Oikis, sosiaalityö, suuhygienisti-mille alalle haen?
Olen alanvaihtaja. Opiskelen tällä hetkellä alaa, joka ei niinkään kiinnosta. Kannattaako vaihtaa mitä mieltä olette, olen 22-vuotias.
Otsikossa aloja, joista olen kiinnostunut. En vain tiedä kiinnostaako mikä eniten ja mistä voin tietää sovellunko alalle. Kuinka voin selvittää tämän?
Ahdistaa ajatus siitä, etten tiedä mitä haluan. Elämässäni on päällisin puolin kaikki hyvin, mutta kouluttautuminen ja oman mielenkiinnon löytäminen stressaavat.
Mille alalle itse noista hakisit? Kaikki ovat ilmeisesti hyvin työllistäviä aloja.
Kommentit (22)
No miten paljon olet valmis pänttäämään? Minkälaiset verkostot sulla on? Jos et ole selkeä lukutyyppi ja ns. oikeanlaisesta taustasta niin unohda oikis. Mä ainakin tekisin niin koska tiedän et paukut ei riitä. Sosiaalityöhönkin on paljon hakijoita ja yliopistokoulutus on aina yliopistokoulutus, paljon lukemista ja tehtäviä. Ei mulla ainakaan motivaatio riittäisi edes pääsykoeurakkaan. Tästä syystä menisin sieltä missä aita matalin ja valitsisin suuhygienistin. Ei sinnekään sisäänpääsy ole varma, mutta noista helpoin. Opiskelu on käytännönläheistä ja suurella osalla alalle tulevista amistausta; ei siis liian vaikeaa teoriaa luvassa.
Valitsisin sosiaalityön. Täystyöllisyys ja juuri voimaantullut sosiaalialan ammattihenkilölaki takaa, että tulevaisuuden työmarkkinatkin vetävät. Lisäksi sossun papereilla on paljon suuntautumisvaihtoehtoja, on monipuolinen tutkinto.
Oikis vaatii ulkolukua liikaa eikä työtilanne ole ollenkaan varma, toki riippuu paljon erikoistumisalasta. Suuhygienistiksi en hakisi, koska en halua ronkkia ihmisten suita työkseni.
Tee netin ammatinvalintatestejä ja perehdy noiden listaamiesi ammattien koulutusmateriaaleihin. Esim. pääsykoekirjat kertovat jo aika paljon alasta. Saat käsitystä omasta soveltuvuudestasi ja kiinnostuksesta.
itsehän olen suuhygienisti-opinnoissa kirjoilla mutta en ole käynyt siellä pariin vuoteen. Miksi olet kiinnostunut alasta? T.23v alanvaihtaja
No tällä hetkellä opiskelen alaa yliopistossa, ja alalle ei ollut kovinkaan helppoa päästä. Pääsykokeisiin lukeminen on siis tuttua.
Mitä ensimmäinen vastaaja tarkoitit tuolla ns. oikeanlaisesta taustasta?
Suuhygienistin alasta olen kiinnostunut mm. sen vuoksi, että ihmisen suu vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja voisin auttaa asiakkaita pitämään suustaan entistä parempaa huolta.
Olen kuitenkin aina ajatellut haluavani valmistua juurikin yliopistosta. -ap
Vierailija kirjoitti:
itsehän olen suuhygienisti-opinnoissa kirjoilla mutta en ole käynyt siellä pariin vuoteen. Miksi olet kiinnostunut alasta? T.23v alanvaihtaja
Mitä kautta pääsee opiskelee suuhygienistiks? Että pitääkö olla lukio käytynä? Opiskellaako sitä amikses, ammattikorkees vai yliopistos
Iha uteliaisuudesta, mitä alaa opiskelet juuri nyt?
"Mitä kautta pääsee opiskelee suuhygienistiks? Että pitääkö olla lukio käytynä? Opiskellaako sitä amikses, ammattikorkees vai yliopistos"
Suuhygienisti on ammattikorkea -koulu tutkinto. Ei tarvitse olla välttämättä ylioppilas, voi vaihtoehtoisesti olla suorittanut ammatillisen perustutkinnon, kuten valmistunut lähihoitajaksi, niin voi hakea. - Erillisä kiintiöitä ammatillisen perustutkinnon suorittaneille ei ole, mutta ei niitä taida olla kuin mahd. uusille ylioppilaille, jos heillekään, jtka mahd. muiden ylioppilaiden tavoin saavat hakiessaan lisäpisteitä hyvästä yo- todistukesta. Kaikki hakijat osallistuvat pääsykokeisiin.
Suuhygienistin työ on sitten oikeasti sitä että poistetaan hammaskiveä, tehdään pastaputseja ja väliaikaisia paikkoja, hammastarkastuksia, työskennellään välinehuollossa ja avustetaan hammaslääkäriä. Haittapuoli on työn yksitoikkoisuus, ergonomian tärkeys, puustin ja imurin äänien kuuntelu päivästä toiseen. Tietysti työssä on melko hyvä työllisyys ja ihan ok palkka. Itsellä ainakin yksi syy miksen voi työtä tehdä on huono auktoriteettien sietokyky. Kun tavoitteena on tällä hetkellä lääketieteellinen niin ei vaan kykene työskentelemään siinä ympäristössä kun tulee sellainen lapsellinen alemmuuskompleksi =D. Naurettavaa, tiedän.
Noista ehkä oikis ja suuhygienia olisi kaikkein varmimpia koska siinä ei olla valtion työpaikkojen varassa. Sossut korvataan ohjaajilla viimeistään 2030, hammashuolto saattaa tulla maksulliseksi tavan tallaajille, mutta luulen että vakuutuksen kautta pääsisi kuitenkin eli palkat saattaisi nousta. Oikis taas onnistuu jos näkee itsensä perehtymässä asiaan kuin asiaan, mutta mitenkään helpolla siinä ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki hakijat osallistuvat pääsykokeisiin.
Ei muuten osallistu. Soveltuvuuskokeisiin otetaan ihmiset päättötodistuksen ja kirjoitusten perusteella. Kannattaa katsoa mitä pisteitä on aiempina vuosina tarvittu kutsun saamiseksi. Lisäksi kannattaa katsella millaisia psykologisia testejä siellä on yleensä teetetty ja miettiä valmiiksi mitä niihin vastaisi. Omassa kokeessa oli sellainen tuottamistehtävä missä piti jatkaa kuvaa piirtämällä. En olisi ehtinyt tehdä niitä tehtäviä ellen olisi miettinyt jo valmiiksi mitä niihin laatkoihin piirrän =D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki hakijat osallistuvat pääsykokeisiin.
Ei muuten osallistu. Soveltuvuuskokeisiin otetaan ihmiset päättötodistuksen ja kirjoitusten perusteella. Kannattaa katsoa mitä pisteitä on aiempina vuosina tarvittu kutsun saamiseksi. Lisäksi kannattaa katsella millaisia psykologisia testejä siellä on yleensä teetetty ja miettiä valmiiksi mitä niihin vastaisi. Omassa kokeessa oli sellainen tuottamistehtävä missä piti jatkaa kuvaa piirtämällä. En olisi ehtinyt tehdä niitä tehtäviä ellen olisi miettinyt jo valmiiksi mitä niihin laatkoihin piirrän =D.
Sosiaalityöhön ei ole minkäänlaisia psykologisia testejä ja monet sossut ovat näitä Lapin yo:n kasvattaja. :D Ei ihan niitä penaalin hienoimpia kyniä.
Niin ja sitä psykologin haastattelua varten kannattaa harjoitella. Siellä ei kannata puhua muista ammattihaaveista mitään. Yritä miettiä millaisen opsikelijan itse ottaisit sinne. Esim. meillä oli yksi kauppatieteiden maisteri avoimen puolelta vuoden opiskelemassa suuhygienistiksi eikä päässyt koska hänelle lähes naurettiin miksi kukaan haluaisi hyvin työllistävältä korkeasti koulutetulta alalta terveysalan hommiin. Siinä meni sitten vuosi hukkaan
Vierailija kirjoitti:
Noista ehkä oikis ja suuhygienia olisi kaikkein varmimpia koska siinä ei olla valtion työpaikkojen varassa. Sossut korvataan ohjaajilla viimeistään 2030, hammashuolto saattaa tulla maksulliseksi tavan tallaajille, mutta luulen että vakuutuksen kautta pääsisi kuitenkin eli palkat saattaisi nousta. Oikis taas onnistuu jos näkee itsensä perehtymässä asiaan kuin asiaan, mutta mitenkään helpolla siinä ei pääse.
Kyllä suuntaus on siihenpäin että suojatyöpaikat tai niiden avulla tehtävä bisnes on kohta historiaa.
Vierailija kirjoitti:
No tällä hetkellä opiskelen alaa yliopistossa, ja alalle ei ollut kovinkaan helppoa päästä. Pääsykokeisiin lukeminen on siis tuttua.
Mitä ensimmäinen vastaaja tarkoitit tuolla ns. oikeanlaisesta taustasta?Suuhygienistin alasta olen kiinnostunut mm. sen vuoksi, että ihmisen suu vaikuttaa mielenkiintoiselta, ja voisin auttaa asiakkaita pitämään suustaan entistä parempaa huolta.
Olen kuitenkin aina ajatellut haluavani valmistua juurikin yliopistosta. -ap
Olen minäkin kirjoilla, ja sekä oman kokemuksen että vastaavassa tilanteessa olevia/olleita kavereita katsomalla on todettava, että pääsykoemenestys ei korreloi motivaation ja sitä kautta myöhemmän opintomenestyksen kanssa. Eikä nämä asiat korjaannu välttämättä alaa vaihtamalla. Oman tilanteesi tiedät kai parhaiten itse.
Sinänsä turha vastata, koska yksikään luettelemistasi aineista ei mua kiinnosta - oikis kaikkein vähiten pänttäysopiskelun ja suhteellisen epävarman työllistymisen takia.
Se, että kyselet täältä ventovierailta vinkkejä minkä OMASSA tilanteessaan valitsisivat keskenään täysin erilaisista aloista, kertoo karua kieltään kiinnostuksestasi. Taidat olla ihan tuuliajolla? Nykyinen ala ei motivoi, vaikka vaativat pääsykokeet suoritettu jne. Mene psykologille.
Vierailija kirjoitti:
Ylläolevan kirjoittanut on kyllä todella pihalla. Sote-uudistuksen myötä myös sossuille avautuu työmarkkinat yksityisellä puolella, tämän on vain ajan kysymys. Sossuja ei todellakaan korvata sosiaaliohjaajilla, kyseessä on ihan eri koulutus ja työtehtävät! Sama kuin sanoisit, että lääkärit korvataan terveydenhoitajilla! Tai lakimiehet oikeustradenomeilla :).
Myös kommenttisi oikeustieteilijöistä paljastaa, ettet ole tainnut kovin paljoa koulunpenkkiä itse kuluttaa. Oikiksessa ei todellakaan tarvitse perehtyä "asiaan kuin asiaan". Tutkinto perustuu hyvin pitkälle ulkoalukemiseen, maisterivaiheessa sitten erikoistutaan eli silloin ei varsinkaan tarvitse laaja-alaista perehtymistä eri oikeudenaloihin. Työelämä on sitten asia erikseen, riippuu valtavasti siitä, minne OTM:nä työllistyy.
Up