Joku "stalkkasi" potilastietojani...
Kävin tänään ensimmäistä kertaa äitiysneuvolassa. Terveydenhoitaja kirjoitteli tietojani koneelle. Jossain vaiheessa terveydenhoitaja sanoi ettei tietojen lisääminen onnistu, kun jollakin toisella on potilastietosivuni auki. "Katkosta" kesti noin 5min, kunnes sivut toimivat taas normaalisti. Terveydenhoitajakin ihmetteli tilannetta ja kysyi, onko minulla jokin hoitosuhde tai olenko varannut ajan lääkärin vastaanotolle. Ei ole, enkä ole. Olen perusterve ihminen, viimeksi kävin lääkärillä n.1,5 vuotta sitten poskiontelotulehduksen takia.
Tuo "stalkkaus" jäi vaivaamaan minua. Voiko joku oikeasti tutkia toisten tietoja ilman pätevää syytä. Voinko saada selville kuka/ketkä ovat tarkastelleet potilastietojani? Asun pienehköllä paikkakunnalla ja minua oikeasti ahdistaa, jos jollain on tapana seurata ehkä minun ja muiden tuntemiensa ihmisten potilastietoja...
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisempi syy asialle on terveydenhoitajan it-osaamisen puute.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tietojensa katsomisen estää?
Voi ja ei voi. Et voi estää Nakkilan terveyskeskusta näkemästä tietoja, jota Nakkilan terveyskeskus on sinusta kirjannut. Mutta voit estää näiden tietojen näkemisen muissa terveydenhuollon yksiköissä. Samoin voit kieltää esim. tietyn reseptin näkymisen, mutta se näkyy aina lääkärille joka sen on kirjannut (paitsi huumelääkkeitä ei voi kieltää).
Vierailija kirjoitti:
Luvaton katselu on TODELLA harvinaista, ei sirtä käytännössä tapahdu ja jos tapahtuu, se on Iltiksen etusivulla. Valitettavasti uskon kyllä, että th ei vain osannut käyttää järjestelmää. Ei ole sellaista järjestelmää (toisin kuin joku väitti), jossa ei pääsisi potilaan tietoihin käsiksi, jos joku toinen niitä katsoo. Tuollainen järjestelmä olisi aivan järkyttävä turvallisuusriski, sillä osastoilla ja tk:ssa on pakko esim. hätätilanteessa päästä kaikkiin tietoihin käsiksi. Ja niin myös pääsemme. En ole IKINÄ kuullut tuollaisesta. t. sh
HÖPÖ höpö! Lukea voi yhtäaikaa, mutta kuten ap sanoi, kirjoittamaan ei pääse jos paperit ovat jo auki jollakin toisella. Siitä tulee ihan teksti näytölle, jos paperit on toisaalla auki, sitä ei sen kummemmin tarte kenenkään pähkäillä.
T. Terkkari
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tilata
Ketju on aloitettu vuonna 2016, eiköhän ap ole tässä viiden vuoden aikana saanut asiaan jo selvyyden.
Kyllä minä ainakin pistän tilaukseen
Minä pyysin lokitiedot. Netistä löysin ohjeet ja sain ne paperilla postissa. Ei ollut outoja käyntejä. On noista urkkimisista tullut potkuja työntekijöille!