Hermot riekaleina kissan takia
En enää tiedä mitä tehdä. Hermot alkaa olla ihan riekaleina!! Tätä on nyt jatkunut noin kolme vuotta, siitä ajasta noin puolet kissat asuivat asuntojärjestelysyistä äitini luona. Kävin siis lähes joka toinen päivä kissoja kyllä hoitamassa.
Kissallani tuntuu olevan koko ajan nälkä, vaikka se saa liharuoan kerran päivässä ja maitoa aamulla ja iltapäivällä. Olen antanut pakastimen kautta käynyttä naudan jauhelihaa, maustamatonta kanaa, joitain laktoosittomia maitotuotteita jne.. Mikään ei tunnu riittävän. Raksuja kissalle ei voi antaa, koska se oksentaa ne aina, merkistä riippumatta. Eläinlääkärissä ei löytynyt mitään selvää syytä sille, on vain herkkämahainen. Muutenkin jos raksuja olisi kupissa, se ahmisi ne hirveällä kiireellä.. Tai toinen kissa söisi ne. Toinen kissa yrittää aina syödä sen ruoat ja siksi ruokailevatkin nykyisin eri huoneissa.
Se ei myöskään osaa puolustaa itseään lainkaan. Ei ymmärrä toisen kissan leikkiin kutsuvia eleitä, vaan luulee sitä aina hyökkääväksi eleeksi, jolloin pakenee piiloon. Kissa ei ole koskaan tykännyt oikein leikkiä muutenkaan, ei minun tai toisen kissan kanssa, joten siitä ei ole apua. Mitä muuta aktivoivaa sille voisi keksiä? Aktivointilelu sillä joskus oli, mutta vaikka olin tukkinut siitä isoimmat reiät, kissa pyöritteli lelua niin kauan, että kaikki raksut olivat tulleet ulos ja ahmi ne sitten kerralla.
Kissa kerjää erityisesti minulta, mutta joskus myös mieheltäni. Se juoksee aina perässäni kun menen keittiöön ja maukuu taukoamatta vaika kupissa olisi vielä ruokaa. Sitten jos hetkeksikin käännän katseeni, se varastelee pöydiltä ruokaa ja nuolee likaisia astioita. Olen koittanut kitkeä kerjäämistä antamalla ruokaa vasta sitten, kun kissa ei mau'u.. Joskus olen laittanut sen toiseen huoneeseen siksi aikaa kun laitan sille ruoan.
Kissa ei myöskään tottele sääntöä että sänkyyn ei tulla, kiitos entisen mieheni joka aina poissa ollessani antoi kissan nukkua sängyssä. Nyt tapaa on mahdoton kitkeä pois. Häiritsee nukkumista ja mieheni ja minun välistä seksielämääkin, kun kissa on ihan jatkuvasti jaloissa. Huoh!
Kommentit (86)
Ei ole mikään ihme ettei maha kestä nappulaa, jos pelkkää lihaa tyrkytät. Mun kissat saavat ruokaa kolmesti päivässä (eri ruuat toisen allergian takia), ja syövät sekä märkäruokaa että kuivaruokaa (uros 3 pussia/pv ja naaras 1,5-2 pussia/pv + kuivamuonaa, määrää en ole laskenut). Ne eivät koskaan pärjäisi pelkällä aamuruualla koko päivää. Juoko kissasi vettä normaalisti? Vai pelkkää maitoa? Kai tiedät, että eläinlääkäriltä sekä eläinkaupoista saat ostettua myös herkkämahaisten kissojen ruokaa? Sitäpaitsi, ruuan laadun/merkin muuttaminen tulisi aina tehdä pikkuhiljaa ja useamman päivän ajan. Ei maha totu uuteen ruokaan yhdessä yössä. Kissan luonne myös saattaa muuttua iän myötä. 8 v. kissaelämää on eri asia kuin 8 v. ihmiselämää.
En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelma.
Minun kissani on juuri samanlainen. Aikaisemmin säännöstelin ruoan saantia, annoin eläinkaupan raksuja kahdesti päivässä. Ahmi aina kerralla kaiken ja usein sitten oksensi. En uskaltanut laittaa kuppia täyteen kun pelkäsin että ahmii ja oksentaa. Mutta sitten joskus päätinkin tehdä niin ja alkuövereiden jälkeen homma toimii! Eli kupissa on aina raksuja ja se on pääasiallinen ruoka. Lisäksi annan muutaman kerran viikossa märkäruokaa, pakasteseitiä ja/tai huuhdeltuja pakastekatkarapuja.
Kissa yhä oksentaa muutaman kerran viikossa, mutta niinhän kissat usein tekevätkin.
Kissa on todella hellyydenkipeä, tulee aina syliin. Maukuu ja yrittää ohjata ruokakupille vaikka ruokaa olisi. Kun syömme itse, kissa tuijottaa tiiviisti vieressä.
Yöllä tulee aina viereen, juuri naaman eteen, joskus päälle :D. Jos häiritsee liikaa niin tyrkkään pois.
Jos kissa ei tykkää leikkiä niin älä leikitä sitä.
Minusta kissasi kuulostaa siis aivan normaalilta kissalta. Sinä vain tunnut odottavan siltä liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään ihme ettei maha kestä nappulaa, jos pelkkää lihaa tyrkytät. Mun kissat saavat ruokaa kolmesti päivässä (eri ruuat toisen allergian takia), ja syövät sekä märkäruokaa että kuivaruokaa (uros 3 pussia/pv ja naaras 1,5-2 pussia/pv + kuivamuonaa, määrää en ole laskenut). Ne eivät koskaan pärjäisi pelkällä aamuruualla koko päivää. Juoko kissasi vettä normaalisti? Vai pelkkää maitoa? Kai tiedät, että eläinlääkäriltä sekä eläinkaupoista saat ostettua myös herkkämahaisten kissojen ruokaa? Sitäpaitsi, ruuan laadun/merkin muuttaminen tulisi aina tehdä pikkuhiljaa ja useamman päivän ajan. Ei maha totu uuteen ruokaan yhdessä yössä. Kissan luonne myös saattaa muuttua iän myötä. 8 v. kissaelämää on eri asia kuin 8 v. ihmiselämää.
Tottakai sillä on aina raikasta vettä tarjolla. Kaikki eläinkaupan herkkävatsaisten raksut on kokeiltu ja niitä ei suostu syömään. Olen kokeillut oikeasti lähes kaikkea ja juurikin pienin muutoksin. Kissa saa lihan lisäksi myös märkäruokaa, latz ainoa joka ei okseta. - Ap
Rotukissat on nirsoja, ei kai ne mitään latzia haluakkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat valjaissa mukaan ulos, siinä saat itsekin sitä kaipaamaasi ulkoilua. Talvella omat kissani ovat paljon rasittavampia, kun eivät viihdy hangessa. Sulan maan aikaan ulkoilu karsii huomiohakuisuutta.
Olen allekirjoittanut ostotilanteessa sopimuksen, jossa olen luvannut etten päästä kissaa ulos. Kai sitäkin voisi silti koittaa. Kissa on persialainen. - Ap
Sulla on perisalainen ja oikeasti ihmettelet, ettei kissan maha kestä mitä tahansa ruokaa? Oletko edes tutustunut rotuun ennen ostopäätöstä?! Kipin kapin mustiin ja mirriin kyselemään persialaisille sopivaa ravintoa! (Royal caninilla on persialaisille omaa merkkiruokaa. Sen lisäksi omalle persialaiselleni sopii pure naturalin kuivasafka. Markettiruuista seuraa ripuli.) En myöskään suosittele persialaisen ulkoiluttamista sen helposti huopaantuvan turkin takia. Mutta jos päätät valjailla ulkoiluttaa, valitse todella kuiva keli ja pesu ja harjaus ulkoilun jälkeen.
Persialaisilla on tunnetusti herkät vatsat... ei kissasi ole mikään poikkeus. Mikset punnitse naksuja, testaa mikä määrä kerralla ei aiheuta oksentamista? Jos oksentaminen siis johtuu ahmimisesta? Ja tuo kerta päivässä ruokaa on aivan liian vähän!
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä mikä tässä on ongelma.
Minun kissani on juuri samanlainen. Aikaisemmin säännöstelin ruoan saantia, annoin eläinkaupan raksuja kahdesti päivässä. Ahmi aina kerralla kaiken ja usein sitten oksensi. En uskaltanut laittaa kuppia täyteen kun pelkäsin että ahmii ja oksentaa. Mutta sitten joskus päätinkin tehdä niin ja alkuövereiden jälkeen homma toimii! Eli kupissa on aina raksuja ja se on pääasiallinen ruoka. Lisäksi annan muutaman kerran viikossa märkäruokaa, pakasteseitiä ja/tai huuhdeltuja pakastekatkarapuja.
Kissa yhä oksentaa muutaman kerran viikossa, mutta niinhän kissat usein tekevätkin.
Kissa on todella hellyydenkipeä, tulee aina syliin. Maukuu ja yrittää ohjata ruokakupille vaikka ruokaa olisi. Kun syömme itse, kissa tuijottaa tiiviisti vieressä.
Yöllä tulee aina viereen, juuri naaman eteen, joskus päälle :D. Jos häiritsee liikaa niin tyrkkään pois.
Jos kissa ei tykkää leikkiä niin älä leikitä sitä.
Minusta kissasi kuulostaa siis aivan normaalilta kissalta. Sinä vain tunnut odottavan siltä liikoja.
Voi olla että kissa tosiaan on ihan normaali. Se on vain niin erilainen kuin ennen, ihan kuin toinen kissa. Sain kissan kun olin 15 enkä silloin tajunnut miten paljon vastuuta siitä on. Yritän kyllä parhaani mukaan huolehtia siitä. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissat valjaissa mukaan ulos, siinä saat itsekin sitä kaipaamaasi ulkoilua. Talvella omat kissani ovat paljon rasittavampia, kun eivät viihdy hangessa. Sulan maan aikaan ulkoilu karsii huomiohakuisuutta.
Olen allekirjoittanut ostotilanteessa sopimuksen, jossa olen luvannut etten päästä kissaa ulos. Kai sitäkin voisi silti koittaa. Kissa on persialainen. - Ap
Eihän se nyt mitään ulos päästämistä ole, jos kissan kanssa ulkoilee valvotusti valjaissa? Eri asia olisi päästää se oman onnensa nojaan irti ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on perisalainen ja oikeasti ihmettelet, ettei kissan maha kestä mitä tahansa ruokaa? Oletko edes tutustunut rotuun ennen ostopäätöstä?! Kipin kapin mustiin ja mirriin kyselemään persialaisille sopivaa ravintoa! (Royal caninilla on persialaisille omaa merkkiruokaa. Sen lisäksi omalle persialaiselleni sopii pure naturalin kuivasafka. Markettiruuista seuraa ripuli.) En myöskään suosittele persialaisen ulkoiluttamista sen helposti huopaantuvan turkin takia. Mutta jos päätät valjailla ulkoiluttaa, valitse todella kuiva keli ja pesu ja harjaus ulkoilun jälkeen.
Minulle ostettiin kissa kun olin naiivi 15 vuotias. Olen kyllä tutustunut persialaisiin ja tiedän että niillä on herkät vatsat. Mutta ei kai monta kertaa viikossa oksentelu voi olla persialaisellekaan normaalia? Royal caninit kokeiltu, oksentaa niistäkin. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ostettiin kissa kun olin naiivi 15 vuotias. Olen kyllä tutustunut persialaisiin ja tiedän että niillä on herkät vatsat. Mutta ei kai monta kertaa viikossa oksentelu voi olla persialaisellekaan normaalia? Royal caninit kokeiltu, oksentaa niistäkin. - Ap
Niin ja olen käynyt mustissa ja mirrissä kyselemässä eri ruokavaihtoehtoja, ne joko eivöt ole sopineet vatsalle tai kissa ei suostu syömään niitä. - Ap
Vierailija kirjoitti:
Rotukissat on nirsoja, ei kai ne mitään latzia haluakkaa
Öö siis nimenomaan haluaa latzia? Eläinkaupan ruokia olen ostanut ja tykkää niistä mutta maha ei kestä. - Ap
Todennäköisimmin kyseessä on jokin sairaus, koska kissan käytös on muuttunut iän myötä, eikä psykologisesta stressistä ole näyttöä.
Termi on polyfagia eli lisääntynyt ruokahalu. Se voi johtua useasta sairaudesta kuten diabetes, kilpirauhausen toiminnan häiriöt, suolistovaivat, haimaongelmat, lymfooma, jne.
Lisätutkimukset eläinlääkärissä olisivat varmaan paikallaan. Jotenkin en usko, että ihan kaikkea on otettu huomioon. Onko kissa ultrattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kissa ei tarvii maitoa.
No ei tarvi ei, mutta kun ei voi syödä nappuloitakaan. - Ap
Oletko kokeillut eläinkaupasta saatavia herkkävatsaisen kissan kuivaruokia? Tai zooplussasta?
Kissa syö mieluiten useita pieniä aterioita päivässä. Työsskäyville palvelijoille tämän toiveen noudattaminen on melko mahdotonta, mutta minimi on kaksi kertaa päivässä ihan oikeaa ruokaa. Sitä kuivaruokaa olisi hyvä olla niiksi muutamiksi kerroiksi, kun tulee nälkä, eikä palvelijaa näy maisemissa.
Itse annan kissoilleni märkäruokaa kolme kertaa päivässä ja kipossa on kuivaruokaa koko ajan. Yksi kissoistamme on ylipainoinen, se, jonka en näe ikinä syövän ja joka liikkuu kaikkein eniten:). Muut ovat normaalipainoisia.
Leikitkö ap kissan kanssa? Laserlelu on yleensä kovin tykätty ja sen kanssa kissat riehuvat niin pontevasti, että eivät jaksa sitä kovin kauaa. Samoin kissanmintulla höystetyt lelut, joilla on kiva leikkiä yksinkin. Meillä erittäin suosittuja ovat myös golfpallon kokoiset , jotain pehmeästä aineesta valmistetut pallot, jotka myös pomppivat. Ainakin Musti ja Mirri myy.
Kaikki kissat eivät halua leikkiä toisten kanssa. Yksi kissoistamme kävelee ylpeänä ohi, kun toinen yrittää houkutella sitä leikkimään. Se ei ole leikkinyt toisten kissojen kanssa koskaan, kohtelee niitä kuin ilmaa. Ilmeisesti leikkiminen toisten kanssa ei ole hänen arvolleen sopivaa toimintaa, itsekseen riehuu kyllä.
Olet kestänyt kissaasi jo kahdeksan vuotta, joten etköhän kestä toisenkin mokoman:) Kissojen kanssa eläessä hermo menee välillä, mutta sekin on sen arvoista:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty nukkumaan jos kissa on sängyssä, koska se tulee yleensä naaman viereen nukkumaan niin että herään kun en saa henkeä kunnolla. Jos suljen oven taakse, maukuu vaikka kuinka kauan, raapii oveen jälkiä ja irrottaa listan.
Voin antaa ruokaa kyllä aina kun se haluaa (eli puolen-tunnin välein), pitää vaan sitten myös odottaa ja vahtia koko ruokailun ajan (30-45min), tai muuten toinen syö toisen ruoat. - Ap
Kyllä sä siihen heräät, jos et kunnolla saa ilmaa jos kissa on naaman edessä. Ei sen turkki kuitenkaan mikään muovipussi ole. Nukkuvathan kissatkin limittäin ja lomittain.
Jos kissa haluaa ruokaa tunnin välein, niin sitten annat sitä ruokaa tunnin välein. Jos sitä pitää vahtia, niin sitten vahdit. Relax.
No en mä pelkää että tukehtuisin, vaan on hieman ärsyttävää heräillä monta kertaa yössä ja sitten olla töissä aina väsynyt. On myös erittäin kivaa kun lakanat on ihan kissankarvoissa, kaikki ei lähde rullalla ja sitten ne kutittaa ja menee suuhun ja silmiin. Ja jos tunnin välein pitää antaa ruokaa ja koko prosessissa menee aina lähemmäs tunti kaikkineen, niin good bye kaikki muu elämä. Olisi ihan kiva voida käydä joskus vaikka kävelyllä. - Ap
Miten helvetissä menee tunti, kun antaa kissalle ruokaa?? Otat ruuan kaapista ja laitat kuppiin.
Onko sulla vesikuppia niille kissoillesi. Puhut vain maidosta (turhaa), mutta vedestä et. Niin kuin useampi aiempi vastaaja kirjoittaa, pelkällä lihalla kissa ei saa täyspainoista ateriaa. Pitäisi antaa hiiri luineen päivineen. Osta laadukasta ruokaa eläinkaupasta. Myös se kuivaruoka. Vettä tarjolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja olen käynyt mustissa ja mirrissä kyselemässä eri ruokavaihtoehtoja, ne joko eivöt ole sopineet vatsalle tai kissa ei suostu syömään niitä. - Ap
Ap, Royal Caninin kuivaruuissa on vehnää, joka ei todellakaan ole kissoille sopivaa ravintoa. Oletko kokeillut vehnättömiä, maissittomia ja soijattomia kuivaruokia? Meillä ne toimivat herkkävatsaisellakin.
Eläinlääkärit myyvät herkkävatsaisille sopivaa märkäruokaa(kin). Tärkeintä on pieni annoskoko kerrallaan (jotta ei hotki liikaa)ja mieluiten sitten useammin sitä ruokaa. Näin monet ovat päässeet ripuli- ja oksentelukierteestä.
Ai niin, hyvä ruoka herkkävatsaiselle kissalle on myös keitetty sei ja riisi, sekä keitetty rasvainen liha ja riisi. Niitä voi keittäää isomman satsin ja vaikka pakastaa annospusseissa.
Syökö kissa seitä? Se sopii herkkämahaisillekin ja on ainakin "mössömäistä".
kissa on adoptoinut sinut emokseen jos seuraa joka paikkaan.Kerjää huomiota sinulta koko ajan ruoan muodossa.Kissalle pitäisi antaa ruokaa ainakin 3 kertaa päivässä.Syökö kissasi aina koko lautasen tyhjäksi.Oletko koskaan antanut kissalle niin paljon ruokaa että sitä olisi jäänyt vielä lautaselle,jos olet niin kauanko aikaa meni kun kissa seuraavan kerran halusi ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty nukkumaan jos kissa on sängyssä, koska se tulee yleensä naaman viereen nukkumaan niin että herään kun en saa henkeä kunnolla. Jos suljen oven taakse, maukuu vaikka kuinka kauan, raapii oveen jälkiä ja irrottaa listan.
Voin antaa ruokaa kyllä aina kun se haluaa (eli puolen-tunnin välein), pitää vaan sitten myös odottaa ja vahtia koko ruokailun ajan (30-45min), tai muuten toinen syö toisen ruoat. - Ap
Ruokailua pitää vahtia koska muuten toinen kissa syö sen ruuat. Kissa syö noin 40 min. Ja vettä on aina tarjolla kyllä. - Ap
Kyllä sä siihen heräät, jos et kunnolla saa ilmaa jos kissa on naaman edessä. Ei sen turkki kuitenkaan mikään muovipussi ole. Nukkuvathan kissatkin limittäin ja lomittain.
Jos kissa haluaa ruokaa tunnin välein, niin sitten annat sitä ruokaa tunnin välein. Jos sitä pitää vahtia, niin sitten vahdit. Relax.
No en mä pelkää että tukehtuisin, vaan on hieman ärsyttävää heräillä monta kertaa yössä ja sitten olla töissä aina väsynyt. On myös erittäin kivaa kun lakanat on ihan kissankarvoissa, kaikki ei lähde rullalla ja sitten ne kutittaa ja menee suuhun ja silmiin. Ja jos tunnin välein pitää antaa ruokaa ja koko prosessissa menee aina lähemmäs tunti kaikkineen, niin good bye kaikki muu elämä. Olisi ihan kiva voida käydä joskus vaikka kävelyllä. - Ap
Miten helvetissä menee tunti, kun antaa kissalle ruokaa?? Otat ruuan kaapista ja laitat kuppiin.
Onko sulla vesikuppia niille kissoillesi. Puhut vain maidosta (turhaa), mutta vedestä et. Niin kuin useampi aiempi vastaaja kirjoittaa, pelkällä lihalla kissa ei saa täyspainoista ateriaa. Pitäisi antaa hiiri luineen päivineen. Osta laadukasta ruokaa eläinkaupasta. Myös se kuivaruoka. Vettä tarjolle.