2-tyypin diabetes miehet!
Kertokaa mikä terveellinen ruoka teille maistuu? Miehelläni on korkea paastosokeri, ja suvussa sokeritautia. Olen monta kertaa yrittänyt tehdä terveellistä ruokaa, mutta syö mieluummin läskisoosia. mutta nyt kun lääkäri sanoi hälle että pitää syödä paremmin, niin otti neuvon onkeensa. Nyt haeskelen siis miehistä näkökulmaa mikä olisi maukasta mutta terveellistä? :)
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kehottaisin miestä ottamaan itse vastuun ruokavaliostaa. Osallistumaan ruuanlaittoon kertomaan mistä hän pitää ja millaisia muutoksia hän on ajatellut tehdä ruokavalioonsa. En suosittelisi esim. vhh dieettiä jos mies ei itse sitä haluaisi. Kasvisten lisäämistä voisin suositella mutta on miehen valinta mitä kasviksia hän lisää. Ehkä auttaisin löytämään terveellisiä vaihtoehtoja joista mies itse päättää mitä syö ja miksi.
Miksi et suosittele vhh:ta?
En suosittelisi siis välttämättä mitää diettiä. Voisin kertoa toki sen mitä tiedän eri vaihtoehtojen hyödyistä ja haitoista. Vhh dietti varmasti on ihan hyvä vaihtoehto mutta ruokavalion terveellisyyteen pääsee muutenkin kun jollakin tietyllä dieetillä.
Vhh ei ole lyhytaikainen "dietti", vaan pysyvä terveellinen ruokavalio, joka sopii nimenomaan kakkos diabeetikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä kehottaisin miestä ottamaan itse vastuun ruokavaliostaa. Osallistumaan ruuanlaittoon kertomaan mistä hän pitää ja millaisia muutoksia hän on ajatellut tehdä ruokavalioonsa. En suosittelisi esim. vhh dieettiä jos mies ei itse sitä haluaisi. Kasvisten lisäämistä voisin suositella mutta on miehen valinta mitä kasviksia hän lisää. Ehkä auttaisin löytämään terveellisiä vaihtoehtoja joista mies itse päättää mitä syö ja miksi.
En suosittelisi siis välttämättä mitää diettiä. Voisin kertoa toki sen mitä tiedän eri vaihtoehtojen hyödyistä ja haitoista. Vhh dietti varmasti on ihan hyvä vaihtoehto mutta ruokavalion terveellisyyteen pääsee muutenkin kun jollakin tietyllä dieetillä.
Vhh ei ole lyhytaikainen "dietti", vaan pysyvä terveellinen ruokavalio, joka sopii nimenomaan kakkos diabeetikolle.
En silti suosittelisi mitään "diettiä" oli ne lyhyitä tai koko elämän kestäviä. Sinä toki voit suositella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En silti suosittelisi mitään "diettiä" oli ne lyhyitä tai koko elämän kestäviä. Sinä toki voit suositella.
No, mitäs ruokavaliota sinä suosittelisit?
Mun miehellä todettiin pari kuukautta sitten heikentynyt sokerinsieto. Kolesterolit + verenpaineet on koholla ja niihin lääkitys. Mies sanoi ettei halua diabetesta ja vähensi kolan juomista hurjasti (ennen pari litraa päivässä, nyt vain silloin tällöin). Polttaa, mutta ei käytä alkoholia. Jätti pois leivän, juustot, leikkeleet, karkit, sipsit ja roskaruoan. Syö mitä laitan, yleensä salaatteja tai kana- tai kalaruokia, punaista lihaa vain harvoin. Parin kuukauden päästä kontrolliverikokeet, toivottavasti arvot jo parempia, ainakin miehen paino on pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä 2-tyypin diabetes, motivaatio ruokavalion parantamiseen nolla. Pakko olla ovela ja piilotta vihanneksia ruokaan, esim porkkanaraastetta lihapullataikinaan. Harmittaa tilanne.
Mutta loppujen lopuksi se on miehesi vastuulla mitä suuhunsa pistää. Ei siinä valistus ja nalkuttaminen auta. (Tai itse en ole onnistunut mieheni kanssa)
Terveellinen ruoka on ihan jotain muuta kuin vihannesten piilottaminen.
Sä olet rasittava. Sen sijaan, että nälvit niin voisitko kertoa mikä on ja mitä kannattaa tehdä? Osaatko.
Toinen edes yrittää jotain asian eteen tehdä. Diabeetikko tarvitsee myös kuitua ja sitä saa paljonkin piilotetuista kasviksista.
Piilotetut kasvikset on hiukan eri asia kuin niiden lisääminen salaa ruokiin. Mä kertoisin ihan avoimesti miehelle että kasviksia voi "piilottaa" ihan tavallisia ruokiin. Kertoisin kyllä jos lisään vaikka porkkanaa kastikkeeseen.
Kiitos, eihän se ystävällinen vastaus nyt niin vaikeeta ollutkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs ruokavaliota sinä suosittelisit?
En mitään.
Puolison, ystävän tuttavan tai jokun muun vastuulla olisi löyttää ruokavalio itse. Ehkä auttaisin löytämään tietoa eriruokavalioista, mutta en suosittelisi niistä erityisesti mitään. Voisin kertoa esim. sen miksi itse syön suhteessa enemmän proteiineja kuin hiilareita tai miksi en itse kokisi tarkkaa kaloreiden, hiilareiden tai proteiinien laskemista mielekkäänä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä 2-tyypin diabetes, motivaatio ruokavalion parantamiseen nolla. Pakko olla ovela ja piilotta vihanneksia ruokaan, esim porkkanaraastetta lihapullataikinaan. Harmittaa tilanne.
Mutta loppujen lopuksi se on miehesi vastuulla mitä suuhunsa pistää. Ei siinä valistus ja nalkuttaminen auta. (Tai itse en ole onnistunut mieheni kanssa)
Terveellinen ruoka on ihan jotain muuta kuin vihannesten piilottaminen.
Sä olet rasittava. Sen sijaan, että nälvit niin voisitko kertoa mikä on ja mitä kannattaa tehdä? Osaatko.
Toinen edes yrittää jotain asian eteen tehdä. Diabeetikko tarvitsee myös kuitua ja sitä saa paljonkin piilotetuista kasviksista.
Piilotetut kasvikset on hiukan eri asia kuin niiden lisääminen salaa ruokiin. Mä kertoisin ihan avoimesti miehelle että kasviksia voi "piilottaa" ihan tavallisia ruokiin. Kertoisin kyllä jos lisään vaikka porkkanaa kastikkeeseen.
Kiitos, eihän se ystävällinen vastaus nyt niin vaikeeta ollutkaan. :)
Joillekin se on vaikeampaa kuin toisille. Tässäkin ketjussa vastaajia ja keskustelijoita ilmeisesti on useampia kuin kaksi.
Vähän kova tuo tietokoneen näyttö on enkä ole ajatellut sitä kenellekään lahjoittaa jos omaasi haluat käyttää niin mikäs siinä.