Menkkapirkko

Hei. Olen 47-vuotias nainen. Kuukautiskiertoni on ollut säännöllinen 28 pvä. Viime vuosina kierto on ollut säännöllinen, välillä tullut tosin n. 2 vuoden ajan useamminkin esim. 21-26 pvän kierto. Nyt ed. kierto oli 44 pvä ja tänää on jo kulunut 40 pvä viimeisistä kuukautisista. Aika hämmästynyt olen. Onko minulla vaihdevuodet? Kyllä ikäkin jo on sellainen, että voisi olla. Onko täällä ketään kenellä kokemuksia ensimmäisistä vaihdevuosioireita. Lisäksi papassa todettiin samaan aikaan bakteerivaginoosi, joten Flagyl-emätinpuikko kuuri menossa. Liittyykö tääkin vaihdevuosiin. Lääkäri oli tietty ulkomaalainen eikä mitään ymmärtänyt. Mitään muita oireita kun toi kierron pidentyminen ei ole..vai onko sittenkin lisääntynyttä kiukkuisuutta...

Kommentit (4)

Vierailija

Siltähän tuo vaikuttaa..itse olen nyt 49 ja jo muutama vuosi sitten kierrossa alkoi esiintyä kummallisuuksia. Tämä vuoden puolella on ollut 2 viikon kiertoja samoin kuin 2 vkoa kestäneet kuukautisetkin. Tällä hetkellä taas normaali kierto. Menopaussihan alkaa pikku hiljaa vuosien aikana.

Vierailija

Samassa veneessä uiskennellaan. Kävin juuri eilen gynellä, joka ultran perusteella totesi molempien munasarjojen toimivan ja kohden seinämän paksuudesta päätellen estrogeeniä olevan. Laittoi kuitenkin verikokeisiin (fsh). 

Mulla on samanlaisia muutoksia kierron kanssa, viime vuoden 21-24 vrko ja viimeinen 33 vrk,  nuorena 25-28, säännöllisesti. Lisäksi erityisesti kierron loppupuolella kuumia aaltoja ja yöhikoilua. 

Kaksi sairastamaani autoimmuunisairautta, joista toinen kilpirauhasessa, solunsalpaajat ja sterilisaatio saattavat jonkin verran aikaistuttaa vaihdevuosia, todettiin. Odottelen jatkoja. 

Ikää on mittarissa 37. Keljuttaa, mutta olen lähinnä helpottunut siitä, ettei ultrassa näkynyt mitään ikävää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
ap.

Voi ei sinua 37-vuotias! Olet kymmenen vuotta nuorempi kuin minä. Tosin minulla kanssa ollut kilpirauhasessa syöpä nuorena, joka leikattu ja Thyroxin lääkettä oon syönyt melkeen 30 vuotta. Lapsenkin olen tehnyt vielä 37 vuotiaana. Ihmeesti tää kuitenkin tulee yllätyksenä, että miksi nyt?!?!

Vierailija

ap. kirjoitti:
Voi ei sinua 37-vuotias! Olet kymmenen vuotta nuorempi kuin minä. Tosin minulla kanssa ollut kilpirauhasessa syöpä nuorena, joka leikattu ja Thyroxin lääkettä oon syönyt melkeen 30 vuotta. Lapsenkin olen tehnyt vielä 37 vuotiaana. Ihmeesti tää kuitenkin tulee yllätyksenä, että miksi nyt?!?!

Totta :) lisäksi, mikäli kyse on tästä, joutuu  pohtimaan mahdollisen hormonikorvaushoidon riskejä versus hoitamatta jättäminen. Toisaalta, elämä on täynnä riskejä ja vaihdevuodet kuuluvat naisen elämään...joskushan ne ovat edessä, mikäli saa elää riittävän pitkään. Onneksi oireita pystytään nykyään helpottamaan monin tavoin, mikäli ne hankaloittavat liikaa elämää. 

Keskimäärin suomalaisnaisilla vaihdevuodet alkavat 51-vuotiaana, mutta kuten muidenkin hormonimuutosten kanssa, niin eiväthän ne yllättäen tule, joten ei ihme, että ensimerkkejä voi olla pitkäänkin. Munasarjoille ei minullakaan ole enää muuta käyttöä kuin elämänlaatuun liittyvä, sain lapseni 22-vuotiaana. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat