Valkoinen raivo
Katsoiko joku Yleltä dokumentin Valkoinen raivo? Minkälaisia ajatuksia dokkari herätti? Itse kiinnitin ainakin huomiota, että dokkarin päähenkilöllä "Laurilla" ei ollut isää. Isä oli kuollut Laurin ollessa pieni. Koulusurmaajia monesti yhdistää juuri isättömyys. Toinen hämmästyttävä seikka oli yliopistossa harjoitettu henkinen väkivalta.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Aika erinomaisesti tiivistyy tässäki ketjussa se, miksi meillä Suomessa on kouluampujia. Tännekin on jokin älypää pesiytynyt inttämään, että varmasti Lauri ei oo tavallista älykkäämpi, ei varmasti oo koska eihän se vaan voi olla, narsisti se on ja päälle vähättelee kiusaamisen (ihastuttavasti laittoi "kiusaamisen" heittomerkkeihin, lässytti miten yliopistossa ei voi kiusata koska syy x, ja suora lainaus: "99% mielestä ei ole kiusaamista").
Moi idiootti. Ensinnäkin, just se minkä koet kiusaamiseksi on kiusaamista. Sen kiusaajan tai sivustakatsojan mielipide asiasta on yhtä arvokasta kuin 100 gr paskaa. Toi "ei sitä ees kiusattu"-jankutus on maailman yleisin tapa kuitata koulukiusaaminen ja sen takia suurimpaan osaan kiusaamista ei puututa. Järkyttävintä on se, että vastasit viestiin, minkä kirjoittajaa oltiin yritty töniä bussin alle. Häpeä.
Toiseksi, suomalaisen tutkimuksen mukaam korkeakouluissa kiusataan jopa enemmän kuin lukioissa. Voin kaivaa sen sinulle jos haluat. Ja vaikka tätä tutkimusta ei edes olisi, sinulla ei ole MITÄÄN oikeutta lähteä selittämään miksei Laurin kiusaamista yliopistossa koskaan tapahtunut. Vähättelysi, suora kiistäminen, on kuvottavaa.Itse itkin koko valkoisen raivon läpi. Dokumentti oli järjettömän hyvä. Kohdassa, jossa kerrottiin siitä, miten kiusattu osaa lopulta siirtää itsensä henkisesti muualle jotain repesi sisälläni. Minä harrastin juuri tuota. Elin täydellisessä haavemaailmassa koulussa, kun tilanne oli päällä yksinkertsisesti kuvittelin itseni pois.
Itse en koskaan tuntenut vihaa kiusaajiani kohtaan. En tunne vieläkään, en ole ikinä tuntenut. Asia ei johdu siitä, että olisin jotenkin ylevämpi tai parempi ihminen. En ole koskaan ymmärtänyt mistä asia johtuu. Vasta dokumenttia katsoessani tajusin kohdistaneeni vihani aina itseeni.
Minulla ei ole koskaan ikinä ollut minkäänlaisia fantasioita tai toiveita kostaa, mutta itseäni olen vihannut senkin edestä. Yläaste loppui kahdeksan vuotta sitten, masennus, huono itsetunto ja erityisesti kamppailu itsemurhatoiveiden kanssa ei ole koskaan lähtenyt. Aloitan syksyllä terapian. Ei tämä mennytkään ohi, ei ollutkaan pelkkää murroisän kuohuilua. Vanhemmille kiusaamisen loppuminen ja vaikutukset loppuivat koulun loppumiseen. Uskoin itsekin tähän, ja olen kärsinyt ja hävennyt miksi en pääse asian yli.
Itse tajusin, että minua ihan oikeasti kiusattiin vasta lukiossa. Asia ei ollutkaan niin, että olin niin kuvottava, ruma, typerä ja vastenmielinen, että mun syrjiminen, eristäminen, haukkuminen, pilkkaaminen ja pahan puhuminen vain kuului asiaan.Koska mua ei koskaan lyöty tai käyty fyysisesti käsiksi, mun on mahdotonta lähteä kokemaan moraalista ylemmyyttä tai kauhistella Laurin ajatuksia tai tunteita. Olisin aivan hyvin voinut fantasoida kiusaajieni tappamisesta jos olisin saanut turpaan.
En usko "ei kiusatuille" dokumentin antaneen hirveästi mitään. Kuitenkin itse kaiken sen häpeän ja tuskan kanssa taistelleena arvostin suuresti sitä, että asiaa tuodaan esille. Olisi mukavaa, että mediassa olisi esillä se toinenkin kiusattu hahmo kuin se klassinen "minua kiusattiin mutta nyt olen huippumenestynyt malli/laulaja/tutkija/ydinfyysikko ja asia ei paina minua tipan vertaa". Olisi kiva, että joskus puhuttaisiin niistä murenneista, jotka eivät yksinkertaisesti kykene enää kokoamaan itseään kun lapsuus ja nuoruus on varastettu kiusaamalla.
Olisi mielenkiintoista tietää, missä summissa liikutaan kun mietitään paljonko koulukiusaaminen maksaa Suomelle syrjäytymisen, itsemurhien, mielenterveysongelmien- ja eläkkeiden muodossa. Ujo veikkaukseni on, että luvussa liikuttaisiin miljardeissa.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Yllättävintä oli kyllä se yliopistossa tapahtunut kiusaaminen. Ihmettelin ja ihmettelen, että mikä jossakussa voi provosoida niin paljon toisia, että professoritkin "sekoavat" ja rupeavat mustamaalaamaan. Erittäin mielenkiintoista ja hämmentävää.
Täytyy myös muistaa, että tässä on nyt vain tämän ”kiusatun” versio tapahtuneesta.
Itse en oikein jaksa uskoa, että kellään professorilla olisi aikaa ja mielenkiintoa jonkun yksittäisen nobodyn kiusaamiseen siksi, että on ”kateellinen”.
Persoonallisuushäiriöinen tai psykoottinen ihminen voi aidosti kokea, että häntä vainotaan tms. ja tämä sitten jotenkin muka tekee ymmärrettäväksi koston, vihan tai väkivallan.
Psyykkisesti terve ihminen pystyy sietämään pettymyksiä. Häiriintynyt ihminen puolestaan kokee, että muut ovat syyllisiä hänen narsistiseen raivoonsa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa Lauerma
Tämä tuli minulle myös mieleen.
Mutta tämä dokumentti oli hyvä!!
Vihaksi pisti ne ihmisten kommentit, kun sanoivat niitä kouluampujia hulluiksi… mitäs kiusasitte ja hyljeksitte vuosikaudet??
Itse olen ollut koulukiusattu, kiusaaminen alkoi yläasteella juurikin samaisessa koulussa joka oli dokkarissa esillä ensimmäisenä. Eräs nimeltä mainitsematon naisopettaja tuosta koulusta oli ajoittain mukana tuossa kiusaamisessa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävintä oli kyllä se yliopistossa tapahtunut kiusaaminen. Ihmettelin ja ihmettelen, että mikä jossakussa voi provosoida niin paljon toisia, että professoritkin "sekoavat" ja rupeavat mustamaalaamaan. Erittäin mielenkiintoista ja hämmentävää.
Täytyy myös muistaa, että tässä on nyt vain tämän ”kiusatun” versio tapahtuneesta.
Itse en oikein jaksa uskoa, että kellään professorilla olisi aikaa ja mielenkiintoa jonkun yksittäisen nobodyn kiusaamiseen siksi, että on ”kateellinen”.
Persoonallisuushäiriöinen tai psykoottinen ihminen voi aidosti kokea, että häntä vainotaan tms. ja tämä sitten jotenkin muka tekee ymmärrettäväksi koston, vihan tai väkivallan.
Psyykkisesti terve ihminen pystyy sietämään pettymyksiä. Häiriintynyt ihminen puolestaan kokee, että muut ovat syyllisiä hänen narsistiseen raivoonsa.
Oikeasti kuuntele itseäsi. Millä oikein perustelet itsellesi, ettei kiusaamista oikeasti esiinny ja että kiusatut ovat vain häiriintyneitä?
Onhan se kiva elellä tuollaisessa harhamaailmassa. Siellä ei varmaan ole sukupuolten välistä epätasa-arvoa tai rasismiakaan. Ilmastonmuutos ja pandemiakin on vain salaliittoja. Kaikki se on olemassa lähinnä heikompien yksilöiden korvien välissä. Muut ovat vahvoja ja älykkäitä ja asemassa jakaa oikeutta muun muassa koulujen pihoilla. Arvaanko oikein että olit ennemmin turpaan antajien puolella, ehkä hurrasit ringissä tai ainakin katselit hiljaa?
Joka ikinen vähänkään kiusattu ymmärtää kyllä tämän dokumentin päähenkilöä.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää mikä kommentti. Samaan aikaan niin naiivi ja toisaalta todella ilkeä. Loistoesimerkki siitä miten kiusaaminen jatkuu, kun tapahtunut pyyhitään maton alle, ja kiusatulle jääneet oireet kategorisoidaan häiriintyneisyydeksi ja viallisuudeksi. Arkielämän pettymykset taas eivät liity aiheeseen mitenkään
Kyllä kiusaamista tapahtuu, mutta ei se oikeuta mihinkään raivoon tai kostamiseen.
