Laasasen gradu on yksi eniten ajatteluuni vaikuttaneista kirjoista
Olin ennen sen lukemista nuori, seksuaalisesti turhautunut fanaattinen naisvihaaja, mutta sen lukemisen jälkeen suomut ikäänkuin tippuivat silmiltäni ja aloin yhtäkkiä ymmärtämään naisia objektiivisemmin ja naisvihani katosi samantien. En itse ymmärrä miksi monet leimaavat Laasasen naisvihaajaksi vaikka omalla kohdallani Laasanen pikemminkin auttoi minut irtautumaan naisvihastani. Onkohan kyseessä sama ilmiö kuin ne ihmiset, jotka syyttävät Jussi Halla-ahoa rasistiksi ilman että olisivat lukeneet edes yhtään hänen kirjoitustaan?
Se mikä näin jälkeen päin ihmetyttää, on se että monia netin naisvihaajia nimitetään laasaslaisiksi vaikka heidän tapansa jäsentää pariutumismarkkinoita poikkeaa hyvin paljon Laasasen omista kirjoituksista. Ainakaan itse en usko että he ovat koskaan edes perehtyneet kunnolla Laasasen esittämiin argumentteihin, tai sitten eivät ainakaan mitään niiden sisällöstä ymmärrä.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää ymmärryksen heräämisestä sekä ennen ja jälkeen kokemuksiasi?
No pidin ennen kirjan lukemista naisia omahyväisinä, pikkumaisina ja empatiakyvyttöminä sikoina, jotka kiusaavat miehiä pihtaamalla seksiä. En edes ymmärtänyt kunnolla ennen kirjan lukemista kuinka paljon miehen ja naisen seksuaalisuus laadullisesti toisistaan poikkeavat. Nykyään ymmärrän että seksi itsessään on naisille pohjimmiltaan hyvin paljon kustannuksia tuottava ja potentiaalisesti hyvinkin vastenmielinen tapahtuma, toisin kuin meille miehille.
Lisäksi olin täysin pihalla siitä, että mistä se miehen kiinnostavuus naisten silmissä oikein rakentuu. Luulin että ulkonäkö olisi jotenkin tärkein kriteeri mutta niin ne sosiaalinen asema ja kyky kanavoida naiseen riittävästi muita resursseja kuin seksi ovat ne tärkeimmät tekijät joiden kanssa se naisensaanti korreloi.
- AP -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pidin ennen kirjan lukemista naisia omahyväisinä, pikkumaisina ja empatiakyvyttöminä sikoina, jotka kiusaavat miehiä pihtaamalla seksiä. En edes ymmärtänyt kunnolla ennen kirjan lukemista kuinka paljon miehen ja naisen seksuaalisuus laadullisesti toisistaan poikkeavat. Nykyään ymmärrän että seksi itsessään on naisille pohjimmiltaan hyvin paljon kustannuksia tuottava ja potentiaalisesti hyvinkin vastenmielinen tapahtuma, toisin kuin meille miehille.
Lisäksi olin täysin pihalla siitä, että mistä se miehen kiinnostavuus naisten silmissä oikein rakentuu. Luulin että ulkonäkö olisi jotenkin tärkein kriteeri mutta niin ne sosiaalinen asema ja kyky kanavoida naiseen riittävästi muita resursseja kuin seksi ovat ne tärkeimmät tekijät joiden kanssa se naisensaanti korreloi.
- AP -
Olet siis ihan yhtä pihalla edelleen.
Laasasen merkitys tullaan ymmärtämään vasta myöhemmin. Aina näitä edistyksellisiä vapaa-ajattelijoita haukutaan omana aikanaan, kun ei olla valmiita vastaanottamaan vanhoja luutuneita käsityksiä ravistelevia uusia asioita.
Laasasen vika on siinä, että hän ajattelee kaiken parinmuodostuksen menevän kuin jossakin torilla missä tämän päivän mansikat pitää saada iltaan mennessä kaupaksi - tai sinkkubaarissa neljän aikaan yöllä.
Itse vertaisin itseäni mieluummin ylellisyystavaraan, vaikka Porscheen. Vaikka Porsche olisi jonkin aikaa myynnissä, eikä kauppoja tulisi, ei se tarkoita että Porsche luulee liikoja itsestään. Se tarkoittaa sitä, että potentiaalisia ostajia on vähän. Minäkin olin jo 30 kun lopulta Porschet ostivat toisensa ja perustivat perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP -
Voi ystävä hyvä. Kyllä se tärkein kriteeri on ihan terve järki ja kyky kohdata nainen tasavertaisena kumppanina seksissä ja muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Laasasen merkitys tullaan ymmärtämään vasta myöhemmin. Aina näitä edistyksellisiä vapaa-ajattelijoita haukutaan omana aikanaan, kun ei olla valmiita vastaanottamaan vanhoja luutuneita käsityksiä ravistelevia uusia asioita.
Minunko ihmisenä ja naisena täytyy niellä purematta, että koen seksin vastenmielisenä ja valitsen miehen statuksen perusteella? Kun väittämät eivät vastaa ajatuksiani ollenkaan. OK.
Eniten minua huolestuttaa Jyväskylän yliopiston uskottavuus, jos tuo ap:n referoima puppu on mennyt graduna läpi.
Vierailija kirjoitti:
Laasasen vika on siinä, että hän ajattelee kaiken parinmuodostuksen menevän kuin jossakin torilla missä tämän päivän mansikat pitää saada iltaan mennessä kaupaksi - tai sinkkubaarissa neljän aikaan yöllä.
Itse vertaisin itseäni mieluummin ylellisyystavaraan, vaikka Porscheen. Vaikka Porsche olisi jonkin aikaa myynnissä, eikä kauppoja tulisi, ei se tarkoita että Porsche luulee liikoja itsestään. Se tarkoittaa sitä, että potentiaalisia ostajia on vähän. Minäkin olin jo 30 kun lopulta Porschet ostivat toisensa ja perustivat perheen.
No ei se Laasasen ajattelu nyt kyllä ihan noin mene. Ei ihmisillä nyt mitään tarkasti laskettavaa markkina-arvoa tietenkään ole, mutta niin miehillä kuin naisillakin on universaalisti suosittuja ominaisuuksia - mitä enemmän niitä on, sen suurempi on yksilön potentiaali löytää haluamansa partneri/partnereita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö Porsche ja Lada voisi "ostaa toisiaan", se nyt vaan on todella paljon epätodennäköisempää kuin että 2 Porschea ostaisi toisensa sinun esimerkkisi tapaan.
- AP -
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunko ihmisenä ja naisena täytyy niellä purematta, että koen seksin vastenmielisenä ja valitsen miehen statuksen perusteella? Kun väittämät eivät vastaa ajatuksiani ollenkaan. OK.
Ap vähän liioittelee. Ei Laasanen minun mielestäni väitä että naisille seksi on vastenmielistä, vaan sitä että useimmille naisille seksissä on kyse enemmän jostain muusta kuin pelkästä seksistä seksin ja nautinnon vuoksi. Naisille seksi on sosiaalista vaihtoa, jossa haetaan miehestä turvaa ja statusta ja resursseja.
Se ei ole yllättävää ettet sinä ole tietoinen tästä että pidät miehissä statusta kiihottavana ominaisuutena, koska statusmies vain näyttäytyy haluttavana, ilman että rationaalisesti päätät että koska miehellä on statusta niin päätät tuntea häneen vetoa. Ei ihmiset valitse kiihottumisiaan ja kiinnostuksiaan tietoisesti järkeilemällä vaan tunteella ja alitajuisesti.
Eniten ajatteluusi vaikuttanut teos? En mainostaisi tuollaista, ainakaan julkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se Laasasen ajattelu nyt kyllä ihan noin mene. Ei ihmisillä nyt mitään tarkasti laskettavaa markkina-arvoa tietenkään ole, mutta niin miehillä kuin naisillakin on universaalisti suosittuja ominaisuuksia - mitä enemmän niitä on, sen suurempi on yksilön potentiaali löytää haluamansa partneri/partnereita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö Porsche ja Lada voisi "ostaa toisiaan", se nyt vaan on todella paljon epätodennäköisempää kuin että 2 Porschea ostaisi toisensa sinun esimerkkisi tapaan.
- AP -
Kylä Laasasen perusteesejä ainakin julkisuudessa on, että naiset yliarvioivat oman markkina-arvonsa suhdetta etsiessään, ja tämä aiheuttaa sitten yksinäisyyttä ja yhteiskunnallisia ongelmia. En oikein ymmärrä, miksi kukaan alkaisi polkuhinnalla myymään ainoaa elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP -
Voi ystävä hyvä. Kyllä se tärkein kriteeri on ihan terve järki ja kyky kohdata nainen tasavertaisena kumppanina seksissä ja muutenkin.
En vähättele tuon mainitsemasi kriteerin merkitystä, mutta kyllä se pitäisi pystyä myöntämään että tuon lisäksi miehellä pitäisi lähtökohtaisesti olla tietty määrä statusta ja kykyä hankkia resursseja. Suomi on pullollaan nuoria miehiä, joilla on tervettä järkeä ja kykyä kohdata nainen tasavertaisena kumppanina, mutta siltikään he eivät löydä naista. Juuri tällainen huono asioiden informonti johtaa siihen että miehet alkavat kokea asemansa jotenkin selittämättömällä tavalla epäreiluksi ja alkavat vihaamaan naisia.
- AP -
No, parempi tuokin teoria kuin sinun alkuperäinen naisten ilkeydestä. En allekirjoita Laasasen juttuja omalta kohdaltani ollenkaan, eivätkä ne ulkoisestikaan tarkasteltuna päde minuun yhtään. Mutta hienoa, että edes joku muuttui noista teksteistä parempaan suuntaan. Toivon, että olet melko nuori, ja ehdit vielä kerran avata silmäsi sellaiselle totuudelle kuin minä ja monet muut näemme. Ehkä kun astut parisuhdearkeen. Se on hyvin pitkälle rakkauden muovaama todellisuus, jossa seksi on osa sitä, eikä millään tavoin kaupankäyntiin liittyvä. Yhdenillanjutuista en osaa sanoa, en ole ollut sinkkumarkkinoilla vuosiin. Mutta tässä todellisuudessa ainakin minun on ollut hirveän hyvä olla.
Aurinkoista kevättä ap:lle ja muillekin :) N32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- AP -
Kylä Laasasen perusteesejä ainakin julkisuudessa on, että naiset yliarvioivat oman markkina-arvonsa suhdetta etsiessään, ja tämä aiheuttaa sitten yksinäisyyttä ja yhteiskunnallisia ongelmia. En oikein ymmärrä, miksi kukaan alkaisi polkuhinnalla myymään ainoaa elämäänsä.
Ei kukaan pakota myymään elämäänsä polkuhinnalla. Mutta usein se, että nainen tavoittelee omaa tasoaan ajatellen liian tasokkaita miehiä johtaa siihen että naisen lyhytaikaisten seksikumppanien lukumäärä kyllä karttuu mutta sinkkuus jatkuu. Ei siinä mitään jos se on naisille ok, mutta se voi olla naiselle myöskin sydänsurujen aiheuttaja.
- AP -
"(...akatemiatutkijan mukaan Laasasen gradu meni läpi vasta toisella kierroksella, kun Henkka oli tehnyt valituksen ja sai sen tarkastajat vaihdettua... Laasanen on kyllä tuttu hahmo sosiologipiireissä, mutta ei ihan sillä tavalla kuin akateemisesta urasta haaveileva tutkija voisi toivoa. Eräässä aiheeseen liittymättömässä keskusteluketjussa Laasanen on puolustanut graduaan seuraavasti: "Gradu sai alunperin arvosanan Non sine, valitukseni jälkeen gradu tarkastettiin viimeisen päälle perusteellisesti ja arvosana nousi Magnaan." Akateemisia arvostelukäytäntöjä tuntemattomille, non sine laude approbatur on kolmanneksi alin (hyväksytty) arvosana eli selvästi keskimääräistä heikompi - yleisesti magna cum laude on se alin jatko-opintokelpoinen arvosana."
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan Laasasen vika on, että hän on aleksityymikko eikä siis kykene ymmärtämään tunteiden merkitystä parisuhteiden muodostumisessa. Hänelle parisuhteet ovat tilastotiedettä.