Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä olet ammatiltasi ja kuinka läheisesi yrittävät hyötyä siitä?

Vierailija
27.05.2016 |

Itse olen valokuvaaja ja saan toisinaan tutuilta pyyntöjä kuvata ylioppilasjuhlat tai kastetilaisuuden ilmaiseksi tai kahvittelupalkalla. En suostu, yleensä sanon olevani jo varattu kyseiselle päivälle.
Pyytäjät ovat jopa sellaisia kaukaisempia sukulaisia, joiden kanssa emme ole muuten missään tekemisissä. Samaan syssyyn työtäni vähätellään, kuinka turhaa on maksaa ammattivalokuvaajille :D Ymmärrän että ulospäin voi näyttää että minä vain räpsin parit kuvat ja kallis kamera hoitaa loput, muttei se ihan niinkään mene.

Tämä nyt ei ole varsinaisesti vastaus otsikkoni kysymykseen, mutta kerron silti. Olin nuorena opiskelun ohessa töissä kyläkaupassa, eli hallitsin kaikki normaalit ruokakauppajutut kassan käyttämisestä hyllyjen hoitamiseen, Postin, Veikkauksen, videovuokraamisen, pullonpalautuksen jne. Asiakkaat saattoivat olla aivan ummikkoja Postin ja Veikkauksen asioista ja heitä piti osata neuvoa. Usein iltaisin suljin kaupan työkaverin kanssa (henkilökuntaa ei ollut mitenkään liikaa kiireisinäkään aikoina) ja viikonloppuisin avasin koko puljun aamulla. Erikoistilanteita tuli lähes jokaisella työvuorolla.
Tutut pitivät hommaa tavallisena tylsänä liukuhihnatyönä, jonka pingviinikin hoitaisi. Eikä työ nyt sinänsä vaativimmasta päästä ollutkaan, mutta kyllä siinä oli älytön määrä muistettavaa/osattavaa :D

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähihoitaja ja erikoistuin hammashoitoon. Netissä saa lukea jatkuvasti lähihoitajien haukkumista, joten on mieletöntä että akateemisetkin sukulaiseni kyselevät minulta neuvoa vaivoihinsa aivan kuin olisin lääkäri. Välillä aika ällöttäviä ja intiimejäkin kuvailuja, joita en välittäisi kuulla.

Mistä minä voin tietää mikä sinua vaivaa, minulle opetettiin koulussa ergonominen asento vaihtaa vanhuksen vaippa. Toki jonkin verran tiedän sairauksista ja elimistön toiminnasta, mutten todellakaan tarpeeksi että voisin mitään diagnoosia antaa. 

Harmittaa kun haluaisin että lähihoitajia arvostettaisiin enemmän, työ on raskasta ja huonosti palkattua, mutta varmaan vaikutan taas yhdeltä idiootti-hoitsulta, kun en osaa näissäkään asioissa auttaa.

Vierailija
2/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutti. Eivät mitenkään. Joskus joku kysyy jotain asiaa, johon vastaan mielelläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja.

Ei mitenkään.

Vierailija
4/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijä.

Kovin läheisiä ei ole joten eivätpä pääse hyötymäänkään.

m45

Vierailija
5/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapeutti täälläkin. Joskus joku tuttu kyselee omille tai kaverin lapsille äänneharjoituksia tai vinkkejä. Autan mielelläni.

Vierailija
6/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö läheisten ole tarkoitus auttaa toisiaan? 

Vierailija
7/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini aina sanoo, että pitää olla joka alan ihmisiä lähipiirissä, että he voivat sitten auttaa.

Vierailija
8/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutut pitivät hommaa tavallisena tylsänä liukuhihnatyönä, jonka pingviinikin hoitaisi. Eikä työ nyt sinänsä vaativimmasta päästä ollutkaan, mutta kyllä siinä oli älytön määrä muistettavaa/osattavaa :D

En arvosta meikäläisten vähättelyä. Koettakaapa itse asua vuosi Antarktiksella ilman vaatteita, suojaa ja työkaluja.

t. Pingviini

Vierailija
9/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pingviinithän osaavat rakentaa iglun.

Vierailija
10/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneusala ja usein pyydellään, jos voisin tehdä ilmaiseksi tai pilkkahintaan hoitoja.

Vierailija
11/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin opettaja. Eli minun pitäisi kirjoittaa tai vähintään tarkistaa kaikkien opinnäytetöiden abstraktit. Siis jos vaikka näen entisen naapurin niin hän heti muistaa että serkun kummin kaima tarvii tekstin tarkistajaa. Ja mitään maksua ei koskaan tarjota ja ei en ole yhtäkään lukenut tms mutta aina joku yrittää.

Vierailija
12/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä on toisinpäinkin hankalia. Suvussa on hieroja, mutta en halua häntä käyttää hyväksi. Suuttui, kun käyn vieraalla hierojalla, mutta ei suostu ottamaan hintaa hieronnastaan. 

Vierailija
13/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennonjohtaja. Ei minusta voi mitenkään hyötyä.

Vierailija
14/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö. Käsittämättömän paljon tutut ja puolitutut kysyvät apua. Tykkään auttaa jos minun annetaan, mutta suurin osa kysyy mutta se ohjeita ei kuunnella varsinkaan jos vastaus ei ole itselle mieluinen. Enkä ammattini puolesta ole automaattisesti kiinnostunut kaikkien naisten raskauksista ja synnytyksistä. Paras on ollut se kun raskaana olevan serkkuni sisko soitti ja pyysi järjestämään sektion.

Vierailija
15/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö läheisten ole tarkoitus auttaa toisiaan? 

Vierailija kirjoitti:

Äitini aina sanoo, että pitää olla joka alan ihmisiä lähipiirissä, että he voivat sitten auttaa.

Aika tylyä hyötymistähän tuo on. Ei arvosteta sitä tuttavan työtä ja osaamista, kun ajatellaan että hän voi hoitaa sitä ilmaiseksi tuosta vaan. Harvoin asiakas näkee "koko työn" ja kokonaistuntimäärän ja aivotyön.

Työ vie kuitenkin aikaa ja voimia, oli asiakas kuka tahansa. "Läseisen auttaminen" voi olla pois ajasta sellaiselta työltä, josta saisi rahaa. Eivät kaikki ole varakkaita, jollain pitää elää. Se voi myös olla pois vapaa-ajasta, jolloin saisi rentoutua ja tehdä muutakin kuin töitä. Vaikka minäkin viihdyn työssäni, en haluaisi tehdä sitä koko valveillaoloaikaani.

Vierailija
16/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minun äitini aina harmittelee kun kellään meidän perheessä ei ole kampaajan opintoja. Ei haittaisi vaikka ei olisi loppuun asti opiskellut kunhan osaisi leikata ja värjätä pienellä maksulla tai ilmaiseksi koko suvulle.

Vierailija
17/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologi. Ovat tuoneet kaiken näköistä kasvia tunnistettavaksi tai koettaneet sanallisesti kuvailla jotain näkemäänsä lintua tai ötökkää. Aika harmitonta.

Vierailija
18/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kun olin töissä ravintolassa, olisi kaverien pitänyt aina saada ilmaiset ruuat.

Erikoistavaraliikkeessä työskennellessäni piti kaikkien kumminkaimojen saada alennuksia.

Mies oli raksalla töissä ja hänen kauttaan toki kaikki kodin remontit hoituvat ihan ilmaiseksi.

Olen taitava meikkaaja ja kampaaja ja minähän väännän juhlameikit ja kampaukset teidän häihin ja hautajaisiin ilman mitään korvauksia.

Kyllä oikeesti löytyy ihan helvetisti noita jotka pyrkii toisten taidoista ja suhteista hyötymään ja se vituttaa mua todella paljon.

Vierailija
19/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologi. Ovat tuoneet kaiken näköistä kasvia tunnistettavaksi tai koettaneet sanallisesti kuvailla jotain näkemäänsä lintua tai ötökkää. Aika harmitonta.

Täällä toinen biologi. Muutaman ystävän jakeluun ei tunnu menevän, että EN ole lääkäri: saattaa tulla puhelua jopa yöaikaan ties mistä gynekologisesta ongelmasta, milloin löytyy kilpparin vajaatoiminta, milloin syöpä. Saatan osata kertoa jonkin sairauden biologisesta profiilista, etenkin erilaisten oireyhtymien perinnöllisestä taustasta, mutta kaikki lääketieteelliset neuvot jätän suosiolla sen alan ammattilaisille.

Samoin pitäisi yhtenään pystyä kuulopohjaisen kertomuksen perusteella kertomaan minkä örkkimörkin kertoja on tällä kertaa lenkkipolullaan nähnyt.

Ihan harmitonta tämä kai on, joskus vain hämmentää.

Vierailija
20/49 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kääntäjä. Joskus multa kysytään, mitä joku tarkoittaa, tai sitten vain suomen oikeakielisyysneuvoja. Voin kyllä kääntää tutuille jotain pientä ilmaiseksikin, esim. yhdelle naapurin mummolle olisin kääntänyt yhden kirjenn, mutta hän tyrkytti rahaa väkisin. Sanoin, että seuraava kerta on sitten ilmainen. Jos kuitenkin olisi kysymys jostain oikeasti aikaa vievästä jutusta, en tekisi ilmaiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi