Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku "stalkkasi" potilastietojani...

Vierailija
27.05.2016 |

Kävin tänään ensimmäistä kertaa äitiysneuvolassa. Terveydenhoitaja kirjoitteli tietojani koneelle. Jossain vaiheessa terveydenhoitaja sanoi ettei tietojen lisääminen onnistu, kun jollakin toisella on potilastietosivuni auki. "Katkosta" kesti noin 5min, kunnes sivut toimivat taas normaalisti. Terveydenhoitajakin ihmetteli tilannetta ja kysyi, onko minulla jokin hoitosuhde tai olenko varannut ajan lääkärin vastaanotolle. Ei ole, enkä ole. Olen perusterve ihminen, viimeksi kävin lääkärillä n.1,5 vuotta sitten poskiontelotulehduksen takia.

Tuo "stalkkaus" jäi vaivaamaan minua. Voiko joku oikeasti tutkia toisten tietoja ilman pätevää syytä. Voinko saada selville kuka/ketkä ovat tarkastelleet potilastietojani? Asun pienehköllä paikkakunnalla ja minua oikeasti ahdistaa, jos jollain on tapana seurata ehkä minun ja muiden tuntemiensa ihmisten potilastietoja...

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kanta.fi:ssä näkee kuka on katsonut tietojani? En tällaisesta tiennytkään.

Vierailija
22/47 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin niin kuin tämä ketjun osastosihteeri opastaa katsomaan kanta.fi:stä, niin siellähän toki näkyy, että sinun papereissasi on käyty tämän organisaation taholta ko. päivänä, siis äitiysneuvolan taholta. Sinun pitää pyytää lokitiedot siitä kuka sairaskertomustietojasi on katsonut.

Tämä osastosihteerin planttu epäili ketjussa hoitajan ammattitaidottomuutta, kun tämä huomasi sairaskertomustietojen olevan toisella käyttjällä auki samaan aikaan. Se osastosihteeri on ammattitadoton. Kyllä se käyttäjälle ihan selvästi näkyy, jos sairaskertomus on toiselle käyttjälle auki samaan aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä kaikenlaiset kyllikit kuvittelee, että koko Suomessa on sama potilastietojärjestelmä käytössä? Se mitä kyllikkien ruudulla näkyy ei välttämättä ole alkuunkaan sama mitä annikkien ruudulla...

Vierailija
24/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota asiaa ei tarvitse arvuutella lainkaan. Pyydät lokitidot omista potilastiedoistasi niin tiedät tasan tarkkaan kuka on tiedoissasi käynyt ja koska. Joka ikisestä käynnistä jää jälki.

PS. tietoliikenneyhtyeksissä on ollut katkoksia viimeaikoina.

Vierailija
25/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ilmoittautunut luukulla niin sihteerille ne on luultavasti jääneet auki. Hän on päivittänyt osoitetietosi tms. ja sitten on tullut puhelu, tai sulkematta on avannut jo ehkä seuraavan potilastiedot.

Tai sitten järjestelmävirhe. Tai sitten terkkari sekoili.

Vierailija
26/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiaalityöntekijätkin lukee asiakkaiden potilastiedot! Tai halutessaan kaikki ainakin näytetään heillle. Järkytyin kun kuulin, mutta totta se on kun kysyin!!

Aloin itsekin ihemetllä kun hain toimeentulotukea ja sosiaaliohjaaja kysyi: perutkos sinä usein hammaslääkäriaikoja? Minä olin ihan että mitä......?? no, olin kyllä perunut usein, kun en päässyt sinne, mutta se että se kuului hänellle, oli kyllä "Pikkuinen "yllätys"""!!!

näin se vaan on. Jos sulla on sossussa mitä tahansa asiaa, ne kyllä lukee sun yksityisasiat, sukupuolitaudit, abotit, aids kokeet, että varaudu uteluihin!!

Vierailija
27/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa pt-järjestelmältä jota minäkin käytän. Änla-lomakkeet saa kyllä auki kahdelta päätteltä yhtä aikaa, mutta silloin ei voi tallentaa mitään. Lokeista selviää ihan tarkkaan kuka änla-lomakkeissa on ollut samaan aikaan. Ajanvarauksessa ei varmasti mennä änla-lomakkeisiin asti eli joku muu siellä on ollut

Vierailija
28/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo järjestelmät ovat niin umpisusia, että itse en usko mihinkään mitä niissä sanotaan. Jos joku on käynyt tietojasi katsomassa, tuskin siitä on jälkeä jäänyt. Ja toisaalta jos joku näyttää katselleen tietojasi, yhtä hyvin voi olla, ettei kyseinen henkilö ole sitä tehnyt.

Vierailija
29/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa ketään ulkopuolista kiinnostaa yksittäisen Pirkon potilastiedot. Ihmiset ovat nykyään niin omaan napaan tuijottelijoita, että kuvitellaan omien tietojen olevan kuin tärkeä valtionsalaisuus. Potkujenkin uhalla joku muka väärinkäyttäisi juuri Pirkko Virtasen tärkeitä potilastietoja. Sen täytyy olla tällainen tapaus.

Vierailija
30/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta.fistä näkee vain sen, kuka on käsitellut Kansallisessa terveysarkistossa olevia tietojasi. Sulla on kuitenkin oikeus saada selvitys, ketkä ovat käsitelleet tietojasi perusterveydenhuollon tietojärjestelmässä. Laitat vain lokitietopyynnön ko terveyskeskukseen. Tähän pyyntöön ei tarvita mitään erillistä syytä vaan jokaisella on oikeus nämä tiedot tarkistaa ihan milloin vaan haluaa. Suosittelenkin, että ihmiset pyytäisivät vaikka kerran vuodessa nämä lokitiedot, koska mitä useampi niitä tarkistaa, sitä vähemmän uskalletaan enää uteliaisuudesta potilastietoja katsella.

Vierailija
31/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti. Th vain totesi, että jollakin on nyt potilastietosivusi auki. ap

No mikset kysynyt (tai kysy myöhemmin) häneltä, joka tietäisi vastauksen? Varmaan senkin, kuka niitä on lukemassa.

Av:llä on loistavia selvännäkijöitä ja spekuloijia (mm. minä), mutta tuskin kukaan osaa vastata kysymykseesi oikein.

Vierailija
32/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista! Tuntuu kyllä järkevimmältä, että kyseessä oli jokin muu häiriö. Itsellä ei tullut tuo vaihtoehto mieleen, kun th niin päivitteli, että kenellähän sivuni ovat auki. Turhaan taisin jäädä asiaa miettimään...

Effica ainakin ilmoittaa, jos jollakulla toisella on paperit yhtä aikaa auki. Vaikka tämä ei käsittelisikään tietoja, vaan olisi vain katsomassa. Sun kannattaa, ap, pyytää lokitiedot siitä kuka sun papereita on kaivellut.

Vierailija
33/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko joku palstan trollipoikien äiti terveyskeskuksessa töissä? Omena ei, hei...

Vierailija
34/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi olla kyllä ihan oikeaa stalkkaustakin. Minä olen saanut virallisen kirjeen jossa kysyttiin haluanko nostaa oikeusjutun yhtä tällaista vastaan, valitettavasti silloin oli niin raskas elämäntilanne etten yksinkertaisesti jaksanut.

Tiedän kuka stalkkeri oli, ja tiedän että oli tutkinut tosi monen tuttunsa tai "tuttunsa" tietoja (päätyi uutisiin asti).

Harmittaa kyllä etten kyennyt viemään asiaa oikeuteen. Tyyppi oli todella vastenmielinen ja creepy jo silloin kun hänet aiemmin olin tavannut.

Vierailija
35/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo järjestelmät ovat niin umpisusia, että itse en usko mihinkään mitä niissä sanotaan. Jos joku on käynyt tietojasi katsomassa, tuskin siitä on jälkeä jäänyt. Ja toisaalta jos joku näyttää katselleen tietojasi, yhtä hyvin voi olla, ettei kyseinen henkilö ole sitä tehnyt.

Kyllä jää. Jokaisella terv.huollon ammattilaisella on rekisteröity henk.koht.kortti (usein vaihtuvilla tunnuksilla suojattu), jolla pääsee sisään erilaisiin potilastietojärjestelmiin. Joten käynnistä JÄÄ AINA JÄLKI. Siksipä turhia tietoja ei katsella, haloo.

Vierailija
36/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kerran katsoin Kanta-fi:stä, oliko paperissani käyty. Ja kävi ilmi, että sielä oli käyty toisen E-Pohjanmaalla (jossa asun itsekin) kunnan terveyskeskuksen toimesta, jossa en ollut koskaan asioinut. Tein lokipyynnön, ja vastattiin, ettei kukaan meiltä ole sun papereissa käynyt. Jäin kyllä epäilevälle kannalle

Mun lapsen aiheettoman ls-ilmon tiimoilta pyysin sossun lokitiedot. Siellä oli tuntemattomia sossutätejä rampannut eri naapurikunnista asti katsomassa mun lapsen tietoja. Wtf???

En edes tiedä kelle valittaisin asiasta, tuntuu vaan niin uskomattomalta.

Vierailija
37/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sosiaalityöntekijätkin lukee asiakkaiden potilastiedot! Tai halutessaan kaikki ainakin näytetään heillle. Järkytyin kun kuulin, mutta totta se on kun kysyin!!

Aloin itsekin ihemetllä kun hain toimeentulotukea ja sosiaaliohjaaja kysyi: perutkos sinä usein hammaslääkäriaikoja? Minä olin ihan että mitä......?? no, olin kyllä perunut usein, kun en päässyt sinne, mutta se että se kuului hänellle, oli kyllä "Pikkuinen "yllätys"""!!!

näin se vaan on. Jos sulla on sossussa mitä tahansa asiaa, ne kyllä lukee sun yksityisasiat, sukupuolitaudit, abotit, aids kokeet, että varaudu uteluihin!!

Sosiaalitoimi ei pääse terveystietoihin, muuten kuin erillisestä pyynnöstä. Olisitkohan joskus hakenut tt-tukea sitä hammaslääkäriä varten ja päivämäärän muuttumisen takia sossu näkee, että olet perunut ajan. Sossu pääsee näkemään onko maksusitoumukset käyetty vai ei.

Vierailija
38/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköinen syy on esim. softabugi, tietoliikenneyhteyden häiriöt, hoitajan moka tms. Aika epätodennäköistä, että juuri silloin kuin sinulla on aika terveydenhoitajalla ja terveydenhoitajan pitäisi avata tietosi, ne ovatkin käytössä. Toki ohjelmisto sanoo, että ne "ovat käytössä", koska se luulee niin olevan.

Vierailija
39/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tietojensa katsomisen estää?

Vierailija
40/47 |
28.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jää. Jokaisella terv.huollon ammattilaisella on rekisteröity henk.koht.kortti (usein vaihtuvilla tunnuksilla suojattu), jolla pääsee sisään erilaisiin potilastietojärjestelmiin. Joten käynnistä JÄÄ AINA JÄLKI. Siksipä turhia tietoja ei katsella, haloo.

No ei se suojaus noin vahva ole. Käyttäjätunnuksilla mennään potilastietoihin ja niistä jää jälki. Kaikki mitä olet potilastietojärjestelmässä tehnyt, pystytään jäljittämään. Oletko vain katsellut, kirjannut, muuttanut tai poistanut tietoja etc.

Ikävä kyllä tietosuoja on työntekijöiden moraalin varassa. Jos sitä ei  ole, voi kyllä katsoa tietoja. Tosin siitä jää kiinni ja potkut tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä