Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsenne käyttää puhelintaan vierailla kyläillessä? Tai vieraiden aikana?

Vierailija
27.05.2016 |

Mulla on se periaate, että kylässä keskitytään muihin ihmisiin, osallistutaan keskusteluun ym. eikä vain selailla somea, pelata tai viestitellä. Omat lapseni ovat oppineet, että vieraiden aikana kännykästä saa katsoa vain nopeasti tärkeän jutun, muuten se pysyy taskussa ja lapset ovat fine asian kanssa. Tässä kuitenkin olen huomannut, että muut sukulaiset ym. antavat lastensa/teininsä käyttää puhelintaan koko ajan vaikka isovanhemmilla kyläillessä. Siinä on hankala jutella lapselle, kun ensin kysyy kysymyksen > lapsi ei huomaa > korotan ääntäni sanoessani lapsen nimen useamman kerran > "ai häh?" > toista asia. Välillä lapsella on vielä kuulokkeet korvassa. Omassa lapsuudessani teki aina kovasti mieli pelata Game Boyta kun sukulaiset olivat tylsiä, mutta peli pysyi poissa käsistä kun mulle niin opetettiin.

Niin, ja aikuisetkin harrastavat tätä. Viimeksi sukuloidessa sai oikein pyytää aikuiseltä naiselta, että voisiko hän laittaa kännykän pois.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh?

Vierailija
2/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Jos kutsun vieraita kylään, vieraat ovat minun vieraitani eikä lapsen tarvitse osallistua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse sukulaisvierailusta, lapset eivät käytä kännykkää tai tablettia vaan seurustelevat vieraiden kanssa, jotka ovat tulleet meille parin sadan kilometrin päästä. Jos on kyse jostain minun kaveristani, joka on tullut minua tapaamaan, lapset saavat olla omissa huoneissaan (tai samassa huoneessa) ja tehdä mitä lystäävät. Kuitenkin jos he tulevat yhteiseen kahvipöytään, he eivät saa tuoda laitteita mukanaan vaan kahvipöydässä seurustellaan muiden ihmisten kanssa.

Minua häiritsee todella paljon, että siskoni kolme teiniä ovat vierailujen ajan nokka kiinni kännykässä, mutta en ole koskaan sanonut sitä heille ääneen. Siskon mies on sitä tyyppiä, että lippis on liimattu päähän myös kahvipöydässä, joten turha kai heille on tapoja opettaa. Hiukan hävettää heidän puolestaan, jos vaikka 90-vuotias isoäiti on jaksanut lähteä kyläreissulle kerran vuodessa, ja vastassa on tuollaista käytöstä.

Vierailija
4/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse sukulaisvierailusta, lapset eivät käytä kännykkää tai tablettia vaan seurustelevat vieraiden kanssa, jotka ovat tulleet meille parin sadan kilometrin päästä. Jos on kyse jostain minun kaveristani, joka on tullut minua tapaamaan, lapset saavat olla omissa huoneissaan (tai samassa huoneessa) ja tehdä mitä lystäävät. Kuitenkin jos he tulevat yhteiseen kahvipöytään, he eivät saa tuoda laitteita mukanaan vaan kahvipöydässä seurustellaan muiden ihmisten kanssa.

Minua häiritsee todella paljon, että siskoni kolme teiniä ovat vierailujen ajan nokka kiinni kännykässä, mutta en ole koskaan sanonut sitä heille ääneen. Siskon mies on sitä tyyppiä, että lippis on liimattu päähän myös kahvipöydässä, joten turha kai heille on tapoja opettaa. Hiukan hävettää heidän puolestaan, jos vaikka 90-vuotias isoäiti on jaksanut lähteä kyläreissulle kerran vuodessa, ja vastassa on tuollaista käytöstä.

Itse kehtaan kyllä huomauttaa sukulaisten lapsille että puhelin taskuun, ei tänne tultu somea selaamaan. Riippuu toki suvusta, kuinka kireää sakkia on :D

Vierailija
5/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sääntö, että jos ollaan tilanteessa jossa kirjan tai lehden lukeminen olisi ihan ok, niin silloin myös kännykkä on ok. Kännykällä olohan on selvästi itsensä poissulkemista ko. hetkestä, vaikka sitä ei nykyään hahmoteta sillä lailla, vaan kuvitellaan että puhelinta vaan vähän vilkuillaan "siinä sivussa".

Kirjan ottaminen esiin on helpommin miellettävissä toiminnaksi jonka viesti on, että en ole osa ryhmää, vaan puuhaan omaa juttuani. Siksi meillä näin.

Eli ei kännykkää kylässä, ei ruokapöydässä, ei kahvipöydässä, ei kesken keskustelun, ei silloin kun katsotaan koko perhe jotain elokuvaa tms yhdessä. Mihinkään meillä ei ole pakko osallistua, mutta jos osallistuu, niin kunnioituksesta muita kohtaan sitten ollaan läsnä kokonaan, eikä puoliksi.

Vierailija
6/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Jos kutsun vieraita kylään, vieraat ovat minun vieraitani eikä lapsen tarvitse osallistua

Jos kutsut vaikkapa siskosi eli lastesi tädin kylään, lasten ei tarvitse edes omista huoneistaan tulla naamaa näyttämään? Siskoasi varmaan ärsyttäisi.

Vierailija
7/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa.

Kahvittelun/ruokailun aikana ei omasta kunnioituksestaan muita kohtaan käytä

Vierailija
8/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa, samat syyt.

Vierailija
9/9 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut että joka kyläpaikassa on aina joku vuorollaan känny kädessä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi