Minne voi viedä vanhat kirjat?
Meillä siis ISO pino vanhoja tietokirjoja, joille ei ole enää käyttöä. Mihinkä ne voi hävittää? Kierrätyskeskuksetkaan ei taida niitä ottaa, kun ei kukaan enää osta 20-30 vuotta vanhoja tietokirjoja eikä niitä kai saa lehtikeräykseenkään heittää, kun niissä on kovat kannet? Mikä olisi fiksu tapa hävittää kirjat, kierrätyksen kannalta?
Kommentit (14)
Divari tai lahjoitetaan palsta.
Mutsi kun muutti ei jaksanut muuttaa kaikkia kirjojaan. Jätettiin kerrostalon ala-aulaan kaksi pahvilaatikollista kirjoja lapun kera että saa vapaasti ottaa.
Kahdessa päivässä pikku hiljaa kirjat hävisivät. Ne olivat kyllä romaaneja.
joissa tieto on varmaankin suurimmaksi osaksi vanhentunutta??? Tuli jo sellainenkin mieleen, että olisiko niistä vaikka johonkin päiväkotiin tms. askartelumateriaaliksi? Onhan niissä paljon värikkäitä kuvia joita voisi leikellä...
T. ap
Vanhoja kirjoja on isot pinot. Käsittääkseni divarit ottavat aika huonosti varsinkin tietokirjoja. Oletko kysynyt kierrätyskeskuksesta? Mä ajattelin soittaa sinne, kun heillä on se ilmainen-puoli siellä liikkeesään, että jos sinne laittaisivat kirjat jakoon.
hylly, johon voi tuoda hyväkuntoisia omia kirjoja kierrätykseen. Hyvä idea! Olen itsekin vienyt kirjoja sinne ja ottanut myöskin itselleni luettavaa.
Itse yritin kerran viedä kirjoja divariin. Ihan tavallisia romaaneja, rakkautta ja jännitystä. Syy miksi ne eivät niitä huolineet, oli se että ne olivat kirjakerhosta ja olin kirjoittanut nimeni kirjan alkulehdille!! Parissa divarissa kävin, ja sama juttu molemmissa. Kirjat eivät edes olleet kovin vanhoja.
Itse lahjoitin kirjani sitten fidalle, ne otti ne vastaan.
kunhan pääsen eroon parin metrin pinosta painavaa asiaa ;).
Mutta divarit yms. ei niitä kyllä ota, koska tosiaan ovat TIETOKIRJOJA YLI 20 VUODEN TAKAA, eikä kukaan sellaisia taida enää ostaa (tieto vanhaa ja netistä saa tietoja paljon helpommalla ja enemmän). Kierrätyskeskusta voisi tietysti kokeilla, mutta heillekkään ei taida olla näille mitään käyttöä, kun tosiaan taitaa olla vanhentunutta tietoa... Romaanit yms. ovatkin ihan eri asia, kun niitä ei monestikkaan ikä haittaa samoissa määrin...
t.ap
Vierailija kirjoitti:
Vanhoja kirjoja on isot pinot. Käsittääkseni divarit ottavat aika huonosti varsinkin tietokirjoja. Oletko kysynyt kierrätyskeskuksesta? Mä ajattelin soittaa sinne, kun heillä on se ilmainen-puoli siellä liikkeesään, että jos sinne laittaisivat kirjat jakoon.
Divareihin saa kyllä helpommin myytyä tietokirjoja kuin romaaneja.
Vierailija kirjoitti:
Älä ihmeessä roskiin heitä. Soita vaikka lähimpään divariin ensin. Tai sitten laita lahjoitetana palstoille ilmoitus.
Ei niitä enää kukaan huoli, divarilla on 0% mahdollisuus saada ne myytyä eteenpäin eikä niitä kukaan halua vaivoikseen vaikka maksaisit.
Olen repinyt kovat kannet pois ja laittanut paperinkeräykseen ilman kansia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta divarit yms. ei niitä kyllä ota, koska tosiaan ovat TIETOKIRJOJA YLI 20 VUODEN TAKAA, eikä kukaan sellaisia taida enää ostaa (tieto vanhaa ja netistä saa tietoja paljon helpommalla ja enemmän).
Riippuu aika paljon siitä, minkä alan tietokirjoja ovat.
Kaikki tieto kun ei vanhene ja vanhoissa kirjoissa olevia tietoja ei läheskään aina netistä löydy.
Olen itse maksanut enimmillään yli 300 euroa vanhasta tietokirjasta. Mutta siinä olikin kyse yli satavuotiaasta kirjasta, jota ei ole digitoitu ja jota voisi lukea vain kansalliskirjaston erikoislukusalissa.
Helsingissä ei kannata ainakaan "Kirjava lintu" antikvariaattiin viedä mitään kirjoja. Olen yrittänyt vuosien mittaan monta kertaa tarjota kirjoja sinne, eikä niitä koskaan ole huolittu sinne. Samat kirjat ovat aina kelvanneet Antikvariaatti Sofiaan.
Me revimme vanhoista tietosanakirjoista kannet irti ja laitoimme kannettomat kirjat paperinkeräykseen.Kannet menivät sekajätteeseen.
Monissa kirjastoissa ja kauppakeskuksissa on ota ilmaiseksi-hyllyjä. Sinne voisi viedä.
Älä ihmeessä roskiin heitä. Soita vaikka lähimpään divariin ensin. Tai sitten laita lahjoitetana palstoille ilmoitus.