Hermot riekaleina kissan takia
En enää tiedä mitä tehdä. Hermot alkaa olla ihan riekaleina!! Tätä on nyt jatkunut noin kolme vuotta, siitä ajasta noin puolet kissat asuivat asuntojärjestelysyistä äitini luona. Kävin siis lähes joka toinen päivä kissoja kyllä hoitamassa.
Kissallani tuntuu olevan koko ajan nälkä, vaikka se saa liharuoan kerran päivässä ja maitoa aamulla ja iltapäivällä. Olen antanut pakastimen kautta käynyttä naudan jauhelihaa, maustamatonta kanaa, joitain laktoosittomia maitotuotteita jne.. Mikään ei tunnu riittävän. Raksuja kissalle ei voi antaa, koska se oksentaa ne aina, merkistä riippumatta. Eläinlääkärissä ei löytynyt mitään selvää syytä sille, on vain herkkämahainen. Muutenkin jos raksuja olisi kupissa, se ahmisi ne hirveällä kiireellä.. Tai toinen kissa söisi ne. Toinen kissa yrittää aina syödä sen ruoat ja siksi ruokailevatkin nykyisin eri huoneissa.
Se ei myöskään osaa puolustaa itseään lainkaan. Ei ymmärrä toisen kissan leikkiin kutsuvia eleitä, vaan luulee sitä aina hyökkääväksi eleeksi, jolloin pakenee piiloon. Kissa ei ole koskaan tykännyt oikein leikkiä muutenkaan, ei minun tai toisen kissan kanssa, joten siitä ei ole apua. Mitä muuta aktivoivaa sille voisi keksiä? Aktivointilelu sillä joskus oli, mutta vaikka olin tukkinut siitä isoimmat reiät, kissa pyöritteli lelua niin kauan, että kaikki raksut olivat tulleet ulos ja ahmi ne sitten kerralla.
Kissa kerjää erityisesti minulta, mutta joskus myös mieheltäni. Se juoksee aina perässäni kun menen keittiöön ja maukuu taukoamatta vaika kupissa olisi vielä ruokaa. Sitten jos hetkeksikin käännän katseeni, se varastelee pöydiltä ruokaa ja nuolee likaisia astioita. Olen koittanut kitkeä kerjäämistä antamalla ruokaa vasta sitten, kun kissa ei mau'u.. Joskus olen laittanut sen toiseen huoneeseen siksi aikaa kun laitan sille ruoan.
Kissa ei myöskään tottele sääntöä että sänkyyn ei tulla, kiitos entisen mieheni joka aina poissa ollessani antoi kissan nukkua sängyssä. Nyt tapaa on mahdoton kitkeä pois. Häiritsee nukkumista ja mieheni ja minun välistä seksielämääkin, kun kissa on ihan jatkuvasti jaloissa. Huoh!
Kommentit (86)
Noniin annoin kissalle tunti sitten annoksen märkäruokaa ja nyt haluaa taas. Annoin lisää. Katsotaan koska tarvitsee taas. Tänään syönyt neljästi. Ihan kohtuullisen kokoisia annoksia. - Ap
voisiko olla matosia pötsissä,tai peräti lapamato.Kokeile hakea matokuuri sellainen joka tehoaa kaikkiin mahdollisiin matoihin kerralla.
Kissanpennuille annetaan ruokaa 5x pvä ja aikuisille 3x pvä. Kuivamuonaa oltava koko ajan ja raikasta vettä.
Sun kissasi näkee nälkää!!!
Joku fyysinen juttu tuon selittäis ennemmin kuin väärä hoito.. Älä välitä ikävistä kommenteista, minä ainakin uskon, että olet tehny kaikkesi :) Kilpirauhasongelmat tai joku muu fyysinen juttu passais oireisiin. Muuttunut käytös, laihuus ja pohjaton ruokahalu on merkki jostain sairaudesta ja ne vaatii eläinlääkärin tutkimukset. Vie vielä kerran kissa näytille ja kerro selkeästi fyysiset oireet, niin uskon että eläinlääkärikin tarttuu noihin
Omaan korvaani kuullostaa siltä että kissat ovat kokeneet liikaa muutoksia. Kissat tykkäävät rutiineista ja tutuista asioista. Ruokailun muutuminen, asuinpaikan muuttuminen, ihmiset vaihtuu ympärillä jne. Pidä ruokailu samanlaisena joka päivä, älä kokeile tuhatta eri asiaa vaan pidä yksi tapa. Suositelluin tapa on kahdesti päivässä märkäruoka/liha ja kourallinen nappuloita. Nappulat voi antaa pienissä määrissä kerrallaan, jolloin kissa ei hotki niitä kaikkia kerralla. Kissa hotkii, kun luulee että ruokaa ei enää tule ja pitää äkkiä syödä kaikki että pysyy hengissä. Kerran päivässä ei ole riittävä määrä. Kokeile antaa pennuille tarkoitettuja nappuloita, jos maha kestäisi niitä paremmin. Kissa syö luonnossa luita, joten niiden hampaat tykkäävät rouskutella pysyäkseen terveinä. Katso myös mitä ruoassa on, kissa ei tarvitse hiilihydraatteja eikä kauhean paljon rasvaakaan. Oma herkkänapainen kissani oksentaa, jos ruoassa on lisättyjä/liikaa rasvoja tai öljyjä. Vaihda maito veteen, maitoa sopii antaa täysin laktoosittomana silloin tällöin, ei todellakaan joka päivä.
Kissalle olisi hyväksi leikittää sitä pari kertaa päivässä niin että energia loppuu melkein täysin. Esimerkiksi kunnon rallit ja leikit illalla ennen nukkumaanmenoa helpottaa monkumista, kun kissa on väsynyt ja nukkuu silloin ihan missä vaan. Oven takana monkumisen saa loppumaan niin että ei huomioi huutoa mitenkään. Vähäsen pitää tönäistä äidinvaistot syrjään ja kylmästi antaa kissan huutaa oven takana, jos oikeaa hätää ei ole.
On vettä tietysti aina. Ja ruoan antamisessa menee lähemmäs tunti siksi koska ruokailua pitää vahtia ettei toinen kissa syö toisen ruokia. Ja niin kuin olen monesti jo sanonut, kissa saa myös märkäruokaa. - Ap