Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parantuuko poskiontelotulehdus ilman antibioottia?

Vierailija
27.05.2016 |

Taustaa: viime viikolla sairastin lyhyen, mutta nuhan puolesta ärhäkän flunssan. Nyt tällä viikolla maanantaina tunsin painetta vasemmassa poskiontelossa ja pikkuhiljaa se paheni. Nyt jomottaa onteloo ja koko vasenta puolta naamasta. Nenästä erittyy myös keltasta, sitkeetä ja aivan järkyttävän hajusta limaa, jota valuu myös nieluun aika paljon :/ Voiko tästä selvitä ilman antibioottia? Oon kerran aikasemmin (6 vuotta sitten) sairastanu poskiontelotulehduksen ja siihen sain antibiootit, mutta sillon oli myös kuumetta.

Oon tällä hetkellä ulkomailla ja oon kaks kertaa yrittäny päästä lääkäriin, mutta ne ei oo huolinu mua, kun on puuttunu passia ja muuta. Nyt olisin lähteny kaikki tarvittavat dokumentit mukanani, mutta huomasin, että se paikka onkin suljettu jo klo 13, eikä oo koko viikonloppuna auki.

Onko teillä siis kokemusta poskiontelotulehduksesta? Netistä oon lukenu, että monesti paranee ilman antibiootteja. Paraniskohan nytkin :D

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina parantunut. Tässä yhtä parantelen juuri parhaillaan. Siihen liittyi myös korvasärkyä alkuun, mutta se on jo mennyt ohi. Ja selvästi lieventynyt poskiontelo-oireetkin.

Suositeltava kotihoito jos haluaa selvitä ilman antibiootteja: Päivittäin 2-3 huuhtelua nenähuuhtelukannulla, päivittäinen antihistamiinitabletti (saa ilman reseptiä) ja jos nenä tukossa, avaava suihke. Tulehduskipulääkkeitä voi käyttää tarvittaessa. 

Paraneminen kestää yleensä 3-4 viikkoa ilman antibiootteja, jos on ihan kunnolla tulehtunut. Mutta ei se koko aika ole mitään kuumetta ja julmettua jomotusta onneksi, vaan viikko - 10 päivää vain on sitä vähän pahempaa. 

Vierailija
2/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat tulehdukset paranevat ilman antibiootteja. 

On kulttuurinen kysymys pitkälti, että niitä määrätään rutiininomaisesti esim. lasten korvatulehduksiin ja aikuistenkin virtsatietulehduksiin. Suomessä näin, Saksassa ihan toisin päin. 

Ihan hyvin voit odotella noinkin vaarattoman asian kanssa. Pieni mahdollisuus tietysti on, että leviää otsaonteloon ja joudut punktioon. Harvinaista kyllä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kiitos avusta! Nenä ei sinänsä oo tukossa, muutan kun tolta tulehtuneelta puolelta aina aamusin. Niistää ei tarvis muuten, mutta kun tota limaa erittyy aika reilusti. Kestäisin ihan hyvin tän olotilan muuten, mutta toi haju on kyllä jotain niin järkyttävää ja tarttuu nenäliinoista sormiinkin... :D Antibioottikuuria en mielellään ottaiskaan. Nenäkannu täytyy ilmeisesti hankkia ja antihistamiinia. Särkylääkettä oon ottanu joka päivä, kun jomotus ja paine on aika kovaa.

- ap

Vierailija
4/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ongelmia flunssien yhteydessä onteloiden turvotessa. Aiemmin sain antibioottikuureja mutta kyseessä ei ole ollutkaan bakteeritulehdus välttämättä ja nyt olenkin huuhdellut sarvikuonokannulla ja suolavedellä joka flunssan aikana nenää ja käyttänyt avaavia nenäsuihkeita selä kortisonia sisältävää suihketta. Pari viikkoa mulla on ollut toisinaan jatkuvaa rään valumista ennen kuin menee ohi. Jos saat apteekista muovisen sarvikuonokannun ja kaupasta hienoa merisuolaa, niin kokeile. Yleensä noihin poskiontelotulehduksiin määrätään Amorionia eli amoksiilliinia antibiootiksi.

Vierailija
5/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee. Käytä nenäkannua huuhteluun ja käyyä antihistamiinia tai kortisoninenäsuihketta pitämään nenää auki ja laskemaan turvotusta.

Vierailija
6/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jo paljon keveempi mieli, kun ei tarvi stressata siitä lääkäriin pääsemisestä :) Eiköhän tää tästä siis, ap kiittää avusta!

Vierailija
7/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan jatkuu ikuisesti jos et syö lääkkeitä.

Vierailija
8/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedä kunnon kuuri tulehduskipulääkettä, se usein riittää tappamaan tulehduksen. Ei mitään "tarvittaessa kipuun" vaan reilu annos kolmesti päivässä usean päivän ajan. Tietenkään maksimiannostusta ei saa ylittää mutta esim. Buranaa tai vastaavaa 600 mg kolmesti päivässä ei varmasti ole liikaa.

Vierailija
9/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä kunnon kuuri tulehduskipulääkettä, se usein riittää tappamaan tulehduksen. Ei mitään "tarvittaessa kipuun" vaan reilu annos kolmesti päivässä usean päivän ajan. Tietenkään maksimiannostusta ei saa ylittää mutta esim. Buranaa tai vastaavaa 600 mg kolmesti päivässä ei varmasti ole liikaa.

Tulehduskipulääke tappaa bakteereja? Mistä moinen tieto?

Vierailija
10/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranee, kuten myös korvatulehdus.

Vierailija
11/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mitään bakteereita tietenkään tapa, mutta tulehdusta voi helpottaa. Eli vaikka perustelu oli huono, niin neuvo sinänsä ihan järkevä. 

Vierailija
12/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mitään bakteereita tietenkään tapa, mutta tulehdusta voi helpottaa. Eli vaikka perustelu oli huono, niin neuvo sinänsä ihan järkevä. 

En kyllä usko että tämän tyyppistä tulehdusta helpottaa. Kipua voi vähentää.

Vierailija
13/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

CRP testillä näkee onko kyseessä bakteeritulehtus, jos ei ole niin antibiootin syönti on hyödytöntä, ei se virustulehdukseen auta. Tietysti jos CRP näyttää, että on bakteeritulehdus niin silloin antibioottikuurin syönti on aiheellinen hoito.

Olennaista on huolehtia, että nenä ei ole koko  ajan tukossa. Tietysti välillä hetkittäin, mutta jos aukea kunnolla niistämällä niin OK, jos ei niin tarvitaan lisätoimia. Nenän auki pysyminen on tärkeää, koska jos nenä on tukossa ja siellä on paksua limaa, niin sinne voi kehittyä bakteeritulehdus ellei sitä hoideta.

Nenän saa auki mm. Otrivin/Nasolin sumutteilla. Jos ja kun nenässä on paksua limaa joka ei irtoa tai muuten limakalvot ärtynyt ja tulee punaista (hieman verta) niistettäessä , niin nenäkannun (Sarvikuono) käyttö miedolla suolavedellä (1tl merisuolaa + lisätään haalean lämmintä vettä kannuun ja sekoitetaan) tekee hyvää. Haavojen huuhtelu on yleinen hoitotapa tulehduksiin ja haavaumiin, joissa on tulehdus tai joita ei voida ommella. Sama hoito toimii poskarinkin hoidossa.

Suolavedellä huuhtelu rauhoittaa limakalvoja, räkää ei erity hetkeen niin paljoa. Samalla se irroittaa limaa ja vähän kerrassaan myös kovaa limaa ja kuivaa karstaa, jota on muuten vaikea saada pois nenästä. Nenäkannua kannattaa käyttää ainakin pari kertaa päivässä. Itse käytän aamulla ennen töihin lähtöä ja illalla ennen nukkumaan menoa. Joskus myös kolmannen kerran töistä tullessa jos siltä tuntuu että se tekisi hyvää. Nenäkannulla huuhtelun jälkeen täytyy puhallella vesi pois sieraimista nenäliinaan, sitä tehdessä pitää kuitenkin muistaa että ei saa puhaltaa ja  ponnistella niin kovasti, että vettä päätyisi vettä korvakäytäviin tai korviin. Pieni määrä jos vahingossa päätyy ei ole vaarallsista, mutta isompi määrä voisi aiheuttaa ongelmia (tulehduksen muodossa siellä). Sitten kun veden on puhaltanut pois nenästä kannattaa vielä laittaa A-vitamiini tippoja (A-vita) nenään, se vahvistaa limakalvoja ja hoitaa ja ehkäisee omalta osaltaan tulehdusta.

Hyvä vinkki tippojen laittamiseen nenään on sen sijaan, että suihkii suihkepullolla tai vastaavalla ja yrittää saada syvälle nenään joka on hankalaa sijasta tehdä niin, että katsoo ylös (nenä ylhäällä), laittaa pullon suuttimen aivan sieraimen yläreunaan, suihkaisee tai puristaa muutaman tipan pullosta ja antaa nesteen valua hetken syvemmälle samalla kevyesti nenää sivusta puristellen vielä levittää nesteen tasaisemmin sieraimissa.  Tämä kikka toimii hyvin, mikäli on terve niska eikä ongelmia ylös katsomisen kanssa. Nenäliinalla sitten kuivaa sen mitä valuu ulos kun laskee katseen alas.

Noilla keinolla siis saa nenän pysymään auki ja hoitaa limakalvoja. Niiden lisäksi sitten tulehduskipulääkettä suositusten mukaan.

Eli vielä lyhyesti: 1) Nenä auki Otrivin/Nasolin, 2) Nenäkannun käyttö, 3) A-vitamiini tipat 4) Tulehduskipulääke - annostus ohjeen mukaan.

En ole lääkäri, enkä terveydenhoitoalalla, mutta nämä keinot olen oppinut armeijassa lääkintämiehenä (varuskuntasairaallassa töissä) joskus melko kauan sitten ja ne toimivat edelleen hyvin. Eikä oikeastaan mikään ihme,  lääkärithän ne siellä opettivat :)

Tsemppiä, kyllä se siitä. Ja jos kuume nousee korkeaksi, tulehdus jatkuu nennässä, niistäessä verta liinassa ja olo on paha, niin sitten lääkärille mieluummin heti kuin vasta monen päivän päästä.

Vierailija
14/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taustaa: viime viikolla sairastin lyhyen, mutta nuhan puolesta ärhäkän flunssan. Nyt tällä viikolla maanantaina tunsin painetta vasemmassa poskiontelossa ja pikkuhiljaa se paheni. Nyt jomottaa onteloo ja koko vasenta puolta naamasta. Nenästä erittyy myös keltasta, sitkeetä ja aivan järkyttävän hajusta limaa, jota valuu myös nieluun aika paljon :/ Voiko tästä selvitä ilman antibioottia? Oon kerran aikasemmin (6 vuotta sitten) sairastanu poskiontelotulehduksen ja siihen sain antibiootit, mutta sillon oli myös kuumetta.

Oon tällä hetkellä ulkomailla ja oon kaks kertaa yrittäny päästä lääkäriin, mutta ne ei oo huolinu mua, kun on puuttunu passia ja muuta. Nyt olisin lähteny kaikki tarvittavat dokumentit mukanani, mutta huomasin, että se paikka onkin suljettu jo klo 13, eikä oo koko viikonloppuna auki.

Onko teillä siis kokemusta poskiontelotulehduksesta? Netistä oon lukenu, että monesti paranee ilman antibiootteja. Paraniskohan nytkin :D

Jos suvussasi on autoimmuunisairautta, niin ei kannata ainakaan kauan odotella paranemista, sillä pitkittynyt tulehdus voi laukasta autoimmuunisairauden päälle.

Vierailija
15/16 |
27.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat tulehdukset paranevat ilman antibiootteja. 

On kulttuurinen kysymys pitkälti, että niitä määrätään rutiininomaisesti esim. lasten korvatulehduksiin ja aikuistenkin virtsatietulehduksiin. Suomessä näin, Saksassa ihan toisin päin. 

Ihan hyvin voit odotella noinkin vaarattoman asian kanssa. Pieni mahdollisuus tietysti on, että leviää otsaonteloon ja joudut punktioon. Harvinaista kyllä. 

Virtsatietulehduksiin en todellakaan odottelisi. Nousee äkkiä munuaisaltaan tulehdukseksi. Ja vanhukset menevät harhaisiksi ja saattavat harhailla missä tahansa ja kompuroida virtsatulehduksen takia.

Itse odotin 6 kuukautta, että poskiontelontulehus paranee. Ei parantunut tai en jaksanut kaumepaa sitä kipua ja paksun rään ja liman valumista. Antibiottikuurilla parani viikossa.

Vierailija
16/16 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, lääkärinä sanoisin, että jokainen poskiontelotulehdus on yksilöllinen tapaus. Osalla ihmisistä oireet helpottavat itsestään, ja lievä poskiontelotulehdus voi parantua ilman antibiootteja. Toisilla taas tilanne pahenee, ja silloin antibioottihoito voi olla tarpeen https://medilux.fi/poskiontelotulehdus/ Se, että sinulla on ollut voimakasta kipua, toispuoleista painetta sekä runsasta, pahanhajuista eritettä, kertoo siitä että kyseessä voi hyvinkin olla bakteerin aiheuttama tulehdus. Siksi on tärkeää, että sinut tutkii lääkäri ja arvioi tilanne. Pelkän tekstin perusteella ei voi antaa varmaa diagnoosia tai hoito-ohjetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme