytyy myöntää, että rakastan lentämistä. Mitä useampi välilasku, sen parempi. Tämä sotii tietysti vähän arvomaailmani kanssa...
Matkustelu ilman lentokoneita voisi olla vähän haastavaa. Ja jos kysyt, miksi täytyy matkustaa, niin en vastaa. Matkustavat (enkä meinaa näitä "kerran parissa vuodessa kanarialle" -tyyppejä) ymmärtävät kyllä, jos et ole kokeillut, go.
tarkoittaa, että lähes kaikki urheilu loppuu, koska on aika haastavaa lähteä purjeveneellä brasiliaan olympiakisoihin, koska laivatkin saastuttaa.
formulat loppuu, hiihdot loppuu jääkiekko loppuu, jopa sm-liigassa lennetään usein..
lopetetaan saman tien kaikki moottoriliikenne, eli ajellaan postikin hevosilla..