Valkoinen raivo
Katsoiko joku Yleltä dokumentin Valkoinen raivo? Minkälaisia ajatuksia dokkari herätti? Itse kiinnitin ainakin huomiota, että dokkarin päähenkilöllä "Laurilla" ei ollut isää. Isä oli kuollut Laurin ollessa pieni. Koulusurmaajia monesti yhdistää juuri isättömyys. Toinen hämmästyttävä seikka oli yliopistossa harjoitettu henkinen väkivalta.
Kommentit (135)
Mikä on kiusaajien palkinto viimeisellä tuomiolla, hehän ovat kiduttaneet mahdollisesti vuosia.
Kannattaa käyttää väkivaltaa heti kun kiusaus alkaa.Jos kiusaajan nenä murtuu ja pari hammasta irtoaa,niin kiusaaminen loppuu.
Valkoinen raivo
https://areena.yle.fi/1-3154328
Dokumentissa on asiaa enemmän kuin psykiatriassa yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää väkivaltaa heti kun kiusaus alkaa.Jos kiusaajan nenä murtuu ja pari hammasta irtoaa,niin kiusaaminen loppuu.
Entä jos kiusattavan nenä murtuu ja muutama hammas irtoaa, kiusaajiahan on yleensä useampia eikä ne luokan hintelimmät yleensä ala kiusaajiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos kiusattavan nenä murtuu ja muutama hammas irtoaa, kiusaajiahan on yleensä useampia eikä ne luokan hintelimmät yleensä ala kiusaajiksi?
Todennäköisyyden puhuvat kiusaajien puolesta, eivät ne yleensä vahvempiensa kimppuun käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itseltä on taju lähtenyt niin ei tunnu enää missäån.Mutta tulevaisuudessa tietävät että tuo lyö takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Pitää puolustautua heti. Ja kiusaajia pitäisi rankaista heti ja kunnolla. Muuten siinä käy juuri noin että alkaa vihata kaikkia ihmisiä. Eikä erota enää viattomia joukosta.
Kerro konkreettisesti, miten esim. 7-vuotias puolustautuu heti, kun koulusta kotiin kävellessään neljä yläkoululaista käy kimppuun?
Helppo sinun on huudella ratkaisuja, kun et osaa edes ajatella tällaista tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastustat väkivaltaa, jos ratkaisusi on väkivalta?
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen loppuu vasta sitten, kun kiusaaja joutuu itse aidon väkivallan tai sellaisen uskottavan uhan kohteeksi. Kiusaaja joutuu siis kohtaamaan omien tekojensa suoran seurauksen. Kun valitsee teon, niin valitsee myös seuraukset. Mikään henkinen hieronta, sovittelu, puhuminen tai ymmärtäminen ei auta.
Sinäkö luulet, ettei jengiporukoissa kukaan ole kohdannut itse väkivaltaa? Kyllä ovat, ja silti jatkavat tekojaan.
Yle: Kasvoille sylkemistä, pukeutumisesta pilkkaamista kokemus kiusatuksi tulemisesta yhdistää Suomen kouluampumisia
"Keskustelu koulukiusaamisesta on noussut esille kaikkien tuhoisimpien kouluampumisten yhteydessä Suomessa."
Ryöpsähtikö Vantaalla "Valkoinen raivo" koulukiusaamisen seurauksena 12-vuotiaalla?
Luulen tunnistaneeni tämän Laurin. Dokkari on yhden henkilön täysin subjektiivinen kertomus. Dokkarista puuttuvat kokonaan objektiiviset asiantuntija-arviot. Dokumentin tekijöiden on täytynyt langeta tämän kertojahenkilön karismaan, mikä tukee epäilyäni Laurin henkilöllisyydestä.
Jos viestini poistetaan, epäilyni osuvat oikeaan, koska kyseinen henkilö pyörii tällä palstalla.
Täytyy olla todella hämärtynyt todellisuudentaju, jos kokee, että tämä dokumentti sopisi missään olosuhteissa opetusvideoksi kouluissa, lapsille ja nuorille. Henkilö, joka kokee tämän dokumentin siihen tarkoitukseen sopivan, ei ymmärrä mitään lasten ja nuorten tunnemaailmasta ja siitä, millaisen viestin dokumentti heille lähettää. Suomeksi: dokumentti kuvaa liian intensiivisesti tämän Laurin väkivaltakeskeistä mieltä.
Olen pahoillani hänen puolestaan, hän on selvästikin kokenut lapsuudessaan ja nuoruudessaan kovia. Hän haluaa myös muiden välttävän saman, mikä on tietenkin arvostettavaa. Mutta ratkaisu saman välttämiseksi ei ole tämän dokumentin esittäminen kouluissa. Tämä dokumentti toimii enemmänkin innoittajana väkivaltaan kuin sen estäjänä.Täytyy olla aikuinen, että osaa nähdä kaiken tuon läpi. Aikuiselle dokumentti oli kyllä silmiä avaava ja paljon selittävä.
Kyllä minä uskon päähenkilöä. Suomessahan monesti opettajat ovat jopa niitä pahimpia koulukiusaajia.
Kiusaamiseen riittää juurikin kateus. Jos Lauri vielä on komea, karismaattinen ja hyväkäytöksinen, proffilla on voinut seota pää kateuteen tikahtumisesta! Huonoilla, alempitasoisilla ihmisillä herää halu kampittaa ja tuhota lahjakkuuden tulevaisuus, jotta itsensä kaltaiset keskinkertaisuuden pärjäisivät.
Sitten jos ihminen on vielä hyvä, moraalisesti korkeatasoinen, ystävällinen ja henkisesti korkealle kehittynyt, tällaiset ilkeät ja huonot ihmiset aistivat sen, että tuo toinen on ihan oikeasti kaikin tavoin parempi ihminen kuin he itse.
Toimii muistutuksena siitä, mitä heidänkin pitäis olla, mutta eivät ole. He ovat ilkeitä, alhaisia, pieniä ja pahoja ihmisiä ja kateudessaan kostavat sen niille, jotka eivät ole kaltaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin dokumentin, löytyy jälleen Areenasta. Erinomainen, suosittelen. Avaa hyvin massamurhaajan mielenmaisemaa. Anonyymi vauva-palsta taas avaa hyvin kiusaajien mielenmaisemaa.
Hyvin tiivistetty
Vierailija kirjoitti:
Minua kiusasivat koulussa jotkut opettajat ilmeisesti siksi, että pärjäsin hyvin kokeissa, mutta koska olin ujo ja arka en osallistunut tunnilla. Kokivat kai tämän jotenkin henk.koht. vittuiluna heitä kohtaan. Kertoo mielestäni enemmän opettajista kuin minusta. Samat opettajat saattoivat antaa kiitettäviä oppilaille, jotka sössivät kokeet mutta olivat muuten niin kivoja.
Siskoani kohdeltiin juuri samalla tavalla :(
"Aristokraatit tappelee keskenään"
Heh, heh, tuo oli huvittava lause Laurilta.
Elitististä.