Kouluampujat toivottavasti palavat helvetin tulessa ja tuhkatkin poltetaan uudelleen. Mä en näitä häiriintyneitä yksilöitä sympatiseeraa yhtään.
Kuka ihan rehellisesti haluaisi esim. tuon dokkarin tyypin työkaveriksi? Mä en ainakaan.
Toivottavasti saa riittävän kovat lääkkeet ettei tapahdu mitään ikävää.
🇺🇦🇮🇱
Osa ihmisistä ihailee kouluampuja ja perustaa fanikerhoja heille. Tässäkin ketjussa taitaa pari sellaista olla.
Mielestäni narsismissa ja psykopatiassa ei ole mitään ihailtavaa. Ei mitään.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä kiusaamista tapahtuu, mutta ei se oikeuta mihinkään raivoon tai kostamiseen.
Kouluampujat toivottavasti palavat helvetin tulessa ja tuhkatkin poltetaan uudelleen. Mä en näitä häiriintyneitä yksilöitä sympatiseeraa yhtään.
Kuka ihan rehellisesti haluaisi esim. tuon dokkarin tyypin työkaveriksi? Mä en ainakaan.
On olemassa ihmisiä, jotka ovat ns. huonoja häviäjiä - tarkoittaen sitä, että heillä ei ole mitään menetettävää enää kaikkien niiden epäonnistumiste, lyttäysten ja pieksemisten ansiosta. Tällöin ihminen muuttuu hyvinkin radikaalisti, yleensä huonompaan suuntaan. Ainoa asia näille ihmisille, millä on jotakin merkitystä enää on se, miten täältä lähtee - hiljaa ja hyväksyen kohtalonsa, tai sitten rytinällä ja hässäkällä.
Ei, tietyn rajan jälkeen heille ei voi enää yrittää pukea häpeän kaapua ja oikeuskäsitystä, miten olla ja käyttäytyä, koska se kaikki on kiusaamisten johdosta yhtä sekamelskaa; heidän mielensä on murskattu ja mitätöity. Joku voisi sanoa, että näitä ihmiskohtaloita tehdään tarkoituksella. 'Pelin henki', nääs.
Lyhyesti: jos minä en saa olla, niin ei kukaan muukaan.
Kaikki ovat tuolloin vaarassa, koska ovat...vihollisia.
Niin, noinhan narsistin mieli toimii. Mukamas oikeutettua vihaa. Jota pitäisi vaan ymmärtää. Muiden vika.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Niin, noinhan narsistin mieli toimii. Mukamas oikeutettua vihaa. Jota pitäisi vaan ymmärtää. Muiden vika.
Eipä sillä narsistileimalla ole enää mitään merkitystä siinä vaiheessa, kun ruumiita tulee. Koko homma on siinä vaiheessa vaan helter skelter.
Puhdasta propagandaa alusta loppuu.
Valkoiset tekevät ainakin 10000-kertaa vähemmän väkivaltarikoksia kuin muun väriset. Valkoiset maat ovat maailman rauhallisimpia ja myös oikeudenmukaisimpia. Vaikka olisi mikä Viro niin on se silti valovuoden päässä lähimmästäkään muunväristen maasta. Tietysti jossain joku karvaperse-sheikki on ostanut valkoisilta isomman pilvenpiirtäjän, mutta onhan ne siis yhteiskuntina ja kulttuureina hyvin pimeitä perseenreikiä.
Ei ole mitään valkoista raivoa.
Valkoiset ihmiset ovat maailman pidättyväisimpiä ihmisiä ja turvautuvat väkivaltaan äärimmäisen harvoin.
Kaffepulla kirjoitti:
Nämä häiriintyneet ihmiset pitää oppia tunnistamaan ajoissa.
Ai niinku ne kiusatut, jotka eivät kestä vähän ns. 'vahvempien' karaistumisoppeja?
Ja missä vaiheessa ajatuksista tuli rikos?
Onko se rikos, että kertoo/oksentaa pahan olonsa muiden päälle?
Sekin vielä, että meillä kaikilla on se paha puoli - sitä ei välttämättä koskaan huomaa, jos sitä ei yllytetä pinnalle. Kiusaaminen on hyvä keino tehdä tasapainoisista ihmisistä niitä, joita sinäkin tykkäät vihata; sun toteemejasi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisesti terve ihminen pystyy sietämään pettymyksiä. Häiriintynyt ihminen puolestaan kokee, että muut ovat syyllisiä hänen narsistiseen raivoonsa.Oikeasti kuuntele itseäsi. Millä oikein perustelet itsellesi, ettei kiusaamista oikeasti esiinny ja että kiusatut ovat vain häiriintyneitä?
Onhan se kiva elellä tuollaisessa harhamaailmassa. Siellä ei varmaan ole sukupuolten välistä epätasa-arvoa tai rasismiakaan. Ilmastonmuutos ja pandemiakin on vain salaliittoja. Kaikki se on olemassa lähinnä heikompien yksilöiden korvien välissä. Muut ovat vahvoja ja älykkäitä ja asemassa jakaa oikeutta muun muassa koulujen pihoilla. Arvaanko oikein että olit ennemmin turpaan antajien puolella, ehkä hurrasit ringissä tai ainakin katselit hiljaa?
Jos yksi ihminen kiusaa sinua, syy on ehdottomasti kiusaajassa.
Jos moni ihminen kiusaa sinua, syy on todennäköisesti heissä.
Jos kaikki ihmiset kiusaavat sinua, on aika katsoa pitkään peiliin.
Minua ärsytti se miten paljon tuossa dokumentissa oli matkittu Mark Pellingtonin Mothman Prophecies (2002)-elokuvan tyyliä ja yritetty apinoida samanlaista tunnelmaa. Katsokaa vaikka ensin tuo Mothman ja sitten Valkoinen raivo. Valkoinen raivo on kuin halpa versio tuosta Pellingtonin elokuvasta. Olin kommentoinut tästä tähän samaan ketjuun aiemminkin, mutta se kommentti on näköjään poistettu. Miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Ai niinku ne kiusatut, jotka eivät kestä vähän ns. 'vahvempien' karaistumisoppeja?
Sekin vielä, että meillä kaikilla on se paha puoli - sitä ei välttämättä koskaan huomaa, jos sitä ei yllytetä pinnalle. Kiusaaminen on hyvä keino tehdä tasapainoisista ihmisistä niitä, joita sinäkin tykkäät vihata; sun toteemejasi.
Tykkään vihata? En mä ketään vihaa. Mä pelkään tuollaisia ihmisiä.
🇺🇦🇮🇱
Kaffepulla kirjoitti:
Kiusaajat niittävät itse sitä mitä ovat kylväneet. Samoin yhteiskunta, kun monet kiusatut masennuksen ja ahdistuksen vuoksi syrjäytyvät eivätkä pääse kiinni tähän jo muutenkin vaativaan työelämään. Yksinkertaisesti PALJON halvemmaksi tulisi kaikkien kannalta, jos kiusaamiseen puututtaisiin jo heti alussa.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkään vihata? En mä ketään vihaa. Mä pelkään tuollaisia ihmisiä.
Lainaus:
"Kouluampujat toivottavasti palavat helvetin tulessa ja tuhkatkin poltetaan uudelleen. Mä en näitä häiriintyneitä yksilöitä sympatiseeraa yhtään."
Pikkuporvarillisella vihalla on helppo ulkoistaa itse ongelma; se on pseudoneutraali tapa käsitellä vaikeita asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisesti terve ihminen pystyy sietämään pettymyksiä. Häiriintynyt ihminen puolestaan kokee, että muut ovat syyllisiä hänen narsistiseen raivoonsa.Oikeasti kuuntele itseäsi. Millä oikein perustelet itsellesi, ettei kiusaamista oikeasti esiinny ja että kiusatut ovat vain häiriintyneitä?
Jos yksi ihminen kiusaa sinua, syy on ehdottomasti kiusaajassa.
Jos moni ihminen kiusaa sinua, syy on todennäköisesti heissä.
Jos kaikki ihmiset kiusaavat sinua, on aika katsoa pitkään peiliin.
Tuo kuvaamasi kaava voidaan nähdä myös ajallisena kehityksenä, mutta silloin ongelmaksi muodostuu, että missä alkoi mennä vikaan - alussa vaiko lopussa? Ja oliko se yksi, joka aloitti kiusaamisen, alkusyy kiusatun kehityksen syöksykierteelle?
Miten kiusattu ulkoistaa ongelmansa muille kertoessaan että häntä kiusattiin ala-asteelta yliopistoon ja että se ymmärrettävästi v****taa kuin pientä eläintä?