Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi aspergerit ovat monesti niin tylyjä?

Vierailija
28.05.2016 |

Olen kohdannut monia aspergereita ja kaikki ovat olleet erilaisia luonteiltaan, mutta useat heistä osaavat välillä sanoa päin naamaa todella ilkeän kuuloisia asioita. Jos heiltä kysyisi asiaa, niin he luultavasti vain väittäisivät olevansa rehellisiä, eivätkä pidä kiertelystä. Kyllä he silti monesti vaikenevat ikävistä asioista, eli eivät he sen suorasukaisempia ole kuin muutkaan. Onko niin että he vain ovat huonoja lukemaan tilanteita, eivätkä tajua olevansa ilkeitä?

Kyllähän meidän kaikkien ihmisten päässä liikkuu negatiivisia ajatuksia, mutta hienotunteiset ihmiset osaavat pitää ne sisällään. Minua myös ärsyttää aspergereiden oletettu "loogisuus". He vaativat muilta äärimmäistä loogisuutta, mutta itse ovat monesti hyvin epäjohdonmukaisia. Muuten kyllä olen tullut heidän kanssaan toimeen, mutta lähes aina tulee niitä hetkiä kun sukset menevät ristiin heidän kanssaan.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä kaikkien diagnoosit voit tietää? Tämä tuli ensimmäisenä mieleen. Sitten tuli mieleen, että olipa tyhmä kysymys ihan muutenkin.

Vierailija
2/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä et nyt ymmärtänyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisköhän sun nyt ottaa oikeasti selvää aspergeristä. Googlesta voisit vaikka aloittaa.

Vierailija
4/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä on yks burgeri. Ei v---u mikä urpo.

Vierailija
5/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerissahan on nimenomaan tyypillistä empatian puute, eli henkilö ei osaa tulkita toisen eleitä ja ilmeitä. Siksi hän voi vaikuttaa ilkeältäkin, vaikkei sitä tarkoita. Hän ei vain ymmärrä sinun tunnetilojasi.

Vierailija
6/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerissahan on nimenomaan tyypillistä empatian puute, eli henkilö ei osaa tulkita toisen eleitä ja ilmeitä. Siksi hän voi vaikuttaa ilkeältäkin, vaikkei sitä tarkoita. Hän ei vain ymmärrä sinun tunnetilojasi.

Aspergerin syndrooman nimi oli menneinä rehellisinä aikoina autistinen psykopatia. Siitä voi jo päätellä millaisia ihmisiä nämä ovat.

Vierailija
7/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa aspergerit voivat olla hyvinkin empaattisia, se vaan ilmenee heillä eri tavalla kuin neurotyypillisillä ihmisillä. Mutta tuo tulkitseminen meni oikein, se on aspergereille vaikeaa.

Vierailija
8/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä epäselvää tuossa aloituksessani oli? Kyllä minä osaan monesti tunnistaa aspergerin. Eräs entinen hyvä ystäväni oli myös as. Ja tietääkseni oireisiin (tai "oireisiin") kuuluu tylyt kommentit ajoittain.

Ap

Vierailija
9/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vihaan assburgereita.

Vierailija
10/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruvetaan kaikki extroverteiksi suupalteiksi, sillä asiat selviää :)

Vierailija
11/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruvetaan kaikki extroverteiksi suupalteiksi, sillä asiat selviää :)

En minäkään ole ekstrovertti. Olen itse asiassa usein tilanteissa syrjästäkatsoja, eli en kritisoi aspergereita siitä, etteivät he osallistu sosiaaliseen elämään.

Ap

Vierailija
12/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väität että tunnistat aspergerit ja hyvä ystäväkin on sellainen, mutta et kommenttiesi perusteella tiedä asiasta yhtään mitään. Ne tylyt kommentit eivät aspergerin mielestä ole tylyjä, koska hän tulkitsee asiat eri tavalla. Ja niitä kommentteja tulee, koska asperger ei yleensä pysty tunnistamaan milloin pitäisi sanoa asiat milläkin tavalla. Jos pystyy se vaatii valtavasti voimavaroja ja se taas rasittaa henkisesti. Kysyit miksi aspergerit on tylyjä, no he ovat neurologialtaan erilaisia, se aiheuttaa erilaisen käytöksen. Neurotyypillisten ihmisten käytös on heille yhtä omituista kuin toisin päinkin.

Vierailija
13/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme aspergerviha täällä palstalla on? Asperger on ihmisestä itsestään riippumaton poikkeavuus, jolle ihminen itse ei voi mitään samoin kuin muutkin sairaudet. Sama kuin inhoaisi vaikka autisteja sairauden vuoksi. Inhotaanko esim. autistisa lapsiakin samalla tavalla? Perheessäni on asperger-henkilö, ja vaikka saattaa sanoa joskus suoraan ja suuttuneena pahastikin, pyytää kyllä anteeksi jälkeenpäin ja on kovasti pahoillaan sanomisistaan.

Vierailija
14/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä yritän olla kiva, mutta joskus epäonnistun kun en ole skarppina.

Vierailija
15/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo jotain itsepetosta väittää että eivät vain ymmärrä sosiaalisia tilanteita? Tunnen pari tällaista, tai en tietenkään diagnooseista tiedä, ja paljon sadistisempia ihmisiä en olekaan tavannut. Pilkkaavat tyhmempiään yhä aikuisenakin aivan kohtuuttomasti pienistäkin huolimattomuusvirheistä.

Vierailija
16/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ymmärrän varsin hyvin kaikki eleet, ilmeet ja tunteet mutta joskus saatan kuitata tapaukset tahattomasti meh-tyylisesti jos oma mieliala vaan sattuu kanssa olemaan vähän tympeä.

Vierailija
17/17 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väität että tunnistat aspergerit ja hyvä ystäväkin on sellainen, mutta et kommenttiesi perusteella tiedä asiasta yhtään mitään. Ne tylyt kommentit eivät aspergerin mielestä ole tylyjä, koska hän tulkitsee asiat eri tavalla. Ja niitä kommentteja tulee, koska asperger ei yleensä pysty tunnistamaan milloin pitäisi sanoa asiat milläkin tavalla. Jos pystyy se vaatii valtavasti voimavaroja ja se taas rasittaa henkisesti. Kysyit miksi aspergerit on tylyjä, no he ovat neurologialtaan erilaisia, se aiheuttaa erilaisen käytöksen. Neurotyypillisten ihmisten käytös on heille yhtä omituista kuin toisin päinkin.

Kyllä minä tiedän että ovat neurologialtaan erilaisia ja se aiheuttaa erilaista käytöstä. Haluaisin vain ymmärtää syyt miksi aspergerit ovat usein tylyjä. Esim se entinen ystävä saattoi todesta jostain asunnossani olevasta esineestä, että se on ruma. Jokin ruoka saattoi olla hänen mielestään ällöttävää. Jos itse olisin kommentoinut hänen asuntoaa tai ruokaansa samalla tavalla, hän olisi kokenut sen loukkaavana. Ja samaan aikaan tämä ystäväni tuskailee ihmisten epäloogisuutta - vaikka itse on epälooginen. Tämä sama ilmiö on toistunut muidenkin tapaamieni aspergereiden kohdalla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä