Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku tuntuu menevän vaikeammaksi...

Vierailija
26.05.2016 |

...mitä pidempään olen ollut työttömänä. Valmistuessani ammatikoulusta soittelin onnesta soikeena alan työpaikkoihin, lähettelin sähköpostia ja kävin yllätysvisiitillä niissä paikoissa missä kuvittelin sen olevan sopivaa.
Työpaikkaa ei kuitenkaan herunut ja nyt pari vuotta työttömänä on alkanut hävettää olematon työkokemus (n.3kk vuokrafirmojen kautta omalla alalla, 2kk muulla alalla).
Olen alkanut kyseenalaistaa omaa osaamistani työnhaussa sekä pelkäämään että taitoni ovat päässeet pahastikkin ruostumaan.
Olen käynyt pikkuhiljaa uudelleen kaikki alan työpaikat läpi, mutta tällä kertaa ilmoittanut että olisin valmis työharjoitteluun ja palkkatuettuun toimintaan.
Miettinyt myös uudelleen kouluttautumista tai jatkokoulutusta tukemaan omaa ammattiani (insinööriksi en lähe ennen kuin työkokemusta kunnolla) mutta on kovin epäileväinen olo auttaako sekään.
Nyt stressaan myös sitä että puolisolla tulee mitta täyteen tätä minun toivotonta pätkätyöelämää millä elän kädestä suuhun/toivotonta työnhakua.

tl;dr Työtön valmistumisesta saakka, olematon työkokemus hävettää ja pelko suhteen kariutumisesta sen takia

Olisiko kenelläkään mitään kokemusta tällaisesta tilanteesta ja siitä pois pääsemisestä?
Muitakin viisauksia otan mielelläni vastaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko merkonomi/datanomi? Suosittelisin ihan suosiolla sitä insinöörilinjaa AMK:ssa, parannat heti työnsaantimahdollisuuksiasi. Mikset voisi hakea insinööriksi ilman pitkää työkokemusta? Senhän takia sinne haetaan, että tulevaisuudessa olisi töitä!

Valitettavasti en voi auttaa mitenkään. Sote-ala taitaa olla ainoita amisaloja, jotka vielä työllistää - varsinkin pk-seudun ulkopuolella. Vika on tuskin sinussa, mutta valitettavasti työnantajat saattavat karsastaa noita työttömyysjaksojasi.

Tee itsellesi palvelus ja hae ensi haussa opiskelemaan! Voisit tässä välissä käydä joitakin kursseja esim. avoimessa, jolloin CV:ssä ei olisi niin suuria aukkoja. Tsemppiä!

Vierailija
2/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla ei ole mitään työkokemusta niin sitten on otettava ihan mitä työtä vaan mistä sitä kokemusta saa vaikka sitten mäkkäri, siivous, puhelinmyynti. Toinen vaihtoehto on ilmainen harjoittelu, josta saat kokemusta mutta et sitä palkkaa. Siinä tosin voit saada jalkaa oven väliin. Tässä maassa on varmaan miljoona ihmistä vailla työtä; suurimmalla osalla vuosien työkokemus. Miten juuri sinä menisit näiden ihmisten edelle työntekijän valinnassa, mieti sitä ja vastaa siihen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on myöhäistä, päätöksiä pitää tehdä, jotta nuo työttömyysjaksot eivät enää pahemmin veny.

Työharjoittelua, vapaaehtoistyötä, lisäopiskelua tai sitten reilua valehtelua ansioluettelossa. Lähes kaikkea muuta voi paikata, mutta aukot CV:ssä vievät helposti hakemuksen mappi Ö:hön, kun jonossa on kymmeniä aukottomia hakijoita.

Kilpailu on valitettavan armotonta. Eräässäkin isossa kaupungissa oli äärimmäisen vaikeaa saada edes ammattikoulutukseen vaadittavaa harjoittelupaikkaa, kun saman kaupungin AMK-opiskelijat veivät paikat nenän edestä.

Vierailija
4/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi itsellesi työhistoria, mieluiten joltain toiselta paikkakunnalta ja pikkufirmasta. Tai vaihda mies sellaiseen, joka auttaa sut uralla alkuun. Tässä maassa pitää olla suhteet tai sujuva valehtelija, jos ei historia ole ihan 10/10.

Vierailija
5/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis teollisuuden maalari ja on suoraan sanottu että olematon kokemus alalta on iso miinus.

Alan insinööriksi opiskeltaessa tarvitsisin kokemusta jotta pystyisin kunnolla tekemään työtä eikä tulisi eripuraa muiden maalarien kanssa mitä olen nähnyt tapahtuvan kovinkin usein.

Valehtelemaan enkä liioittelemaan en rupea hakemuksissa jotta työnantaja tietää tarkalleen onko minusta siihen mihin haen

Vierailija
6/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööriksi opiskelee moni joka tulee kouluun suoraan lukiota. Koulussa suoritetaan ainakin kaksi harjoittelua, eli saat siitä alan työkokemusta n. puoli vuotta koulun aikana.

Ei kouluun mennessä tarvi työkokemusta alalta olla!

Vierailija
7/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet vielä nuori (vähän yli 20v?) niinkuin vähän luulen niin kyllä ihan alanvaihtokin voi olla ihan järkevä vaihtoehto, jos on vähänkään kiinnostusta jotakin toista alaa kohtaa?

Luulen että tuollaisessa teollisuuden maalaushommassa nimittäin vaaditaan juuri sitä alan työkokemusta eikä mikään mäkkäri-kokemus kauheasti auta asiaa. Vähän sama kuin se, että kyllä hitsarilta vaaditaan juuri sitä hitsausalan kokemusta.

Oppisopimus olisi ihanteellinen tuohon maalaushommaan. Sitä kautta työpaikka kyllä irtoaisi.

Vierailija
8/8 |
26.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet vielä nuori (vähän yli 20v?) niinkuin vähän luulen niin kyllä ihan alanvaihtokin voi olla ihan järkevä vaihtoehto, jos on vähänkään kiinnostusta jotakin toista alaa kohtaa?

Luulen että tuollaisessa teollisuuden maalaushommassa nimittäin vaaditaan juuri sitä alan työkokemusta eikä mikään mäkkäri-kokemus kauheasti auta asiaa. Vähän sama kuin se, että kyllä hitsarilta vaaditaan juuri sitä hitsausalan kokemusta.

Oppisopimus olisi ihanteellinen tuohon maalaushommaan. Sitä kautta työpaikka kyllä irtoaisi.

ikää alkaa olemaan vajaa 30 minkä takia asiasta murehdinkin paljon ja tuota oppisopparia olen koittanut selvittää jos löytyisi jokin erikoistuminen tai vastaava minkä avulla pääsisi alan hommiin, saman tutkinnon oppariin kun eivät tietenkään ota.

alaa vaihdan heti jos tulee ilmoitus hyväksytystä hakemuksesta oppariin ennen kuin olen saanut oman alan töitä.

tuskastuttavaa touhua. kokeillut myös päästä kisälliksi ja ilmaiseksi työntekijäksi jos vain opettavat siitä hyvästä alaa esim. soitinvalmistajille/korjaajille mutta totesivat vain että on liian kova kiire tai ei ole tarpeeksi töitä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän