Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

"kannattaako sen nyt lapsia tehdä". Kun kysyin kaverini reaktiosta, kaverini kertoi olevansa sitä mieltä, että jos ihmisellä on diagnosoitu sairaus, hänen ei "kannata" lisääntyä. Kaverillani on itsellään atooppinen iho, mutta hän on puhunut hankkivansa tulevaisuudessa lapsia. Mielipiteitä?

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Vaikeaa olisi, jos pitäisi jossain työryhmässä olla mukana päättämässä, mitkä sairaudet vaikuttaisi lisääntymiseen ja mitkä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tavallaan olen samaa mieltä eli perinnöllisiä sairauksia ei kannata siirtää eteenpäin.

Toisaalta vaikea atooppinen iho on erittäin ikävä asia...

En ottaisi kantaa kenenkään raskauteen, olipa heillä mitä fyysisiä sairauksia tahansa.

Sitä en oikeasti ymmärrä, miksi psyykkisesti sairaat ihmiset, jotka eivät jaksa huolehtia edes itsestään, hankkivat lapsia. 

Vierailija

Toki jos minulla olisi joku vakava periytyvä sairaus taustalla, niin varmasti miettisin tarkkaan uskallanko tehdä lapsia. Kaverisi tapauksessa on kuitenkin kyseessä 2 tyypin diabetes, joka on elintavoista johtuva sairaus eikä sen pitäisi periytyä (saa korjata jos olen väärässä)? Joka tapauksessa ei kannata päätään vaivata tuollaisilla..:)

Vierailija

Eipä siinä moni itsekäs vanhempi mieti että kyseessä kuitenkin on sen lapsen mahdollisesti koko elämä sairaana, on vain saatava se oma lapsi. Vaikka maailma on täynnä kotia tarvitsevia lapsia jo ennestäänkin

Vierailija

Yleensä moni suoltaa suustaan sellaista mitä ei ees jälkikäteen muista sanoneensa.

Kannattaisi hetken aikaa miettiä ennen sanomista. Itse möläyttelen kaikenlaista, mutta en enää. Yritän antaa itsestäni fiksun vaikutelman.

Vierailija

Kakkostyypin diabeteksessa on kyllä voimakas geneettinen komponentti. Toisaalta sellaista ihmistä ei löydykään jolla ei mitään perinnöllisille sairauksille altistavia geenejä olisi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eipä siinä moni itsekäs vanhempi mieti että kyseessä kuitenkin on sen lapsen mahdollisesti koko elämä sairaana, on vain saatava se oma lapsi. Vaikka maailma on täynnä kotia tarvitsevia lapsia jo ennestäänkin

No mistä niitä kodittomia lapsia saa, torilta? Diabetes muuten estää adoption useimmista maista.

Vierailija

Kyllähän tuo omat riskinsä raskauteen aiheuttaa. Etenkin, jos tauti vasta huomattu, eikä välttämättä olla totuttu uusiin elintapoihin. Itsekin saattaisin vähän huolestua, mutta toivottavasti hän on hyvässä hoidossa ja tarkkailussa. Diabetes ei ole mikään pikkujuttu, vaikka onkin niin yleinen. Raskauskin on aina terveysriski

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kakkostyypin diabeteksessa on kyllä voimakas geneettinen komponentti. Toisaalta sellaista ihmistä ei löydykään jolla ei mitään perinnöllisille sairauksille altistavia geenejä olisi.

Tämä. Ja vähän löytyy ylipäänsä sellaisia ihmisiä, joiden olisi "luvallista" lisääntyä, jos näiden altistavien geenien lisäksi syynättäisiin muut epäsuotavat ominaisuudet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No mistä niitä kodittomia lapsia saa, torilta? Diabetes muuten estää adoption useimmista maista.

Oli myös pirun vaikea päästä au pairiksi. 

Vierailija

Mulla on kolme lasta ja viisivuotiaasta saakka olen sairastanut DM1. Olen ylpeä että olen onnistunut selviämään nelikymppiseksi ja saanut kolme tervettä upeaa lasta. Enempää minun ei tarvitse saavuttaa, jos vielä yhden vuosikymmenen onnistuisi elämään niin bueno, saisi lapset aikuisiksi. En koe olevani huono ihminen että olen hankkinut lapsia.

Vela

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Eikö se nimenomaan kerro jotain siitä, pitäisikö itselleen d2:n hankkineen lisääntyä vai ei?

Vierailija

Mun miehellä on dm1, täyttää 40, on käytännössä täysin terve lukuunottamatta insuliinin tarvetta. Juossut maratonin ja väitellyt tohtoriksi. Kyllä tässä lähdetään siitä että hän elää pidempäänkin kuin 10v. Lisäksi koko perheen elintavat ovat terveellisemmät tuon sairauden ansiosta. Lapset ainakin toistaiseksi terveitä, ja "melko" hyvät geenit saaneet noin muuten. Dm1 ei periydy kovin vahvasti, yli 90% siihen sairastuneista EI löydy ko. Sairautta lähisukulaisilta. Tämä vaikutti lastentekopäätökseen meillä kyllä. (Terkut tutuille!)

Vierailija

Ihmisillä on ihan tajuton määrä sairauksia,osa puhkeaa vasta aikuisiällä. Ystävällesi voi myös puhjeta diabetes, tai joku muu sairaus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä on dm1, täyttää 40, on käytännössä täysin terve lukuunottamatta insuliinin tarvetta. Juossut maratonin ja väitellyt tohtoriksi. Kyllä tässä lähdetään siitä että hän elää pidempäänkin kuin 10v. Lisäksi koko perheen elintavat ovat terveellisemmät tuon sairauden ansiosta. Lapset ainakin toistaiseksi terveitä, ja "melko" hyvät geenit saaneet noin muuten. Dm1 ei periydy kovin vahvasti, yli 90% siihen sairastuneista EI löydy ko. Sairautta lähisukulaisilta. Tämä vaikutti lastentekopäätökseen meillä kyllä. (Terkut tutuille!)

Et sä ole mikään sanomaan yhdenkään diabeetikon puolesta mistä tässä -tai tossa- lähdetään. Sä et ole se diabeetikko vaikka miehesi onkin enkä tajua miten tohtoritutkinto liittyy asiaan millään tavoin.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat